آشنایی با فرهنگ و آداب مردم باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
آشنایی با فرهنگ و آداب مردم باکو

باکو، پایتخت و پرجمعیت ترین شهر کشور آذربایجان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای هم وطنان ایرانی است. در صورتی که شما نیز قبلا به این شهر سفر نکرده‌اید، با همراه شدن تور باکو می‌توانید یکی از زیباترین شهرهای بندری نزدیک به دریاچه خزر را ببینید. قبل از هر سفر، بهتر است اطلاعاتی در مورد فرهنگ مردم آن شهر و کشور کسب کرده و سپس با آگاهی و برنامه‌ریزی بهتری بتوانید از جاذبه‌های گردشگری آنجا دیدن کنید.


درباره شهر باکو

شهر باکو به عنوان پایتخت کشور آذربایجان در باور عموم مردم به معنای باد کوبه جای گرفته است. به این معنی که باکو جایی می‌باشد که باد زیادی آنجا می‌وزد. پس از کشف اولین میدان نفتی جهان در باکو، این شهر به سرعت باورنکردنی به شهرت رسید و دولت شروع به ساخت مراکز خرید، تفریحی و خیابان‌های جدید کرد. جاذبه‌های دیدنی و بناهای تاریخی که از دوران شوروی سابق در این شهر باقی مانده است جزو میراث فرهنگی و معماری ملی و اسلامی این کشور به شمار می‌روند و جذابیت ویژه‌ای برای گردشگرانی که از کشورهای دیگر می آیند، در بر دارد.
این شهر در ساحل غربی دریاچه خزر در شبه جزیره آب ‌شوران واقع شده است. نزدیکی این شهر به مرزهای ایران و وجود تعداد زیادی از پارک‌‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، گردشگران ایرانی بسیاری را در طول سال به خود جذب می‌کند.‌ از طرفی به این خاطر که آذربایجان در سال‌های خیلی دور جزوی از ایران بوده است، فرهنگ، آداب و رسوم بسیار نزدیکی به ما دارد. باکو جمعیتی در حدود ۲.۵ میلیون نفر و قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال دارد.
بافت قدیم شهر باکو که به نام ارگ باکو شهرت دارد، از قرن‌ ۱۱ تا ۱۹ میلادی ساخته شده‌ و فرهنگ و تمدن‌های مختلفی را همچون ساسانی، زرتشتی، شیروانی، ایرانی، عربی، عثمانی و روسی را در خود جای ‏داده ‌است. این قسمت شهر در شمال غربی خلیج باکو واقع شده و جزو دیدنی‌ترین مکان‌های باکو محسوب می‌شود. این قسمت از شهر با نام ایچری شهر دارای ۲۳ محله، ۲ کاروان سرا، ۳ چشمه ‏آب و بازار می‌باشد که جذاب‌ترین آن‌ها قلعه دختر است .

فرهنگ و آداب مردم باکو

آذربایجان بنا به موقعیت جغرافیایی و تاریخی از از گذشتگان خود دارد، فرهنگی غنی از کشورهای ایران و روسیه به ارث برده است. جمهوری آذربایجان تنها کشوری است که زبان رسمی آن ترکی بوده و در عین حال عید نوروز را عید ملی خود می‌شناسد و آن را جشن می گیرند. آذربایجانی‌ها مراسم نوروز در باکو با شکوه‌تر از برخی از کشورهای دیگر برگزار می‌کنند و تدارکات ویژه‌ای برای این مدت می‌بینند. به همین دلیل افراد بسیاری از کشور ما نیز در این روزها روانه کشور آذربایجان می‌شوند.
این کشور از نظر فرهنگی بسیار پیشرفت کرده و در انواع موسیقی از مقامی، میخانه‌ای و عاشیق گرفته تا موسیقی جاز و کلاسیک جایگاه خوبی در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. برای رقص و آواز نیز مسابقات مختلفی در آذربایجان برگزار می‌شود که افراد مختلفی در هر سنین در این مسابقات شرکت می‌کنند. به طور مثال مسابقه آواز یورو ویژن به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و موسیقیایی اروپا هر ساله در کشور آذربایجان اجرا می‌شود.

 

بهترین اسپاهای باکو را بشناسید

دین و زبان و مذهب مردم باکو

بیشتر مردم کشور جمهوری آذربایجان، مسلمان شیعه هستند و زبان رسمی این کشور، ترکی آذربایجانی است. به دلیل تاریخ آذربایجان که فرهنگی تاثیر گرفته از کشورهای همسایه دارد، در کنار زبان رسمی کشور، زبان‌های روسی، ارمنی، لزگی، کرد، تالشی و تاتی نیز رواج دارد. آنها تعصب بسیاری به زبان خود دارند و خیلی راحت نیستند که با آنها فارسی صحبت شود. ترکی آذربایجانی از نظر تقسیمات زبانی، جزوی از دسته ترکی جنوب باختری و ترکی اوغوز به شمار می‌رود.
راجع به دین این کشور نیز باید گفت حدود ۹۷ درصد از مردم مسلمان هستند که ۸۳ درصد آنها شیعه و ۱۴ درصد سنی می‌باشند و تعداد خیلی کمی از مردم در حدود ۳ درصد از کل ادیان دیگر را به خود اختصاص می‌دهند.

 

بهترین فعالیت‌ها در اطراف برج آتش باکو

 

۲۴ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران