آشنایی با پارک فیلارمونیک باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
آشنایی با پارک فیلارمونیک باکو

بی‌شک باکو به عنوان پایتخت کشور آذربایجان دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی می‌باشد. اما در این میان یکی از مکان‌هایی که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند پارک فیلارمونیک باکو می‌باشد. این پارک علاوه بر چشم‌انداز زیبایی که دارد به دلیل پیشینه تاریخی خود نیز شهرت زیادی پیدا کرده است. در سفرتان با تور باکو با مقتدرسیر همراه شوید تا با این پارک زیبا بیشتر آشنا شوید و از گشت و گذار در محوطه آن لذت ببرید.

 

معرفی پارک فیلارمونیک باکو

پارک فیلارمونیک باکو یکی از پارک‌های قدیمی این شهر محسوب می‌شود. در حقیقت نام اصلی آن پارک فرماندار یا پارک وحید می‌باشد. امروزه این پارک مورد بازسازی و مرمت واقع شده است و گردشگران و علاقه‌مندان می‌توانند وارد آن شوند و از مناظر و طبیعت زیبای آن نهایت استفاده را بکنند. این پاک بزرگ شامل سالن برگزاری کنسرت فیلارمونیک بوده و محوطه آن تا کناره‌های سواحل دریای خزر ادامه دارد. اگر تا نزدیکی‌های شهر قدیمی باکو رفتید بازدید از این پارک زیبا را هرگز فراموش نکنید.

 

شبگردی در بلوار ساحلی زیبای باکو

تاریخچه ساخت پارک فیلارمونیک باکو

در گذشته شهر باکو درون دیوارهای محاصره شده‌ای شکل گرفته بود. اما بعدها تحت تاثیر تاریخ پر فراز و نشیبش این دیوارها که شهر باکو را تشکیل داده بودند در قرن ۱۹ام فرو ریخت. در پی فرو ریختن دیوارها با سرعت بسیار بالایی توانست شکل کنونی را به خود بگیرد. به طوری که امروزه می‌توانید آسمان‌ خراش‌ها و بناهای مدرن و زیبای زیادی را در آن مشاهده کنید.

پارک فیلارمونیک باکو تنها پارک موجود در شهر تاریخی باکو می‌باشد که در پی فرو ریختن دیوارها بیرون آمد و امروزه در نتیجه بازسازی‌های انجام شده شکل کنونی خود را به دست آورده است. به طوری که با ورود به درون آن گمان می‌کنید که وارد یک پارک سرسبز امروزی شده‌اید.

با توجه به شواهد حاصله قدمت کاخ درون آن به سال ۱۳۸۴ برمی‌گردد. این کاخ در ابتدا مجموعه‌ای خیره کننده بود و بعدها به عنوان یک کاروان سرا استفاده میشد. البته محوطه پارک در مقایسه با کاخ جدیدتر است. به طوری که طبق شواهد به دست آمده ورودی آن متعلق به قرن ۱۸ام می‌باشد.

 

داستان ساخت پارک فیلارمونیک باکو

پارک فیلارمونیک باکو توسط یکی از فرماندهان ارتش به نام R.Foven ساخته شده است. وی با جمع‌آوری گیاهان و درختان از سرتاسر دنیا این باغ بزرگ را تشکیل داد. البته بخش اعظم پارک بعد از فروریختن دیوارهای اطراف باکو در سال ۱۸۵۹ تشکیل شد. در این سال‌ها حدود ۲۳۰۰۰ درخت و نهال در محوطه پارک وجود داشت. امروزه با بیشتر شدن تعداد و تنوع درختان موجود در آن به یکی از بهترین پارک‌های دنیا تبدیل شده است.

 

معرفی مرکز خرید متروپارک در باکو

سبک معماری بناهای جدید پارک فیلارمونیک باکو

در سال ۱۹۰۷ بعد از رخ دادن حادثه‌ای ناگوار به شکل آتش سوزی باعث شد تا بخشی از کاخ تابستانی واقع در آن تخریب شود. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا مکانی به بزرگی ۳۴۶۰ متر مربع برای ساخت بنایی جدید در نظر گرفته شود. البته در کنار آن تالار کنسرت، مکانی برای اجرای فضای باز و رستوران نیز در قالب همین پروژه ساخته شدند. در آن دوران اکثر ساخت و سازهایی که در باکو انجام میشد به سبک معماری ایتالیایی‌ها به صورت ترکیبی از دو سبک شرقی و غربی بود. به همین دلیل همین سبک را می‌توان در بناهای ساخته شده در پارک فیلارمونیک باکو نیز مشاهده کرد. البته بسیاری از افراد آن را به قصری رویایی که در افسانه‌ها از آن‌ها تعریف و تمجید می‌شود شباهت داده‌اند.

مسیر دسترسی به پارک فیلارمونیک باکو

در ایام قدیم درهای متعددی برای ورود به پارک فیلارمونیک باکو وجود داشت. اما امروزه اکثر این ورودی‌ها تخریب شده‌اند و فقط یک در آن قابل استفاده است. این در ورودی که از قرن هیجدهم باقی مانده است امروزه برای ورود گردشگران و علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید با توجه به نوشته‌ای که بر روی کتیبه‌ای از جنس سنگ بر سر در ورودی باغ قرار گرفته است به قدمت آن پی ببرید. این در ورودی در حوالی دروازه جنوبی ایچاری شهر قرار گرفته است.

 

نکات مفیدی که باید برای سفر به باکو بدانید

علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه‌ای بابت ورودیه از این مقصد گردشگری جذاب دیدن کنند. اگر شما نیز قصد دارید تا از این مکان دیدن کنید بهتر است تا حدود یک تا دو ساعت از زمان خود را به آن اختصاص دهید. آدرس دقیق برای رسیدن به آن در زیر آورده شده است:

Sabayil, Baku, Azerbaijan

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران