بهترین غذاهای گوشتی در هند

جاذبه‌های گردشگری هند
بهترین غذاهای گوشتی در هند

هند، محدودیت‌های غذایی برای صرف انواع خاصی از گوشت حیوانات دارد. بودایی‌ها و جین‌ها گیاه‌خوار هستند و جین‌ها عمدتا وگان‌هایی هستند که حتی به سبزیجات ریشه‌دار هم دست نمی‌زنند. سیک‌ها گوشت گاو نمی‌خورند و مسلمانان نیز، از خوردن گوشت خوک اجتناب می‌کنند. اما رایج‌ترین نوع گوشت‌هایی که توسط هندی‌های غیر گیاهخوار مصرف می‌شوند، گوشت ماهی، بز، گوسفند، خوک و مرغ هستند که اغلب در رستوران‌ها به شکل کاری گوشت، کورما، تیکا یا ماسالا سرو می‌شوند. در ادامه، با برخی از بهترین غذاهای گوشتی هندی آشنا خواهیم شد.

 

مرغ کره‌ای

احتمالا شناخته شده‌ترین غذاهای گوشتی هندی، مرغ ماخانی است که در سطح بین المللی، بعنوان مرغ کره‌ای شناخته می‌شود، این گزینه را بعنوان یک غذای اصلی، در اکثر رستوران‌های این کشور در سفر با تور هند خواهید یافت.

گفتنی است این غذا، از دهلی در دهه ۱۹۵۰ نشات گرفته شده است. یعنی آن زمان که شخصی به نام کوندان لال گوجرال، رستوران خود را به نام موتی محل افتتاح کرد. آشپزهای رستوران، باقیمانده آب ماریناد را با گوجه فرنگی و کره ترکیب کردند و سپس مرغ پخته شده با تنور را، در این ترکیب به شکل خورشی درآوردند. و این غذا در نهایت، به طور تصادفی به یکی از محبوب‌ترین غذاهای تاریخ بدل گشت. و در ادامه موتی محل، به یکی از جاذبه‌های دهلی تبدیل شد و کمی بعد، مرغ کره‌ای در سراسر جهان شهرت یافت.

در حال حاضر این غذا با ترکیبی از گوشت برشته، ادویه‌های فراوان، سس غنی شده با خامه، گوجه فرنگی و کره تهیه می‌شود و بهتر است همراه با نان میل شود و با کره، گشنیز یا فلفل سبز بیشتر تزیین گردد.

عکس: epicurious.com

 

مرغ تیکا

از دیگر غذاهای گوشتی هندی، می‌توان به Tikka اشاره کرد که متشکل از گوشت بدون استخوان، معمولا مرغ، است که به قطعات کوچک خرد شده و در ماست و ادویه‌های سنتی هندی مانند زردچوبه، زیره، گشنیز، فلفل قرمز، سیر و زنجبیل خوابانده می‌شود.

گوشت را روی زغال چوب، در تنور سنتی استوانه‌ای سفالی کباب می‌کنند. برای ترد و آبدار ماندن، این گوشت را بارها و بارها در حین پخت با روغن یا کره برس می‌زنند. تیکا معمولا با پیاز، چاتنی سبزیجات و برش‌های لیمو همراه است. گفتنی است این غذا، اغلب به اشتباه با مرغ تنوری اشتباه گرفته می‌شود.

تیکای هندی منشا ناشناخته‌ای دارد، اما اعتقاد بر این است که این گزینه، یک غذای باستانی است که از زمان کشف تنور وجود داشته و قدمت آن بیش از ۵۰۰۰ سال است. افسانه‌ها می‌گویند که امپراتور بابر، بنیانگذار سلسله مغول، از سرآشپزهای پنجابی درخواست کرد تا مرغ سنتی تنوری را بدون استخوان سرو کنند و این غذا در نهایت، منجر به ایجاد مرغ تیکای معروف شد.

 

غذاهای حلال هند

عکس: glebekitchen.com

 

کیما

نام این غذا که در شمار بهترین غذاهای گوشتی هندی است، در زبان اردو به معنای گوشت چرخ کرده است. در واقع Keema، خورشی است که معمولا به صورت کاری با موادی نظیر گوشت چرخ کرده گوسفند یا بز همراه با نخود سبز، سیب زمینی، زنجبیل، فلفل قرمز، پیاز، قیسی، سیر و ادویه گارام ماسالا تهیه می‌شود.

اگرچه کیما در شمال هند، پاکستان و بنگلادش محبوبیت بیشتری دارد، برخی معتقدند که این غذا منشا ایرانی دارد. این گزینه، معمولا بعنوان غذای اصلی همراه با نان پاو و سایر نان‌های مسطح سرو می‌شود. همچنین می‌توان از آن، بعنوان پرکننده سمبوسه و پاراتا استفاده کرد.

عکس: goodto.com

 

چیکن ۶۵

Chicken 65، یک غذای کلاسیک مرغ و در شمار برترین غذاهای گوشتی هندی است که از چنای نشات گرفته است. این گزینه، شامل مرغ سرخ شده است که در زنجبیل، لیمو، چیلی قرمز و انواع ادویه‌جات و ترشی‌جات خوابانده می‌شود.

با توجه به محبوبیت این غذا، تنوع زیادی در طبخ آن وجود دارد و هر ایالت هند جنوبی، نسخه مخصوص به خود را در این رابطه ارائه می‌دهد. در کارناتاکا، غذا را با نارگیل رنده شده تزیین می‌کنند و در آندرا پرادش، مرغ را به جای سرخ کردن، می‌پزند. در نهایت باید گفت این غذا، معمولا با چاتنی‌های قرمز و داغ سرو می‌شود.

 

راهنمای صرف غذاهای خیابانی در دهلی قدیم

عکس: recipes.timesofindia.com

 

مرغ تنوری

Tandoori chicken یا مرغ تنوری، یکی از محبوب‌ترین غذاهای گوشتی هندی است. این غذا، شامل گوشت مرغ است که در ماست خوابانده می‌شود و با ماسالا تنوری، جوز هندی و زیره مزه‌دار می‌گردد و سپس روی سیخ قرار می‌گیرد.

طرز تهیه این غذا، بسیار غذای منحصر به فرد است.  به طور سنتی، مرغ در دمای بالا در فرهای سفالی استوانه‌ای به نام تنور پخته می‌شود و نتیجه، گوشتی آبدار با طعم دودی است. گفته می‌شود این غذا، از خوراکی‌های محبوب در ضیافت‌های رسمی به شمار می‌آید.

آدرس: archanaskitchen.com

 

کورما

Korma، یک خورش گوشت خامه‌ای است (اگرچه می‌توان آن را به صورت گیاهی هم درست کرد). این گزینه که از بهترین غذاهای گوشتی هندی به شمار می‌آید، از طعم ملایمی برخوردار بوده و با زعفران، ماست و ادویه‌های مختلف مانند گشنیز، زنجبیل، زیره، چیلی و زردچوبه درست می‌شود. اعتقاد بر این است که کورما در آشپزخانه سلطنتی اکبر در اواسط دهه ۱۵۰۰، بعنوان تلفیقی از غذاهای ایرانی و هندی به وجود آمد. پیشنهاد می‌شود این غذا را با نان‌هایی مانند چپاتی و پاراتا میل کنید.

گفتنی است سه بیس اصلی، برای تهیه کورما وجود دارد:

  • کورما شمال هند با بادام و بادام هندی
  • کورما کشمیر با بادام، بادام هندی، ماست و شیر
  • میوه‌های خشک و کورما هند جنوبی با نارگیل، شیر نارگیل، بادام، فلفل قرمز و دانه رازیانه.

عکس: dinnerthendessert.com

 

ویندالو

در ادامه معرفی بهترین غذاهای گوشتی هندی، به Vindaloo برمی‌خوریم که یک کاری خوش طعم است که در انگلستان و مناطق هندی نظیر گوا و کونکان محبوبیت دارد. این غذا معمولا با گوشت خوک ترش تهیه می‌شود، اما می‌توان آنرا با مرغ، گوشت گاو، گوسفند یا پنیر نیز درست کرد.

جالب است بدانید کاشفان پرتغالی، این غذا را در قرن پانزدهم به گوا آوردند، آنرا با شرایط محلی و منطقه ای تطبیق دادند و بسیاری از ادویه‌های هندی مانند تمر هندی، دارچین، هل و چیلی داغ در این غذا گنجانده شدند.

 

با غذاهای خوشمزه محلی گوا آشنا شوید

عکس: sukhis.com

 

روگان جاش

Rogan josh، نوعی بره کاری معطر بوده و اعتقاد بر این است که منشاء ایرانی دارد. اگرچه امروزه، بیشتر با منطقه کشمیر هند مرتبط است. نام این غذا که از بهترین غذاهای گوشتی هندی است، از دو کلمه گرفته شده است: "روگان" به معنای کره یا روغن صاف شده و "جاش: به معنی شور یا حرارت.

مشخصه این خورش، گوشت ترد و سس قرمز غلیظ و آتشینی است که از فلفل‌های خشک شده کشمیری تهیه می‌شود. برای طبخ این غذا، تکه‌های گوشت بره در یک سس پخته می‌شوند که با پیاز قهوه‌ای، سیر، ماست، زنجبیل و گیاهان معطر و ادویه‌جات تهیه شده است. در نهایت روگان جاش، معمولا با برنج باسماتی ساده یا ادویه‌دار و نان‌های هندی همراه می‌شود.

عکس: taste.com.au

 

کباب گلوتی

از دیگر غذاهای گوشتی هندی، می‌توان به Galouti اشاره کرد که یک کباب سنتی است و به ویژه در منطقه لاکنو محبوبیت دارد. این غذا مشتمل بر گوشت بره یا گوسفند چرخ‌ شده است که در ترکیبی از زنجبیل، سیر، میخک، پاپایا، هل سیاه، دانه‌های خشخاش، دانه‌های فلفل، دارچین، نارگیل، پودر چیلی و جوز هندی خوابانده می‌شود.

بعد از چند ساعت، گوشت ترشی شده را با فلفل سبز، آرد گرم، تخم مرغ و برگ گشنیز مخلوط می‌کنند. این مخلوط به شکل کوفته‌های گرد در می‌آید و سپس سرخ می‌شود. در نهایت، کوفته‌ها را در یک بشقاب می‌چینند و معمولا قبل از سرو، روی آنها کمی آب لیمو می‌پاشند. امروزه این غذا در ایام عید، محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

 

محبوب‌ترین غذاهای محلی در هند

عکس: recipes.timesofindia.com

 

نیهاری

و در آخر، به معرفی Nihari در لیست بهترینغذاهای گوشتی هندی می‌پردازیم که یک غذای محبوب بر پایه گوشت بوده و از دهلی قدیم سرچشمه گرفته است. هنگامی که پاکستان در سال ۱۹۴۷ به استقلال رسید، مهاجران زیادی از دهلی در کراچی ساکن شدند و در همانجا، رستوران‌های خود را افتتاح کردند و نیهاری متولد شد. بنابراین نیهاری، با فرهنگ غذاهای پاکستانی نیز مرتبط است.

این غذا از گوشت گوشت گاو، گوشت گوسفند یا مرغ تهیه می‌گردد که به آرامی پخته می‌شود. گوشت را همراه با ادویه‌های متعدد مانند زیره، میخک، گارام ماسالا و هل، در ظرف‌های بزرگی می‌پزند. پخت درست و صحیح نیهاری، بین ۶ تا ۸ ساعت طول می‌کشد و این غذا به طور سنتی، برای صبحانه صرف می‌شود.

عکس: nationalmadeeasy.com

۱۴ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران