آشنایی با غذاهای خیابانی در هند

جاذبه‌های گردشگری هند
آشنایی با غذاهای خیابانی در هند

هند سرزمین فرهنگ‌ها و سنت‌های گوناگون بوده و به دلیل تنوعی که در آن دارد، شناخته می‌شود. البته که تنوع بالای فرهنگی سبب شده تا زبان‌ها‌، مذاهب، جاذبه‌های گردشگری مختلف و همچنین غذاهای متنوع بسیاری در این کشور پدید آیند. به طوری که بسیاری از گردشگران تور هند را برای کسب یک تجربه جدید و متفاوت از سفر انتخاب می‌کنند. با توجه به این گفته‌ها یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌هایی که گردشگران هند انجام می‌دهند، گشت و گذار در سطح شهر و خوردن غذاهای خیابانی آن است. خوردن غذاهای خیابانی هند تقریبا برای هر گردشگری لذت بخش بوده و مهم‌تر از همه بسیار ارزان هستند. چنانچه تجربه خوردن غذاهای خوشمزه برای شما نیز جذاب است در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با برترین غذاهای خیابانی هند آشنا کنیم.

 

وادا پائو در بمبئی

مقاله خود را با معرفی وادا پائو (Vada Pao) به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی هند آغاز می‌کنیم. این غذا که بیشتر به شهر زیبای بمبئی تعلق دارد، یک انتخاب عالی برای سیر کردن شکم با هزینه‌ای ناچیز است. اگر بخواهیم تعریفی از وادا پائو داشته باشیم، می‌توانیم آن را نوعی برگر هندی توصیف کنیم. البته از آنجایی که مردم هندوستان میانه خوبی با محصولات گوشتی ندارند این برگر مخصوص از سیب زمینی به جای گوشت تهیه می‌شود. شما می‌توانید ودا پائو را در غرفه‌های غذا فروشی میان جاده‌ای هند و همچنین اغلب خیابان‌های شهر زیبای بمبئی پیدا کنید.

همان طور که گفته شد این غذا از کوفته‌های سیب زمینی سرخ شده به نام Batata Vada تشکیل شده و برای سرو در میان نانی مخصوص به نام پاو (Pav) قرار می‌گیرد. برای خوردن نیز با چاشنی‌هایی مانند چوتنی و فلفل قرمز سرخ شده همراه می‌شود. این یک غذای میان وعده معروف در هند بوده و در برخی از شهرهای آن با نام‌های Misal Pav ، Pav Bhaji و Kande Pohe نیز شناخته می‌شود.

 

مکان‌های عجیب‌تر از مثلث برمودا در هند

کتی رول در کلکته

مورد بعدی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی که در هند می‌توان خورد، کتی رول (Kathi Role) نام دارد. این غذا به خصوص در شهر کلکته طرفداران زیادی داشته و تقریبا مورد علاقه همه مردم است. گردشگران تور هند می‌توانند انواع مختلفی از رول‌های کتی را در این سرزمین پیدا کرده و نوش جان کنند. رول‌های Kathi اغلب حالتی چیپسی داشته و با مواد مختلفی مثل پنیر، تخم مرغ، سیب زمینی پوره شده، تکه‌های مرغ، گوشت گوسفندی و یا سبزیجات پر می‌شوند.

پوها در ایندور

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی هند پوها (Poha) نام داشته و اصل آن به شهر زیبای ایندور (Indore) تعلق دارد. ناگفته نماند که ایندور با عنوان "قلب هند" شناخته می‌شود و طیف گسترده‌ای از غذاهای خیابانی را در خود جای داده که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود از طعم و لذت بالایی برخوردار هستند. همان طور که گفته شد پوها یکی از این موارد بوده و بیشتر به دلیل طعم لذیذ و سبک بودن به عنوان صبحانه خورده می‌شود. ماده اصلی تشکیل دهنده پوها نوعی برنج هندی بوده که با برخی مواد دیگر مانند سیب زمینی، پیاز و ... ترکیب می‌شود.

 

بهترین مقاصد هند برای سفر تنهایی

چوله پهاتوعات در دهلی

اغلب توریست‌ها، شهر دهلی را به عنوان پایتخت هند برای سفر و گشت و گذار انتخاب می‌کنند. بنابراین جا دارد چوله پهاتوعات (Chole Bhatuate) به عنوان یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی هند که اصلیتا به دهلی تعلق دارد را معرفی کنیم. مسافران می‌توانند چوله پهاتوعات را در غرفه‌های غذاهای خیابانی دهلی به راحتی پیدا کرده و از خوردن آن لذت ببرند. این غذا بیشتر برای خوردن در وعده صبحانه بین مردم محلی رایج بوده و حتی برخی از رستوران‌ها نیز در ساعات اولیه روز آن را سرو می‌کنند. برخی از توریستی‌ترین خیابان‌های شهر دهلی که می‌توانید چوله پهاتوعات را به راحتی حین گشت و گذار در آن پیدا کنید عبارتند از: Aloo Chaat ، Dahi Bhalle  وParathe . به عنوان یک نکته کلیدی توجه داشته باشید که قدم به قدم دهلی مملو از غرفه‌های فروش انواع غذاهای خیابانی بوده و شما می‌توانید تنوع بالایی از خوراکی‌ها را با قیمتی پایین پیدا کرده و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

لیتی چوکا در پاتنا

از دیگر غذاهای خیابانی هند که هر گردشگری را می‌تواند شیفته خود کند، لیتی چوکا (litti chokha) نام دارد. این غذا در بین مردم محلی منطقه پاتنا و ایالت‌هایی مانند بیهار و جارخند بسیار محبوب است. البته این به معنای پیدا نکردن آن در دیگر مناطق کشور هند نیست. بلکه در اغلب شهرهای توریستی غرفه‌های غذا فروشی کنار خیابانی را می‌توانید پیدا کنید که لیتی چوکا سرو می‌کنند. نکته جالب اینکه لیتی چوکا در هر منطقه‌ای دستورالعمل خاص خود را داشته و به همین دلیل طعم آن در هر شهری از هند می‌تواند متفاوت باشد؛ اما اصل آن که خوشمزه‌ترین نسخه از لیتی چوکا نیز است به پاتنا تعلق دارد.

 

بازدید از پارک‌های ملی هند (بخش اول)

برای تهیه این غذا ابتدا خمیری را تهیه کرده و سپس درون آن را با آجیل خرد شده پر می‌کنند. در نهایت نیز بر روی آتش گرفته و حالت کبابی به آن می‌بخشند. در برخی از مناطق چوکا با موادی مثل سیب زمینی، گوجه فرنگی و ... نیز پر می‌شود. با توجه به اینکه درون خمیر چوکا به چه موادی پر شود، می‌توان آن را در وعده‌های صبحانه، ناهار یا شام میل کرد. به گفته بسیاری از گردشگران لیتی چوکا به قدری خوشمزه است که بعد از اتمام سفر نیز هوس خوردن آن را خواهید کرد.

ادلی سامبر در چنای

غذاهای خیابانی دیگری که توجه بسیاری از گردشگران را در سفر به سرزمین هند به خود جلب می‌کند، ادلی سامبر (Idli Sambhar) نام دارد. این غذای مورد علاقه مردم هند به خصوص در منطقه جنوبی کشور است. ادلی سامبر غذایی بسیار سبک و خوشمزه بوده که معمولاً به عنوان صبحانه سرو می‌شود. چنانچه قصد تست کردن این غذای متفاوت را داشتید بهتر است آن را به همراه چاشنی‌هایی مانند بادام زمینی یا نارگیل سفارش دهید. بهترین مکان برای خوردن ادلی سامبر شهر زیبای چنای بوده و گردشگران می‌توانند غرفه‌های زیادی را که صرفا idli-sambhar می‌فروشند پیدا کرده و از خوردن آن لذت ببرند. از جمله معروف‌ترین خیابان‌های چنای برای پیدا کردن یک ادلی سامبر خوشمزه Vada Sambhar ، Dosa و Upma هستند.

 

۲۸ سوغات مهم هند از ۲۸ ایالت این کشور

کاچوری در جیپور

جیپور به عنوان بخشی از مثلث طلایی هند شناخته شده و سالانه مورد بازدید گردشگران بسیار زیادی قرار می‌گیرد. چنانچه شما نیز قصد سفر به شهر زیبای جیپور را در تور مثلث طلایی هند داشتید، بهتر است فرصت چشیدن طعم لذیذ غذای خیابانی کاچوری (Kachori) را از دست ندهید. چرا که کاچوری یک غذای خیابانی فوق‌العاده خوشمزه و پرطرفدار در جیپور بوده که نه تنها در بین مردم محلی بلکه در بین توریست‌ها نیز بسیار محبوب است. توجه داشته باشید که کاچوری می‌تواند در انواع مختلفی تهیه شود. بنابراین قبل از سفارش حتما در مورد آن‌ها از فروشنده سوال کنید. برخی از انواع معروف کاچوری که می‌توانید در جیپور و حتی دیگر مناطق هندوستان پیدا کنید، عبارتند از: Mawa Kachori ، Payaz Kachoi و Dal Kachori. هر کدام از این انواع خوشمزه بوده و بسته به ذائقه و سلیقه هر فرد می‌توانند مورد پسند قرار بگیرند.

آکی روتی در بنگلور

چنانچه قصد سفر به کشور هند را داشتید توصیه می‌کنیم هرگز خوردن آکی روتی (Akki Roti) را فراموش نکنید. این یک غذا خیابانی سالم، ارزان و البته خوشمزه است که از کف برنج و کمی سبزیجات ریز خرد شده تهیه می‌شود. آکی روتی نوعی نان مخصوص هندی است که بخصوص در خیابان‌های بنگلور به وفور می‌توان پیدا کرد. معمولا فروشندگان غذاهای خیابانی آکی روتی را به همراه چتنی نارگیل سرو می‌کنند. یکی از بهترین مناطق هندوستان برای چشیدن طعم لذیذ این نان خوشمزه شهر زیبای بنگلور است.

 

معرفی برترین مراکز خرید هند

تیکی چوله در لوکنو

نمی‌توان سفری به شهر لوکنو (Lucknow) در هند داشت اما طعم خوشمزه تیکی چوله (Tikki-Chole) را نچشید. چرا که این غذا با بافتی دوست داشتنی و از آن مهم‌تر طعمی لذیذ آب دهان شما را جاری خواهد کرد. اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده تیکی چوله سیب زمینی پوره شده است که با نخود فرنگی آب پز و ادویه‌های مختلف همراه می‌شود. چنانچه سفری به شهر لوکنو در هند داشتید، توصیه می‌کنیم برخی دیگر از غذاهای معروف خیابانی مانند Bhel Puri ، Sev Puri و Dahi Puri را نیز مزه کنید که قطعا مورد پسند شما قرار خواهند گرفت.

دابل در احمدآباد

آخرین مورد از غذاهای خیابانی هند که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، دابل (Dabeli) نام دارد. این یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی هندوستان است که از منطقه کوتچی گجرات (kutchi Gujarat) و احمد آباد سرچشمه گرفته و امروزه در دیگر شهرهای این کشور نیز محبوبیت پیدا کرده است. دابل همانند اغلب غذاهای هندی دارای طعمی تند بوده و گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی است که به غذاهای تند علاقه دارند. معمولا دابل به عنوان یک میان وعده در بین مردم محلی طرفدار داشته و گردشگران تور هند می‌توانند در گشت و گذارهای شهری خود آن را خریداری کرده و برای چند ساعت شکم خود را سیر نگه دارند. ماده اصلی تشکیل دهنده دابل سیب زمینی آب پز شده است که با ادویه‌های مخصوص ترکیب و مزه‌دار شده است.

 

تجربه بالن سواری در بهترین شهرهای هند

 

منبع 

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران