تاج محل، مهم ترین جاذبه گردشگری آگرا

جاذبه‌های گردشگری آگرا
تاج محل، مهم ترین جاذبه گردشگری آگرا

هندوستان کشوری پهناور در قاره آسیا بوده و با داشتن تاریخ و فرهنگ غنی خود سالانه گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. چرا که توریست‌ها می‌توانند در وجب به وجب آن جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی فوق‌العاده جذاب و منحصر به فردی را پیدا کنند. در میان تمامی این گنجینه‌ها سفر با تور هند به مقصد آگرا به دلیل قرار گرفتن تاج محل در آن که یکی از عجایب هفتگانه نامیده می‌شود، از محبوبیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. چنانچه شما نیز هوس هندوستان کرده‌اید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با تاج محل، مهم‌ترین جاذبه گردشگری آگرا آشنا کنیم.

 

آشنایی با تاج محل

تاج محل یک مقبره مرمری سفید در ساحل راست رودخانه یامونا در شهر آگرا هند است. این بنا در سال ۱۶۳۲ توسط امپراتور مغول شاه جهان برای نگهداری مقبره همسر مورد علاقه خود، ممتاز محل، سفارش داده شد. مقبره خود شاه جهان نیز در آن قرار دارد. این مقبره مجموعه‌ای به مساحت ۱۷ هکتار است که شامل یک مسجد و یک مهمانخانه بوده و در میان باغ‌های رسمی قرار دارد که از سه طرف با دیواری خرطومی محصور شده است. ساخت مقبره اساساً در سال ۱۶۴۳ به پایان رسید. اما کار بر روی سایر مراحل پروژه ساخت آن تا ۱۰ سال دیگر ادامه یافت. اعتقاد بر این است که مجموعه تاج محل به طور کامل در سال ۱۶۵۳ با هزینه‌ای که در آن زمان حدود ۳۲ میلیون روپیه تخمین زده می‌شود، تکمیل شده است. پروژه ساخت و ساز با کمک حدود ۲۰۰۰۰ صنعتگر به رهبری معمار دربار، استاد احمد لاهوری، انجام شد.

 

۹ رستوران محبوب آگرا را بشناسید

تاج محل در سال ۱۹۸۳ به عنوان "جواهر هنر مسلمانان در هند و یکی از شاهکارهای جهانی" به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد. بسیاری آن را بهترین نمونه از معماری مغول و نمادی از تاریخ غنی هند می‌دانند. تاج محل سالانه بیش از ۶ میلیون بازدید کننده را به خود جذب می‌کند. نکته مهم دیگر اینکه این مکان در سال ۲۰۰۷، برنده ۷ عجایب جدید جهان اعلام شد. بدون اغراق تاج محل مظهر عظمت و شکوه بوده و با نزدیک شدن به آن، متوجه خواهید شد که این تنها یک بنای تاریخی معمولی نیست.

هیچ چیز عادی و معمولی در تاج وجود ندارد. چرا که تمامی جز به جز آن با نهایت شکوه و عظمت طراحی و ساخته شده است. به طوری که از مناره‌های آن گرفته تا منبت‌ها، خطاطی‌ها، دروازه‌ها، تابلوها و طاق‌هایی که در هر گوشه و کنار آن قرار دارند گویای ابهت آن هستند. در بازدید از تاج محل در سفر با تور هند به آگرا متوجه خواهید شد که جای تعجب نیست که همیشه جایگاه اول را در بین جاذبه‌های گردشگری هندوستان ایفا می‌کند.

 

لوکس‌ترین هتل‌های آگرا در هند: بخش اول

سبک معماری تاج محل

تاج محل بهترین نمونه از سبک‌های معماری ایرانی، هندی و اسلامی است. دروازه اصلی تاج محل که بیشتر عکاسی‌ها از آنجا صورت می‌گیرند، شامل دری است که از نقره جامد حکاکی شده است. اعتقاد بر این است که این در ساخته شده تا قبری که داخل آن قرار دارد از هر جایی قابل رویت نباشد. بنابراین، مقبره تنها زمانی قابل مشاهده است که به خود دروازه رسیده باشید. اگر به بالای سر خود نگاه کنید سقف تاج محل را خواهید دید که با آیاتی از قرآن کریم با خطی فوق‌العاده زیبا تزئین شده است. مقبره اصلی به شکل مستطیل ساخته شده و در انتهای شمالی تاج محل قرار دارد.

علاوه بر سقف سایر قسمت‌ها مثل کف و اتاق‌ها نیز با طرح‌های گل آراسته شده‌اند. نکته جالب در خصوص معماری تاج محل اینکه مقبره‌هایی که در معرض دید عموم و گردشگران تور هند قرار دارند مقبره واقعی شاه جهان و ممتاز نیستند. چرا که مقبره‌های واقعی در یک دخمه محافظت و نگه‌داری می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مهم معماری تاج محل که در همه قسمت‌های آن مشاهده خواهید کرد، وجود گل‌های سوسن هستند. این گل‌ها نشان از عشق مغول‌ها به باغ و طبیعت می‌باشد. از طرفی دیگر تالار مرکزی توسط هشت اتاق احاطه شده است که توسط یک راهرو مشترک به هم متصل می‌شوند.

 

هزینه بازدید از جاذبه‌های گردشگری آگرا (بخش اول)

در میان تمامی این موارد گنبد تاج محل زیباترین قسمت آن است. به طوری که گنبد مانند تاجی بر سر یک پادشاه بر روی بنا قرار دارد و نقش بزرگی در ایجاد احساس ابدیت به این بنا ایفا می‌کند. حباب بیرونی آن نیز به شکل پیاز در ارتفاع تقریباً ۴۴.۴ متری قرار دارد. در حالی که گنبد داخلی ارتفاعی در حدود ۲۴.۳ متر دارد. اعتقاد عموم بر این است که این گنبد توسط اسماعیل افندی، طراح مشهور گنبد کاخ در ترکیه ساخته شده است. در اینجا نیز تلفیق سبک معماری هندو و اسلامی به شکل چتریس (ساختاری چتر مانند) قابل مشاهده است که در بیشتر معابد یافت می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سبک معماری تاج محل می‌توان آن را از دو جنبه تزئینات بیرونی و درونی مورد بررسی قرار داد:

 

  • تزئینات بیرونی

تزئینات بیرونی تاج محل یکی از بهترین تزئینات در معماری مغول است. عناصر تزئینی با استفاده از رنگ، گچ بری، منبت سنگ یا کنده کاری در نمای بیرونی آن ایجاد شده‌اند. از آنجایی که استفاده از تندیس در تزیین بناهای اسلامی ممنوع است برای این منظور از خطوط، اشکال انتزاعی و نقوش رویشی استفاده کرده‌اند. در سرتاسر مجموعه آیه‌هایی از قرآن وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند.

 

بهترین بازارهای آگرا برای خرید

  • تزئینات داخلی

اتاق داخلی تاج محل بسیار فراتر از عناصر تزئینی سنتی است. به طوری که برای این منظور از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده کرده‌اند. به کمک این سنگ‌های قیمتی اشکالی نظیر میوه‌ها و گل‌ها ایجاد شده‌اند. اتاقک داخلی تاج محل به شکل یک هشت ضلعی طراحی شده که افراد از هر وجه آن می‌توانند به درون اتاق وارد شوند. البته در حال حاضر فقط دری که رو به باغ و به سمت جنوب است مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوارهای داخلی حدود ۲۵ متر ارتفاع دارند و بالای آن یک گنبد داخلی تزئین شده با نقش خورشید به چشم می‌خورد.

حقایق جالب در مورد تاج محل

در میان سبک معماری با شکوه و تاریخ دوست داشتنی و احساسی که این بنای زیبا دارد، یک سری نکات و دانستنی‌های جالبی نیز وجود دارد که بهتر است گردشگران تور هند قبل از بازدید با آن‌ها آشنا شوند. در زیر چند مورد از مهم‌ترین حقایق جالب در مورد تاج محل را معرفی کرده‌ایم:

  • در ساخت تاج محل حدود ۲۲ هزار نقاش، سنگ‌تراش، هنرمندان گلدوزی و کارگر نقش داشته‌اند.
  • حدود ۱۰۰۰ فیل برای انتقال مواد به محل ساخت و ساز تاج محل استفاده شده است.
  • شاه جهان در ابتدا قصد داشت تا تاج محل دیگری را به رنگ سیاه مقابل تاج محل اصلی بسازد. اما قبل از اینکه بتواند این کار را انجام دهد، توسط پسر خود اورنگ زیب خلع شد.
  • مناره‌های تاج محل به سمت بنا متمایل شده‌اند تا در صورت ریزش از آسیب دیدن آن جلوگیری کنند.
  • ساخت تاج محل حدود ۱۷ سال طول کشید.
  • گفته می‌شود تاج محل در طول روز تغییر رنگ می‌دهد. به طوری که صبح‌ها سفید شیری، بعدازظهر به رنگ زرشکی و شب‌ها زیر نور مهتاب می‌درخشد.
  • بر خلاف تمامی قسمت‌های تاج محل که تزیین شده است، مقبره اصلی بدون تزیین و طراحی قرار دارد.
  • نکته جالب در مورد طراحی تاج محل این است که گویا با حرکت به سمت آن کوچکتر و با دور شدن از آن بزرگتر می‌شود.
  • در زمان جنگ، تاج محل را با داربستی مخفی می‌کردند تا از هرگونه حمله‌ای در امان بماند. این کار در طول جنگ جهانی دوم، جنگ ۱۹۷۱ هند و پاکستان و در حمله ۱۱ سپتامبر نیز تکرار شد.

 

غذاهای خوشمزه هندی در آگرا

هزینه ورود به تاج محل

گردشگران برای وارد شدن به محوطه تاج محل و بازدید از آن باید بلیط ورودی تهیه کنند. این هزینه ورودی برای گردشگران داخلی و خارجی متفاوت است. گردشگران خارجی باید ۱۱۰۰ + ۲۰۰ روپیه هند بپردازند. برای بازدید از مقبره نیز هزینه اضافی درخواست می‌شود که اختیاری است. این هزینه برای گردشگران داخلی ۵۰ + ۲۰۰ روپیه هند است. چنانچه قصد سفری اقتصادی به آگرا را دارید می‌توانید به سمت پشت رودخانه که مسیری کوتاه دارد حرکت کرده و از دور به تماشای تاج محل بدون پرداخت هزینه بپردازید.

بهترین زمان برای بازدید تاج محل

تاج محل، یکی از جاذبه‌های میراث برتر هند می‌باشد که در تمامی طول سال قابل بازدید است. البته این مکان در طول تابستان، می‌تواند بسیار گرم شود. اگر فکر می‌کنید گرمای هوا مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند فصل تابستان می‌تواند از نظر سرسبزی یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر با تور مثلث طلایی و بازدید از تاج محل باشد. در حالت کلی هوای خنک و مطبوع در فصل زمستان شرایط مناسب‌تری را برای بازدید از آن ایجاد می‌کند. تاج محل ۳۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید باز و ۳۰ دقیقه قبل از غروب خورشید بسته می‌شود. جمعه‌ها نیز برای همه بازدیدکنندگان بسته است.

 

۵ تور جذاب یوگا در کنار تاج محل در سفر به آگرا

جاذبه‌های گردشگری نزدیک تاج محل

علاوه بر تاج محل گردشگران می‌توانند از چندین بنای تاریخی معروف در همین نزدیکی‌ها دیدن کنند. برخی جذاب‌ترین و معروف‌ترین این موارد عبارتند از:

  • قلعه آگرا در فاصله ۲.۹ کیلومتری، یک مکان میراث جهانی یونسکو است که تحسین بینندگان را به دلیل بزرگی و شکوه عظیم خود برمی‌انگیزد.
  • فاتح پور سیکری آگرا در فاصله ۴۱.۱ کیلومتری، مانند تاج محل و قلعه آگرا، جزو میراث جهانی یونسکو است.
  • مقبره اعتمادالدوله در فاصله ۶.۷ کیلومتری، اولین مقبره هند است که از سنگ مرمر سفید خالص ساخته شده است.
  • معبد سری مانکامشوار در فاصله ۴.۲ کیلومتری، یکی از چهار معبد باستانی شیوا است که در هر گوشه شهر آگرا قرار دارد.
  • مقبره اکبر در فاصله ۱۴.۸ کیلومتری، در سیکاندرا قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری بسیار محبوب تور هند است. همانطور که از نامش پیداست، این مکان آخرین استراحتگاه اکبر است.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران