بهترین فضاهای سبز در هند: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری هند
بهترین فضاهای سبز در هند: قسمت اول

از باغ‌های تاریخی مغول گرفته تا باغ‌های گیاه‌شناسی مدرن را می‌توانید در سفر با تور هند کشف کنید. و چه کسی است که دوست نداشته باشد در یک باغ زیبا قدم بزند و در این خلوتگاه باطراوت، از زندگی شلوغ و هیجانات روزمره فاصله بگیرد؟

باغ‌ها در هند، سابقه طولانی دارند. برخی مانند باغ شالیمار و باغ نیشات به سبک مغول با طرحی چهار قسمتی، به تراس‌های متعدد با درختان میوه و گل، کانال‌های باریک، استخرها و فواره‌ها تقسیم شده‌اند. برخی دیگر مانند پارک کوبون بنگلور، توسط بریتانیایی‌ها راه اندازی شده‌اند و انواع مختلفی از گیاهان بومی و عجیب و غریب را در خود جای داده‌اند. این باغ‌ها برای یک گردش خانوادگی همراه کودکان و همچنین برای هر کسانی که عاشق طبیعت هستند، گزینه‌های تفریحی عالی به شمار می‌آیند. پس سبد پیک نیک خود را ببندید و آماده شوید تا زیر نور تنبل خورشید، در زیبایی‌های این باغ‌ها غوطه ور شوید.

 

باغ برینداوان در میسور هند (Brindavan Gardens)

باغ برینداوان که در مساحتی بالغ بر ۶۰ هکتار در مجموعه سد کریشنا راجا ساگارا (سد KRS) گسترده است، حدود ۲۱ کیلومتر از شهر میسور فاصله دارد. گفتنی است سد KRS، توسط کریشناراجا وودیار چهارم بر روی رودخانه کاوری، یکی از رودخانه‌های برجسته هند ساخته شد. برای زیباسازی اطراف سد، دیوان وقت پادشاهی میسور، این باغ را بنا نهاد و ۵ سال طول کشید تا باغ به طور کامل ساخته شود.

 

گردش خانوادگی در باغ وحش جیپور

باغ برینداوان، بعنوان یکی از بهترین باغ‌ تراس‌ها در هند شهرت دارد. این فضا، از باغ گیاه شناسی لال باغ در بنگلور الهام گرفته شده است. جاذبه اصلی باغ فواره موزیکال است که در آن موسیقی، با فوران آب همگام می‌شود. این منظره بسیار ارزش دیدن را دارد، زیرا کل باغ پس از غروب آفتاب و با روشن شدن فواره‌ها به سرزمین پریان بدل می‌شود. این باغ همچنین شامل یک دریاچه است که در آن امکانات قایق سواری برای بازدیدکنندگان در دسترس است. در ضمن این مکان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که این دو بخش، با پل به یکدیگر متصل می‌شوند.

این محدوده، همچنین شامل یک باغ میوه است که در حدود ۷۵ جریب وسعت دارد. به غیر از باغ میوه، دو مزرعه به نام‌های چاندراوانا و ناگاوانا در اینجا وجود دارند. در ضمن ۳ تراس را در این باغ خواهید یافت که شامل درختان فیکوس، فواره‌های آب، گیاهان گلدار مانند همیشه بهار، بوگنویل، سلوزیا و حتی گیاهان شاخ و برگ‌دار هستند. باغ برینداوان همچنین از آثار توپیاری، به معنای بریدن درختچه‌ها برای خلق مجسمه‌ها تشکیل شده است. آلاچیق‌ها و گذرگاه‌‌ای سایه دار نیز به جذابیت این فضا افزوده‌اند.

 

باغ لاله در سرینگر هند (Tulip Garden)

باغ لاله‌های یادبود ایندیرا گاندی که در دامنه‌های رشته کوه زبروان در سرینگر و در پس زمینه دریاچه خوش منظره دال واقع شده است، یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های هندوستان به شمار می‌آید. این باغ، بعنوان بزرگ‌ترین باغ لاله در آسیا شهرت داشته و از مساحتی بالغ بر ۷۵ هکتار برخوردار است. گفتنی است این مکان، در سال ۲۰۰۷ به روی گردشگران و عموم مردم گشوده شد.

این فضا دارای محوطه سازی عالی بوده و مشتمل بر ۷ تراس با گل‌های لاله چند رنگ است. علاوه بر گل لاله سایر گل‌ها ازجمله سنبل‌ها، نرگس و گل‌های گل سرخ نیز به شکوه این باغ می‌افزایند.

 

گردش در ۴ باغ جذاب و زیبای بمبئی

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های باغ لاله، جشنواره سالانه لاله است که در ماه آوریل برگزار می‌شود. هزاران مسافر و دوستدار گل در اینجا حضور می‌یابند و طیف گسترده‌ای از گل‌های لاله، در طول جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند. اگر به این جشنواره علاقمندید، توصیه می‌کنیم سفرتان را برای فصل بهار برنامه ریزی کنید تا این زیبایی‌های مسحورکننده دره کشمیر را تحسین نمایید.

باغ صخره‌ای در چندیگر هند (Rock Garden)

در میان شهر شلوغ چندیگر و در ۷ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن، باغ مجسمه‌‌ای با چیدمان منحصر به ‌فرد را خواهید یافت. این باغ صخره‌ای ۴۰ هکتاری در چندیگر، یکی از بهترین باغ‌های بوم گردی در هند به شمار می‌آید.

هزاران مجسمه ساخته شده از مواد زائد و ضایعات، از جذابیت‌های اصلی این مکان محسوب می‌شوند. بعلاوه این باغ وسیع دارای فضای سبز، آبشارهای دست‌ساز، آلاچیق‌ها، مسیرهای پیاده‌روی منظم، یک تئاتر در فضای باز، دیوارهای خلاقانه، تاب، درختان بلند، یک آکواریوم عظیم و طاق‌های بتنی است که شبیه قنات‌های روم باستان هستند. گذر از این باغ، تخیل هنری و اشتیاق خالق را منعکس می‌کند و شاید بتوان گفت اینجا، یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های اکوتوریسم در جهان به شمار می‌آید.

 

تعطیلات آخر هفته در سفر به هند از دهلی

و اما در مورد پیشینه این فضا باید بگوییم باغ صخره‌ای در چندیگر، پروژه مخفی هنرمند خودآموخته، نک چاند، بود که آنرا در زمینی نابارور در نزدیکی دریاچه سوخنا ایجاد کرده بود. او به جمع آوری مواد زائد از سراسر شهر و روستاهای مجاور پرداخت و از آنها برای ساختن مجسمه‌ها و سازه‌های عجیب و غریب استفاده کرد. این مواد زاید مشتمل بر اقلام قابل بازیافت مانند شیشه شکسته، آینه، النگو، کاشی، گلدان‌های سرامیکی، ظروف شکسته چینی، قاب عکس، گلگیر، چنگال، فرمان، سیم‌های فلزی، سنگ مرمر، قطعات خودرو، سینک، لوله و سنگ بودند.

با کشف این پروژه، مقامات تصمیم به تخریب آن گرفتند، زیرا این پروژه غیرقانونی بود. اما خلاقیت و هنر منحصر به فرد او توانست دل مردم محلی چندیگر را به دست آورد و این آثار، از نابودی نجات یافتند. جالب است بدانید بعدها مقامات، حتی نک چاند را مسئول پارک معرفی کردند و ۵۰ کارگر برای تکمیل این فضا به استخدامش در آوردند! این پارک به طور رسمی در سال ۱۹۷۶ برای بازدید به روی عموم گشوده شد و در کمترین زمان، به محبوب‌ترین جاذبه گردشگری چندیگر بدل گشت.

باغ شالیمار در سرینگر هند (Shalimar Bagh)

بزرگ‌ترین باغ مغول کشمیر، باغ شالیمار است که در امتداد خط ساحلی دریاچه دال قرار دارد. این باغ در سال ۱۶۱۹ بدستور جهانگیر امپراتور مغول، برای ملکه‌اش نور جهان بنا نهاده شد. چیدمان این باغ ۳۱ هکتاری، از باغ‌های ایرانی الهام گرفته شده است. این فضا، شامل ۳ تراس پر از گل‌های زیباست. در گذشته قسمت بیرونی باغ که از آن بعنوان دیوان عام یاد می‌شود، به روی عموم باز بود. در مرکز باغ نیز، دیوان خاص قرار داشت که میهمانان دربار به آن دسترسی داشتند. تراس سوم، برای زنان خانواده سلطنتی در نظر گرفته شده بود.

باغ شالیمار، در واقع یکی از زیباترین باغ‌های مغول در هند است. این باغ که توسط درختان بلند چنار احاطه شده، مناظر خیره کننده‌ای از دریاچه دال را ارائه می‌دهد. این بنا بر روی پلانی مربع شکل ساخته شده که در مرکز آن، یک چشمه آب قرار دارد. این باغ، مساحت کلی ۳۱ هکتار را پوشش می‌دهد و سراسر آن، با آبنماهای جذاب پر شده است.

 

معرفی بهترین سواحل بمبئی

باغ مهتاب در آگرا هند (Mehtab Bagh)

باغ مهتاب که درست در شمال تاج محل در آگرا واقع شده، مشرف به رودخانه یامونا است. اینجا یکی از جذاب‌ترین باغ‌های مغول در هند محسوب می‌شود. این باغ مربعی شکل، در قرن شانزدهم توسط اولین امپراتور سلسله مغول ساخته شد. در واقع این مکان، آخرین باغ از ۱۱ باغی است که توسط امپراتوران مغول، در کنار رودخانه یامونا ساخته شده است.

این مکان که کاملا با باغ‌های تاج محل همراستا شده است، منظره‌ای عالی از تاج محل را از چشمه جلوی دروازه ورودی ارائه می‌دهد. اینجا یک نقطه محبوب برای تماشای غروب خورشید بوده و در میان عکاسان و علاقمندان به طبیعت، طرفداران بسیاری دارد.

گفتنی است این مکان با فواره‌های زیبا، استخرها، آلاچیق‌های وسیع و راهروهای گچی سفید تزئین شده بود. با این حال، عدم نگهداری مناسب و سیل مکرر، تقریبا این باغ جذاب را ویران کرد. در دهه ۱۹۹۰، سازمان باستان شناسی هند (ASI) کار مرمت و بازسازی را آغاز نمود و در حال حاضر ،این فضا با انبوهی از گل‌ها و گیاهان و درختان میوه بی‌شمار پرشده است.

باغ‌ گیاه‌شناسی دولتی در اوتی هند (Government Botanical Gardens)

این باغ در سال ۱۸۴۸ در منطقه اوتی هند، در قله پایین Doddabetta ساخته شد. بازدید از این باغ، فرصتی عالی برای تجربه و مشاهده زندگی هزاران گونه از گیاهان شگفت انگیز و بومی است که برخی از آنها، جزو گونه‌های کمیاب هستند.

این باغ وسیع با مساحت ۵۵ هکتار به ۶ قسمت باغ پایین، باغ ایتالیایی، باغ جدید، هنرستان، تراس فواره و مهد کودک تقسیم شده است. باغ ایتالیایی، در طول جنگ جهانی اول توسط زندانیان ایتالیایی ساخته شد. باغ جدید، بخشی است که به تازگی اضافه شده است و شامل یک باغ گل رز، تخت های گل‌ خوش ساخت و نشان‌های دولت هند و دولت تامیل نادو است. هنرستان عمومی نیز در سال ۱۹۱۲، برای گروه‌بندی بسیاری از انواع گیاهان گلدار ساخته شد. در نهایت باید گفت مهد کودک، حدود ۳۰۰ فوت بالاتر از باغ پایین قرار دارد.

 

بهترین دسرکافه‌ها در دهلی

بازدیدکنندگان از لحظه عبور از دروازه‌ها، با زیبایی‌های طبیعی رنگارنگ و خیره کننده مورد استقبال قرار می‌گیرند. بیش از ۱۶۰ سال است که مسافران خارجی و داخلی، از چمنزارهای سرسبز این باغ دیدن می‌کنند و تنوع جالب توجه گل‌ها، سرخس‌ها و ارکیده‌های موجود در اینجا را تحسین می‌نمایند. یکی از جاذبه‌های اصلی باغ، تنه درخت فسیلی است که حداقل ۲۰ میلیون سال قدمت دارد. یکی دیگر از نقاط برجسته باغ گیاهشناسی نیز، تپه Toda است که به Toda mund معروف است و به بازدیدکنندگان، بینشی از زندگی و فرهنگ Todas (قبایل اصلی اوتی) را ارائه می‌دهد.

دره گل‌ها در چامولی هند (Valley Of Flowers)

دره گل‌ها که در رشته کوه‌های هیمالیا در اوتاراکند و در منطقه چامولی واقع شده، یکی از زیباترین باغ‌های هند را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. جالب است بدانید تا زمانی که فرانک اس اسمیت، کاشف و کوهنورد بزرگ، این دره کوهستانی را در سال ۱۹۳۷ کشف کرد، این مکان برای جهان ناشناخته بود.

دره گل‌ها وسعتی بالغ بر ۸۷ کیلومتر مربع داشته و با وجود شرایط آب و هوایی سخت، انبوهی از گل‌های زیبا این دره جذاب را زینت می‌دهند.

 

چگونه سفری امن به هند داشته باشیم؟

این دره توسط رودخانه پوشپاواتی که از یخچال‌های طبیعی مجاور بیرون می‌آید، قطع می‌شود. در ضمن گفتنی است این باغ دره، مملو از یخچال‌های درخشان، جویبارهای آبشاری و چمنزارهای گلدار بوده و لذت بصری وصف ناشدنی را برای دوستداران طبیعت و کوهنوردان رقم می‌زند.

به دلیل تنوع زیستی و حیات وحش غنی در این منطقه، در سال ۱۹۸۲ اینجا بعنوان پارک ملی شناخته شد. گفتنی است این پارک، به خاطر برخی از اشکال نفیس حیات وحش از جمله راسوی هیمالیا، روباه قرمز و پلنگ برفی نیز شهرت دارد.

باغ‌های یاداویندرا در پینجور هند (Yadavindra Gardens)

اینجا یکی از باشکوه‌ترین باغ‌های مغول در هند است و قدمتش، به قرن هفدهم باز می‌گردد. این باغ با وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار، در شهر پینجور هاریانا واقع شده و از آن بعنوان باغ‌های پینجور نیز یاد می‌شود.

اورنگ زیب فرمانروای مغول، این باغ را بعنوان اقامتگاه تابستانی برای خود ساخت. در طول قرن نوزدهم، پادشاه پاتیالا مالک این قطعه زمین بود و از این مکان، برای پرورش گل رز جهت تهیه عطر برای پادشاه استفاده می‌شد.

شیش محل، قصری به سبک راجستانی-مغول است که در بالاترین تراس این باغ قرار دارد. رنگ محل در تراس دوم و جال محل، همراه با فواره‌ها در تراس سوم قرار دارند. همچنین این باغ، یک تئاتر در فضای باز را در یکی از تراس‌ها شامل می‌شود و بطور کلی شب هنگام، این مجموعه نورپردازی شده، مناظر حیرت انگیزی از بناهای تاریخی و باغ را ارائه می‌دهند. در نهایت سواری با قطار میراثی در این مجموعه، بهترین راه برای کشف این باغ زیباست. این باغ همچنین میزبان جشنواره معروف Pinjore Baisakhi در ماه آوریل است.

 

معرفی تفریحات رایگان بمبئی در تور هند

باغ گیاه‌شناسی لال باغ در بنگلور هند (Lalbagh Botanical Garden)

باغ گیاه‌شناسی لال باغ،  فضای سبز وسیعی با مساحت ۲۴۰ هکتار را شامل می‌شود و بهترین مکان برای استنشاق هوای تازه و فرار از شلوغی‌های شهر بنگلور به شمار می‌آید. این باغ در اصل توسط حیدر علی که در قرن هجدهم بر میسور حکومت می‌کرد، ایجاد شد. پسرش تیپو سلطان، آنرا در خطوط باغ‌های مغول کشمیر گسترش داد و زیباسازی نمود.

لال باغ با مجموعه‌ای از گیاهان کمیاب و عجیب و غریب، یکی از دیدنی‌ترین باغ‌های هند محسوب می‌شود. یک گلخانه شیشه‌ای وسیع و یک سنگ گرانیتی بزرگ با قدمت ۳۰۰۰ میلیون ساله، از جاذبه‌های اصلی این پارک به شمار می‌آیند. سنگ گرانیت که به صخره لال باغ نیز معروف است، یک اثر زمین شناسی است.

این باغ همچنین، به دلیل میزبانی دو نمایشگاه گل سالانه، به مناسبت روز جمهوری و روز استقلال شهرت دارد. قدم زدن در این باغ زیبا، فرصتی را برای غوطه‌ور شدن در زیبایی‌های ناب طبیعت فراهم می‌کند. در ضمن می‌توانید نهال‌ها را نیز، از مرکز باغ واقع خریداری کنید.

 

سفر خانوادگی به دهلی در سال ۲۰۲۲

باغ مغول‌ها در دهلی هند (Mughal Gardens)

باغ نمادین ۱۵ هکتاری مغول در محدوده راشتراپاتی بهاوان (محل اقامت رسمی رئیس جمهور هند)، در دهلی قرار دارد. این بنا از نظر معماری، از باغ‌های مغول سرینگر و باغ مهتاب آگرا الهام گرفته شده و موفق شده همان جذابیت را تکرار کند و تصویری عالی از سرسبزی را خلق نماید.

این باغ‌ که توسط سر ادوین لوتینز در سال ۱۹۱۷ برای لیدی هاردینگ طراحی شد، ترکیبی شگفت‌انگیز از معماری مغول با سبک بریتانیایی را ارائه می‌دهند. باغ‌ مغول دهلی دارای گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض بیش از ۱۵۹ گل از جمله لاله‌ها، نرگس‌ها، نیلوفرهای آسیایی، سنبل، ویسکاریا و غیره هستند.

قدم زدن در این باغ در زمستان ‌ای دلپذیر دهلی نیز، احساس جوانی و طراوت را به مخاطبان هدیه می‌دهد. این نمونه شگفت انگیز از زیبایی باشکوه طبیعت، برای مدت زمان مشخصی در ماه‌های فوریه و مارس، در زمان جشنواره اودیانوتساو به روی عموم باز است.

در این مقاله، سفری مجازی و مفرح را به برخی از بهترین فضاهای سبز در هند آغاز کردیم. اما این سفر هنوز به پایان نرسیده و در مقاله بعدی نیز، سری خواهیم زد به بعضی دیگر از باغ‌ها و پارک‌های این خطه پهناور.

 

بهترین ریزورت‌های خانه درختی در هند

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۵ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران