بازدید از پکن برای دوست داران هنر

جاذبه‌های گردشگری چین
بازدید از پکن برای دوست داران هنر

وقتی برای اولین بار به تور پکن می‌روید، متوجه در کنار هم بودن هنر و معماری سنتی و فرهنگ غنی مردم این شهر در کنار هنر و معماری مدرن می‌شوید. چیزی که از پکن یک شهر منحصر به فرد ساخته و آن‌جا را به مقصدی ایده‌آل برای هنر دوستان بدل می‌کند. در این شهر شما هم می‌توانید از جایی همچون شهر ممنوعه با آن ابنیه باستانی دیدن کنید یا به محله هنر ۷۹۸ بروید و آثار هنری مدرن بی‌شماری را تماشا کنید. نوشته‌ی امروز ما برای عاشقان هنر است، آن‌هایی که قصد رفتن به پکن با تور چین را دارند و می‌خواهند به بازدید از مکان‌های مورد علاقه خود بپردازند.

 

موزه‌ها و گالری‌های هنری پکن که حتما باید از آن‌ها دیدن کنید

در پکن چندین و چند موزه و گالری هنری بسیار خوب پیدا خواهید کرد و به همین دلیل، اولین چیزی که باید مد نظر داشته باشید، بازدید از این مکان‌های فرهنگی هنری است.

موزه قصر پکن (Palace Museum)

موزه قصر یا همان شهر ممنوعه پکن تنها یک موزه از ابنیه‌ای با معماری سنتی نیست، بلکه مجموعه‌ای از ساختمان‌ها‌ست که بعضا به سبک معماری کشورهای دیگر ساخته شده و البته مجموعه‌ای بزرگ از آثار هنری چینی نیز در آن‌جا نگهداری می‌شود که به نوعی یک گنجینه ملی به حساب می‌آید. این مجموعه از تمامی آثاری که در موزه ملی چین (National Museum of China) نگهداری می‌شود نیز بیشتر است و در سبک‌های مختلف و از دوره‌های تاریخی متنوع گرد هم آورده شده‌اند.

 

بازدید از پل افسانه‌ای مارکوپولو در پکن

البته همه‌ی این آثار هنری همیشه برای بازدید عموم آماده نیستند و جدا از نمایشگاه‌های همیشگی که در بعضی از ساختمان‌های شهر ممنوعه مشاهده می‌کنید، یک سری نمایشگاه دوره‌ای از آثار بسیار مهم این مکان برپا می‌شود. برای مثال، طومارهای نقاشی‌های هزار ساله یکی از مهم‌‌ترین نمایشگاه‌ها در این محل است. این موزه همچنین بهترین مکان برای یادگیری سبک‌ها و شکل‌های آثار هنری در دوره مینگ (Ming) و کینگ (Qing) به حساب می‌آیند.

آدرس: 4 Jingshan Qianjie, Dongcheng District

 

موزه ملی هنر چین در پکن (National Art Museum of China)

اگر از طرفداران هنر چین باشید، به هیچ وجه در تور پکن نباید بازدید از موزه ملی هنر چین را نادیده بگیرید. این مکان یکی از بزرگ‌‌ترین مجموعه‌های هنری در تمام دنیاست و بیش از ۱۰۰ هزار اثر از هنرمندان این کشور در دوره‌های مختلف را به نمایش گذاشته است.  بنای این موزه ۵ طبقه دارد که در هر کدام از آن‌ها، چند نمایشگاه منحصر به دوره یا هنری خاص قرار گرفته است.

 

بهترین غذاهای خیابانی پکن را کجا پیدا کنید؟

فضای ۷ هزار متر مربعی موزه در کل ۲۰ نمایشگاه را در خود میزبانی می‌کند و کارهای هنری در زمینه نقاشی سنتی چینی، نقاشی رنگ روغن، چاپ، مجسمه سازی، کاریکاتور، آب رنگ، سفالگری، ماسک و ... در آن‌ها نگهداری می‌شود. همچنین نمایشگاه‌های دوره‌ای از هنرمندان معاصر نیز در موزه ملی چین برگزار شده که در آن‌ها نیز می‌توانید شرکت کنید. این موزه کار خود را در سال ۱۹۶۲ آغاز کرده و برای مدتی تعطیل بود تا نوسازی اساسی روی آن صورت بگیرد و دوباره در سال ۲۰۰۳ کار خود را از سر گرفت. جالب این است که موزه هر روز، ۴ هزار بلیط مجانی به توریست‌ها می‌‌دهد و برای بهره بردن از این بلیط‌ها، باید اول وقت با پاسپورت خود حضور به هم رسانید.

آدرس: 1 Wusi Dajie, Dongcheng District

 

یو سی سی اِی پکن (UCCA)

در سال‌های اخیر و با تغییر شکل کارخانه قدیمی ۷۹۸، گالری هنری یو سی سی ای نیز رونق بالایی گرفت و به مهم‌ترین گالری هنرهای معاصر در پکن بدل شد که آثار هنرمندان به نامی را در آن‌جا به نمایش می‌گذارد. مرکز هنر معاصر اولینس (Ullens Center for Contemporary Art) که به صورت اختصاری UCCA خوانده می‌شود، حدود ۱۰۰ نمایشگاه مختلف داشته و با فضایی بزرگ، به نمایش آثاری جذاب در سبک‌های مختلف متعلق به هنرمندان چینی و بین‌المللی می‌پردازد.

 

بهترین مکان‌ها در پکن برای گرفتن عکس‌های اینستاگرامی

مجموع فضایی که این مکان به عنوان نمایشگاه مورد استفاده قرار می‌دهد، بیش از ۱۰ هزار متر مربع می‌شود که در قرن بیستم، همه‌ی این فضا به عنوان یک کارخانه فعال بوده است. برنامه‌های هنری مخصوص کودکان، نمایشگاه‌های متنوع، آثار بسیار ارزشمند و تنوع بالا تنها نمونه‌هایی از ویژگی‌های جذاب این مجموعه به شمار می‌روند.

آدرس: 4 Jiuxianqiao Road, Chaoyang District

 

موزه هنر امروز پکن (Today Art Museum)

یکی دیگر موزه‌های هنری به نام در پکن که شهرتی جهانی دارد و بیشتر از این که تمرکز خود را صرف خرید و نمایش آثار مطرح کند، بیشتر تمرکز خود را روی معرفی هنرمدان جدید چینی با آثار ارزشمند به دنیا می‌کند. البته در این بین، آثار مهمی نیز در موزه هنر امروز همچون کارهای ژانگ جیاوگانگ (Zhang Xiaogang) یا وانگ گوانگیی (Wang Guangyi) به نمایش گذاشته شده است.

 

بهترین نقاط پکن برای خرید سوغاتی‌های دست‌ساز

یکی از ویژگی‌های مهمی که در بازدید از موزه هنر امروز باید به یاد داشته باشید این است که آثار به نمایش گذاشته شده در این محل، برای عموم قابل فهم‌تر بوده و همچنین بخش‌های جذابی همچون نمایشگاه واقعیت مجازی نیز در آن‌جا برگزار می‌شود که می‌تواند توریست‌های بیشتری را به آن‌جا بکشاند. اما این‌ها به هیچ وجه از بار هنری این موزه و آثار متعدد و بسیار مهم آن کم نمی‌کند.

آدرس: 32 Baiziwan Road, Chaoyang District

 

گالری وویونگ پکن (Wuyong Gallery)

برای آن دسته هنرمندانی که به صنعت مد علاقه دارند، حتی رفتن به گالری وویونگ در سفر به پکن را پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه در واقع زیر نظر خانه مد ما که (Ma Ke) قرار دارد ونمایش‌های مد مختلفی حتی از برندهای خارجی مطرح را میزبانی می‌کند. در این محل چندین مجموعه از لباس‌های سنتی چینی و طراحی‌های مدرن نگهداری می‌شود که بازدید از آن‌ها حتی برای کسانی که اهل هنر مد نیستند نیز لذت بخش خواهد بود.

 

جذاب‌ترین فعالیت‌های توریستی در پکن

این مجموعه توانسته در سال‌های اخیر، نگاه بسیاری از هنرمندان بین‌المللی را نیز به سمت خود جذب کرده و نمایش‌های آن هر ساله بیشتر و بیشتر شود. با این حال، مهم‌ترین ویژگی‌ این محل برای توریست‌ها، نمایشگاه آن‌جاست که همان‌طور که گفتیم، مجموعه‌ای ارزشمند و متنوع از لباس‌هایی مربوط به دوره‌های مختلف را در خود دارد.

آدرس: Dong Si Shi Tiao, Dongsi Subdistrict

 

خانه‌های قدیمی هنرمندان در پکن

رفتن به شهری که مملو از هنرمندان مطرح بوده و بازدید نکردن از خانه‌ موزه‌های آن‌ها، واقعا حیف کردن چنین سفری به شمار می‌رود. مثل این که به آمستردام بروید اما از خانه رامبرانت دیدن نکنید یا در پاریس به سراغ عمارت ویکتور هوگو نروید. بر همین اساس، بعضی از خانه موزه‌های مهم پکن را در زیر برایتان لیست کرده‌ایم:

 

تالار یادبود جو بیهونگ پکن (Xu Beihong Memorial Hall)

جو بیهونگ که بین سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۵۳ در چین زندگی می‌کرده، نقاش آب مرکب بسیار مشهوری بوده که او را "پدر نقاشی مدرن چین" می‌نامند. او از اولین کسانی در نقاشی چین بود که به نشان دادن بیان هنری در آثار نقاشی خود پرداخت و زاویه دید خود هنرمندان را در شکل روایت، مهم می‌دانست. بعد از مرگ این هنرمند بزرگ، همسرش تمامی ۱۲۰۰ اثری که از او در خانه بود به همراه عمارتشان را به مردم پکن بخشید و دولت نیز آن را به یک تالار یادبود و موزه‌ای برای پاس‌داشتش بدل کرد. این خانه نوسازی نیز شد و حالا مردم می‌توانند از اتاق نقاشی، آثار و شرایط زندگی روزمره او بازدید کنند.

 

معرفی دو فرودگاه‌ بزرگ و مهم پکن

آدرس: 53 Xinjiekou Beidajie, Xicheng District

 

خانه سابق مِی لانفانگ پکن (Mei Lanfang Former Residence)

شاید میان ایرانی‌ها، تنها آن‌ها که به شکل‌های نمایشی آشنایی دارند از اوپرا پکینگ (Peking Opera) باخبر باشند، اما این سبک نمایشی در خود چین بسیار پرطرفدار است و به شکلی هنرمندانه اجرا شده و حتما اگر در سفر با تور چین، فرصت شرکت در یکی از این نمایش‌ها را داشتید، نباید آن را از دست بدهید. می لانفانگ یکی از بازیگران معروف در زمینه اوپرا پکینگ بود که در کشورهای غربی نیز فعالیت گسترده داشت و باعث معرفی این سبک نمایشی در کشورهای مختلف شده بود. حالا خانه‌ی سابق او به موزه‌ای برای علاقه‌مندان بدل شده و در آن‌جا می‌توانید از لباس‌های مبدل، ویدیوهایی از اجراهای او و خیلی چیزهای دیگر دیدن کنید.

آدرس: 9 Huguosi Dajie, Xicheng District, Beijing

 

خرید آثار هنری در پکن

بهترین جا برای خرید آثار هنری در سفر با تور پکن، منطقه هنر ۷۹۸ است. در این محل، جدا از بسیاری گالری‌های هنری ارزشمند برای بازدید، امکان خرید از بعضی از گالری‌های بزرگ را نیز دارید و مجموعه‌داران نیز آثار خیلی خوبی را درآن‌جا می‌توانند خریداری کنند. مرکز هنر عکاسی سه سایه (Three Shadows Photography Art Centre) یکی از جاهایی‌ست که آثار عکاسی متنوع و جذابی در آن به نمایش گذاشته می‌شود و خیلی از مجموعه‌ها از کشورهای مختلف، برای خرید آثار عکاسی از آن‌جا دیدن می‌کنند.‌

 

تجربه خرید در بهترین مراکز خرید پکن

 اما اگر به دنبال آثار هنری و صنایع دستی محلی و نه چندان گران قیمت هستید، بعضی جاها همچون بازار روس‌های در شمال پارک ریتان (Ritan Park) یا بازار مروارید هونگ‌کیائو (HongQiao Pearl Market) گزینه‌های خوبی برای شما خواهند بود. همچنین پانجیایوان (Panjiayuan) هم جایی فوق‌العاده برای خرید آثار نقاشی، خطاطی و صنایع دستی جوانان محلی است. این بازار در نزدیکی معبد بهشت (Temple of Heaven) قرار گرفته و می‌توانید، بعد از بازدید از این جاذبه‌ی گردشگری بسیار معروف پکن، به محل مورد نظر بروید و در آن‌جا چند اثر هنری جالب توجه بخرید. این محل از جمله جاهای جذاب در پکن نیز محسوب می‌شود و لوکیشنی عالی برای گرفتن چند عکس اینستاگرامی نیز هست.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۸ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران