آشنایی با چرخ و فلک چشم باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
آشنایی با چرخ و فلک چشم باکو

اغلب گردشگران باکو را تنها به عنوان پایتخت کشور آذربایجان می‌شناسند. در حالی که این شهر زیبا به دلیل بناهای تاریخی و طبیعت زیبای خود توانسته به یکی از قطب‌های گردشگری دنیا تبدیل شود. علاوه بر آن باکو شهری مدرن و پیشرفته بوده و گردشگران در سفر به این شهر فرصت تفریحات مدرن و بازدید از سازه‌های جدید را نیز خواهند داشت. یکی از این جاذبه‌های گردشگری که مسافران در تور باکو فرصت بازدید از آن را خواهند داشت، چشم باکو یا به اصطلاح چرخ شیطان است! چنانچه شما نیز در سفر به باکو دوست دارید تا یک تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنید در این مقاله ما را همراهی کنید.

 

آشنایی با چرخ و فلک چشم باکو

چرخ و فلک بزرگ باکو که با نام چشم باکو (Baku Eye) شناخته می‌شود یک سازه مدرن و باشکوهی است که فرصت چند دقیقه فارغ شدن از دغدغه‌های زندگی را برای گردشگران در سفر به این شهر فراهم می‌کند. این چرخ و فلک در بین مردن محلی باکو با نام چرخ شیطان نیز شناخته می‌شود که به زبان آذری (Şeytan çarxı) نام دارد. این چرخ در بلوار باکو و در پارک ملی ساحلی آن قرار دارد که به دلیل عظمت و شکوه‌اش از فاصله دور نیز به راحتی قابل مشاهده است. گفته می‌شود که برای ساخت آن از شرکت هلندی داچ ویلز کمک گرفته‌اند و تاریخ تاسیس آن به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد. این سازه مدرن تفریحی و بزرگ توسط الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، افتتاح شد و امروزه به روی عموم باز است.

 

جاذبه‌های تاریخی شهر باکو

 

ویژگی‌های چرخ و فلک چشم باکو

چرخ و فلک چشم باکو به طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۵ افتتاح گردید و با ۶۰ متر ارتفاع توانست مورد توجه بسیاری از افراد محلی و البته گردشگران قرار بگیرد. پروژه ساخت و افتتاح این سازه حدود ۲ سال طول کشید و برای این منظور بودجه‌ای در حدود ۳۵۰ میلیون یورو هزینه شد. این چرخ ۶۰ متری از ۳۰ کابین سرپوشیده تشکیل شده است که هر کدام ۸ نفر را در خود جای می‌دهند. البته کابین‌های VIP نیز وجود دارند که ظرفیت چهار نفره دارند. همچنین کابین‌های چرخ و فلک مجهز به سیستم تهویه مطبوع هستند و مانیتورهای کوچکی درون آن‌ها تعبیه شده است تا مسافران بتوانند اوقات خوش و سرگرم‌کننده‌ای را در آن داشته باشند. علاوه بر آن سعی شده تا تمام کابین‌ها با ساختارهای شیشه‌ای شفاف پوشانده شوند تا مسافران بتوانند از ارتفاعات چشم‌انداز زیبا از شهر باکو را تماشا کنند.

در کابین‌های چرخ و فلک چشم باکو تمامی جوانب امنیتی در نظر گرفته شده‌اند و خانواده‌ها می‌توانند بدون کوچکترین نگرانی تجربه یک دور چرخش در آسمان‌ باکو را داشته باشند. چرخش یک دور کامل این چرخ و فلک تقریبا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد. چشم باکو با موقعیت عالی در بلواری مشرف به دریای خزر، چشم‌اندازهای پانوراما از شهر و اطراف ساحلی آن را ارائه می‌دهد. این چرخ در ابتدا برای مسابقه آواز یوروویژن که آذربایجان میزبان آن در سال ۲۰۱۲ بود ساخته شد و از آن زمان به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های باکو تبدیل گردید. کاربران سوار بر چرخ شیطان این فرصت را دارند که به خلیج باکو، میدان پرچم، تالار کریستال و کل شهر خیره شوند.

 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به چرخ و فلک چشم باکو

باکو به عنوان پایتخت آذربایجان، جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. به طوری که برخی از دیدنی‌ترین آن‌ها در حوالی چرخ و فلک عظیم این شهر قرار دارد. بنابراین پس از تماشای منظره پرندگان از کابین‌های این چرخ و فلک و چشم‌انداز پانوراما از کل شهر و بافت تاریخی آن از جمله دیوارهای باستانی ایچری شهر که قدمت آن به قرن دوازدهم بازمی‌گردد، کاخ مرمت شده شیروانشاهان و مرکز فوق العاده شیک حیدر علی اف فرصت بازدید از برخی موارد را از نزدیک خواهید داشت. از جمله برترین جاذبه‌های نزدیک به چرخ و فلک باکو عبارتند از:

 

تفریحات شبانه در بهترین کلاب‌های باکو

 

زمان بازدید از چرخ و فلک چشم باکو

چرخ و فلک باکو همه روزه از ظهر تا پاسی از شب باز است. این ساعات در روزهای دوشنبه تا شنبه از ۱۲ ظهر تا ۱۰:۳۰ شب بوده و در روزهای یکشنبه از ۶ عصر تا ۱۰:۳۰ شب است. بنابراین علاقه‌مندان می‌‌توانند در طول روز به بلیط سوار شدن به این چشم باکو را خریداری کرده و از تماشای مناظر و فرصت‌های عکاسی خیره‌کننده‌ای که ارائه می‌کند، لذت ببرند. چنانچه در حال برنامه‌ریزی برای بازدید از چرخ شیطان در سفر خود به تور باکو هستید، توصیه می‌کنیم تا حدود ۱ ساعت از زمان خود را به آن اختصاص دهید. البته مدت زمان هر یک دور چرخش حداکثر ۴۰ دقیقه است که گاهی اوقات باید در صف تهیه بلیط بایستید که برای داشتن یک برنامه‌ریزی منظم توجه به این پارامترها نیز ضروری است.

از آنجایی که در ساعات تاریک شب نورپردازی‌هایی بر روی این چرخ و فلک و دیگر نواحی اطراف انجام می‌شود، شب‌ها پرطرفدارترین زمان برای بازدید از این سازه باشکوه و زیبا است. چنانچه قصد سوار شدن به چرخ شیطان را در باکو دارید بهتر است چند دقیقه قبل از غروب خورشید در آنجا حاضر شوید. چرا که تماشای منظره زیبای غروب از کابین‌هایی در ارتفاع ۶۰ متری می‌تواند تجربه بسیار هیجان‌انگیز و فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

هزینه بازدید از چرخ و فلک چشم باکو

گردشگرانی که تمایل برای سوار شدن به چرخ و فلک چشم باکو را دارند، باید قبل از هر کاری بلیط مخصوص آن را داشته باشند. قیمت بلیط‌ کابین‌های چرخ شیطان به ازای هر یک نفر حدود ۱۰ مانات (واحد پول آذربایجان) است. برای خرید آن می‌توانید به صورت اینترنتی اقدام کرده و یا به باجه بلیط فروشی در همان نزدیکی‌ها مراجعه کنید. توجه داشته باشید که بلیط‌ها برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال ارائه می‌شوند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر برای رزرو بلیط‌های خود می‌توانید از تلفن تماس با مسئولین آن‌ها در ارتباط باشید.

  • تلفن تماس: ۴۰ ۱۰ ۶۹۹ ۵۵ ۰۹۹۴

 

۱۰ کار باورنکردنی در باکو

 

آدرس و نحوه دسترسی به چرخ و فلک چشم باکو

چرخ و فلک چشم باکو حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در امتداد اسکله از شهر قدیمی باکو فاصله دارد. بنابراین گردشگرانی که قصد بازدید و سوار شدن به آن را دارند می‌توانند به کمک وسایل حمل و نقل عمومی باکو دسترسی آسان و البته ارزانی را داشته باشند. بهترین مسیرها برای رفتن به چرخ و فلک چشم باکو از طریق اتوبوس‌های خط ۵، ۶، ۸۸ و ۱۲۵ است. همچنین شما می‌توانید با تورهای گشت و گذار شهری که توسط هتل‌ها یا شرکت‌های مسافرتی برای توریست‌ها در باکو ترتیب داده می‌شوند همراه شوید و از خدمات ترانسفر رفت و برگشت از هتل آن‌ها بهره ببرید. به منظور دسترسی راحت‌تر در زیر آدرس دقیق چرخ و فلک چشم باکو را آورده‌ایم:

  • آدرس: خ صابر ۲۵، ایچریشهر (Sabir str. 25, Icherisheher)

 

دانستنی‌های جالب در مورد چرخ و فلک چشم باکو

چرخ شیطان یا همان چشم باکو یکی از سرگر‌م‌کننده‌ترین سازه‌هایی است که گردشگران در سفر خود به پایتخت آذربایجان فرصت بازدید از آن را خواهند داشت. چنانچه ایده سوار شدن به چرخ و فلک در باکو برای شما نیز جذاب است، توصیه می‌کنیم فرصت سوار شدن به این سازه را در سفر خود فراموش نکنید. البته برای اینکه نهایت لذت را بدون کوچکترین دردسر از این تفریح ببرید، بهتر است قبل از رفتن به سمت چشم باکو با چند نکته کلیدی در مورد آن آشنا شوید. در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • چرخ شیطان بهترین انتخاب برای تماشای شهر باکو در یک قاب و به صورت پانوراما است. پس حتما دوربین عکاسی را با خود به همراه داشته و قبل از تاریک شدن هوا در آنجا حاضر شوید.
  • برای جلوگیری از انتظار در صف خرید بلیط توصیه می‌کنیم از قبل برای تهیه آن اقدام کنید. در صورت امکان توصیه می‌شود تا بلیط خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.
  • کابین‌های این چرخ و فلک با در نظر گرفتن تمامی استانداردهای جهانی تهیه شده‌‌اند. به صورتی که دارای سیستم تهویه مطبوع بوده و برای افراد با ویلچر نیز قابل دسترسی است.
  • هر بلیط شامل یک دور چرخش است که تقریبا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • کودکانی که قصد سوار شدن به چرخ و فلک چشم باکو را دارند حتما باید با یک نفر بزرگسال همراه شوند. نوزادان نیازی به تهیه بلیط نداشته و می‌توانند به همراه والدین سوار بر کابین شوند. کابین‌ها برای تمامی گروه‌های سنی مناسب بوده و از امنیت کامل برخوردار هستند.
  • هر چند که چرخ و فلک در تمامی روزهای هفته فعالیت دارد، اما در برخی از روزها احتمال تعطیل شدن به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی وجود دارد. پس اگر در یک روز پر باد یا بارانی قصد رفتن به سمت چرخ شیطان را دارید بهتر است از قبل در مورد ساعات کاری آن مطلع شوید. همچنین اگر از قبل برای خرید بلیط خود اقدام کرده باشید اما به دلیل شرایط آب و هوای نامناسب لغو شود، تاریخ دیگری برای شما در نظر گرفته خواهد شد. در غیر این صورت می‌توانید کل مبلغ پرداختی را دریافت کنید.

 

معرفی بازارها و مراکز خرید باکو

 

منبع ۱

منبع ۲ 

منبع ۳

۱۷ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران