مهمترین فرودگاه‌های هند: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری هند
مهمترین فرودگاه‌های هند: قسمت اول

هند بعنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی برای مسافران بین المللی و یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان، از ارتباط هوایی قدرتمندی برای کمک به صنعت گردشگری برخوردار است. بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی در هند که امروزه فعال هستند، شهرهای مختلف داخلی را به مقاصد مهم شهری در اکثر قاره‌ها متصل می‌کنند. و در کنار شرکت‌های هواپیمایی هندی، بسیاری از خطوط هوایی بین‌المللی، به طور منظم به فرودگاه‌های بین‌المللی مختلف در سراسر هند پرواز دارند.

هند به طور مداوم، با سرعتی رو به رشد در حال توسعه است. بخش سفر و گردشگری این کشور، در حال رونق بوده و این امر باعث شکل گیری تعداد زیادی فرودگاه بین المللی در سراسر کشور شده است. بر اساس گزارش‌ها، هند دارای ۳۵ فرودگاه بین المللی و ۱۲۳ فرودگاه داخلی است.

 

فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی در دهلی هند (Indira Gandhi International Airport)

این فرودگاه در پالم، واقع در جنوب غربی دهلی و در ۱۶ کیلومتری مرکز این شهر قرار دارد. اینجا یکی از محبوب‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی در هند است که با مساحتی بالغ بر ۵۱۰۶ هکتار، در حال حاضر بزرگ‌ترین فرودگاه کشور بوده و سالانه بیش از ۴۰ میلیون مسافر را جابجا می‌کند.

در ضمن این فرودگاه ۳ بانده، ششمین فرودگاه بزرگ در کل جهان و شلوغ‌ترین فرودگاه هند محسوب می‌شود. در عین حال به دلیل وقت‌شناسی، برنامه کاربرپسند، تابلوهای واضح و امکانات سرگرمی و رفاهی، شهرت و محبوبیت فراوانی در میان گردشگران تور هند دارد.

در فرودگاه دهلی می‌توانید از وای فای (۲۰ دقیقه اول آن رایگان است)، رستوران‌ها، بارها، کافه‌ها و مراکز فروش فست فود، گزینه‌های خرید و فروشگاه‌های معاف از مالیات، اتاق‌های ویژه‌ برای نگهداری نوزادان و کودکان، فضای بازی کودکان، خدمات تفریحی و مسافری در هر ترمینال مانند ماساژور پا، فضای سیگار کشیدن، آب خوری‌ها با آب تصفیه‌ شده با اسمز معکوس، مراقبت‌های پزشکی، نمازخانه، خدمات ویژه برای خردسالان بدون همراه، مسافران کم تحرک و یا دارای مشکلات جسمی، بانک‌ها، صرافی‌ها و دستگاه‌های خودپرداز، تلفن‌های عمومی، امکانات پستی، سالن استراحت، میز بیمه نامه مسافرتی و پارکینگ در ۷ طبقه با ظرفیت ۴۳۰۰ خودرو برخوردار شوید.

آدرس: New Delhi, Delhi 110037, India

 

فرودگاه بین المللی سری گورو رام داس جی در هند (Sri Guru Ram Dass Jee International Airport)

آمریتسار که به خاطر معبد طلایی‌اش شهرت دارد، گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود فرا می‌خواند و  فرودگاه بین‌المللی سری گورو رام داس جی با پروازهای بی وقفه‌اش به این حوالی، گشت و گذار در پیرامون این زیارتگاه مذهبی جذاب را برای مسافران آسان‌تر می‌کند. علاوه بر آمریتسار، این فرودگاه به مناطق همسایه یعنی پنجاب، مناطق غربی هیماچال پرادش و مناطق جنوبی یعنی جامو و کشمیر نیز خدمات رسانی می‌کند.

گفتنی است این فرودگاه، نام خود را از گورو سیک گرفته که بعنوان بنیانگذار امریتسار نیز شناخته می‌شود. در عین حال این مکان، به سرعت در حال رشد و توسعه بوده و از این نظر در کشور سرآمد است. این فرودگاه، به ۲ ترمینال مجهز است که در مجموع می‌توانند حدود ۱۲۰۰ مسافر را در روز جابجا کنند.

سالن‌های ورود و خروج، مغازه‌های بدون عوارض گمرکی دارند. همچنین مسافران به خدمات صرافی، کتابفروشی، رستوران، فروشگاه‌ها، پارکینگ و سایر امکانات رفاهی دسترسی دارند.

 

راهنمای فرودگاه بین‌المللی دابولیم گوا

آدرس: Ajnala Rd, opp. Hotel Blue Radison, Raja Sansi, Punjab 143101, India

 

فرودگاه بین المللی در چنای هند (Chennai International Airport)

فرودگاه بین‌المللی چنای، یکی از برترین فرودگاه‌های هند به شمار می‌آید. به ‌ویژه از نظر امکانات بار و ترافیک بین‌المللی و همچنین ظرفیت جابجایی تقریبی ۱۸ میلیون مسافر در سال! بعلاوه این فرودگاه بین المللی بزرگ در هند، مقر منطقه‌ای اداره فرودگاه‌های هند در جنوب کشور است.

با این حال، برخی از امکانات پیشرفته در استانداردهای بین المللی در اینجا وجود ندارد. اگرچه چندین توسعه از جمله تاکسی وی و باندهای موازی را در اینجا شاهد خواهید بود. در ضمن این اولین بار در هند است که یک فرودگاه نظیر فرودگاه چنای، یک پایانه ماهواره‌ای به عنوان T6 برای تردد مسافران را در خود جای داده است. گفته می‌شود این فرودگاه در منطقه شهری مدرس، یکی از برترین و بهترین فرودگاه‌های بین المللی هند با ترمینال‌های داخلی و بین المللی است.

از طرفی فرودگاه با ارائه تجربه‌ای در سطح جهانی برای گردشگران، تمام چیزهایی را که مسافران ممکن است نیاز داشته باشند ارائه می‌دهد. در این میان می‌توان به ارائه اطلاعات و خدمات گردشگری، گزینه‌های خرید معاف از مالیات، غذاخوری شگفت‌انگیز، سالن‌های استراحت، فضای مخصوص سیگار کشیدن، خدمات شاتل و همچنین امکانات برگزاری جلسات و کنفرانس در سطحی وسیع اشاره کرد.

آدرس: Airport Rd, Meenambakkam, Chennai, Tamil Nadu 600027, India

 

فرودگاه بین المللی چودهاری چاران سینگ در هند (Chaudhary Charan Singh International Airport)

این فرودگاه بین المللی که با  نام فرودگاه Lucknow نیز شهرت دارد، سیزدهمین فرودگاه پرتردد هند و دومین فرودگاه شلوغ و بزرگ در شمال و مرکز این کشور به شمار می‌آید.

ترمینال اصلی فرودگاه، برای پروازهای بین المللی استفاده می‌شود و دارای دو گیت ورود و خروج و همچنین دو باجه مهاجرت است. ترمینال ۲ نیز با ۵ گیت پرواز، برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینجا از تجربه خرید بدون مالیات، تا بازدید از کتابفروشی داخلی و بسیاری دیگر از امکانات رفاهی نظیر رستوران، صرافی، خدمات کرایه خودرو، خدمات تاکسی را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.

بعلاوه بازدیدکنندگان پس از فرود در این فرودگاه، می‌توانند جاذبه‌های گردشگری معروف این حوالی همچون بارا امامبارا، پارک جانشوار میشرا و غیره را کشف کنند.

 

چگونه از فرودگاه دهلی به مرکز شهر برویم؟

آدرس: Amausi, Lucknow, Uttar Pradesh 226009, India

 

فرودگاه بین المللی کمپگودا در بنگلور هند (Kempegowda International Airport)

اینجا یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌ها در ایالت جنوبی کارناتاکا و حومه شهر بنگلور است که در مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ جریب زمین، سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر بین‌المللی و داخلی را جابجا می‌کند. در ضمن به تازگی این مکان، از یک ترمینال گسترده جدید با کد F Aerobridge برخوردار شده که مساحت کافی برای یک هواپیمای ایرباس ۱۳۸۰ را داراست.

این فرودگاه محبوب، مرکز خطوط هوایی مانند Alliance Air، IndiGo و AirAsia India بوده و اولین فرودگاهی در هند است که به طور کامل با انرژی خورشیدی کار می‌کند!

در ضمن تهویه مطبوع مرکزی، خدمات تاکسی، پارکینگ خودرو، اتاق مراقبت از کودک، خرید بدون عوارض از بسیاری از برندهای پیشرو ملی و بین‌المللی، خدمات غذا و نوشیدنی، از مهمترین امکانات در این فرودگاه به شمار می‌آیند.

آدرس: KIAL Rd, Devanahalli, Bengaluru, Karnataka 560300, India

 

فرودگاه بین المللی راجیو گاندی در حیدرآباد هند (Rajiv Gandhi International Airport)

این فرودگاه، یکی از برترین فرودگاه‌های بین‌المللی در هند و مرکز خطوط هوایی مانند GoAir، Quikjet Cargo و Cargo Blue Dart Aviation است. اینجا بیشتر به دلیل کیفیت خدماتش شهرت دارد و همچنین یکی از پرترددترین فرودگاه‌های هند، با تعداد ۴۰ میلیون مسافر در سال است.

گفتنی است این فرودگاه در حومه زیبای حیدرآباد به نام شمس آباد واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های بین المللی هند با ۹۶ میز پذیرش، ۴۶ باجه مهاجرت و مساحتی بالغ بر ۵۴۰۰ هکتار زمین است.

علاوه بر این، فرودگاه از معماری منحصر به فردی برخوردار بوده و در حال حاضر تنها یک ترمینال دارد. اما قدرت ارائه خدمات و پاسخگویی، به بسیاری از مقاصد بین‌المللی محبوب را داراست.

بعلاوه این فرودگاه، امکانات رفاهی و خدمات قابل توجهی را ارائه می‌دهد از جمله دو اتاق نماز، وای فای، غرفه‌های غذا و نوشیدنی متناسب با هر بودجه‌ای، سالن‌های استراحت، مرکز تجاری، خدمات اسپا، فروشگاه‌های خرده‌فروشی ومعاف از مالیات، میز اطلاعات، اتاق نگهداری از کودکان، فضای بازی و سرگرمی کودکان، خدمات ارزی، خدمات کرایه خودرو و فضای مخصوص سیگار کشیدن.

 

برترین مراکز خرید بمبئی در سال ۲۰۲۳

آدرس: Shamshabad, Hyderabad, Telangana 500409, India

 

فرودگاه بین المللی چاتراپاتی شیواجی در بمبئی هند (Chhatrapati Shivaji International Airport)

این فرودگاه به لحاظ میزان تردد، دومین فرودگاه شلوغ کشور، چهاردهمین فرودگاه در قاره آسیا و بیست و نهمین فرودگاه در جهان است!

فرودگاه بین‌المللی چاتراپاتی شیواجی بمبئی، نمونه‌ای عالی از یک معماری باشکوه و حرفه‌ای را ارائه می‌دهد و با مساحتی بیش از ۷۵۰ هکتار و ۵ ترمینال، سالانه به ۴۲ میلیون مسافر تور بمبئی خدمات رسانی می‌کند. در واقع این فرودگاه، رکورد جابجایی نزدیک به ۱۰۰۰ هواپیما در یک روز را داراست. گفتنی است این مکان، به نام امپراتور ماراتا، یعنی چاتراپاتی شیواجی نامگذاری شده است.

از مهمترین امکانات این فرودگاه می‌توان به بانک‌ها و دستگاه های خودپرداز، صرافی، خدمات بسته بندی چمدان، وای فای، فضای مخصوص سیگار کشیدن، خدمات مخابراتی، پارکینگ، مرکز پزشکی، فروشگاه‌های بدون عوارض و امکانات شکم گردی اشاره کرد.

آدرس: Navpada, Vile Parle East, Vile Parle, Mumbai, Maharashtra 400099, India

 

فرودگاه آگاتی در لاکشادویپ هند (Agatti Airport)

این فرودگاه نیز، یکی از زیباترین فرودگاه‌های دنیاست و توسط آب‌های آبی نیلگون دریای عرب احاطه شده است. اینجا، یکی از بهترین فرودگاه‌های داخلی کشور است که لاکشادویپ را به شهرهایی مانند کوچی و بنگلور مرتبط می‌کند.

این فرودگاه با مساحتی بالغ بر ۴۵.۹هکتار، نسبتا کوچک است و ترمینال ساختمان فرودگاه، می‌تواند حداکثر ۱۵۰ مسافر را در مواقع شلوغی و ازدحام پذیرا باشد. اما به هر حال اینجا، سفری هیجان انگیز را برای مخاطبانش رقم می‌زند و تنها باندی است که از خط ساحلی جنوب غربی هند در دریای عرب عبور کرده و مجمع‌الجزایر را به هم متصل می‌کند.

وای فای، خدمات دربان، ترانسفر فرودگاهی، تجهیزات ورزشی، پارکینگ، مرکز پزشکی و بسیاری دیگر از امکانات رفاهی و خدماتی در اینجا برای گردشگران تور هند مهیا هستند.

آدرس: R5HH+6PV, Airport Rd, Agatti, Lakshadweep 682553, India

 

فرودگاه دابولیم در گوا هند (Dabolim Airport)

این فرودگاه در یک پایگاه نظامی، در فاصله تقریبی ۳۰ کیلومتری از شهر پانجیم قرار دارد و یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور با خدمت رسانی به بیش از ۷.۶ میلیون مسافر در سال است. اینجا، تنها فرودگاه در کل ایالت گوا است و با عنوان "فرودگاه گوا" نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این، طراحی فرودگاه شبیه به یک منظره رویایی در کنار دریای عرب است.

این شرکت، پروازهایی داخلی و همچنین پروازهایی را به خاورمیانه انجام می‌دهد و روزانه بیش از ۱۳۰ پرواز را به سرانجام می‌رساند. این مکان در مساحت ۶۳۸ هکتار، یک ترمینال یکپارچه و طیف وسیعی از امکانات و خدمات را به گردشگران ارائه می‌دهد از جمله یک بانک، دستگاه‌های خودپرداز و صرافی‌ها، خدمات پست، تلفن و تلگراف، دسترسی به وای فای پولی، اسنک بارها و غذاخوری، مغازه‌های معاف از مالیات، اتاق کمک‌های اولیه و اتاق نگهداری از کودکان با وسایل تعویض نوزاد.

در ضمن، باید گفت هیچ امکانات تجاری یا کنفرانسی در فرودگاه بین المللی گوا وجود ندارد. اما نزدیک‌ترین امکانات جلسه را می‌توانید در استراحتگاه ساحلی Bogmallo بیابید که تنها ۱۰ دقیقه از پایانه‌ها فاصله دارد.

 

راهنمای خرید سیم کارت در هندوستان

آدرس: Adarsh Nagar, New Vaddem, Goa 403711, India

 

فرودگاه کوشک باکولا ریمپچ در له هند (Kushok Bakula Rimpochee Airport)

این فرودگاه که در نزدیکی صومعه Spitnuk واقع شده، یکی از جذاب‌ترین فرودگاه‌های هند با چشم اندازی دیدنی به مناظر اطراف و رشته کوه‌های بزرگ هیمالیا محسوب می‌شود. این فرودگاه، در ارتفاع ۳۲۵۶ متری از سطح دریا و در احاطه کوه‌ها و تپه‌های قهوه‌ای رنگ واقع شده و مرتفع‌ترین فرودگاه کل کشور به شمار می‌آید.

یک ترمینال برای پروازهای داخلی، با مساحتی بالغ بر ۳۶۰۰ مترمربع و دارای ۱۰ باجه ورود و ۵ کانتر امنیتی در فرودگاه وجود دارد. هواپیماها نیز پروازهای مکرر و منظمی از اینجا به سایر شهرهای بزرگ کشور از جمله بمبئی، دهلی، جامو و کشمیر و چندیگر دارند.

امکانات متعددی در فرودگاه ارائه می‌شوند. سرویس پیشرفته با اسکنرهای پیشرفته‌ای وجود دارند که می‌توانند به طور خودکار، تمام چمدان‌ها را به راحتی در کمترین زمان اسکن کنند. مکان‌هایی برای خرید، رستوران و کانترهای چای و قهوه، خدمات تاکسی، کانترهای گردشگری و مراقبت‌های پزشکی نیز در اینجا در دسترسند. البته باید گفت در حال حاضر، هیچ نشانه‌ای از خرید بدون گمرک در این فرودگاه وجود ندارد.

آدرس: 4HV4+259, Leh, 194104

در این مقاله، برخی از مهمترین فرودگاه‌های هند را معرفی کردیم. اما این خطه پهناور، گزینه‌های بسیار زیادی را در دل خود جای داده و در قسمت دوم این مقاله نیز، گشت و گذاری مجازی را در میان بعضی دیگر از فرودگاه‌های مطرح این کشور تجربه خواهیم کرد.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران