فاتح پور سیکری ، مجموعه‌ی تاریخی آگرا هند

جاذبه‌های گردشگری آگرا
فاتح پور سیکری ، مجموعه‌ی تاریخی آگرا هند

آگرا یکی از جذاب‌ترین و رمانتیک‌ترین شهرهای جهان است که باید به آن سفر کرد و روزهای خوشی را در آن پشت سر گذاشت. شهری که تاج محل را در خود جای داده است و به واسطه‌ی همین امر هرساله عاشقان زیادی را به خودش می‌کشاند. شهری که پر از رویداد است و گردشگرانش مشارکت کنندگان در رخدادهای خاطره‌انگیز مختلف‌اند. شهری که از نظر امکانات رفاهی و اقامتی چیزی کم ندارد و به همین سبب قادر است روزهای خوشی برای مهمانانش بسازد. شهری که با رفتن به آن می‌توانید بهترین غذاهای هندی را نوش جان کرده و حسابی شکم‌گردی کنید. در سفرتان با تور هند به این شهر اگر به دنبال گشت و گذار در یک جای تاریخی هستید همراه ما باشید. همراه ما باشید تا مجموعه فاتح پور سیکری این شهر را خدمتتان معرفی کنیم.


فاتح پورسیکری قصر یادگار دوران مغول


در سال ۱۵۸۵ و در زمانیکه آگرا پایتخت کشور هند بوده است مجموعه بناهایی در این شهر استوار شده‌اند که امروزه یکی از مهمترین بناهای تاریخی هند به حساب می‎‌آیند. بناهایی که به قصد تجلیل از صوفی بزرگ شیخ سلیم چیشتی ساخته شده‌اند و یادگار دوران مغول‌ها در این شهر به حساب می‎آیند. بناهایی که بیانگر شکوه و جلال معماری هندی، مغولی و اسلامی به حساب می‌آیند و گشت و گذار در میان آنها یک روز متفاوت از سفر به هند برای مسافران این سرزمین می‌سازند. اگر قصد دارید با بخش‌های مختلف این مجموعه آشنا شوید و آماده‌ی بازدید از آن باشید در ادامه‌ی این مطلب ما را همراهی کنید.

 

۷ کار خاطره‌انگیز که در سفر به آگرا باید انجام بدهید

 

فاتح پورسیکری

 


۱- بلند دروازا


دروازه‌ای که در سال ۱۶۰۱ میلادی ساخته شده است. دروازه‌ای بلند بالا که ۵۴ متر ارتفاع دارد و یکی از یادگاری‌های مهم دوران مغول برای هند به حساب می‌آید. دروازه‌ای ساخته شده از سنگ آهک قرمز. دروازه‌ای که به دستور امپراتور اکبر به جهت گرامیداشت فتح گجرات ساخته شده است. در کنار این دروازه می‌توانید عکس‌های باشکوهی از خودتان بیندازید. بر روی کتیبه اصلی این دروازه به زبان پارسی نوشته شده است: عیسی، فرزند مریم گفت که جهان پلی برای عبور است، خانه‌ای در آن نسازید. کسی که یک روز امیدوار باشد، ممکن است برای ابدیت امیدوار بماند ولی دنیا بیش از یک ساعت ماندگار نیست. آن را به عبادت سپری کنید زیرا باقی آن مشخص نخواهد بود.

 

 

بلند دروازا

 


۲- دیوان خاص


این مکان یکی از جاهای ویژه برای ایراد سخنرانی بوده است. جاییکه آن را برج مرکزی می‌نامیدند و تخت سلطنت که نیلوفر آبی نامیده می‌شده در آن قرار داشته است. این بنا یکی از زیباترین جزییات حکاکی و سنگ تراشی هند را در خود دارد. در طبقه‌ی اول این بنا می‌توانید جایگاهی دایره‌ای شکل ببینید که ویژه سخنرانی امپراتور اکبر بوده است.

 

درباره آگرا ، زادگاه تاج محل

 

دیوان خاص

 


۳- کاخ جدابای


این کاخ محل اقامت ملکه‌ی مغول‌ها به نام ماریام آزمانی بوده است. کاخی که جدای از این ملکه دیگر همسران امپراتور نیز در آن زندگی می‌کرده‌اند. کاخی که معماری آن تلفیقی از معماری اسلامی، مغولی و هندی است. کاخی حیرت‌انگیز که توجه هر مسافری را بسیار به خودش جلب می‌کند.

 

 

کاخ جدابای

 


۴- مقبره شیخ سلیم چیشتی


این مقبره مهمترین بنا و سازه‌ی فاتح پور سیکری بوده است که در سال ۱۵۸۱ میلادی تاسیس شده است. مقبره‌ای متعلق به یک صوفی بزرگ که معماری‌اش تلفیق معماری هندی و مغولی است. مقبره‌ای که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مکان‌های جریان صوفی‌گری به حساب می‌آمده است. این بنا در همه‌ی جهات از سنگ مرمر کنده‌کاری شده تشکیل شده است و به همین دلیل یکی از زیباترین تزیینات معماری تاریخ آسیای میانه به حساب می‌آید.

 

دیدنی‌های آگرا جز تاج محل کدام‌ها هستند؟

 

مقبره شیخ سلیم چیشتی

 


۵- مسجد جامع


سازه‌ای مستطیل شکل متشکل از سنگ‌های قرمز رنگ. سازه‌ای مزین به محراب‌های کنده‌کاری شده‌ی بسیار زیبا که نشانه‌ی معماری دوران مغول به حساب می‌آیند. مسجدی که شکوه معماری دوران مغول و گذار معماری اسلامی و مغولی را نشان می‌دهد. با رفتن به این مسجد می‎توانید جدای از یک بازدید تاریخی، با زیبایی‌شناسی اسلامی نیز بیشتر آشنا و صاحب نظر شوید. همچنین عکس‌های جذابی نیز می‌توانید برای شبکه‌های اجتماعی‌تان بیندازید.

 

 

مسجد جامع

 


۶- پنج محل


این سازه بنایی ۵ طبقه است که طبقات آن به صورت هرم بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. بنایی که ۱۷۶ ستون بار آن را به دوش می‌کشند و سر پا نگهش می‌دارند. بنایی که هدف از ساخت آن حفاظت از حضور بانوان بوده است. بنایی که به عنوان بادگیز نیز شناخته می‌شود و تمام ستون‌هایش از جنس ماسه سنگ هستند. امروزه اصلی‌ترین کاربرد این بنا تفریح و سرگرمی است که از آن برای اجرای نمایش، موسیقی و رقص استفاده می‌کنند. مقابل این بنا همچنین از گذشته تا به امروز یک استخر نیز وجود داشته است که ترکیب جذابی با آن دارد.

 

راهنمای گردش در قلعه آگرا، در سفر تور مثلث طلایی هند

 

پنج محل

۰۲ مرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران