معرفی جاذبه‌های تاریخی آگرا در هند

جاذبه‌های گردشگری آگرا
معرفی جاذبه‌های تاریخی آگرا در هند

بدون اغراق یکی از بایدهای هر گردشگری سفر به مثلث طلایی هند است. این مثلث طلایی که از سه شهر دهلی، آگرا و جیپور تشکیل شده با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی منحصر به فرد سفری به یادماندنی برای گردشگران به ارمغان خواهد آورد. در راستای این صحبت‌ها معرفی جاذبه‌های تاریخی آگرا را به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای سرزمین هندوستان هدف قرار داده‌ایم. چرا که در میان شهرهای توریستی هند، آگرا بیش از دیگر گزینه‌ها اهمیت دارد. چرا که آگرا تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه دنیا، را در خود جای داده است. آگرا خانه بسیاری از بناهای تاریخی بوده و همچنین در زمان حکومت سلسله مغول توسط سیکندر لودی پایتخت هند شد. برای اینکه در تور هند و سفر به شهر زیبای آگرا از تمام زمان خود استفاده کنید برای آشنایی با مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی آن تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

تاج محل آگرا، هند (Taj Mahal Agra, India)

یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان، تاج محل نماد معماری متقارن، در آگرا قرار دارد. تاج محل به قدری زیبا و با ارزش است که همواره در صدر جدول جاذبه‌های گردشگری آگرا قرار می‌گیرد. این بنا توسط شاه جهان، امپراتور مغول، به عنوان آرامگاه همسر محبوبش بانو بیگم معروف به ممتاز محل ساخته شده است. گنبد زیبای تاج محل که با معماری ایرانی و مغول ساخته شده با بهترین سنگ مرمر مکرانه شکل گرفته است. همچنین بر روی دیوارهای تراشیده شده و ظریف آن در سرتاسر مجموعه، آیاتی از قرآن وجود دارند. تاج محل، از عجایب هفتگانه دنیا، به قدری اهمیت دارد که اولین کاری که هر گردشگری باید در سفر با تور مثلث طلایی هند انجام دهد بازدید از این بنای تاریخی است. بهترین زمان برای بازدید از تاج محل صبح زود هنگام طلوع خورشید یا بعدازظهر هنگام غروب آفتاب است. چرا که رنگ‌های آفتاب این بنای سفید رنگ را به شکلی فوق‌العاده زیبا به نمایش در می‌آورد.

توجه داشته باشید که تاج محل جمعه‌ها به دلیل رسیدگی‌ها بسته می‌شود. کسانی که امکان پرداخت هزینه ورودی تاج محل را ندارند می‌توانند به حاشیه رودخانه رفته و از دور به تماشای آن بپردازند. اما اگر با تور هند به آگرا سفر کرده‌اید بهتر است از دیگر تفریحات پرهزینه خود منصرف شده و حتما به بازدید از زیبایی‌های تاج محل بروید.

 

معرفی بهترین مراکز خرید در آگرا

فاتح پور سیکری آگرا، هند (Fatehpur Sikri Agra, India)

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی آگرا که هر گردشگری را شیفته خود می‌کند، فاتح پور سیکری است. این مجموعه قدیمی توسط شاه اکبر تأسیس شد.گفته می‌شود در گذشته فاتح پور سیکری حکم پایتخت امپراتوری مغول را در این سرزمین داشت. بعدها با گسترده شدن آگرا جزئی از این شهر شد و امروزه مقصد بسیاری از توریست‌های تور هند محسوب می‌شود. فاتح پور سیکری،مجموعه‌ی تاریخی آگرا، ساختمان‌ها، باغ‌ها، حرمسراها، مساجد و سایر سازه‌های خدماتی دیگر را شامل می‌شود که تا به امروز به خوبی محافظت شده‌اند.

موساممان برج آگرا، هند (Musamman Burj Agra, India)

مورد بعدی از جاذبه‌های تاریخی آگرا، موساممان برج نام دارد. این سازه دارای طراحی به شکل هشت ضلعی بوده در تاریخ مغول اهمیت ویژه‌ای داشته است. گفته می‌شود موساممان برج توسط شاه جهان به عنوان قصری برای ممتاز محل در سال ۱۶۳۱-۱۶۴۰ ساخته شد. همچنین این جایی است که پسرش اورنگ زیب او را به همراه دختر کوچکترش جهان آرا بیگم تا زمان مرگش زندانی کرد. این ارگ یک برج چند طبقه است که با سنگ‌های قیمتی گرانبها منبت کاری گردیده و منظره‌ای عالی از شهر آگرا را به نمایش می‌گذارد. در قدم به قدم این برج شکوه و عظمت پادشاهی به چشم می‌خورد. به عنوان مثال کف زمین در طبقه پایین با مس و طلا سنگفرش شده و حالتی شبیه به بازی تخته‌ای پاچچیسی دارد، از این رو به آن دادگاه پاچچیسی نیز می‌گویند.

 

۹ رستوران محبوب آگرا را بشناسید

قلعه آگرا، هند (Agra Fort, India)

قلعه آگرا یکی از بناهای باشکوه قدیمی است که گردشگران در حین گشت و گذار شهری قطعا با آن روبرو خواهند شد. این قلعه از سنگ قرمز ساخته شده و قدمت آن به قرن شانزدهم باز می‌گردد. به دلیل رنگ قرمز دیوارهای قلعه با نام قلعه سرخ نیز در بین مردم محلی شناخته می‌شود. قلعه قرمز آگرا علاوه بر قدمت و زیبایی منحصر به فرد خود بسیاری از کاخ‌های باشکوه مانند کاخ خاص و کاخ جهانگیر را نیز در داخل خود جای داده است. این بنا در سواحل رودخانه یامونا واقع شده و گردشگران می‌توانند در کنار بازدید از آن به تماشای منظره زیبای تاج محل باشکوه نیز بپردازند.

معبد مانکامشوار آگرا، هند (Mankameshwar Temple Agra, India)

هندوستان مهد معابد متنوع، باشکوه و دیدنی است که در میان آن‌ها معابد قدیمی از جذابیت دوچندانی برخوردار هستند. یکی از معابد تاریخی کشور هند که در شهر آگرا قرار گرفته، معبد مانکامشوار نام دارد. این معبد به لرد شیوا تقدیم شده و در میان بودایی‌ها ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد. این مکان دارای معابد دیگری از الهه گانگا، لرد کریشنا، الهه ساراسواتی، الهه گایاتری، لرد هانومان، لرد راما، ناراسیمها، کایلا دیوی و خدایان دیگر است که تماشای هر کدام از آن‌ها برای توریست‌ها جذابیت خاص خود را خواهد داشت. در بازدید از این معبد شاهد مردم محلی بسیار زیادی خواهید بود که هر روز برای ادای احترام به خدایان به آنجا می‌آیند.

 

لوکس‌ترین هتل‌های آگرا در هند: بخش اول

گورو کا تال آگرا، هند (Guru ka Taal Agra, India)

گورو کا تال یک مکان زیارتی مورد احترام است که در ۵ کیلومتری سیکاندرا، آگرا قرار دارد. این بنا به عنوان مکانی مقدس برای عبادت سیک‌ها خدمت رسانی می‌کند. به طوری که هر روز از طلوع تا غروب خورشید درهای آن برای سیک‌ها و گردشگران باز می‌شود. در این مکان شاهد سنگ‌های قرمز رنگی خواهید بود که قدمت آن‌ها به قرن هفدهم برمی‌گردد و با حکاکی‌های ظریف و زیبا تزیین شده‌اند. دسترسی به گورو کا تال برای گردشگران تور هند بسیار آسان بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق ایستگاه راه آهن Bilochpura به آنجا بروند. امتیاز مثبت گورو کا تال برای بازدیدکنندگان رایگان بودن ورودی است که در کنار سبک معماری و قدمت آن را به یکی از بهترین مکان‌های تاریخی آگرا برای بازدید تبدیل کرده است.

جودا بای کا روزا آگرا، هند (Jodha Bai Ka Rouza Agra, India)

جودا بای، ملکه مورد علاقه شاه اکبر بود. این قصر نیز توسط شاه اکبر برای جودا بای ساخته شده که با زندگی ساده، پیچیده و در عین حال شیک او سازگار است. این کاخ به سبک معماری راجستانی و گجراتی با برخی از ورودی‌های الهام گرفته از سبک معماری مغول ساخته شده است و جز مکان‌هایی است که علاقه‌مندان به تاریخ در سفر خود به آگرا هرگز نباید از دست دهند. این بنا را کاخ مریم-اوز-زمانی نیز می‌نامند. از جمله جذابیت‌های اصلی این مکان نقاشی‌های دیواری است که بر اساس طرح‌های سنتی به تصویر درآمده‌اند. از جمله عناصر اصلی که در این نقاشی‌ها به کار رفته‌اند می‌توان به نمادهای هندو مانند طاووس، فیل، نیلوفر آبی و گانت مالا اشاره کرد که گواهی بر موقعیت قدرتمندی است که ملکه در آن دوران داشت.

 

۱۱ حقیقت درباره شهر زیبای آگرا، هند

مقبره اعتماد الدوله آگرا، هند (Itimad-ud’-Daulah’s Tomb Agra, India)

نمی‌توان در مورد جاذبه‌های تاریخی آگرا صحبت کرد اما نامی از مقبره اعتمادالدوله به میان نیاورد. این سازه ماسه‌سنگ قرمز به دلیل شباهت بسیار زیاد به تاج محل، بچه تاج نیز نامیده می‌شود. این بنا که در سواحل رودخانه یامونا واقع شده توسط باغ‌های زیبا، مسیرهای آبی، مسیرهای پیاده روی و برج‌های شش ضلعی احاطه شده است. گفته می‌شود مقبره اعتماد الدوله توسط نورجهان به عنوان مقبره‌ای برای پدرش میرزا قیاز بیگ قبل از تولد ایده تاج محل سفارش داده شد. این مقبره الگوی پایه تاج محل بود. بازدید از این مکان در ساعاتی که آفتاب هنوز در آسمان می‌درخشد زیبایی دوچندانی را به نمایش می‌گذارد.

مسجد جامع آگرا، هند (Jama Masjid Agra, India)

مسجد جامع آگرا مورد بعدی از بناهای باستانی بوده و توسط شاه جهان ساخته شده است. گفته می‌شود پروژه ساخت این مسجد به قدری برای شاه جهان اهمیت داشت که از بهترین صنعتگران، مهندسان، مجسمه سازان و کارگران در ساخت آن که یکی از بزرگترین مسجدهای جهان است، کمک گرفت. این مسجد به قدری بزرگ و باشکوه است که ظرفیت جای دادن بیش از ۲۵۰۰۰ نفر را در خود دارد. این مسجد در سمت غربی قلعه آگرا قرار گرفته و دارای چهار برج و سه دروازه است. شما می‌توانید بر روی دیوارهای آن شاهد آیاتی از قرآن باشید که بر روی پوست آهو حک شده است. این مسجد در تمام روزهای هفته به جز جمعه‌ها باز بوده و ورودی آن رایگان است.

 

۴ دسر خوشمزه که سفر شما به آگرا را لذت‌بخش‌تر می‌کند

آرامگاه اکبر آگرا، هند (Akbar’s Tomb Agra, India)

به عنوان آخرین مورد از جاذبه‌های تاریخی آگرا که هرگز نباید بازدید از آن را فراموش کرد، آرامگاه اکبر است. این مقبره نمونه زنده‌ای از عظمت معماری مغول بوده و گفته می‌شود ۹۹ نام خداوند در قبر حک شده است. علت اصلی شکوه این سازه را می‌توان در استفاده از ماسه سنگ قرمز و استفاده از سبک معماری هندو و اسلام در طراحی آن دانست. محوطه اطراف این آرامگاه باغی بسیار سرسبز و آباد بوده که زیبایی خاصی به آنجا می‌بخشد. علاوه بر درختان قدیمی محوطه این باغ دارای فواره‌های آب است که صفا و جذابیت بیشتری به آن می‌دهند. با توجه به روایت‌ها، شاهد اکبر خود آرامگاه را در طول زمانی که در قید حیات بود طراحی کرده و دستور ساخت آن را داد.

 

منبع

 

۲۷ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران