آشنایی با کاخ تاریخی اسماعیلیه باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
آشنایی با کاخ تاریخی اسماعیلیه باکو

باکو شهر سرد آذربایجان است که با خونگرمی مردمانش حال و هوای مطبوعی برای مسافرانش می‌سازد. شهری که انواع سفرها از مجردی تا خانوادگی را می‌توان در آن تجربه کرد و خوش گذراند. شهری که هتل‌ها و هاستل‌های درجه یک بسیار در خود دارد و امکان بهترین اقامت‌ها را برای مسافرانش فراهم می‌آورد. شهری با جاذبه‌های تاریخی بی‌شمار که جاذبه‌های مدرن نیز در خود دارد. شهری که سفر کردن به آن چندان برایتان گران تمام نمی‌شود و در بیشتر روزهای سال روی مسافرت به آن می‌توانید حساب باز کنید. در سفرتان با تور باکو اگر قصد آشنایی و بازدید از یکی از جاذبه‌های تاریخی‌اش را دارید همراه ما باشید تا کاخ اسماعیلیه این شهر را خدمتتان معرفی کنیم.


بازدید از کاخ‌ها و بناهای تاریخی

بناهای تاریخی، ساختمان‌هایی هستند که تاریخ را به خود دیده‌اند، غم‌ها و شادی‌ها را زیر سقف خود شاهد بوده‌اند، مردمان مختلف را ملاقات کرده‌اند و شده‌اند نگهبان باوفای خاطره‌ها. جاییکه می‌شود به آنها اعتماد کرد و خود را در خاطرات و نوستالژی‌ها غرق نمود. همواره در تمامی شهرهایی که قدمت دارند، بناهای تاریخی یکی از مهمترین مکان‌ها برای بازدید از سوی گردشگران به شمار می‌آید. شهر باکو نیز چندین کاخ در خود دارد که تقریبا در تمامی روزهای سال گردشگر به خود می‌بینند. یکی از این کاخ‌ها، کاخ اسماعیلیه است که در طول تاریخش سرگذشت جالبی داشته است. اگر می‌خواهید با این کاخ و تاریخچه‌اش آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

معرفی ۱۳ مرکز تفریحی در باکو (قسمت اول)

کاخ اسماعیلیه باکو

اسماعیلیه یادبود یک پدر برای فرزندش

موسی نقی یف میلیونر آذربایجانی زمانی که فرزندش دو سال در سوئیس تحت درمان بود و سرآخر به خاطر بیماری سل بدرود حیات گفت، به فکر این افتاد که یادبودی برای او در شهر باکو ایجاد کند و فکر ساختن این کاخ به سرش افتاد. کاخی که امکان تحصیل و درمان را قرار بود برای مردمان باکو فراهم آورد. برهمین اساس در سال ۱۹۰۸ میلادی، معماری به نان جوزف پلاشکو که جزو معماران مشهور حوزه اتحادیه جماهیر شوروی بود، کار ساختن این کاخ را دست گرفت و ۵ سال بعد یعنی در ۱۹۱۳ این کاخ را تحویل داد. زمینی که این کاخ بر آن بنا شده است در آن زمان قرار بود یک مدرسه‌ی دخترانه‌ی ساده باشد اما شد یک کاخ باشکوه که سراسر آذربایجان می‌توانست به آن بنازد و آن را نماد خود بداند. بلاشکو که آن را ساخت در آن زمان به کشورهای اروپایی سفر کرده بود تا به تقلید از کاخ‌های آنها این کاخ را بسازد.

 

معرفی بهترین محله‌های باکو

کاخ اسماعیلیه باکو

سبک معماری کاخ اسماعیلیه

این قصر جزو معماری‌های سبک گوتیک به شمار می‌آید که جزئیات زیبایی دارد. جزیئاتی که البته برخی‌هاشان در طول تاریخ از بین رفته‌اند اما تا جاییکه شده است آن را مرمت کرده‌اند. میان این کاخ با قصر دوک ونیز و همینطور کاخ پلاتسو کانتاریا شباهت‌های زیادی وجود دارد.

کاخ اسماعیلیه باکو

حوادثی که کاخ اسماعیلیه باکو به خود دیده است

در سال ۱۹۱۸ یعنی تنها پنج سال بعد از ساخته شدن این قصر در باکو، شهر به تصرف ارامنه درآمده و این بنا را که در اختیار مسلمانان بود و اِلمان‌هایی از اسلام در آن وجود داشت را نتوانستند طاقت بیاورند. ارامنه این کاخ را به آتش کشیدند و بسیاری از جزئیات معماری آن در حملات آنها از بین رفت. از زیبایی‌های این کاخ که در این حملات از بین رفت دیوار نوشته‌های معروف آن بودند. مطالبی به شرح زیر:
- انسان با کار کردن پیشرفت می کند و فقط به کمک آن می تواند به اهدافش دست یابد.
- انسان باید از لحظه تولد تا مرگ برای کسب دانش تلاش کند.
- مسلمانان، عصر شما با شما می‌میرد. فرزندانتان را برای آینده آماده کنید.
- اگرچه مسیر طولانی است، برای دانش بکوشید.

 

۶ تفریح شبانه که در سفر به باکو می‌توانید تجربه کنید

Ismailiyya building

در سال ۱۹۲۳ وارتان سرکیف مسئول بازسازی و مرمت این کاخ شد. او تلاش کرد بخش‌های آسیب‌ دیده‌ی زیادی را ترمیم کند اما بخش‌هایی از این کاخ هیچ وقت مانند قبل نشدند. از جمله دیوار نوشته‌هایی از آیات و احادیث که با طلا نوشته شده‌ بودند.
کاخ اسماعیلیه دوران‌های متفاوت سیاسی را به خود دیده است و در طول عمرش کاربری‌های متفاوتی داشته است. از جمله آنکه در دوره‌ای محل برگزاری کنفرانس‌ها و میتینگ‌ها بوده است و در دوره‌هایی نیز کمیسیون جامعه‌شناسی و فرهنگی. امروزه این کاخ یکی از نمادهای معماری شهر باکو به شمار می‌آید و توصیه‌ی ما به شما این است که از آن دیدن کنید و عکس‌هایی زیبا از حضورتان و بازدید از آن بیندازید.

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 27 خرداد 1400)

نظرات کاربران