جاذبه های آگرا در هند

جاذبه‌های گردشگری آگرا
جاذبه های آگرا در هند

آگرا معمولا مترادف با تاج محل است! اما دنیایی فراتر از این بنای تاریخی باشکوه را به نمایش می‌گذارد و جاذبه‌ های آگرا در هند بی شمارند. در این منطقه می‌توانید شاهد بناهای تاریخی و قلعه‌های دوران مغول، پارک‌ها و بازارهای مفرحی باشید. بیایید با هم سری بزنیم به برخی از بهترین جاهای دیدنی آگرا.

 

تاج محل در آگرا

در ابتدای سفر با تور هند، سری می‌زنیم به تاج محل که یکی از عجایب هفتگانه جهان بوده و در کنار رودخانه یامونا در آگرا واقع شده است. این بنا در قرن هفدهم توسط امپراتور مغول شاه جهان، بعنوان یادبودی برای همسر سومش ممتاز محل ساخته شد. مقبره خود شاه جهان نیز، در آن قرار دارد. گفتنی است تاج محل با مساحت تقریبی ۴۲ هکتار، به طور کامل از سنگ مرمر سفید ساخته شده و یکی از زیباترین بناهای تاریخی جهان و از پرطرفدارترین جاذبه‌ های آگرا در هند به شمار می‌آید. دروازه‌ای عظیم با طاق‌هایی در دو طرف و کانال‌های آب و فواره‌هایی در ورودی، به زیبایی شاعرانه این اثر می‌افزایند.

  • زمان بازدید: تمامی روزهای هفته به جز جمعه‌ها، از ۳۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید تا ۳۰ دقیقه پس از غروب خورشید.
  • هزینه ورودی: برای شهروندان هندی و بازدیدکنندگان از کشورهای سارک ۵۰ روپیه، برای بازدیدکنندگان ۱۱۰۰ روپیه و برای تمامی افراد زیر ۱۵ سال رایگان است.
  • آدرس: Dharmapuri, Forest Colony, Tajganj, Agra, Uttar Pradesh 282001, India

عکس: timesofindia.indiatimes.com

 

فاتح پور سیکری در آگرا

فاتح پور سیکری، در ۴۰ کیلومتری آگرا واقع شده و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آگراست. این شهر تاریخی سبک معماری ایران، هند و میراث اسلامی را ارائه می‌دهد. این منطقه که عمدتا از ماسه سنگ قرمز ساخته شده، در قرن ۱۵۷۱ توسط امپراتور مغول اکبر تاسیس شد و به مدت ۱۵ سال نقش پایتخت امپراتوری وی را داشت.

اینجا ۷ دروازه با دیوار مرزی به طول ۶ کیلومتر را شامل می‌شود و در حال حاضر، یک سایت میراث جهانی یونسکو است که کاخ جودا بای، مسجد جامع، مقبره سلیم چشتی و بسیاری از بناهای معروف دیگر را در خود جای داده است.

  • زمان بازدید: همه روزه به جز جمعه‌ها، از ساعت ۶ صبح تا ۱۸:۳۰
  • هزینه ورودی: برای ۴۰ روپیه، برای گردشگران خارجی ۵۵۰ روپیه و برای افراد زیر ۱۵ سال رایگان است.
  • آدرس: Fatehpur Sikri, Uttar Pradesh 283110, Agra, India

 

پارک ها و حیات وحش آگرا در هند

عکس: agratourism.in

 

قلعه سرخ آگرا

قلعه سرخ آگرا یا قلعه آگرا، یک شاهکار معماری و از محبوب‌ترین جاذبه های آگرا در هند است که با مساحت ۳۸۰۰۰۰ متر مربع، به دستور امپراتور اکبر در سال ۱۵۷۳ بنا نهاده شد. این قلعه، در ساحل سمت راست رودخانه یامونا قرار دارد و تماما از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. این قلعه تاریخی تا سال ۱۶۳۸، محل سکونت قبلی مغول‌ها بود و در حال حاضر، یکی از سایت های میراث جهانی یونسکو است که در ۲.۵ کیلومتری تاج محل قرار دارد.

گفتنی است این قلعه عظیم، نماد آگرا است و نمونه عالی از هنر و معماری مغول را به نمایش می‌گذارد و از هر طرف با دیوارهای مرکب ۷۰ فوتی مستحکم شده است. بعلاوه دارای ۴ دروازه در ۴ طرف است که دروازه دهلی و دروازه لاهور، معروف‌ترین آنها به شمار می‌آیند. در محوطه قلعه آگرا، نفیس‌ترین سازه‌ها نظیر مسجد مروارید، دیوان خاص، دیوان عام، مسجد موتی و جهانگیر محل قرار دارند. همچنین می‌توانید از گشت و گذار در باغ انگوری نیز لذت ببرید.

  • زمان بازدید: طلوع تا غروب خورشید
  • هزینه ورودی: برای هندی‌ها ۴۰ روپیه، برای گردشگران خارجی ۵۵۰ روپیه و برای افراد زیر ۱۵ سال رایگان است.
  • آدرس: Agra Fort, Rakabganj, Agra, Uttar Pradesh 282003, India

عکس: en.wikipedia.org

 

جهانگیر محل در آگرا

در ادامه سفر به جاذبه ‌های آگرا در هند، سری می‌زنیم به کاخ مسکونی جهانگیر محل که در مجموعه قلعه آگرا قرار دارد. این بنا رو به رودخانه جامونا بوده و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های توریستی در آگرا به شمار می‌آید. این کاخ اقامتگاه خصوصی پسر و جانشین اکبر، یعنی جهانگیر بوده است. گفتنی است این بنای شگفت‌انگیز ماسه‌ سنگی سرخ که توسط اکبر در قرن هفدهم ساخته شد، یک قصر چند طبقه با مجموعه‌ای از حیاط‌هایی است که از شمال به جنوب در امتداد دیوار قلعه شرقی کشیده شده‌اند.

  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۱۸
  • هزینه ورودی: برای شهروندان هندی ۱۲ روپیه و برای اتباع خارجی ۲۵۰ روپیه.

 

همه‌‌ی دانستنی‌های آگرا برای سفری دل‌انگیز در هند

عکس: thetoptours.com

 

مقبره اعتماد الدوله در آگرا 

آرامگاه اعتماد الدوله که اغلب با نام "بیبی تاج" نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از برترین جاذبه های آگرا در هند است. اینجا مقبره مغول است و اغلب، بعنوان نسخه‌ای از تاج محل در نظر گرفته می‌شود. این مقبره توسط نور جهان، همسر جهانگیر، برای پدرش میرزا قیاس الدین بیگ (که بعدا به نام اعتماد الدوله شهرت یافت) ساخته شد که وزیر دربار شاه جهان بود.

این آرامگاه، نشان دهنده گذار از مرحله اول معماری مغول به مرحله دوم است و اولین سازه ای است که در سواحل رودخانه یامونا ساخته شد. این بنا اساسا از معماری هندی-اسلامی و با استفاده از ورودی‌های قوسی شکل و برج‌های ۸ ضلعی تشکیل شده است. اگر به آرامگاه اعتماد الدوله نگاهی بیندازید، شبیه جعبه جواهراتی است که در یک باغ قرار دارد.

  • زمان بازدید: ۸ صبح تا ۱۲ صبح
  • هزینه ورودی: برای بزرگسالان هندی ۳۰ روپیه، برای بزرگسالان خارجی ۳۱۰ روپیه و برای افراد زیر ۱۵ سال رایگان است.
  • آدرس: Moti Bagh, Agra, Uttar Pradesh 282006, India

عکس: yatra.com

 

باغ مهتاب در آگرا 

از دیگر جاهای دیدنی آگرا می‌توان به مهتاب باغ اشاره کرد که یکی از آخرین باغ‌های مغول در آگرا بوده و درست در شمال تاج محل، در مقابل قلعه آگرا و رودخانه یامونا واقع شده است. باغ مهتاب که کاملا با باغ‌های تاج محل هم‌راستاست، خصوصا در شب های مهتابی منظره‌ای عالی از تصویر تاج محل را در چشمه جلوی دروازه ورودی ارائه می‌کند. اینجا یک نقطه محبوب برای تماشای غروب خورشید در میان علاقمندان به عکاسی و طبیعت به شمار می‌آید.

باغ مهتاب پر زرق و برق دارای چهار برج ماسه سنگی است که در هر گوشه باغ واقع شده‌اند و یک مخزن هشت ضلعی بزرگ درست در مرکز آن قرار دارد. بعلاوه این مکان علاوه بر درختان میوه بی‌شمار، با انبوهی از گیاهان گلدار رنگارنگ و گیاهان دارویی پر شده که به زیبایی آن می‌افزایند.

  • زمان بازدید: ۶ صبح تا ۱۸
  • هزینه ورودی: برای هندی‌ها و اعضای کشورهای سارک ۳۰ روپیه و برای خارجی‌ها ۲۰۰ روپیه.
  • آدرس: 1,MEHTAB BAGH, Nagla Devjit, Agra, Uttar Pradesh 282001, India

 

معرفی بهترین مراکز خرید در آگرا

عکس: en.wikipedia.org

 

چینی کا راوزا در آگرا   

در لیست جاذبه های آگرا در هند، به چینی کا راوزا برمی‌خوریم که در اصل آرامگاه علامه افضل ملا خان، نخست وزیر شاه جهان امپراتور مغول است. این بنا که به نام آرامگاه چین نیز شناخته می‌شود، بین سال‌های ۱۶۲۸ و ۱۶۳۹ ساخته شد و تلفیقی شگفت‌انگیز از سبک هند و ایرانی را ارائه می‌دهد.  

این جاذبه در شمال مقبره اعتماد الدوله، در ساحل رودخانه یامونا رو به مسجد مکه ساخته شده است. در ضمن میناکاری و منبت کاری این بنا، به دلیل شرایط آب و هوایی و عدم بازسازی در حال فرسوده شدن هستند. اما کاشی‌های مقبره که از چین وارد شده‌اند، تزئینات رنگی و آثار هنری جذابی را در این فضا بوجود آورده‌اند. اینجا یکی از جاذبه‌های تاریخی آگرا در هند به شمار می‌رود.

  • زمان بازدید: ۲۴ ساعته
  • هزینه ورودی: رایگان
  • آدرس: Katra Wazir Khan, Agra, Uttar Pradesh 282006, India

عکس: tripuntold.com

 

پارک آبی دلفین در آگرا

پارک آبی جهان دلفین یکی دیگر از جاذبه های آگرا در هند است که در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد. این پارک در مساحتی به وسعت ۱۴ هکتار گسترده شده و مملو از سرسره‌های هیجان انگیز، ترن هوایی، سواری‌های متداول آبی برای بزرگسالان و کودکان و استخرهای شنای جداگانه بر اساس ارتفاع است. علاوه بر این دارای یک پارک تفریحی، یک اتاق رختکن و سایر امکانات دنیای آبی است که شرایط تفریح و سرگرمی بی نظیری را برای ساکنان شهر و گردشگران تور آگرا رقم می‌زنند.

  • زمان بازدید: ۱۱:۳۰ الی ۱۸
  • هزینه ورودی: برای بزرگسالان (بالای ۴ فوت) ۵۵۰ روپیه و برای کودکان (زیر ۴ فوت) ۴۰۰  روپیه.
  • آدرس: NH-2, Mathura Rd, Runkata, Uttar Pradesh 282007, India

 

بهترین فعالیت‌ها در سفر به آگرا

عکس: holidify.com

 

بازارهای سنتی آگرا

در نهایت سفر به آگرا، بدون گشت و گذار در مراکز خرید و بازارهای شهر کامل نمی‌شود. بازارهای سنتی که از مهمترین جاذبه های آگرا در هند محسوب می‌شوند، تنوع بالایی از مصنوعات کمیاب، صنایع دستی و سوغاتی را ارائه می‌دهند.

از بازارهای اصلی شهر می‌توان به بازار سوبهاش، بازار کیناری، بازار راجا کیماندی و بازار سادار اشاره کرد. در این میان، بازار سادار بسیار شاخص بوده و یکی از مکان‌های برتر برای بازدید در آگرا به شمار می‌آید. در اینجا می‌توانید انواع خیره کننده محصولات چرمی، صنایع دستی و پوشاک جذاب را بیابید و همچنین از غذاهای خیابانی معروف آگرا نهایت لذت را ببرید.

عکس: so.city

 

منبع ۱

منبع ۲

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 14 مهر 1402)

نظرات کاربران