آشنایی با موزه استقلال باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
آشنایی با موزه استقلال باکو

موزه‌گردی یکی از بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین تفریحاتی است که هر فردی می‌تواند در سفر تجربه کند. به خصوص اگر قصد انجام سفر خارجی را دارید رفتن به موزه‌ها کمک بزرگی به آشننایی با تاریخچه و فرهنگ ملت آن سرزمین خواهد داشت. از آنجایی که کشور آذربایجان در همسایگی ایران قرار دارد سالانه افراد بسیاری تور باکو را به عنوان مقصد گردشگری بعدی خود انتخاب می‌کنند. اگر شما نیز دوست دارید تا سفری ارزان و خارجی را در این روزها تجربه کنید تور آذربایجان می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. پس پیش از آغاز سفر در این مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با موزه استقلال باکو، یکی از معروف‌ترین موزه‌های پایتخت آذربایجان آشنا کنیم.

 

موزه استقلال باکو (Azərbaycan İstiqlal Muzeyi)

Azərbaycan İstiqlal Muzeyi در زبان آذری به معنای موزه استقلال آذربایجان است. این موزه مکانی معروف در آذربایجان است که در شهر باکو قرار گرفته است. علاقه‌مندان به موزه‌گردی می‌توانند در بازدید از این موزه بی‌نظیر از آثاری به جا مانده از جنبش ملی آزادی در تاریخ جمهوری آذربایجان دیدن کنند. این موزه جذاب و دیدنی اولین بار در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد. در ابتدا این مکان محل نگه‌داری ۷ هزار قطعه متعلق به دوران جنبش ملی بود. اما امروزه تعداد اشیا قرار گرفته در این موزه افزایش یافته و بیش از ۲۰ هزار اشیا ارزشمند از لحاظ تاریخی و معنوی برای آذری‌ها در آن نگه‌داری شده و به نمایش عموم مردم گذاشته شده است. این اشیا در نمایشگاه‌هایی جداگانه واقع در موزه استقلال باکو واقع شده‌اند. تعداد نمایشگاه‌های این مجموعه ۶ عدد است. علاقه‌مندان به بازدید از موزه استقلال باکو باید در سفر به این شهر خود را به خیابان نفتچی‌لر که یکی از خیابان‌های معروف گردشگری است برسانند.

 

تاریخچه موزه استقلال باکو

تاریخ ساخت موزه استقلال باکو به هفتم ماه دسامبر در سال ۱۹۱۹ میلادی بازمی‌گردد. این مکان به عنوان اولین موزه‌ دولتی در باکو شناخته می‌شود. ۷ دسامبر ۱۹۱۹ یک سال بعد از تاسیس پارلمان جمهوری دموکرات در آذربایجان بود. به همین دلیل تاسیس این موزه در آن تاریخ به یاد بود آن‌ روزها انجام شد. اما بعدها با به قدرت نشستن دولت شوروی این موزه تعطیل شد. سال‌ها بعد با به استقلال رسیدن دوباره آذربایجان این موزه فعالیت‌های خود را از سر گرفت. به طوری که در ژانویه سال ۱۹۹۱ مردم آذربایجان شاهد افتتاح دوباره این موزه ملی در شهر باکو بودند. نکته جالب اینکه در دومین تاسیس موزه استقلال باکو هیچ اشیایی از موزه قبلی در آن به جای نمانده بود. با این حال با همان نام تاسیس شد و با به نمایش گذاشتن اشیا مربوط به جنبش آزادی اعم از کتاب‌های، عکس‌ها و غیره توانست محبوبیت بالایی بین بومیان منطقه و البته گردشگران به دست آورد.

 

پارک بازی کودکان Wonderland در باکو

 

 محتویات موزه استقلال باکو

همان طور که گفته شد در موزه استقلال باکو شاهد اشیا باقی مانده از دوران جنبش آزادی در آذربایجان خواهیم بود. این موارد شامل طیف گسترده‌ای از اشیا تاریخی می‌باشند. از جمله مهم‌ترین این موارد که بیشتر از هر چیزی در موزه به چشم می‌خورند می‌توان به نقاشی‌ها، مجسمه‌‌ها، نقشه‌ها، عکس‌ها، کتاب‌ها، انواع اسکناس‌های قدیمی و ... اشاره کرد. علاوه بر به نمایش گذاشتن چنین اشیا متعلق به آن دوران گاهی اوقات می‌توان شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی در این موزه بود. اغلب این نمایشگاه‌ها با موضوع معرفی رویدادهای تاریخی آذربایجان برگزار می‌گردند.

 

معرفی نمایشگاه‌های موزه استقلال باکو

دولت آذربایجان به منظور آشنا کردن مردم با وقایع تاریخی کشور تصمیم به تاسیس موزه استقلال باکو کرد. این مموزه با هدف پرداختن به تمامی وقایع تاریخی با تمامی جزئیات در ۶ بخش مختلف طراحی شده است. به طوری که بنای موزه دارای شش نمایشگاه مجزا با موضوعات مختلف است. در زیر به مهرفی هر کدام از این نمایشگاه‌ها پرداخته‌ایم:

  • نمایشگاه شماره یک

در اولین نمایشگاه مقدمه‌هایی در خصوص کشور آذربایجان قرار گرفته‌اند. بنابراین گردشگران می توانند با وارد شدن به این بخش یک سری اطلاعات کلی از قبیل نمادهای دولتی، پرچم آذربایجان، سرود ملی، قانون اساسی و مواردی از این قبیل آشنا شوند. علاوه بر آن علاقه‌مندان فرصت بازدید از اشیا مربوط به قرن ۱۸ را خواهند داشت. در نیمه دوم قرن هیجدهم کشور آذربایجان تاریخ پرفراز و نشیبی را شاهد بود. از جمله این موارد می‌توان تقسیم کشور، جنگ‌های بین ایران و روسیه بر سر خاک‌های آذربایجان، عهدنامه ترکمنچای و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. همچنین بخش عظیمی در نمایشگاه شماره یک به متعلقات مربوط به آثار فرهنگی دوران جنگ قرهباغ اختصاص داده شده است.

 

پارک واقعیت مجازی Phobia VR در باکو

 

  • نمایشگاه شماره دو

با وارد شدن به نمایشگاه شماره دو در موزه استقلال ملی شما یک قدرم در تاریخ پیشروی خواهید کرد. به این معنا که این نمایشگاه آثار مربوط به اواسط قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ را به نمایش گذاشته است. هر چند این سال‌ها از لحاظ زمانی کوتاه هستند اما از لحاظ ارزش تاریخی برای کشور آذربایجان اهمیت بالایی دارند. چرا که در این سال ها آذربایجان تغییرات مهمی را در کشور تجربه کرده است. کشور آذربایجان در نیمه دوم قرن نوزدهم پیشرفت‌های چشمگیری را در حوزه فرهنگ، علم و نفت شاهد بود. به طوری که بناهای متعدد بسیاری به منظور تاسیس مدرسه، بیمارستان، تئاتر و غیره در آن بنا شدند.

علاوه بر این موارد علاقه‌مندان می‌توانند در نمایشگاه شماره دو آثاری را در قالب عکس و نوشته در مورد نسل‌کشی مردم آذربایجان توسط ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۸ مشاهده کنند. همچنین اشیا ارزشمند تاریخی بسیاری در ارتباط با جمهوری دموکراتیک آذربایجاین در این قسمت قرار گرفته است.

 

  • نمایشگاه شماره سه

از مهم‌ترین بخش‌های موزه استقلال آذربایجان، نمایشگاه شماره سه آن است. چرا که در این قسمت آثاری متعلق به جنبش‌های ملی آزادی کشور به نمایش عموم گذاشته شده‌اند. از جمله معروف‌ترین جنبش‌های آزادی آذربایجان عبارتند از:

  • جنبش مشروطه در سال‌های بین ۱۹۰۵ الی ۱۹۱۱
  • جنبش شیخ محمپ خیابانی در سال‌های بین ۱۹۱۷ الی ۱۹۲۰
  • جنبش بیست و یک آذر در سال‌های بین ۱۹۴۱ الی ۱۹۴۵

 

  • نمایشگاه شماره چهار

نمایشگاه شماره چهار در موزه استقلال باکو خود از دو قسمت مجزا تشکیل شده است. در یکی از این قسمت‌ها افراد تاثیرگذار و حائز اهمیت در تاریخ آذربایجان معرفی شده‌اند. اغلب این افراد در دهه‌های بین سی الی چهل قرن ۲۰ فعالیت‌های سیاسی داشتند. این افراد تاثیرات بزرگی در مقابله با سرکوب‌های حکومت شوروی ایفا می‌کردند. در بخش بعدی نمایشگاه شماره چهار شاهد مقاومت‌های مردم آذربایجان در جنگ جهانی دوم خواهید بود. متعلقات این بخش به سال‌های بین ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ مربوط می‌شوند. به عنوان مثال در این قسمت می‌توانید از اسلحه‌ها، مهمات جنگی و مواردی از این قبیل دیدن کنید.

 

ونیز کوچک باکو، جاذبه‌ی گردشگری متفاوت

 

  • نمایشگاه شماره پنج

جنگ قره باغ بخش مهمی از تاریخ آذربایجان را شامل میشود. به همین دلیل در موزه استقلال باکو یک قسمت را صرفا به این موضوع اختصاص داده‌اند. به طوری که در نمایشگاه شماره پنج شما می‌توانید اشیا گوناگونی را که از جنگ قره‌باغ باقی مانده‌اند مشاهده کنید.

 

  • نمایشگاه شماره شش

آخرین بخش از موزه استقلال باکو که با عنوان نمایشگاه شماره شش شناخته می‌شود به مناسبت یادبود حیدر علی اف هنرمند معروف آذری بنا شده است. در این بخش سالانه مراسم باشکوهی جهت زنده نگه داشتن وی برگزار می‌شود. همچنین اشیا و نقاشی‌های ارزشمندی در این قسمت قرار دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

 

طریقه دسترسی به موزه استقلال باکو

موزه استقلال باکو در کشور آذربایجان و در شهر باکو واقع شده است. به منظور دستیابی به این موزه معروف ملی گردشگران باید خود را به خیابان نفتچی‌لر در شهر باکو برسانند. گردشگرانی که به دنبال سفری اقتصادی به باکو هستند این فرصت را خواهند داشت تا از سیستم مترو شهری برای دستیابی به این مکان استفاده کنند. اگر شما نیز قصد جابجایی با مترو را برای دسترسی به موزه استقلال باکو را داشتید باید خود را به ایستگاه ساحل (Sahil Metro Station) برسانید. در غیر این صورت گردشگران می‌توانند از تاکسی برای دسترسی آسان و سریع استفاده کنند. اما باید در نظر بگیرید که هزینه سوار شدن به تاکسی کمی بیشتر خواهد بود. برای اطمینان از دسترسی آسان می‌توانید آدرس آذری زیر را به راننده تاکسی نشان دهید:

 

خرید از بازارهای باکو در پاییز

آدرس:Muzey Mərkəzi, 49 Neftçilər Prospekti, Bakı, Azerbaijan

یکی از نکات مهمی که قبل از رفتن به موزه استقلال باکو باید در نظر گرفته شود ساعات مجاز برای ورود به درون مجموعه است. این موزه ملی در تمامی ایام هفته باز بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر مسیر این مکان دیدنی و توریستی را در پیش بگیرند.

ناگفته نماند که خیابان نفتچی لر یکی از مناطق توریستی و گردشگری در باکو است. بنابراین علاقه‌مندان به بازدید از جاذبه‌های گردشگری باکو می‌توانند در همین نزدیکی‌ها به دیدن برخی مناطق جذاب بروند. چند مورد از مهم‌ترین این مکان‌ها می‌توان خانه دولت باکو و مرکز خرید پارک بلوار اشاره کرد. همچنین در حین قدم زدن در این خیابان می‌توانید سری به رستوران‌های گوناگونی زده و با غذاهای لذیذ آذری شکم خود را سیر کنید.  

۰۷ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران