بازدید از ارتش تراکوتا در تور چین

جاذبه‌های گردشگری چین
بازدید از ارتش تراکوتا در تور چین

یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا، در چین وجود دارد. ارتشی سفالین که در کنار مقبره یکی از مهم‌ترین شاهان این کشور قرار گرفته‌اند و برای قرن‌ها زیر خاک مدفون بودند. این ارتش سفالی که در ژیان چین قرار گرفته است، از جمله دلایل سفر توریست‌ها به این منطقه خواهد بود و به تنهایی یک موزه بزرگ به شمار می‌آید که داستانی اساطیری را برایتان روایت می‌کند. اگر قصد دارید در تور چین به سراغ این مکان بروید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما مقاله امروز ما را مطالعه کنید که مفصل درباره‌ی آن‌جا برایتان گفته‌ایم و نکات مهمی در باب بازدید از ارتش تراکوتا را برایتان لیست کرده‌ایم.

 

درباره ارتش تراکوتا و تاریخ آن در چین (Terracotta Army)

ارتش تراکوتا در واقع مجموعه‌ای بزرگ از مجسمه‌هایی از یک ارتش سفالین به شمار می‌رود که در مقبره اولین امپراطور چین، کین شی هوانگ قرار گرفته‌اند. این ارتش که در سال ۲۱۰ قبل از میلاد مسیح ساخته شده است، در واقع برای محافظت از پادشاه در زندگی پس از مرگ تهیه دیده شده و برای قرن‌ها در طول تاریخ فراموش شده بود تا این که کاووشگران آن را در سال ۱۹۷۴ در ژیان چین (Xi'an) کشف کردند.

تمامی این مجسمه‌ها در اندازه واقعی درست شده‌اند و جزییات چشم‌گیری در ساخت آن‌ها به کار گرفته شده و حتی سلسله مراتب نیز برایشان در نظر گرفته شده است. ژنرال‌ها قد بلند‌تری دارند و حتی برای بعضی از افراد اسب نیز در نظر گرفته شده است. در سه بخشی که کاووش‌ها انجام شده است، ۸ هزار سرباز سفالی، ۱۳۰ ارابه و ۵۲۰ اسب ارابه و ۱۵۰ اسب برای مبارزه وجود دارد و هنوز هم کاوش‌ها برای کشف تعداد بیشتری از این سربازها در زیر خاک ادامه دارد. حتی در کاوش‌هایی که کمی دورتر انجام شده، افراد غیر نظامی همچون افراد سیاسی، آکروبات، موزیسین و ... نیز پیدا شده‌اند!

یکی از سوالات رایج درباره ارتش تراکوتا این است که آیا آن‌ها، اسلحه واقعی دارند؟ جواب این سوال مثبت است. برای تمامی سربازها، اسلحه‌ی واقعی در نظر گرفته شده بود که از فلزات مختلف از جمله برنز درست شده بودند. این اسلحه‌ها کاملا برای یک درگیری واقعی تدارک دیده شده‌اند و با توجه به این که مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، هنوز هم خیلی از آن‌ها بعد از این همه سال که از ساختشان گذشته، تیز و برنده هستند.  

  • نام کامل این محل: مقبره کین و ارتش و اسب‌های تراکوتا (The Qin Tomb Terracotta Warriors and Horses)
  • نام چینی: 秦陵兵马俑 (چین-لینگ بینگ-ما-یونگ)
  • زمان مورد نیاز برای بازدید: نصف روز

رفتن به ژیان و ارتش تراکوتا در چین

برای این که بتوانید از ارتش تراکوتا بازدید کنید، حتما باید به ژیان بروید. از آن‌جا راه‌های مختلفی برای رسیدن به این محل دارید که ساده‌ترن آن رفتن به ایستگاه اتوبوس بوده و از آن‌جا، اتوبوس‌های مخصوص این محل را سوار شوید که چیزی نزدیک به یک دلار برایتان هزینه در پی خواهد داشت. اگر بخواهید تاکسی بگیرید، باید هزینه‌ی زیادی برای آن بپردازید چون این محل کمی از شهر دور است. البته پیشنهاد ما برای بازدید از این محل، تورهای گردشگری است که یک راهنمای انگلیسی زبان نیز همراه شما می‌فرستند تا اطلاعات کاملی از آن‌جا و بخش‌های مختلف به شما بدهد.

 

بهترین پارک ها و فضای سبز شانگهای

بازدید از موزه ارتش تراکوتا چین

همانطور که از ابتدای مقاله مشخص شد، اینجا یکی از موزه‌های مهم کشور چین است. این موزه به طور کلی به سه خیمه و یک سالن نمایشگاه تقسیم شده است. خیلی اوقات این خیمه‌ها مملو از جمعیت توریست‌هاست و بهتر است به گوشه‌های آن‌جا بروید تا راحت‌تر بتوانید از مجموعه ارتش سفالی دیدن کنید.

گودال اول ارتش تراکوتا چین

این مکان در واقع خیمه‌ای به بزرگی یک هواپیمای سافربری بزرگ است و باور بر این بوده که بیش از ۶ هزار سرباز در این گودال و چندین اسب در این گودال قرار گرفته‌اند که تا این جا ۲ هزار سرباز بیرون کشیده شده و برای بازدید عموما قرار گرفته‌اند. خیلی از تصاویر معروفی که از ارتش تراکوتا بر روی اینترنت مشاهده می‌کنید، مربوط به همین مکان است. اسب‌ها و سربازان در این گودال رو به شرق هستند. این سربازان یا به نیزه، یا به خنجر یا تبرزین مسلح هستند و در مجموع ۳۸ ارابه همراه اسب‌هایشان را در آن‌جا مشاهده خواهید کرد.

این مجموعه در سال ۱۹۷۹ برای بازدید عموما آماده شد و جالب است که با توجه به تاریخ متفاوت ساخت سربازان، می‌توانید از روی جزییات به کار گرفته شده در مجسمه‌ها، متوجه زمان ساختشان شوید. سربازانی که در اولین روزهای ساخت ارتش درست شده‌اند، جزییات کم‌تری دارند.

 

حقایق جالب در مورد شانگهای

گودال دوم ارتش تراکوتا چین

این گودال جزییات جالبی در مورد ارتش چین در آن زمان ارائه می‌کند که در نوع خود جالب است. این مکان مقبره اصلی را در خود جای داده و مجسمه‌هایش در عمق ۵ متر قرار دارند و در کل فضایی به مساحت ۶ هزار متر مربع را اشغال کرده است.

شما در آن‌جا سربازهای مختلف را می‌بینید که با تجهیزات متفاوت برای یک جنگ فرضی آماده هستند. برای مثال، دو ردیف کماندار در آن‌جا مشاهده خواهید کرد که یک ردیف آن‌ها نشسته و ردیف دیگر سرپا کمان خود را کشیده‌اند. نیروهای زمینی و پشتیبانی به خوبی در این گودال مشخص شده‌اند.

گودال سوم ارتش تراکوتا چین

گودال سوم کوچک‌ترین گودال است و تنها ۶۸ مجسمه در آن‌جا وجود دارد.این مکن در واقع به نوعی مرکز فرماندهی به حساب آمده و مجسمه‌های افراد سیاسی و اداری در آن‌جا کار گذاشته شده است که البته تفاوت آن‌ها نسبت به سربازان در نوع خودش جالب است.

 

کارهایی که نباید در سفر به شانگهای انجام دهید

نمایشگاه ارابه‌های برنزی چین (Exhibition of Bronze Chariots)

در غرب مقبره کین شیهاونگ یک سالن بزرگ برای نمایش دو ارابه بزرگ برنزی در نظر گرفته شده که از سال ۱۹۸۰ در آن‌جا قرار داده شده‌اند. این ارابه‌ها هر کدام ۳۴۰۰ قطعه مختلف دارند که چهار اسب آن‌ها را می‌کشد. این ارابه‌ها کمی در اندازه با هم متفاوت هستند اما برآورد می‌شود در هر کدامشان چیزی نزدیک به ۱۲۳۴ کیلو برنز استفاده شده است. البته ۱۷۲۰ قطعه طلا و نقره نیز در آن‌ها دیده می‌شود که سر جمع چیزی نزدیک به ۷ کیلو از این فلز‌های با ارزش در آن استفاده شده که به زیبایی‌اشان می‌افزاید.

هزینه ورودی و زمان بازدید از ارتش تراکوتا چین

این موزه در طول هفته بین ساعات ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر فعال بوده و قیمت بلیط ورودی آن ۱۵۰ یوان است که چیزی نزدیک به ۲۱ دلار به ازای هر نفر می‌شود. البته با پرداخت این ورودی، به تمامی بخش‌های موزه و همچنین نمایش مستند بیرون کشیدن سربازهای سفالی از خاک نیز دسترسی دارید. دقت داشته باشید که شما می‌توانید بلیط‌های ورودی را هم به صورت حضوری هم از سایت‌های مختلف خریداری کنید، اما توجه داشته باشید که بلیط‌های ورودی به این موزه بسیار پرطرفدار هستند و ممکن است در روزهای پیک سفر به چین، اگر به صورت حضوری بروید، بلیط ورودی پیدا نکنید.

بهترین زما برای بازدید از این مکان بین ماه‌های مارس تا مِی یا سپتامبر تا اکتبر است که هوا در بهترین شرایط خود قرار دارد. اگر چه مکان نگهداری از این سربازها سرپوشیده است اما کاملا اطراف آن پوشیده نیز و در روزهای سرد سال، بازدید از آن‌جا کمی سخت خواهد بود. نکته دیگر این که در بعضی ساعات روز، تعداد توریست‌ها خیلی زیاد می‌شود، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم، صبح اول وقت به آن‌جا بروید تا بتوانید با خیال راحت‌تر بگردید و خیلی در شلوغی قرار نگیرید.

 

زیباترین نقاط پکن در فصل پاییز

دیگر جاذبه‌های گردشگری ژیان، چین

مطمئنا خیلی‌ از گردشگران تور چین به این فکر می‌کنند که بعد از بازدید از این ارتش سفالی جذاب، چه فعالیت‌هایی را می‌توانند در ژیان به انجام برسانند و از کجاها باید بازدید کنند. مسملا بازدید از این موزه، مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری شهر است اما پیشنهاد می‌کنیم، حتما سری به دیوار باستانی شهر بزنید. این دیورا باستانی به خوبی حفظ شده و از جمله دیدنی‌های مهم تاریخی ژیان به حساب می‌آید. این شهر همچنین چند موزه مهم دیگر هم دارد که پیشنهاد می‌کنیم به آن‌ها هم سری بزنید و بیشتر درباره تاریخ چین بدانید.

بازدید از معبد از وحشی بزرگ (Big Wild Goose Pagoda) نیز حتما در برنامه‌هایتان باشد. این مکان یکی از معابد بسیار معروف بودایی در چین بوده و از جمله زیباترین معابد منطقه نیز به حساب می‌آید. سازنده این بنا، بخشی از آن‌جا را با مصالحی که از ماجراجویی خود در هند به چین آورده بود ساخته است. معماری چشم‌نواز این بنا نه تنها برای بازدید بلکه برای عکاسی نیز بسیار عالی‌ست، پس حتما موقع بازدید از آن‌جا، دوربین خود را هم همراه ببرید. اگر اهل خرید لباس‌های سنتی هستید، در بازار قدیمی شهر سراغ مغازه‌هایی بروید که هانفو (لباس سنتی مردم چین در دوره هان) بروید و از این لباس‌های زیبا برای خود بخرید.

 

معرفی دو فرودگاه‌ بزرگ و مهم پکن

خیابان مسلمانان (Muslim Street) یکی از جاهای معروف شهر است که به خاطر غذاهای خیابانی متنوعش معروف بوده و خب، مسلما برای ما هم جای جذابی خواهد بود و می‌توانیم، با خیال راحت غذای حلال برای خود سفارش دهیم. در نهایت اگر زمان کافی داشتید، از کوه هوا (Mount Hua) بالا بروید. این مکان یکی از ۵ کوهستان مقدس در مذهب تائو به حساب می‌آید و تا بالای آن پله گذاری شده است اما حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا این مسیر پلکانی را به بالاترین نقطه برسید و در نهایت در آن بالا هم از معبد قدیمی کوهستان و هم از چشم انداز بی‌نظیری مقابل خود، بازدید می‌کنید.

 

با زیباترین نقاط چین آشنا شوید

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۳ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران