بازدید از زیباترین کلیساهای فیلیپین

جاذبه‌های گردشگری فیلیپین
بازدید از زیباترین کلیساهای فیلیپین

کلیساها بخش اصلی جاذبه‌های گردشگری فیلیپین را شامل می‌شوند. چرا که ورود فاتحان اسپانیایی در دهه ۱۵۷۰ به فیلیپین باعث شد که دین مسیحیت در این کشور گسترش یافته و کلیساهای بسیاری در آن بنا شوند. به طوری که امروزه بیش از ۸۰ درصد فیلیپینی‌ها به دین مسیحیت اعتقاد داشته و جز کاتولیک‌های سرسخت شناخته می‌شود. آیین کاتولیک عمیقاً در فرهنگ فیلیپینی نفوذ کرده و بهترین راه برای آشنایی با آن و فرهنگ مردم این سرزمین، بازدید از کلیساهای قدیمی و جدید آن است. جالب است بدانید کلیساها به قدری در این کشور اهمیت دارند که بیشتر فستیوال‌های فیلیپین در آن‌ها جشن گرفته می‌شوند. برای اینکه شما نیز بتوانید از زمان خود در سفر با تور فیلیپین نهایت استفاده را کرده و شیفته جاذبه‌‌های آن‌ شوید، در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با زیباترین کلیساهایی که در این کشور در انتظارتان خواهند بود، آشنا کنیم.

 

کلیسای سن آگوستین اینتراموروس - مانیل، فیلیپین (San Agustin Church Intramuros – Manila, Philippine)

مقاله خود را با معرفی کلیسای سن آگوستین در محدوده اینتراموروس – مانیل آغاز می‌کنیم. این مکان بیش از هر کلیسای دیگری در فیلیپین، طرفدار داشته و نمونه‌ای تمام عیار برای تماشای تاریخ مسیحیت در این کشور است. چرا که کلیسای سن آگوستین در فیلیپین اولین کلیسا در این مکان بود که در مدت کوتاهی پس از ورود اسپانیایی‌ها به خاک این کشور ساخته شد. البته در طول تاریخ بارها مورد حملات دشمنان قرار گرفته و در سال‌های اخیر مورد بازسازی‌های جدی واقع شده است. یکی از مهم‌ترین این حملات به دوران دزدان دریایی چینی لیماهانگ برمی‌گردد که در سال ۱۵۷۴ برای فتح مانیل به آنجا حمله و قصد تخریب آن را داشتند.

سازه کنونی در سال ۱۶۰۴ تکمیل شد و از زلزله‌های مکرر مانیل، ابرطوفان‌های گاه به گاه و حتی ویرانی‌های جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد. سن آگوستین تنها ساختمانی بود که پس از جنگ در اینتراموروس باقی ماند و این ارزش آن را از دید گردشگران تور فیلیپین و مردم محلی چندین برابر کرده است. زیباترین قسمت این کلیسا سقف و گنبد مملو از نقاشی‌های پرآذین آن است که توسط صنعتگران ایتالیایی در سال ۱۸۷۵ انجام شده و امکان ندارد توجه بازدیدکننده‌ای را به خود جلب نکند. همچنین این کلیسا دارای یک صومعه متصل بود که بعداً در سال ۱۹۷۳ به موزه تبدیل شد. امروزه درهای این موزه و همچنین کلیسا به روی بازدیدکنندگان باز بوده و آثار جذابی را به نمایش می‌گذارند. جالب است بدانید که این موزه در سال ۱۹۴۵ حکم دخمه‌ای را داشت که ژاپنی‌ها بیش از صد غیرنظامی بی‌گناه را بی‌رحمانه در آنجا قتل عام کردند.

 

۶ تفریح هیجان انگیز فیلیپین برای عاشقان آدرنالین

  • آدرس: General Luna Street, Intramuros, Manila

 

کلیسای ایگلسیا دِ لا ایماکولادا کونسپسیون بوهول، فیلیپین (Iglesia de la Immaculada Concepcion Bohol, Philippine)

کلیسای ایگلسیا دِ لا ایماکولادا کونسپسیون که بیشتر با نام کلیسای باکلایون (Baclayon Church) شناخته می‌شود از دیگر بناهای مربوط به مسیحیت در کشور فیلیپین است. آنچه این کلیسا را جذاب‌تر می‌کند، ساخته شدن آن از سنگ آهک و بامبو است که در جزیره بوهول فیلیپین قرار گرفته و امروزه ۳۰۰ سال است که از تاسیس آن می‌گذرد و همچنان سالم در همان مکان قرار گرفته است. این کلیسا به عنوان عبادتگاه در این منطقه ساحلی قرار گرفته و برج مراقبت آن از دزدان دریایی در برابر حملات محافظت می‌کند. دیوارها و تکیه‌گاه‌های مستحکم این کلیسا از سنگ آهک ساخته شده‌اند که با کار بردگان از دریا بیرون کشیده شده و با سیمانی از سنگ آهک، ماسه و سفیده تخم‌مرغ ملات‌کاری شده‌اند.

امکان ندارد گردشگری به بازدید از این کلیسا رفته و محو شکوه و عظمت آن از نظر استحکام بنا نگردد. توصیه می‌کنیم در بازدید از این کلیسا وجب به وجب فضای داخلی آن را کاوش کرده و از سبک معماری، تابلوهای طلایی آویزان شده بر دیوارها، مجسمه‌های قدیسان و همچنین موزه‌ای جذاب که در طبقه بالای آن قرار گرفته دیدن کنید.

  • آدرس: Tagbilaran East Road, Bohol

 

کلیسای میاگ – آئو ایلوایلو، فیلیپین (Miag-Ao Church Iloilo, Philippine)

مانند بسیاری از کلیساهای کاتولیک زمان خود، کلیسای Miag-Ao هم حکم عبادتگاه و هم حکم یک قلعه محکم در برابر مهاجمان را داشته است. برای این منظور دیوارهایی به ضخامت پنج فوت دارد تا بتواند به خوبی از حمله دشمنان جلوگیری کند. این کلیسا در سال ۱۷۸۷ ساخته شده و در بالاترین نقطه از شهر قرار دارد. بعد از سال‌ها با کاهش تهدید مهاجمان، نمای کلیسا عناصر تزئینی بیشتری پیدا کرد، که امروزه در بازدید از آن شاهد این موارد خواهید بود. از جمله جذاب‌ترین این تزیینات می‌توان به نقوش برجسته‌ای سنگی بر روی دیوار جلویی اشاره کرد که با کنده‌کاری‌هایی از چهره‌های کاتولیک مانند توماس ویلانووا، قدیس حامی میاگ آئو و سنت کریستوفر دلبری می‌کند. علاوه بر آن تصویری از درختان بومی فیلیپین نیز در نمای این کلیسا حک شده‌اند.

برای دسترسی به کلیسای Miag-ao  باید مسافتی در حدود سی دقیقه با ماشین از شهر Iloilo را پشت سر بگذارید. بازدید از این مکان در هر زمان از سال ممکن است. اما بهترین زمان برای رفتن به آن در روز جشن سنت توماس (۲۲ سپتامبر) است.

 

گشت و گذار در شهر ویگان فیلیپین؛ اسپانیای کوچک

  • آدرس: Zulueta Avenue, Poblacion, Miag-ao, Iloilo

 

کلیسا بازیلیکا دل سانتو نینو سبو، فیلیپین  (Basilica del Santo Niño Cebu, Philippine)

مورد بعدی از زیباترین کلیساهای فیلیپین که نباید از دست داد، کلیسا بازیلیکا دل سانتو نینو نام دارد. این کلیسا در شهر سبو، در ۳۵۵ مایلی جنوب مانیل، زادگاه کاتولیک در فیلیپین قرار گرفته است. گفته می‌شود اشراف محلی از جمله اولین کسانی بودند که در سفر میگل لوپز د لگازپی در سال ۱۵۲۱ به فیلیپین به مسیحیت روی آوردند. در آن دوران یکی از این اشراف‌ها هدیه‌ای در قالب مجسمه حضرت عیسی به یکی از نوکیشان داد. این مجسمه در محلی با نام اسپانیایی آن "سانتو نینو" ساخته شد. کشف این معجزه آسا در این مکان باعث شد کلیسایی در همانجا بنا گردد. قدمت ساختمان فعلی این کلیسا به سال ۱۷۳۹ باز می‌گردد.

امروزه شهر قدیمی سبو در اطراف کلیسا رشد کرده و سایر مکان‌های تاریخی دیگری را نیز در خود جای داده که تنها با چند دقیقه پیاده‌روی کوتاه می‌توان به آن دست یافت. از جمله مکان‌های دیدنی دیگری که در این حوالی قرار گرفته‌اند می‌توان به فورت سن پدرو، تالار شهر قدیمی سبو در فیلیپین و صلیب ماژلان اشاره کرد. علاوه بر آن جالب است بدانید که اصل مجسمه سانتو نینو در صومعه محله نزدیک نگهداری شده و هر سال برای جشنواره سینولوگ بیرون آورده می‌شود.

  • آدرس: Osmeña Boulevard, Cebu City

    

کلیسای کویاپو مانیل، فیلیپین (Quiapo Church Manila, Philippine)

منطقه کویاپو مجموعه‌ای شلوغ و کثیف از خیابان‌های فرعی است که در میان آن‌ها کلیسای کویاپو چشم‌نوازی می‌کند. این کلیسا به‌طور رسمی به عنوان کلیسای کوچک ناصری سیاه شناخته می‌شود. چرا که خانه ناصری‌های سیاه بوده و آن را به نقطه کانونی مراسم سالانه ناصری‌های سیاه تبدیل می‌کند که هر ژانویه مانیل را فرا می‌گیرد. قدمت کلیسای کنونی به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد، البته یک کلیسای کوچک دیگر نیز در این مکان قرار دارد که تاریخ ساخت آن دهه ۱۵۸۰ است. علاقه‌مندان می‌توانند در خارج از کلیسا، آیین کاتولیک عامیانه را با شکوه کامل تماشا کنند. همچنین فروشندگان خیابانی نیز در این اطراف هستند که به صورت پنهانی، از معجون‌های عشقی گرفته تا طلسم‌ها و شمع‌های عرفانی را به فروش می‌رسانند.

 

تصاویر هوایی بی نظیر از فیلیپین

  • آدرس: 910 Plaza Miranda, Quiapo, Manila

  

کلیسای بینوندو مانیل، فیلیپین (Binondo Church Manila, Philippine)

از دیگر کلیساهای زیبایی که توصیه می‌شود در سفر به پایتخت فیلیپین مورد بازدید قرار دهید، کلیسای بینوندو است. این بنا که به‌عنوان «بازیلیکای کوچک و زیارتگاه ملی سن لورنزو روئیز» نیز شناخته می‌شود، برای پاسخگویی به جامعه رو به رشد کاتولیک چینی در فیلیپین ساخته شده است. گفته می‌شود در آن سال‌ها فاتحان اسپانیایی به چینی‌ها بی‌اعتماد بودند و اجازه نمی‌دادند وارد اینتراموروس شوند تا در میان آنها عبادت کنند. بدین ترتیب، رهیبان دومینیکن، کلیسای بینوندو را در سال ۱۵۹۶ در آن سوی رودخانه پاسیگ ساختند.

البته این کلیسا در طول جنگ جهانی دوم تقریباً به طور کامل ویران شده و آنچه که امروزه مشاهده می‌کنید نتیجه بازسازی کامل آن بعد جنگ است. همچنین محوطه‌ای که در اطراف کلیسا رشد کرده اکنون به عنوان محله چینی مانیل شناخته می‌شود. گردشگران تور فیلیپین می‌توانند در این منطقه قدم زده و از غذاهای چینی خوشمزه و سوغاتی‌های ارزانی که در آن پیدا می‌شوند لذت ببرند. در محوطه کلیسا، یک تابلو پشت محراب شبیه کپی کلیسای سنت پیتر در رم قرار دارد. بیرون آن نیز برج ناقوس هشت ضلعی با طرح پاگوداهای چینی قرار گرفته که اشاره‌ای به ریشه‌های کلیسا در جامعه چینی می‌کند.

  • آدرس:Plaza Lorenzo Ruiz, Binondo, Manila

 

کلیسای پائوآی ایلوکوس نورته، فیلیپین (Paoay Church Ilocos Norte, Philippine)

شهر پائوآی، در حدود ۲۹۰ مایلی شمال مانیل قرار گرفته و کلیسای باشکوه دیگری به نام کلیسای سنت آگوستین را در خود جای داده که در زبان محاوره به نام کلیسای پائوای شناخته می‌شود. این عبادتگاه مظهر سبک معماری معروف به "گوتیک زلزله" است. علت این موضوع به ساختار فوق‌العاده محکم آن برمی‌گردد. چرا که این سازه به دلیل ساخت و ساز محکم توانسته بیش از ۳۰۰ سال از زلزله جان سالم به در ببرد. به این صورت که در طراحی این سازه از ۲۴ تکیه‌گاه استفاده شده که کناره‌های کلیسا را نگه می‌دارند و از فروریختن آن حتی با شدیدترین لرزش‌ها جلوگیری می‌کنند. برج ناقوس نیز از ساختمان اصلی کلیسا جدا شده تا در صورت سقوط برج در اثر زلزله از آسیب دیدن کلیسا جلوگیری شود. این برج در سال‌های ۱۸۹۸ و ۱۹۴۵ به عنوان یک پست دیده‌بانی برای مبارزان آزادی فیلیپینی عمل کرد. ناگفته نماند که این کلیسا نام خود را در لیست فهرست میراث جهانی یونسکو فیلیپین گنجانده و بازدید از آن یکی از بایدهای گردشگری در سفر به این سرزمین محسوب می‌شود.

 

مهم‌ترین جزایر توریستی فیلیپین

  • آدرس: Marcos Avenue, Paoay, Ilocos Norte

 

منبع

۰۳ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران