پارک ها و حیات وحش آگرا در هند

جاذبه‌های گردشگری آگرا
پارک ها و حیات وحش آگرا در هند

با وجود آثار باستانی فراوان، عظمت و شکوه در هر گوشه و کنار آگرا و مناطق اطرافش به وضوح به چشم می‌خورد. در عین حال این شهر، یک مقصد گردشگری زیبا برای گردشگران هندی و بین المللی به شمار می‌آید. در واقع، بسیاری از پارک ‌های آگرا در هند، فضاهایی عالی و شگفت انگیز را برای پیک نیک و گشت و گذاری یک روزه رقم می‌زنند.

 

آشنایی با بهترین پارک های آگرا در هند

آگرا، سرزمین تاج محل و پایتخت سابق امپراتوری بزرگ مغول، نه تنها با بناهای تاریخی بسیار باشکوهی که در شهر پراکنده شده‌اند، بلکه با باغ‌های تاریخی به همان اندازه شگفت انگیز و پارک‌های جدید از مسافران تور هند پذیرایی می‌کند.

 

باغ مهتاب

باغ مهتاب، یکی از پارک‌های عمومی معروف و از بهترین پارک های آگرا در هند است. اینجا یازدهمین باغی بود که توسط مغول‌ها در ساحل رودخانه یامونا ساخته شد و به لحاظ موقعیت مکانی، درست روبروی قلعه آگرا و تاج محل قرار دارد.

این فضا دارای پوشش گیاهی متنوع، امکانات ورزشی، مسیرهای پیاده روی، دریاچه‌ای زیبا، آلاچیق‌های بزرگ و فواره‌های جذاب است. در واقع ترکیبی عالی از سواحل شنی، پارک‌های تفریحی و مناطق ساحلی طبیعی را شامل می‌شود. همچنین یک حوض هشت ضلعی بزرگ در وسط باغ دارد که به جذابیت این محیط مفرح می‌افزاید. در نهایت این پارک، مکانی عالی برای پیک نیک و استراحت مردمان و مسافران تور آگراست.

موقعیت: 1,MEHTAB BAGH, Nagla Devjit, Agra, Uttar Pradesh 282001, India

عکس: tourmyindia.com

 

پارک پالی وال

پارک Paliwal، یک پارک عمومی معروف در آگراست که در زمینی چمن کاری شده به مساحت تقریبی ۷۰ هکتار گسترده شده است. پارک پالیوال که از محبوب‌رین پارک های آگرا در هند محسوب می‌ شود، دارای یک دریاچه کوچک و درختان متنوعی بوده و فضایی عالی را برای دوستان و خانواده‌هایی به ارمغان می‌آورد که می‌خواهند در فضای باز، پیک نیکی خاطره انگیز را بگذرانند.

پارک پالیوال به خوبی نگهداری می‌شود و دارای مسیرهای ورزشی، سالن‌ها، کلاس‌های یوگا و تجهیزات قایق ‌سواری است. بعلاوه این پارک که توسط بسیاری از موسسات آموزشی احاطه شده، مکان مناسبی برای گذراندن دوره‌های آموزشی برای دانشجویان است. همچنین علاقمندان می‌توانند به زمین بازی کودکان، مسیرهای دوچرخه ‌سواری، نیمکت‌های سنگی، پیک‌نیک، مناطق برگزاری رویداد و زمین والیبال دسترسی داشته باشند.

 

بازدید از باغ وحش‌های هند

عکس: rove.me

 

مسیر طبیعت تاج

در ادامه سفر مجازی و مفرحمان به بهترین پارک های آگرا در هند، به این پارک عمومی باسابقه می‌رسیم که در واقع یک بهشت طبیعی سرسبز به وسعت ۷۰ هکتار را در ۵۰۰ متری تاج محل پوشش می‌دهد. پارک Taj Nature Walk، یک مقصد توریستی محبوب بوده و دارای مجموعه‌ای از نقاط دیدنی و طیف گسترده‌ای از جانوران و گیاهان است. این پارک همچنین مسیرهای پیاده‌ روی آسفالت و منظره‌ای زیبا از تاج محل را در پس زمینه شامل می‌شود.

بعلاوه فعالیت‌ها و رویدادهای متنوعی مانند فعالیت‌های عملی حفاظتی در اینجا ترتیب داده می‌شوند. از دیگر جذابیت‌های این پارک می‌توان به مسیر دوچرخه سواری، زمین‌ مخصوص بازی کودکان، مجسمه‌های تاریخی، پرندگان، نیمکت‌های سنگی، فضاهای پیک نیک، آبشارها و زمین تنیس اشاره کرد.

موقعیت: East Gate Of Taj, Taj East Gate Rd, Paktola, Tajganj, Agra, Uttar Pradesh 282001, India

عکس: tripadvisor.in

 

باغ رام در آگرا

Ram Bagh در حدود ۵ کیلومتری شمال شرقی تاج محل، قدیمی‌ترین باغ مغول و از پرطرفدارترین پارک های آگرا در هند است. این باغ که در ابتدا به دستور امپراتور بابر در سال ۱۵۲۸ ساخته شد، اولین باغ ایرانی بود که برای نشان دادن بهشت اسلامی ایده آل ایجاد گشت.

رام باغ به معنای "باغ آرامش" در حال حاضر، توسط آبراهه‌ها و فواره‌های فراوان زیباسازی شده و فضایی عالی برای پیک نیک به شمار می‌آید. دیوارهای عظیم و برج‌های باشکوه، باغ را محصور کرده‌اند و آلاچیق‌های ستون‌دار و مسیرهای سنگفرش، به جذابیت این فضا می‌افزایند.

موقعیت: Firojabad Road, Near Aligadh Hatrash Road, Ram Bagh, Agra, Uttar Pradesh 282006, India

 

شگفت‌انگیزترین باغ‌های دهلی

عکس: agratourism.in

 

باغ‌های دایال در آگرا

معماری باغ‌های مغول برگرفته از معماری باغ‌های ایرانی است و یکی از جذاب‌ترین باغ‌های مغول که در آگرا می‌توانید پیدا کنید، باغ Dayalbagh  است که در ۱۵ کیلومتری شهر قرار دارد. این باغ که از بهترین پارک های آگرا در هند است، در حقیقت یادبودی است که به یاد شیو دایال، بنیانگذار "جنبش رادا سوامی ساتسانگ" ساخته شده است. این معبد و باغ، در طول سال از زیبایی بسیار بالایی برخوردارند. با اینحال سفر و پیاده روی در فصل بارانی، در این باغ دشوار خواهد بود.

موقعیت: Radhasoami Satsang, Agra 282005 India

عکس: justdial.com

 

پناهگاه پرندگان سورساروار در آگرا

یکی از نمودهای حیات وحش آگرا در هند، پناهگاه پرندگان Soor Sarovar است. اینجا، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در ۳۰ کیلومتری آگراست. این مکان در سال ۱۹۹۱، در منطقه‌ای آرام و زیبا افتتاح شد. و در حال حاضر می‌توانید از پیک نیک در فضای آرامش بخش و سرسبز این پارک که از جذاب‌ترین پارک های آگرا در هند است لذت ببرید.

همچنین دریاچه Keetham در این پناهگاه واقع شده که برای قایق سواری بسیار پرطرفدار است. راهنماهای پارک به شما کمک می‌کنند تا با بیش از ۱۰۵ گونه از پرندگان و موجودات این محدوده آشنا شوید از جمله: خرچنگ کوچک، حواصیل ارغوانی، حواصیل خاکستری، حواصیل برکه‌ای هندی و بسیاری دیگر. همچنین ممکن است در این دریاچه، تمساح یا کروکودیل را مشاهده کنید. درنظر داشته باشید که در محوطه داخلی، امکانات رفاهی چندانی وجود ندارد. بنابراین، توصیه می‌کنیم مواد غذایی و نوشیدنی همراه داشته باشید.  

موقعیت: Mathura Delhi Highway, Near Runakata, near Walter World, Dolfine, Arsena, Uttar Pradesh 282007, India

 

گردش خانوادگی در باغ وحش جیپور

عکس: weather.com

 

پارک شاه جهان آگرا

پارک Shahjahan، در فهرست بهترین پارک های آگرا در هند، یکی از باغ‌های بسیار باشکوه و جذاب عصر مغول است. این پارک، فضایی سرسبز و زیبایی پانورامایی را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. این جذابیت جادویی که توسط هوای پاک و تاریخ غنی احاطه شده، مکان مناسبی برای ساکنان و گردشگران تور آگراست تا از یکنواختی زندگی روزمره خلاص شوند.

گفتنی است این پارک به تاج محل بسیار نزدیک بوده و توسط یک مسیر پیاده روی در سراسر باغ، به دو قسمت تقسیم می‌شود. بعلاوه درست روبروی این پارک، زمین گلف q holes را شاهد خواهید بود.

موقعیت: 52FG+W37, Taj Road, Fatehabad Rd, Tajganj, Agra, Uttar Pradesh 282001, India

عکس: commons.wikimedia.org

 

باغ آرامگاه اکبر

مقبره امپراتور مغول اکبر در سیکاندرا؛ در حدود ۱۵ کیلومتری آگرا واقع شده و علاوه بر اهمیت معماری، به خاطر باغ‌‌های زیبایش نیز شهرت دارد. اطراف آرامگاه را باغی متقارن، آب روان، آبشارها و فواره‌ها احاطه کرده‌اند. فراوانی گیاهان و جانوران بومی در این محدوده نیز، باعث جذب گردشگران بسیاری می‌شود. خصوصا صدها بز کوهی که با شادی در اطراف باغ بازی می‌کنند و از چرا لذت می‌برند، به جذابیت حیات وحش آگرا در هند می‌افزایند.

موقعیت: 6X92+R23, Tomb of Akbar The Great Area, Sikandra, Agra, Uttar Pradesh 282007, India

عکس: samedaytours.in

 

پارک ملی کلادو

از دیگر مظاهر حیات وحش آگرا در هند، پارک ملی Keoladeo است. اینجا یک ذخیره گاه تفریحی سلطنتی بوده و در حال حاضر، پناهگاه پرندگان در منطقه شمالی راجستان است. این فضا نیز یکی از بهترین مکان‌ها برای پیک نیک با خانواده یا دوستان به شمار می‌آید. می‌توان با پای پیاده، با دوچرخه یا با ریکشا به گشت و گذار در منطقه پرداخت. رانندگان ریکشا، اطلاعات کاملی از منطقه و گیاهان و جانوران اینجا دارند. بنابراین، می‌توانید بعنوان راهنماهایی عالی روی آنها حساب کنید.

حیات وحش در این پناهگاه، شامل بیش از ۳۸۰ گونه پرنده محلی و مهاجر است و می‌توانید پرندگانی مانند دموازل و جرثقیل سیبری را نیز در اینجا شاهد باشید. همچنین این مکان که از محبوب‌ترین پارک های آگرا در هند است، زیستگاه پستاندارانی نظیر کفتار راه راه، گربه جنگلی، شغال طلایی و سایر موجودات شگفت انگیز است. توصیه می‌کنیم حتما دوربین همراهتان باشد و از این محیط بی نظیر و پرندگان کمیاب و ارزشمندش عکس بگیرید. همچنین می‌توانید سری بزنید به برخی از جاذبه‌های گردشگری در این حوالی نظیر: قلعه Lohgrah، موزه دولتی و کاخ Deeg.

موقعیت: Agra-Jaipur Highway, Bharatpur, Rajasthan 302001

 

گردش در ۴ باغ جذاب و زیبای بمبئی

عکس: adotrip.com

 

باغ آرامگاه مریم

این آرامگاه سرسبز زیبا در نزدیکی آرامگاه اکبر در منطقه سیکندرا، از دیگر از دیگر پارک های آگرا در هند است. این مکان نیز مانند سایر باغ‌های مغول دارای چهار باغ بوده و مقبره‌ای با کنده کاری‌های استثنایی در وسط این باغ‌ها قرار دارد. مقبره در ۱۶ میلادی به یاد مریم الزمانی، همسر فرمانروای مغول اکبر ساخته شد. بعلاوه در زمستان و تابستان، اینجا بستر گل‌ها و درختچه‌های بومی فراوان می‌شود که گردشگران را به شدت مسحور می‌کنند. در همه جا پروانه‌های فراوان در اطراف به گشت و گذار مشغولند و باغ‌های سبز، تضادی جالب توجه را با مقبره ماسه ‌سنگ قرمز ایجاد می‌نمایند.

موقعیت: 6W8V+43Q, Mathura Rd, near Pathwari Mandir, Kailash Mode, Sikandra, Agra, Bainpur Mustkil, Uttar Pradesh 282007, India

عکس: samedaytours.in

 

 منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۲ آبان ۱۳۹۷ (به‌روز رسانی شده در: 14 مهر 1402)

نظرات کاربران