غذاهای حلال هند

جاذبه‌های گردشگری هند
غذاهای حلال هند

شکم گردی در هند، شروع یک ماجراجویی لذت بخش و هیجان انگیز است. از غذاهای محبوب خیابانی گرفته تا غذاهای حلال هند، گزینه‌های متنوعی را متناسب با هر سلیقه و ذائقه‌ای خواهید یافت. البته اجازه دهید منظور از حلال را روشن کنیم. حلال در زبان عربی، در اصل به معنای مجاز است. پس غذاهای حلال، تمام غذاهایی هستند که طبق قرآن، خوردن آنها برای مسلمانان جایز است. این موارد شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات و گوشت‌هایی است که طبق دستورالعمل‌های اسلامی ذبح شده‌اند.

 

آشنایی با بهترین غذاهای حلال هند

بیاید در این مقاله، گشت و گذاری مجازی را در میان انواع خوراکی‌های حلال در سفر با تور هند تجربه کنیم و با این گزینه‌های خوشمزه و سالم آشنا شویم. در این میان، طیف وسیعی از غذاها، از کباب‌های خوش طعم گرفته تا کاری‌های تند به استقبالتان می‌آیند و جشنی از طعم‌ها، رایحه‌ها، مواد اولیه تازه و سنت‌های فرهنگی را ارائه می‌دهند.

چات

ازغذاهای حلال هندی اصیل و درجه یک که حتما باید در سفر با تور بمبئی و تور دهلی تجربه کنید، Chaat است. این گزینه، در شمار محبوب‌ترین غذای خیابانی هندی است و با ادویه‌های معطر و سس‌های تندش، سمفونی از طعم‌ها و بافت‌ها را به ذائقه‌ها هدیه می‌دهد. جالب است بدانید تنوع آشپزی غنی هند، منجر به ایجاد انبوهی از انواع چات‌ها شده که در مناطق مختلف کشور، به طرق متفاوتی تهیه می‌شوند. هرچند تمام آنها، ترکیب مشترکی از مواد شیرین، شور، ترد و تند را ارائه می‌دهند. در این میان می‌توان به چات ماسالا، آلو چات و ساموسا چات اشاره کرد.

 بعلاوه مواد نشاسته‌ای، سبزیجات آب پز یا خام نظیر پیاز خام، گوجه فرنگی و سیب زمینی پخته شده، ترشی‌ها و ادویه جات، چاتنی نعنا، چاتنی سیر قرمز و چاتنی تمر هندی، از مواد اولیه پایه در تهیه این خوارک به شمار می‌آیند. همچنین چات، معمولا همراه با نان‌های هندی یا برنج ترد سرو می‌شود.

عکس: epicurious.com

 

کولفی

این دسر، یکی از غذاهای حلال هندی است که باید امتحان کنید. مهم نیست چقدر سیر باشید، همیشه برای Kulfi جا خواهید داشت. این گزینه شبیه بستنی هندی بوده، اما تفاوتی کلیدی با آن دارد. برخلاف بستنی که اغلب از تخم ‌مرغ برای ایجاد حالت خامه‌ای و پایداری استفاده می‌کند، کولفی فقط با استفاده از شیر پرچرب درست می‌شود. این روش پخت، کولفی را نسبت به بستنی پایدارتر می‌کند، بنابراین چندان تحت تاثیر وضعیت هوا نیست و به سرعت آب نمی‌شود.

بعلاوه از پسته، بادام، زعفران و هل در تهیه این دسر استفاده می‌شود. این دسر وسوسه انگیز سرد و شیرین که در تابستان طرفداران بسیاری دارد، هم توسط فروشندگان خیابانی به صورت چوبی فروخته می‌شود، هم اینکه می‌توانید آنرا به صورت خانگی تهیه کنید.

 

غذاهای خوشمزه هندی در آگرا

عکس: recipes.timesofindia.com

 

بریانی

از دیگر غذاهای حلال هندی محبوب که خوردن آن قویا توصیه می‌شود، بریانی است. این غذای معطر شامل تکه‌هایی از پروتئین است که در ترشی جات و ادویه جات خوابانده شده‌اند و همراه با سبزیجات و برنج (ترجیحا برنج باسماتی) به آرامی پخته می‌شوند. کلمه بریانی، خود از کلمه بریان گرفته شده که یک اصطلاح فارسی بوده و به معنی سرخ کردن قبل از پختن است.

گفتنی است هر منطقه از هند، نسخه منحصر به فرد خود را از بریانی ارائه می‌دهند. بعنوان مثال، مناطق ساحلی هند، غذاهایی مانند بریانی میگو درست می‌کنند، زیرا این منبع به راحتی در دسترس است. از سوی دیگر، مناطقی که دسترسی آسانی به دریا ندارند، معمولا بریانی بره یا مرغ بریانی سرو می‌نمایند.  اگر می‌خواهید تجربه خوشمزه‌‌ترین غذاهای هند را داشته باشید، بریانی را از دست ندهید.

عکس: timesofindia.indiatimes.com

 

دابلی

در لیست بهترین غذاهای حلال هند، می‌توان از Dabeli نیز نام برد که نوعی پاو (نان هندی) ساندویچ مانند است. این گزینه، از مخلوط سیب زمینی، پیاز، گشنیز، چاتنی سیر، بادام زمینی ترد و دانه‌های انار تهیه می‌شود. می‌توان آنرا با برگ گشنیز و انار تزیین کرده و با تمر هندی، سیر یا چاتنی خرما سرو کرد. طعم‌های منحصر به فرد دابلی نیز، دابلی ماسالاست که از ترکیب ویژه ادویه‌ها و طعم‌های آجیلی سالم تهیه می‌شود.

 

غذاهای ایتالیایی در بهترین رستوران‌های آگرا

عکس: youtube.com

 

ساموسا

Samosa یا سمبوسه، یکی از غذاهای حلال هندی است که در هر گوشه و کناری در کشور، در رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاکده‌های خیابانی پیدا می‌شود. در واقع این گزینه، یک غذای خیابانی محبوب در هند و سراسر جهان است. این خوراک، برای سرو در هر زمانی و هر مکانی مناسب بوده و تمام گرسنگی و هوس‌های غذایی را فقط با اولین لقمه ارضا می‌کند. این غذای لذیذ، خصوصا در جشنواره رنگ‌های هندی و همچنین در ماه رمضان بسیار محبوبیت دارد.

این فینگر فود سرگرم کننده و خوشمزه، یک شیرینی سرخ شده و پر ادویه است که معمولا با سیب زمینی، ادویه جات و گیاهان تهیه شده و اغلب با تمر هندی یا نعناع سرو می‌شود. در ضمن سمبوسه، در انواع مختلف از جمله سمبوسه مرغ، سمبوسه گوشت چرخ کرده و سمبوسه گیاهی تهیه می‌شود.

عکس: spicebreeze.com

 

دوکلا

از دیگر غذاهای حلال هندی، می‌توان به Dhokla  اشاره کرد که معمولا برای صبحانه سرو می‌شود. این غذای اصیل گجراتی، در اغلب رستوران‌های گیاهی هندی در دسترس است و یکی از بهترین غذاهای گیاهی هندی شناخته می‌شود. این غذای خوش طعم، با بخارپز کردن خمیر تخمیر شده برنج و آرد گرمی بنگال تهیه می‌شود (اگرچه انواع مختلفی وجود دارد که از نخود، نخود دانه کبوتری یا لوبیا استفاده می‌کنند). نتیجه، یک قوام کرکی و کیک مانند است که جوانه‌های چشایی شما را با لذت به رقص در می‌آورد.

عکس: exploreshareinspire.com

 

ایدلی سمبر

Idli Sambar، یک صبحانه محبوب در جنوب کشور است. ایدلی نوعی کیک برنجی خوش طعم است که از بخارپز کردن خمیری متشکل از عدس سیاه تخمیر شده و برنج آسیاب شده تهیه می‌شود. این ایدلی، در سامبار غوطه ور می‌شود که یک سوپ تند یا کاری با پایه عدس است و با ترکیبی از ادویه‌ها، لوبیا، سیب زمینی، پیاز کوچک و مقداری آب تمر هندی درست می‌شود.

ایدلی سمبر نه تنها یکی از غذاهای حلال هندی، بلکه یک غذای گیاهی محبوب در این کشور بوده و سرشار از طعم‌ها و مواد سالم و بدون روغن است. همچنین بعنوان یک پروبیوتیک به بیماران توصیه می‌شود، زیرا بسیار مغذی بوده و به راحتی قابل هضم است.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای هند که تند نیستند

عکس: nationalgeographic.co.uk

 

چیکن ۶۵

Chicken 65، یک مرغ تند و سرخ شده است که بعنوان پیش غذا یا میان وعده فست فودی سرو می‌شود. این گزینه به حق، یکی از برترین غذاهای حلال هندی منحصر به فرد است که از آشپزی هند جنوبی الهام گرفته شده است. فلفل قرمز، مرغ بدون استخوان، چاشنی پیاز و لیمو از مهمترین مواد پایه این غذا به شمار می‌آیند. در نسخه گیاهی، به جای مرغ از پنیر یا گل کلم استفاده می‌شود.

عکس: myfoodstory.com

 

کاتی رول

Kati Roll، یک خوراک خیابانی محبوب و در شمار غذاهای حلال هندی است که شهرتی جهانی دارد. در شکل اصیل خود، این گزینه یک کباب برشته به سیخ کشیده شده است که در یک نان پاراتا پیچیده می‌شود. امروزه، به هر رول حاوی فیلینگ که در یک نان تخت هندی (روتی) پیچیده شده باشد، کاتی رول می‌گویند. کاتی رول معمولا حاوی گشنیز، تخم مرغ و مرغ بوده، اما در عین حال دارای انواع مختلف است. در نهایت کاتی رول، یک غذای مناسب برای شام است که در اکثر رستوران‌های هندی ارائه می‌شود.

 

۱۰ مورد از تندترین غذاهای هندی

عکس: frommybowl.com

 

دوسا

در انتهای آشنایی با غذاهای حلال هندی، به نام Dosa  برمی‌خوریم که شبیه کرپ یا پنکیک است. این گزینه خوش طعم در میان غذاهای جنوب هند، از خمیر تخمیر شده آرد گرم سیاه و برنج تهیه می‌شود. در ضمن با استفاده از طیف ادویه‌هایی که غذاهای هندی ارائه می‌دهند، انواع مختلفی از دوسا را می‌توانید شاهد باشید از جمله گی دوسا، ماسالا دوسا، دوسا کاغذی و بسیاری دیگر. در ضمن، دوساها معمولا به صورت گرم و اغلب با چاتنی و سامبار (خورش سبزیجات بر پایه عدس) سرو می‌شوند.

عکس: indiaforbeginners.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۰۷ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران