جاذبه‌های تاریخی شهر باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
جاذبه‌های تاریخی شهر باکو

باکو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرها بناهای تاریخی و جاذبه‌های باستانی متعددی را در خود جای داده که همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل تبدیل شدن آن به مقصدی پرطرفدار در بین توریست‌ها است. البته که علاوه بر جاذبه‌های تاریخی شهر باکو توریست‌ها امکان لذت بردن از جاذبه‌ها و تفریحات متعددی را از قبیل سواحل زیبای دریای خزر، مراکز خرید متنوع و ... را نیز خواهند داشت. اما در این مقاله قصد داریم تا شما علاقه‌مندان به مکان‌های باستانی را با جاذبه‌های تاریخی این شهر زیبا و دیدنی آذربایجان آشنا کنیم. چنانچه در حال برنامه‌ریزی برای سفر با تور باکو هستید حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

نگاهی به تاریخ شهر باکو

از قرن اول قبل از میلاد باکو به عنوان یک شهر بندری کوچک و بسیار زیبا شناخته می‌شود. این شهر دوست داشتنی که پایتخت کشور آذربایجان محسوب می‌شود در قرن هشتم و نهم به کمک صنایع دستی و تجارت در ایچری شهر توسعه یافت. به طوری که در دوران حکومت شیروانشاه، کارهای ساختمانی زیادی در باکو انجام گرفت که همین موضوع سبب توسعه بیشتر این شهر شد. در قرن دوازدهم، سیستم دفاعی شهر با ساخت دیوارهای قلعه تقویت شد. پس از پایان قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، شهر باکو با رونق گرفتن صنعت نفت توسعه بیشتری یافت و  مردم شروع به سکونت در خارج از ایچری شهر (شهر قدیمی باکو) کردند.

بسیاری از بناهای تاریخی در باکو در طول دوره بین قرن ۱۱ و ۱۶ ساخته شده است. مناره سینیگ گالا، برج دختر، کاروانسرای مولتانی و بخارا، حمام حاجی گائب و قاسم بی، کاخ شیروانشاهان و همچنین دیوارها و برج‌های قلعه از جمله این موارد هستند. در طول جنگ روسیه و ایران (۱۸۱۳ - ۱۸۰۴)، امپراتوری روسیه باکو، شهری با ۷ هزار نفر جمعیت را اشغال کرد. در شهر قدیمی که تنها محله شهر بود، ۵۰۰ خانوار و ۷۰۷ مغازه وجود داشت. در این دوره، باکو شروع به گسترش فراتر از دیوارهای شهر کرد و بدین ترتیب محله‌های جدیدی پدید آمد. در نهایت نیز با آغاز حکومت امپراتوری روسیه در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، معماری سنتی شرقی تغییر کرد که آثار آن همچنان در آذربایجان و به خصوص باکو قابل مشاهده است. به طوری که بسیاری از ساختمان‌های اروپایی با استفاده از سبک‌هایی مانند باروک و گوتیک ساخته شده‌اند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با چند مورد از مهم‌ترین این بناهای تاریخی در باکو آشنا کنیم.

 

۱۰ کار باورنکردنی در باکو

 

برج دختر باکو، آذربایجان (Maiden Tower Baku, Azerbaijan)

برج دختر باکو یک مکان افسانه‌ای و به همان اندازه دیدنی در باکو و جهان است. اهمیت این بنای تاریخی به قدری بالا است که به نمادی از جمهوری آذربایجان تبدیل شده است. این برج را ابری از اسرار و افسانه‌ها پوشانده است که ریشه در تاریخ آذربایجان و فرهنگ ملی این کشور دارند. حوضچه حماسه‌ها و افسانه‌های برج بخشی از فرهنگ و میراث ملی آذربایجان است. برج دختر در باکو یک بنای تاریخی متعلق به قرن دوازدهم در شهر قدیمی باکو، بوده و همراه با کاخ شیروانشاه، متعلق به قرن پانزدهم، مجموعه‌ای از بناهای تاریخی را تشکیل می‌دهد که در سال ۲۰۰۱ در فهرست میراث جهانی بناهای تاریخی یونسکو به عنوان دارایی فرهنگی، رده سوم فهرست شده است. این یکی از متمایزترین نشانه‌‌های ملی آذربایجان است و از این رو در اسکناس‌های پول آذری و سربرگ‌های رسمی تصویری از آن دیده می‌شود.

 

کاخ شیروانشاهان باکو، آذربایجان (The Palace of the Shirvanshahs Baku, Azerbaijan)

از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر باکو که ارزش و اهمیت بسیار بالایی در تاریخ و فرهنگ این کشور دارد، کاخ شیروانشاهان است. کاخ شیروانشاهان کاخی متعلق به قرن پانزدهم بوده که توسط شیروانشاهان بنا گردیده و توسط یونسکو به عنوان «یکی از مرواریدهای معماری آذربایجان» توصیف شده است. این بنا در ایچری شهر باکو واقع شده و در کنار برج دختر قرار دارد. بنابراین توریست‌ها می‌توانند در یک روز از هر دو بنای معروف باکو که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، دیدن کنند. این مجموعه شامل ساختمان اصلی کاخ، دیوان، طاق‌های باشکوه، مسجد شاه با مناره، مقبره سید یحیی باکوی (به اصطلاح آرامگاه دراویش)، جنوب کاخ، سردری در شرق، دروازه مراد، آب انبار و بقایای حمام است. ناگفته نماند که در گذشته مسجد باستانی در کنار کاخ شیروانشاه وجودکه هنوز خرابه‌هایی از آن باقی مانده‌اند.

 

اقامت در جذاب‌ترین ویلاهای باکو

 

کاروانسرای بخارا باکو، آذربایجان (Bukhara Caravanserai Baku, Azerbaijan)

کاروانسرای بخارا در اواخر قرن پانزدهم بر روی یک مسیر تجاری که از دروازه‌های شاماخی قلعه می‌گذرد، ساخته شد. کاروانسرای بخارا باکو نیز همانند اغلب بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری باکو در محدوده ایچری شهر قرار دارد و همزمان با دیگر بناهای باستانی می‌توان از آن دیدن کرد. این کاروانسرا که به عنوان یک هتل مورد استفاده قرار می‌گرفت به منظور پذیرایی از بازرگانان آسیای مرکزی تعبیه شده بود. شکل بنای کاروانسرا مربع است و اطراف آن را بالکن‌ها و حجره‌ها احاطه کرده‌اند و سردر آن شکلی محدب دارد. این کاروانسرا یک حیاط هشت ضلعی نیز دارد که جذابیت خاصی به آن بخشیده است. بخش اعظم ترکیب معماری کاروانسرا را طاق‌های متنوعی در اطراف حیاط داخلی تشکیل داده‌اند. اگر دوست دارید تا یکی از زیباترین معماری‌های قدیم باکو را در سفر خود به تور باکو مشاهده کنید، کاروانسرای بخارا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود.

 

کاروانسرای مولتانی باکو، آذربایجان (Multani Caravanserai Baku, Azerbaijan)

قدمت کاروانسرای مولتانی به قرن چهاردهم برمی‌گردد و درست در روبروی کاروانسرای بخارا قرار دارد. در آن دوران بازرگانان و زرتشتیان هند از این کاروانسرا به عنوان توقفگاه خود استفاده می‌کردند. به طوری که گفته می‌شود همین افراد معبد آتشگاه زرتشتیان را در سوراخانی برپا کرده‌اند. این کاروانسرا به شکل مربع طراحی شده و در بازدید از آن به وضوح شاهد سبک طراحی قدیمی آذربایجان خواهید بود. اکنون کاروانسرای مولتانی به رستورانی با غذاهای آذربایجانی تبدیل شده و مکانی پرطرفدار در بین توریست‌ها برای خوردن یک وعده غذایی خوشمزه در باکو است.

 

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های باکو

 

کاخ عیسی بیگ هاجینسکی باکو، آذربایجان (Isa bey Hajinski’s Palace Baku, Azerbaijan)

کاخ عیسی بیگ هاجینسکی از دیگر دیدنی‌های تاریخی شهر باکو است که توانسته در طول سال‌ها سازه محکم خود را بدون آسیب حفظ کند. این کاخ تاریخچه پرفراز و نشیبی را تجربه کرده و امروزه به عنوان یکی از دیدنی‌ترین بناهای باستانی باکو شناخته می‌شود. گفته می‌شود در سال ۱۹۴۴ و در جریان جنگ جهانی دوم، ژنرال دوگل در خانه هاجینسکی در مسیر تهران به مسکو اقامت گزید و در دوره‌ای بعد در همان آپارتمان، خانواده دانشمند و شیمیدان برجسته و دو بار رئیس آکادمی ملی شد. این بنا در سال ۲۰۰۵ به طور رسمی در لیست میراث یونسکو قرار گرفت.

 

مسجد جمعه باکو، آذربایجان (Juma Mosque Baku, Azerbaijan)

مسجد جمعه مسجدی قدیمی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، است. مسجد کلیسای جامع در قرن دوازدهم در محل معبدی از آتش پرستان ساخته شد. در کتیبه‌ای بر مسجد تأکید شده است که ‹‹امیر شرف الدین محمود در ماه رجب سال ۷۰۹ هجری قمری (۱۳۰۹) دستور مرمت این مسجد را صادر کرد.››. در دیوار شمالی مسجد مناره‌ای برپا شده بود که در سال ۱۴۳۷ توسط سنگ‌هایب احاطه شده بودند. این مسجد که در ایچری شهر قرار دارد، چندین بار بازسازی شده است و امروزه یکی از دیدنی‌ترین مساجد باکو شناخته می‌شود. مسجد جمعه کنونی در سال ۱۸۹۹ تحت حمایت مالی تاجر نیکوکار باکو به نام حاجی شیخلعلی داداشوف ساخته شد. البته هم اکنون نیز آثاری از معبد زرتشتیان در این مکان وجود دارد. در دوران قدیم باکو، مساجد به عنوان مراکز فرهنگی اجتماعی خدمت می‌کردند که این مسجد نیز از آن قانون مستثنی نبوده است.

 

نباید‌هایی که در سفر به باکو باید جدی بگیرید

 

حمام حاجی غیب باکو، آذربایجان (Haji Gayyib Bathhouse Baku, Azerbaijan)

حمام حاجی غیب، یک بنای باستانی در نزدیکی ساحل ایچری شهر باکو است که نمی‌توان از نام آن در لیست جاذبه‌های تاریخی این شهر غافل شد. همان طور که گفته شد این حمام در محله ایچری شهر قرار گرفته و درست روبروی برج دختر واقع شده است. تاریخچه این حمام به قرن پانزدهم باز می‌گردد و به همین دلیل از لحاظ تاریخی ارزش بالایی دارد. درگاه ورودی حمام مستطیل شکل بوده و کل مجموعه حمام به ۳ قسمت محوطه حمام، رختکن و خود حمام تقسیم می‌شود. رختکن دارای سالن‌های هشت ضلعی بوده که توسط اتاق‌های کوچک احاطه شده است. از جذابیت‌های بازدید از این حمام تاریخی می‌توان به طاق‌ها و گنبدهای آن اشاره کرد که دارای طرح‌های گوناگون و زیبایی هستند. یک استخر با آب گرم و سرد در مرکز سالن وجود دارد. کف حمام نیز با صفحات سنگی پوشیده شده که جذابیت دوچندانی به آن بخشیده‌اند. گرمایش حرمام توسط لوله‌های سرامیکی یا کانال‌های زیر کف تامین می‌شوند. به این صورت که هوای گرم حاصل از گرمایش آب در امتداد این کانال‌ها به گردش در می‌آید و این فناوری در آن دوران امری قابل تحسین بود.

 

حمام قاسم بی باکو، آذربایجان (Gasimbey Bathhouse Baku, Azerbaijan)

آخرین مورد از جاذبه‌های تاریخی شهر باکو که قصد معرفی آن را داریم، حمام قاسم بی است. حمام گاسیم بی در قرن هفدهم ساخته شده و یک بنای تاریخی قرون وسطایی با اهمیت ملی است. این حمام در نزدیکی دروازه‌های سالیان قلعه واقع در ایچری شهر قرار دارد. حمام قاسم بی دارای طراحی سنتی بوده امروزه آن را به مکانی جذاب در بین توریست‌های تور باکو تبدیل کرده‌اند. این طراحی‌ها را می‌توان در راهروی ورودی، رختکن، حمام، استخر و دیگ بخار حمام مشاهده کرد. سیستم گرمایش این حمام نیز به کمک لوله‌های سرامیکی قرار گرفته در دیوارها و کف صورت می‌گرفت. در سال ۱۹۷۰، حمام بازسازی شد و به یک داروخانه معروف به نام "داروخانه سبز" تبدیل شد.

 

جاذبه‌های گردشگری رایگان در باکو

 

منبع

۰۲ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران