جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آگرا

جاذبه‌های گردشگری آگرا
جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آگرا

آگرا به لطف تاج محل یکی از دیدنی‌ترین شهرهای هند و البته دنیا است. هر چند که اغلب گردشگران با هدف بازدید از تاج محل وارد آگرا می‌شوند اما این به معنای عدم وجود جاذبه‌های گردشگری دیدنی و جذاب دیگر در آن نیست. در این شهر توریستی هند به قدری جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی وجود دارند که بسیاری ازگردشگران به دلیل کمبود وقت فرصت بازدید از تمامی آن‌ها را پیدا نمی‌کنند. در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آگرا را  که در مدت دو روز می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید را معرفی کنیم. چنانچه قصد سفر با تور هند را در سر دارید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با زیباترین مکان‌های تاریخی و تفریحی این شهر آشنا کنیم.

 

تاج محل (Taj Mahal)

تاج محل واقع در کرانه جنوبی رودخانه یامونا، اولین مکانی است که در تور آگرا باید از آن دیدن کنید. کل مجموعه تاج محل در سال ۱۶۵۳ تکمیل شد و امروزه به یک میراث تاریخی ارزشمند تبدیل شده است. این مجموعه شاهد ۱۳۰ سال سلطنت مغول بود. اگر می خواهید سفری کوتاه در تاریخ هند داشته باشید حتما وارد تاج محل شوید. این بنای تاریخی با تلفیقی از سبک معماری هندی به جا مانده از دوران مغول و ایرانی یک شاهکار به تمام معنا است. یکی از بهترین زمان‌ها برای تماشای زیبایی این بنای باشکوه صبح زودهنگام و حین طلوع خورشید است.

  • هزینه ورودی: ۵۰ روپیه برای ورود و ۲۰۰ روپیه برای بازدید از مقبره، ۱۲۵۰روپیه برای خارجی‌ها
  • زمان بازدید: ۳۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید تا ۳۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب، جمعه‌ها تعطیل است.

در محوطه تاج محل قسمتی به نام باغ مغول (Mughal Gardens) وجود دارد. این باغ با زیبایی وصف نشدنی حس و حال قدم گذاشتن در بهشت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. گفته می‌شود که ایده طراحی چارباغ یا همان باغ مغول در اطراف تاج محل از باغ‌های ایرانی آن دوران الهام گرفته شده است.

 

بهترین کافه‌های آگرا در سال ۲۰۲۲

 

موزه تاج (Taj Museum)

بعد از بازدید از تاج محل و باغ مغول بهتر است خود را برای گشت و گذار در موزه تاج آگرا آماده کنید که یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های آگرا به شمار می رود. موزه تاج مکانی است که می‌توانید نقاشی‌های مینیاتوری به جا مانده از دوران مغول از جمله پرتره‌های عاج اصلی امپراتور شاه جهان و همسرش ممتاز محل را مشاهده کنید. به غیر از این نقاشی‌ها، با گشتی در موزه شاهد سکه‌های طلا و نقره خواهید بود که قدمت آنها به دوران مغول می‌رسد. یکی از جالب‌ترین چیزهایی که در این موزه وجود دارد بشقاب‌های سلادون هستند. گفته می‌شود که اگر غذایی که در آن‌ها سرو می‌شود سمی باشد، بشقاب تکه تکه شده یا تغییر رنگ می‌دهند.

  • هزینه ورودی: رایگان
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر، جمعه‌ها تعطیل است.

 

اعتماد الدوله (Itmad-ud-Daula)

مقبره عتماد الدوله با نام بچه تاج نیز شناخته می‌شود. علت این نامگذاری به این دلیل است که با بازدید از آن احساس خواهید کرد که در مقابل نسخه مینیاتوری تاج محل قرار گرفته‌اید. این بنای جذاب و دیدنی مقبره میرزا قیاس بیگ را با معماری پر زرق و برق نیز در خود جای داده است. گفته می‌شود بنای اعتماد اولدوله اولین سازه‌ای بود که به طور کامل از سنگ‌های مرمر با پیترا دورا ساخته شد و از باغ‌های تفریحی در اطراف خود استفاده کرد. توصیه می‌کنیم در سفر خود به آگرا و بازدید از اعتماد الدوله در اطراف این بنای تاریخی قدم بزنید و از فضای آن لذت ببرید.

  • هزینه ورودی: ۱۰ روپیه برای هندی‌ها، ۱۱۰ روپیه برای خارجی‌ها و ۲۵ روپیه برای عکاسی
  • زمان بازدید: ۶ صبح الی ۶ بعد از ظهر

 

۹ رستوران محبوب آگرا را بشناسید

 

مهتاب باغ (Mehtab Bagh)

امپراطور قدرتمند بابر مدت‌ها قبل از اینکه تاج محل ساخته شود، چارباغ همان مهتاب باغ را ساخت. این جاذبه دیدنی در آگرا که در شمال مجموعه تاج محل قرار دارد، مملو از سرسبزی است و مکانی عالی برای تماشای تاج محل فراهم می‌کند. این مکان که باغ مهتاب نیز نامیده می‌شود، تنها مکانی است که می‌توانید منظره‌ای خیره‌کننده از غروب خورشید را در کنار تاج محل داشته و عکس‌های ارزشمندی بگیرید. بازدیدکنندگان اغلب به مهتاب باغ می‌آیند تا از شلوغی کمی دور مانده و در مکانی دنج و زیبا آرامش پیدا کنند.

  • هزینه ورودی: ۱۵ روپیه برای هندی‌ها و ۲۰۰ روپیه برای خارجی‌ها
  • زمان بازدید: ۶ صبح الی ۶ بعد از ظهر

 

قلعه آگرا - قلعه سرخ آگرا (Agra Fort - Red Fort of Agra)

سفر به آگرا بدون بازدید از قلعه آگرا ناتمام خواهد بود. این قلعه که به عنوان یکی از بهترین قلعه‌های مغول در آگرا شناخته می‌شود، هر بیننده‌ای را مجدوب ابهت و شکوه خود می‌کند. در میان جاذبه‌هایی که در آگرا باید از آن دیدن کنید، قلعه سرخ از مکان‌های نزدیک در کنار تاج محل معروف است. قلعه آگرا به دلیل ساخته شدن از ماسه‌سنگ قرمز دارای رنگ سرخ بوده و به همین دلیل با نام قلعه سرخ در بین گردشگران شناخته می‌شود. توصیه می‌کنیم حتما به محوطه اطراف این قلعه بروید تا متوجه ساختار باشکوه آن شوید. این قلعه نقشه بزرگ امپراتور اکبر بود که قصد داشت این مکان پایگاه نظامی امپراتوری مغول باشد. اما با به قدرت رسیدن شاه جهان ساختار آن کمی تغییر کرد. این بنا که یک کاخ و قلعه در شهر آگرا است امروزه به یکی از میراث تاریخی ارزشمند این شهر تبدیل شده است که بازدید از آن را حتما باید در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. ناگفته نماند که مسجد جامع آگرا درست در مقابل قلعه آگرا قرار دارد. بنابراین قبل از رفتن به آن توصیه می‌کنیم از این مسجد زیبا نیز دیدن کنید.

  • هزینه ورود: ۲۰ روپیه برای هندی‌ها، ۳۰۰ روپیه برای خارجی‌ها
  • زمان بازدید: ۶ صبح الی ۶ بعد از ظهر

 

۱۱ حقیقت درباره شهر زیبای آگرا، هند

 

آرامگاه اکبر (Akbar’s Tomb)

در فاصله ۱۵ کیلومتری تاج محل مقبره بزرگ اکبر قرار دارد. این مکان که از دیگر میراث تاریخی به جا مانده از دوران امپراتور مغول است شما را شیفته زیبایی و شکوه خود خواهد کرد. با توجه به داستان‌های نقل شده، خود اکبر ساخت این آرامگاه را شروع کرد. چرا که در آن دوران حاکمان باید در زمان حیات مقبره‌های خود را می‌ساختند. آنچه آرامگاه اکبر را در چشم بازدیدکنندگان باشکوه کرده مناره‌ها و کتیبه‌های روی دیوارها و سازه ساخته شده از ماسه سنگ قرمز رنگ است.

  • زمان بازدید: طلوع تا غروب خورشید
  • هزینه ورود: ۱۵ روپیه برای هندی‌ها، ۲۱۰ روپیه برای خارجی‌ها

 

مجموعه قلعه فاتح پور سیکری (Fatehpur Sikri Fort Complex)

هیچ سفری به آگرا بدون بازدید از شهر باستانی فاتح پور سیکری کامل نمی‌شود. این مکان در فاصله ۴۰ کیلومتری آگرا قرار دارد و به عنوان پایتخت سیاسی امپراتور اکبر شناخته می‌شود. با بازدید از فاتح پور سیکری، می‌توان سفری جذاب در تاریخ هندوستان داشته و اطلاعات مفیدی در مورد سلطنت اکبر در آن دوران به دست آورد. قلعه فاتح پور سیکری موفق شده نام خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو بگنجاند و مورد توجه بسیاری از گردشگران تور آگرا قرار بگیرد. این مجموعه دارای یک مسجد زیبا به همراه سه قصر است که یکی از آن‌ها به همسر او تعلق دارند. برخی از سازه‌های مهمی که در این مکان باید بازدید کنید، عبارتند از: کاخ جودا بای، پانچ محل و حیران مینار.

  • زمان بازدید: طلوع تا غروب آفتاب، جمعه‌ها تعطیل است.
  • هزینه ورودی: ۴۰ روپیه برای هندی‌ها، ۵۵۰ روپیه برای خارجی‌ها

 

غذاهای خوشمزه هندی در آگرا

 

مسجد جامع آگرا (Agra Jama Masjid)

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آگرا، مسجد جامع آن است. این مسجد محبوب توسط دختر شاه جهان به نام جهان آرا ساخته شده است. مسجد جامع آگرا یکی از بزرگترین مساجد هند بوده و به خاطر معماری باشکوهی که دارد در بین گردشگران محبوب است. استفاده از ماسه سنگ قرمز در ساخت آن و طرح‌های پیچیده ایجاد شده روی مقبره هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این مسجد در محله بازار سوباش آگرا قرار دارد. بنابراین بعد از بازدید مسجد می‌توانید به گشت و گذار در بازار نیز بروید.

  • زمان بازدید: ۷ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱:۳۰ بعد از ظهر تا ۶:۳۰ عصر
  • هزینه ورود: رایگان

 

مسجد موتی (Moti Masjid)

مسجد موتی که به نام مسجد مروارید نیز شناخته می‌شود، توسط شاه جهان در سال ۱۶۴۸ ساخته شد. این مسجد یکی از پربازدیدترین مکان‌های توریستی در آگرا است. مسجد موتی دارای طرح‌های زیبا و چشم نواز بوده و از سنگ مرمر سفید برای طراحی و ساخت آن استفاده کرده‌اند. شگفت‌انگیزترین چیز در مورد مسجد نحوه ایستادن آن در شیب با طاق‌های جانبی زیاد و فرورفتگی‌های قوسی است که قطعا شما را تعجب زده خواهد کرد.

  • زمان بازدید: ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • هزینه ورود: رایگان

 

۶ خوراکی خوشمزه برای خیابان‌گردی‌ در آگرا

 

قلعه سیکاندرا (Sikandra Fort)

این قلعه باشکوه یکی از معروف‌ترین مکان‌های آگرا است که سالانه گردشگران بسیاری را برای بازدید مجذوب خود می‌کند. قلعه سیکاندرا که مقبره اکبر را در خود جای داده و دارای دروازه‌ها و نقاشی‌های چشم نواز از ماسه سنگ قرمز است یکی از بهترین مکان‌هایی است که در سفر به آگرا فرصت بازدید از آن را خواهید داشت. معماری این قلعه ترکیبی بی‌عیب و نقص از تلفیق طرح‌های هندو و اسلامی است. علاوه بر این، کنده کاری‌های سنگی پیچیده و صنایع دستی عالی این قلعه شما را شگفت زده خواهد کرد.

  • زمان بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر
  • هزینه ورود: رایگان

 

پناهگاه خرس SOS حیات وحش (Wildlife SOS Bear Sanctuary)

این مکان که به منظور نجات و حفاظت از گونه‌های مختلف حیوانات و به خصوص خرس‌ها تاسیس شده امروزه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آگرا است. از جمله حیواناتی که در بازدید از این مکان فرصت تماشای آن‌ها را خواهید داشت عبارتند از: خرس، فیل، پلنگ، خزندگان و ... . توصیه می‌کنیم حدود دو ساعت از زمان خود را به بازدید از این مکان زیبا اختصاص دهید. البته قبل از رفتن به آن بهتر است هماهنگی‌های لازم را با مدیریت برای رزرو گشت شهری داشته باشید.

  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر
  • هزینه ورود: ۱۵۰۰ روپیه به ازای هر یک نفر

 

۵ تور جذاب یوگا در کنار تاج محل در سفر به آگرا

۰۹ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران