سفر به هندوستان در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری هند
سفر به هندوستان در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

هند سرشار از تنوع فرهنگ‌ها، غذاها و جاذبه‌های توریستی و تاریخی است. از تاج محل شگفت‌انگیز و کاخ‌های پرآذین گرفته تا آرامش باغ‌ها و مقبره‌های دوران مغول، این خطه را به مقصدی باورنکردنی بدل کرده‌اند. در سفر با تور هند با مناظر خیره کننده، معابد باستانی، استراحتگاه‌های معنوی، حیات وحش عجیب و غریب و شهرهای پر هرج و مرج پر از انرژی مواجه می‌شوید. و در این منطقه از کره خاکی، می‌توانید شاهد کوه‌های پوشیده از برف در شمال، تپه‌های چای و جنگل‌های حرا در جنوب، رشته‌های بیابانی در بخش مرکزی، رنگ‌های زنده و غذاهای باورنکردنی در روستاهای کوچک و شلوغی بی حد و حصر و سرعت در شهرها باشید.

 

بهترین زمان سفر به هند

هند به دلیل وسعت بسیار زیادش، دارای سیستم آب و هوایی متنوعی است. بنابراین بهترین زمان سفر به هند، بستگی به منطقه‌ای دارد که از آن بازدید می‌کنید. هیمالیا، بیشتر مناطق هند را از بادهای سرد در امان نگه می‌دارد. بنابراین زمستان‌ها اگرچه در شمال سرد است، اما در جنوب هوا گرم و مطبوع بوده و هوای تابستان نیز در این خطه بسیار گرم است. در واقع بیشتر مناطق هند، دارای آب و هوای گرمسیری هستند و این کشور سه فصل اصلی دارد: تابستان، زمستان و فصل باران های موسمی.

اکتبر تا مارس در شمال هند و مناطق دهلی، آگرا، راجستان و هند مرکزی، دارای آب و هوا عمدتا خشک با دمای معتدل بوده و از ژوئن تا سپتامبر، فصل مرطوب با باران فراوان است.

از طرفی در جنوب هند، تمام طول سال به خصوص در آوریل و می هوا گرم است. بارندگی شدید، از ژوئن تا آگوست رخ می‌دهد. و البته مناطق گوا و کرالا، برای بازدید در هر زمان از سال مناسب هستند و فصل مرطوب، تاثیری بر صنعت گردشگری آنها ندارد. در نهایت بعنوان نتیجه گیری، باید گفت بهترین زمان سفر به هند از اکتبر تا مارس است.

 

معرفی بهترین بازارهای غذا در دهلی

هزینه سفر به هند

هند، مقصدی بزرگ و متنوع است و هزینه سفر به این کشور، بستگی به این دارد که کجا می‌روید و در چه نوع هتل‌هایی قرار است اقامت کنید.

در عین حال هند، بعنوان یکی از کم هزینه‌ترین مقاصد گردشگری شناخته می‌شود و خصوصا مسافران کوله گرد، از سفر به این خطه بسیار استقبال می‌کنند. در واقع می‌توانید به راحتی با بودجه‌ای ناچیز در حدود ۱۵ دلار در روز، در هند زندگی کنید. همچنین این امکان را دارید که با بودجه‌ای عالی در این خطه به گشت و گذار بپردازید و سفری لوکس را تجربه نمایید. قیمت هتل در شهرهای بزرگ مانند بمبئی، دهلی، کلکته و بنگلور بسیار بالاتر از شهرهای کوچک است. از سوی دیگر، مشکلات تورمی هند، می‌تواند قیمت‌ها را با شدت و سرعت تغییر دهد. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله ۸ راه برای کم کردن هزینه‌ها در سفر به هند نیز بزنید. اما بطور کلی سطوح مختلفی در این کشور به لحاظ هزینه قابل تعریف هستند:

  • سفر ارزان: میانگین مخارج ۷۴۰-۱۵۵۵ روپیه (۱۰-۲۱ دلار) در روز است. این بودجه شامل اقامت در هاستل یا Airbnb ارزان قیمت، خوردن غذاهای خیابانی هند و غذاهای ارزان (همراه با خوراکی‌ها و تنقلات گاه و بیگاه)، استفاده از اتوبوس برای رفت و آمد، محدود کردن نوشیدنی‌ها و انتخاب جاذبه‌های رایگان و یا ارزان است.
  • سفر میان رده: میانگین هزینه‌های چنین سفری، روزانه ۲۴۴۰-۴۸۸۰ روپیه (۳۳-۶۶ دلار) است. با این بودجه می‌توانید هتل‌های ارزان‌قیمت و Airbnb‌های زیباتر را انتخاب کنید، از قطارهای AC2 استفاده کرده و اسکوتر کرایه کنید. بیشتر از مسافران کوله گرد، در رستوران‌ها و کافه‌ها هزینه کنید و چند سفر یا تور یک روزه را تجربه نمایید.
  • سفر لوکس: هزینه در چنین شرایطی بالاتر از ۷۴۰۰ روپیه (۱۰۰+ دلار آمریکا) است. با این بودجه، می‌توانید به طور نامحدود از زیبایی‌ها و امکانات گردشگری لذت ببرید، در هتل‌های لوکس اقامت کنید، خودرو کرایه کنید، وعده‌های غذایی عالی بخورید و با تورهایی همراه راهنما به گردش بپردازید.

 

گشت و گذار در جزیره مدح بمبئی

زبان در هند

جالب است بدانید زبان‌های بسیار زیادی در سراسر هند رایج هستند با این حال، انگلیسی به طور گسترده در مناطق توریستی صحبت می‌شود. بنابراین لازم نیست به جز زبان انگلیسی، زبان دیگری را فراگیرید. هرچند دانستن برخی کلمات و عبارت‌ها به زبان هندی، به شما کمک می‌کند ارتباط صمیمانه‌تری با مردمان این خطه برقرار کنید.

در شمال، بیشتر هندی و انگلیسی صحبت و درک می‌شود. البته برخی از مردمان محلی می‌توانند انگلیسی صحبت کنند، اما نمی‌توانند انگلیسی را بخوانند. با این حال، هندی‌ها کاملا بصری بوده و از ژست‌ها و زبان بدن برای تعامل استفاده می‌کنند و ارتباط با آنها دشوار نیست.

حمل و نقل در هند

فرودگاه اصلی که بیشتر بازدیدکنندگان خارجی از طریق آن به هند سفر می‌کنند، فرودگاه بین‌المللی دهلی (DEL) است. دهلی، یک نقطه شروع محبوب برای اکثر مسافرانی است که مایل به دیدن مهمترین جاذبه‌های سراسر کشور هستند. شما همچنین می‌توانید بین شهرهای مختلف هند پرواز کنید و هواپیما، اغلب سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای گردش در این کشور بزرگ است. پیشنهاد می‌کنیم برای شناختن دیگر فرودگاه‌های این کشور سری به مقاله معرفی ۸ فرودگاه معروف هند نیز بزنید.

سیستم حمل و نقل عمومی هند، یکی از پر استفاده‌ترین سیستم‌ها در جهان است. با این حال، هنگامی که به نحوه عملکرد آن پی ببرید، به راحتی می‌توانید در سراسر این خطه به گشت و گذار مشغول شوید. و اما، گزینه‌های حمل و نقل در داخل شهرها عبارتند از:

  •  اتو ریکشاها:

اتو ریکشاها، یکی از متداول‌ترین تاکسی‌ها در هند بوده و شبیه سایر اتو ریکشاها در سراسر آسیای جنوب شرقی هستند. این گزینه‌های موتوری جالب توجه با سقف‌های قلع‌دار و سه چرخ، همیشه بیش از ظرفیتشان مسافر سوار می‌کنند، با اینکه بیش از ۲ بزرگسال اجازه سوار شدن در صندلی عقب را ندارند!

به یاد داشته باشید که بسیاری از رانندگان، سعی می‌کنند کرایه‌های سنگینی از مسافران دریافت نمایند. بنابراین قبل از سوار شدن، حتما راجع به قیمت توافق کنید. مبالغ، عمدتا ۲۰۰ - ۳۰۰ روپیه به ازای هر فرد است.

  • تاکسی:

Uber و Ola، دو سرویس سواری در هند هستند. کرایه آنها بیشتر از سایر خودروهاست، با اینحال بطور کلی چندان بالا نیست. بعلاوه، از تهویه مطبوع و فضای راحت‌تری برخوردارند. ضمنا نیازی نیست نگران چانه زنی برای کرایه باشید، زیرا قیمت‌ها مشخص هستند. شما می‌توانید از برنامه‌های برتر تاکسی اینترنتی در هند نیز استفاده کنید.

 

تعطیلات آخر هفته در سفر به هند از دهلی

  • اتوبوس:

این گزینه‌ها، ارزان‌ترین راه برای رفت و آمد بوده و به ازای هر سفر، کافی است ۱۰ تا ۲۰ روپیه بپردازید. اما اتوبوس‌ها معمولا مملو از مسافرند، به نحوی که حتی از بیرون نیز برخی خود را به آنها می‌آویزند. با این حال، سفر بین شهرها داستان متفاوتی دارد. بعنوان مثال اگر از دهلی به چاندیگر می‌روید و باید سفری ۶ ساعته را تحمل کنید، حتما اتوبوس‌های مرسدس تهویه‌دار را رزرو کنید.

  • مترو:

بسیاری از شهرهای بزرگ هند، به سرعت در حال بهره برداری از سیستم‌های جدید مترو مدرن هستند. در این میان، متروی دهلی نو بسیار تمیز و مدرن بوده و استفاده از آن آسان است. بلیط‌ها نیز نسبتا ارزان هستند. درنظر داشته باشید واگن‌های نهایی در هر دو انتهای قطارها، صرفا برای بانوان درنظر گرفته شده ‌ند واگن‌های میانی نیز مختلط هستند.

  • قطار:

یک شبکه قطار قدیمی اما موثر وجود دارد که طول و عرض هند را پوشش می‌دهد. این قطارها، واردات قدیمی بریتانیا از دوران پس از استعمار هستند. آنها بسیار آهسته حرکت خود را شروع می‌کنند و همچنین به تدریج سرعت خود را کاهش می‌دهند تا متوقف شوند.

به همین دلیل، مردم اغلب در حالی که قطار در حال خروج از ایستگاه است، فرصت دارند که بدوند و خود را به داخل آن پرت کنند و معمولا قبل از توقف کامل، از قطار خارج شوند! و در طول سفر و حتی زمانی که قطار سرعتش کامل است، متوجه خواهید شد که درهای قطار کاملا باز هستند!!

  • کرایه خودرو:

اما در نهایت راحت‌ترین راه برای گشت و گذار و سفر جاده‌های هند، کرایه خودرو و یا استخدام راننده شخصی و برخورداری از حمل و نقل خصوصی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، مقاله قوانین رانندگی و کرایه خودرو در هند را نیز مطالعه کنید.

آداب و رسوم هند

خوشبختانه هندی‌ها نسبت به خارجی‌هایی که از آداب معاشرت کشورشان آگاه نیستند، بسیار بخشنده‌اند. با اینحال هنگامی که به تور هند سفر می‌کنید، بهتر است از اشتباهات شرم آور اجتناب کرده و تا حدودی با عادات این مردمان آشنا باشید:

  • هنگام ملاقات با مردم هند و بعنوان سلام، در حالی که هر دو کف دست را در کنار هم قرار داده‌اید، با یک "Namaste" احوالپرسی کنید. دست دادن به طور سنتی فقط بین مردان انجام می‌شود، زیرا زنان هنگام احوالپرسی به مردان دست نمی‌زنند.
  • هنگام ورود به بناهایی نظیر مکان‌های مقدس و همچنین خانه‌ها، کفش‌هایتان را در بیاورید.
  • ممکن است مغازه‌ها و مکان‌های دیگری را پیدا کنید که افراد قبل از ورود، کفش‌هایشان را در می‌آورند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر در ورودی کفش دیدید، قبل از ورود کفش‌های‌تان را در بیاورید.

 

مقاصد عاشقانه هند برای سفر ماه عسل

  • از پوشیدن لباس‌های تنگ یا بدن نما خودداری کنید. از آنجایی که هند یک کشور کاملا محافظه کار است، استانداردهای سختگیرانه‌ای در مورد پوشش، به ویژه در مناطق روستایی دارد. البته استانداردهای لباس غربی، در شهرهای بزرگ رایج است و شما خانم‌هایی را مشاهده خواهید کرد که شلوار جین و تی شرت پوشیده‌اند. با اینحال حتما پاهای خود را پوشیده نگه دارید.
  • خم شدن و لمس پاهای یک فرد مسن در هند نشانه احترام است.
  • از دست چپ خود برای خوردن غذا یا اشیایی که به مردم می‌دهید، استفاده نکنید.
  • به طور کلی، هندی‌ها بسیار کنجکاو هستند و سوال پرسیدن بخشی از فرهنگ آنهاست. این موضوع جای نگرانی ندارد و عمدتا ناشی از کمبود حریم خصوصی در کشور بوده و از نسل‌های قدیمی هند به جا مانده است. بنابراین، اگر کسی که تازه با او آشنا شده‌اید، از شما سؤالاتی مثل اینکه "چقدر درآمد دارید" را پرسید، تعجب نکنید یا آزرده نشوید.
  • از مردمان هند، زیاد انتظار وقت شناسی نداشته باشید. این امر طبیعی بوده و بی‌ادبی تلقی نمی‌شود. بنابراین کمتر پیش می‌آید که افراد سر زمانی که گفته‌اند، در جایی حاضر شوند.  

  • از اشاره کردن با پا یا انگشت به سمت افراد، خودداری کنید.
  •  در ملاء عام، ابراز محبت نکنید و این مساله را برای فضای خصوصی‌تان نگه دارید.
  • در کشوری با ۱.۲ میلیارد شهروند، می‌توان انتظار هل دادن و ازدحام بالایی را در هند داشت و این امر طبیعی است. بنابراین، انتظار نداشته باشید که مردم به فضای شخصی شما در اینجا احترام بگذارند.
  • ادب زیادی می‌تواند یک نقطه ضعف باشد. در حالی که عبارات "لطفا" و "متشکرم" در سایر فرهنگ‌ها نشانه‌ای از ادب و احترام به شمار می‌آید، اما در هند مکالمات رسمی بوده و چنین عباراتی غیرضروری هستند. بنابراین، لازم نیست خیلی مودب باشید. البته اشکالی ندارد در جایی که خدماتی به شما ارائه شده و از شخصی مانند پیشخدمت یا فروشنده تشکر کنید. اما اگر در جایی دعوت شدید، کافی است به جای تشکر بگویید:"من از غذا و وقت گذراندنی با شما لذت بردم". جالب است بدانید زمانی که از واژگان تشکر استفاده می‌کنید، برخی افراد سوء استفاده‌گر مانند فروشندگان خیابانی، پی می‌برند که در این کشور غریبه هستید و شما را هدف قرار می‌دهند.
  • در حال حاضر دسترسی به اینترنت در هند به طرزی گسترده امکان‌پذیر شده و در بسیاری از نقاط کشور، خصوصا در هتل ها و بارها می‌توان به وای فای دسترسی داشت. با اینحال مطمئن شوید که تلفن/تبلت با استفاده از VPN، به طور ایمن در برابر هکرها محافظت می‌شود.
  • کارت‌های اعتباری مانند VISA، MasterCard و American Express در این کشور پذیرفته شده‌اند و در بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با اینحال برخی رستوران‌های خارج از مناطق توریستی، آن‌ها را نمی‌پذیرند.

 

گردش در دهلی برای بار اولی ها

غذا در هند

جای تعجب نیست که هند به دلیل تنوع غذاهای غنی و خوش طعم در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفته است. این کشور دارای ظرافت‌ها و نوآوری های فراوانی است که ذهن تان را متحیر می کند. برای آشنایی با بهترین گزینه‌ها‌ در هند پیشنهاد می‌کنیم مقاله محبوب‌ترین غذاهای محلی در هند را نیز مطالعه کنید. اما یکی از مواردی که در هند باید به خاطر داشته باشید این است که برخی از غذاها، اما نه همه آنها، می‌توانند برای ذائقه برخی افراد تند و آزاردهنده باشند. بنابرانی اگر غذاهای کم ادویه را ترجیح می‌دهید هنگام سفارش باید این نکته را یادآوری کنید.  

اگر عاشق گوشت هستید، بهترین مکان برای خرید گوشت باکیفیت، تمیز و مطمئن، رستوران‌ها و کباب‌فروشی‌های مسلمان در شمال هستند و همچنین غذاهای دریایی در رستوران‌های محبوب و درجه یک، در مناطق ساحلی جنوبی گوا و کرالا به شدت توصیه می‌شوند. با این اوصاف، ایده خوبی است که در سفر با تور هند، در حد یکی دو روز گیاهخواری را نیز تجربه کنید. و اما از مهمترین و محبوب‌ترین غذاهای هندی عبارتند از:

  • ماسالا دوسا
  • پاراتای پر شده
  • بریانی
  • پانی پوری
  • گلاب جامون
  • موموس

خرید در هند

خرید در بازارهای محلی هند یک گزینه پرطرفدار است و یکی از اصیل‌ترین تجربه‌های گردشگری را به مسافران هدیه می‌دهد. در این فضاها می‌توانید به استقبال رایحه‌ها و کالاهایی بروید که جادوی قرن‌ها فرهنگ و تمدن را در دل خود نهان دارند. خرید در هند، بینشی در مورد جذابیت فرهنگی این کشور ارائه داده و گنجینه‌ای از محصولات جذاب را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد. خصوصا در شهر بمبئی، طیف گسترده‌ای از گزینه‌های خرید وجود دارند، از فروشگاه‌های قومی گرفته تا مراکز خرید مدرن و فروشگاه‌هایی که محصولات پیشرفته می‌فروشند. بعلاوه این مکان‌ها، فرصتی برای آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ محلی مردمان این مرز و بوم را فراهم می‌کنند.

در این مقاله، مهمترین اطلاعات گردشگری را برای سفر به هندوستان در سال ۲۰۲۳ ارائه دادیم. اما این سفر، هنوز به پایان نرسیده و پیشنهاد می‌کنیم در مقاله بعدی نیز ما را همراهی کنید تا سری بزنیم به برخی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این کشور باشکوه و پهناور.

 

معرفی تفریحات رایگان بمبئی در تور هند

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۸ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران