زیباترین پارک‌های باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
زیباترین پارک‌های باکو

آیا دوست دارید تا در حین قدم زدن در امتداد بلوارهای طولانی باکو سری به چند پارک شگفت انگیز آن با مناظر سرسبز نیز بزنید؟ اگر جوابتان به این سوال مثبت است مقاله بسیار مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تفریحات تور باکو تنها محدود به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و دریایی آن است. در حالی که شهر زیبای باکو به عنوان پایتخت کشور آذربایجان گزینه‌های سرگرم‌کننده متعددی برای ارائه به گردشگران دارد که یکی از جذاب‌ترین آن‌ها تفریح در پارک‌های خوش آب و هوا و خوش منظره است. پس اگر اهل لذت بردن از طبیعت هستید و به دنبال مکانی دنج و آرام در سفر به باکو می‌گردید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با چند مورد از زیباترین پارک‌های باکو که هرگز نباید از دست داد، آشنا کنیم.

 

پارک ساحلی بلوار باکو، آذربایجان (Baku Seaside Boulevard Park, Azerbaijan)

پارک ساحلی باکو که بیشتر به عنوان "بلوار باکو" شناخته می‌شود، یک مکان زیبا و دوست داشتنی است که در امتداد دریای خزر قرار دارد. این پارک نه تنها در بین علاقه‌مندان به طبیعت بلکه به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم باکو محسوب می‌شود و خود به تنهایی گزینه‌های جذاب و دیدنی بسیاری را دارا است. از جمله این موارد می‌توان به فواره‌های موزیکال، بهترین کافه‌های باکو، چرخ فلک، سینمای روباز و حتی به باکو ونیز کوچک اشاره کرد که از کانال‌های باریک مصنوعی با قایق و گوندولا تشکیل شده است. همچنین مرکز بین المللی موغام و موزه فرش باکو نیز در این بلوار قرار دارند که بازدید از آن را برای گردشگران واجب می‌کنند.

 

باغ خاقانی باکو، آذربایجان (Khagani Garden Baku, Azerbaijan)

باغ خاقانی باکو که در بین مردم محلی به باغ مولوکان (Molokan Garden) نیز معروف است از دیگر پارک‌های دیدنی باکو به حساب می‌آید. این یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های باکو بوده و به نام شاعر کلاسیک قرون وسطایی، خاقانی شیروانی، نامگذاری شده است. همچنین علت باغ مولوکان نامیدن آن نیز به تاریخچه این مکان بازمی گردد. به این صورت که در قرن نوزدهم، این مکان محل اقامت مولوکان روسی بود که از مناطق مختلف کالا می آوردند. در مرکز باغ یک حوض منحنی شکل با مجسمه سه زن جوان وجود دارد که مشهورترین نقطه باغ است. همچنین یک زمین بازی بزرگ کودکان با تاب و سرسره و یک کافه رستوران بزرگ نیز در آن قرار گرفته  که از امکانات این مکان تفریحی خوش آب و هوا به شمار می‌آیند.

 

پارک بازی کودکان Wonderland در باکو

 

مجموعه موزه و پارک حیدر علی اف باکو، آذربایجان (Heydar Aliyev Museum and Park Complex Baku, Azerbaijan)

این مجموعه زیبا و دیدنی با معماری قابل توجه در مرکز شهر باکو واقع شده و در روز تولد ۸۲ سالگی رهبر ملی آذربایجان، حیدر علی اف، افتتاح گردید. این پارک دارای فواره‌هایی به شکل ستاره هشت پر (نماد ملی آذربایجان) است. جالب است بدانید که گل و چمن سبز این پارک دیدنی از هلند آورده شده و به دلیل اهمیت و زیبایی که دارد اغلب میزبان فستیوال‌های محلی باکو می‌شود. یکی از مهم‌ترین آن‌ها جشنواره سالانه گل‌ است که از ۱۰ مه آغاز شده و پارک به زیباترین شکل خود در طول سال در می‌آید. در پشت مرکز حیدر علی اف باکو مجموعه پارک بزرگ دیگری وجود دارد که با نام باغ زمستانی شناخته می‌شود.

 

پارک میدان فواره باکو، آذربایجان (The Fountain Square Baku, Azerbaijan)

از دیگر پارک‌های دوست داشتنی که در تور باکو فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، پارک میدان فواره است. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این پارک دارای تعداد زیادی فواره بوده و اولین میدان شهری باکو است. از دیگر نقاط عطف این پارک می‌توان به بناهای اطراف آن اشاره کرد که با سبک معماری متعلق به قرن ۱۹ و ۲۰ ساخته شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری باکو به شمار می‌آیند. از جمله دیدنی‌ترین این موارد می‌توان به موزه نظامی اشاره کرد.

 

پارک واقعیت مجازی Phobia VR در باکو

 

باغ فیلارمونیک باکو، آذربایجان (Philharmonic Garden Baku, Azerbaijan)

یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های باکو، باغ فیلارمونیک نام دارد. این پارک زیبا در مقابل خانه فرماندار سابق باکو قرار گرفته و از همین رو با نام باغ فرماندار نیز شناخته می‌شود. تاریخچه طراحی این پارک به دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد. در سال‌های اولیه دسترسی به پارک برای شهروندان عادی محدود بود و صرفا اشراف‌زاده‌ها و افراد مهم کشوری  می‌توانستند از آن بازدید کنند. اما امروزه درهای آن به روی تمامی افراد باز شده و گردشگران می‌توانند بخشی از زمان خود را در طول سفر در این پارک زیبا بگذرانند. از جمله جذاب‌ترین بخش‌های پارک فیلارمونیک باکو می‌توان به طوطی‌های متعددی اشاره کرد که در میان درختان آن زندگی می‌کنند و شما فرصت تماشای‌ آن‌ها را در این بازدید خواهید داشت.

 

پارک ازمیر باکو، آذربایجان (Izmir Park Baku, Azerbaijan)

مورد بعدی از زیباترین پارک‌های باکو، پارک ازمیر نام دارد. این پارک پر از گل، درخت و فضای سبز بوده و مجسمه‌های سنگی جالب زیادی را در خود جای داده است. همچنین رستورانی به نام این پارک در آن وجود دارد که گردشگران می‌توانند در آن از غذاهای لذیذ آذربایجانی، ترکی و اروپایی لذت ببرده و شکم خود را سیر کنند.

 

پارک آپلند باکو، آذربایجان (Upland Park Baku, Azerbaijan)

این پارک منحصر به فرد دارای یک منطقه باز شگفت انگیز با چشم انداز باشکوهی از کل شهر است. در سال ۲۰۱۳ پارک آپلند باکو به طور کامل بازسازی شد و با مجموعه‌ای جدید از آبشارها، مناظر و گیاهان زینتی زیباتر گردید. نکته جالب اینکه دسترسی به این پارک از طریق فونیکولار باکو و توسط پله‌های عریض صورت می‌گیرد. همچنین پارک آپلند کوچه شهدا باکو را در خود جای داده است. این کوچه جایی است که قربانیان ژانویه سیاه سال ۱۹۹۰ و سربازان کشته شده در جنگ قره باغ در آن دفن شده‌اند.

 

پارک آبی دالغا بیچ، بهترین پارک آبی باکو

 

پارک باستان شناسی باکو، آذربایجان (Archaeological Park Baku, Azerbaijan)

پارک باستان شناسی از جمله پارک‌های تازه تاسیس در باکو بوده و توانسته محبوبیت بالایی بین گردشگران تور باکو پیدا کند. این پارک در سال ۲۰۱۱ افتتاح گردید و در شهر قدیمی باکو واقع شده است. نقطه عطف این پارک دیدنی اساسنامه هنرمند و بنیانگذار هنر ملی کاریکاتور آذربایجان، عظیم عظیم زاده، که از بنیانگذاران فعال مدرسه هنر باکو بود، است. این اساسنامه دقیقا در مرکز پارک قرار گرفته و قطعا توجه شما را در حین گشت و گذار در این پارک به خود جلب خواهد کرد.

 

پارک ساحل باکو، آذربایجان (Sahil Park Baku, Azerbaijan)

چنانچه به دنبال پارکی خوش آب و هوا و زیبا در باکو هستید، پارک ساحل گزینه‌ای بسیار مناسب برای بازدید شما خواهد بود. این پارک زیبا که قبلاً در دوران شوروی به میدان ۲۶ کمیسر معروف بود، در مرکز شهر باکو واقع شده است. آنجا محل دفن انقلابیون معروف در یک گور دسته جمعی بوده و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به یک پارک تبدیل شد. این پارک با بناهای تاریخی احاطه شده است که یکی از آنها کتابخانه ملی آذربایجان به نام م.ف. آخوندوف است. این یکی از غنی‌ترین مجموعه کتاب‌های جهان را در خود جای داده است.

 

معرفی مرکز خرید متروپارک در باکو

 

پارک افسران باکو، آذربایجان (Officers Park Baku, Azerbaijan)

پارک افسران باکو در طول جنگ جهانی دوم تأسیس شده و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این کشور به حساب می‌آید. البته فضای پارک در سال ۲۰۱۱ بازسازی شد. امروزه این پارک دارای وسایل سواری، سرسره‌ها، چرخ فلک و تاب‌های متنوعی است که فضا را برای ساعت‌ها سرگرم شدن فراهم کرده است. از دیگر امکانات دوست داشتنی پارک افسران باکو می‌توان به پیست اسکیت روی یخ سرپوشیده و کافه یخ آن اشاره کرد. چنانچه به دنبال مکانی ایده‌آل برای لذت بردن از سبزه و گل، حال و هوای بهاری و آب و هوای مطلوب هستید این مکان شما را شیفته خود خواهد کرد.

 

پارک دده گورگود باکو، آذربایجان (Dede Gorgud Park Baku, Azerbaijan)

پارک دده گورگود یکی از بزرگترین پارک‌های باکو است. این پارک دارای یک دریاچه مصنوعی بوده که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن قایق‌سواری کرده و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنند. سرتاسر پارک دده گورگود باکو با فضای سبز پوشیده شده و با سیستم روشنایی مدرن جلوه‌ای دوچندان زیبا پیدا کرده است. در مرکز پارک نیز بنای یادبود کتابی دده گورگد وجود دارد. دده گورگود خالق داستان‌های حماسی میهن پرستی در کشور آذربایجان است.

 

پارک بازی Megafun جایی برای بازی و شادی خانوادگی

 

پارک شَلاله باکو، آذربایجان (Shalala Park Baku, Azerbaijan)

پارک شَلاله (به معنی پارک آبشاری) مورد دیگری از زیباترین پارک‌های باکو بوده که بازدید از آن به هر گردشگری واجب است. از امتیازهای اصلی این پارک وجود درختان عظیم و سایه‌دار در آن است. وجود فضای سرسبز، درختان سایه‌دار، فواره‌ها، گل‌ها و حتی یک رودخانه مصنوعی با پوشش شیشه‌ای این پارک را به یکی از مکان‌های مورد علاقه زوج‌ها تبدیل کرده است. به طوری که اگر خوش شانس باشید شاهد یک عروس و داماد آذری خواهید بود که در حال عکاسی در این پارک هستند.

 

پارک حسین جاوید باکو، آذربایجان (Huseyn Javid Park Baku, Azerbaijan)

این پارک جدیدا بازسازی گردیده و به نام حسین جاوید نویسنده آذربایجانی نامگذاری شده است. این پارک بسیار بزرگ بوده و فضای سرسبز آن با چندین فواره از جمله یک فواره موزیکال به طول ۵۰ متر و عرض ۱۵ متر جلوه‌ای ویژه پیدا کرده است. همچنین از دیگر امکانات آن می‌توان به تعدادی کافه و یک مرکز کرایه ماشین اشاره کرد.  این یک مکان عالی برای استراحت و لذت بردن از هوای تازه در سفر به باکو است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.

 

آشنایی با چرخ و فلک چشم باکو

 

باغ گیاه شناسی مرکزی باکو، آذربایجان (Central Botanical Garden Baku, Azerbaijan)

باغ گیاه شناسی فرهنگستان علوم آذربایجان که با نام باغ گیاه شناسی مرکزی نیز شناخته می‌شود، دارای هزاران درخت و گیاه مختلف در فضای باز و بسته است. سال تأسیس این پارک به ۱۹۳۵ برمی‌گردد که در حال حاضر مجموعه‌ای از ۱۲۵ گونه از گیاهان کمیاب فلور قفقاز را در خود جای داده است. علاوه بر آن جنگل‌های تفریحی، گیاهان آبزی و تعداد زیادی گل و درختان زیبا جذابیت این مکان چندین برابر کرده‌اند. برای بازدید از این باغ در روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر باید در آن حضور داشته و قبل از ورود هزینه‌ای را بابت تهیه بلیط پرداخت کنید.

 

پارک ریاست جمهوری باکو، آذربایجان (Presidential Park Baku, Azerbaijan)

پارک ریاست جمهوری باکو از دیگر پارک‌های زیبا و البته قدیمی در آذربایجان است که به تازگی بازسازی شده جذاب بیشتری پیدا کرده است. پارک ریاست جمهوری باکو بیشتر مورد پسند دانش آموزان و بچه‌های مدرسه‌ای است که برای استراحت و گذراندن وقت با دوستان خود به اینجا می‌آیند. از جمله جذابیت‌های اصلی این پارک می‌توان چندین فواره مدرن و یک فواره موسیقی با نورهای چند رنگ را نام برد.

 

معرفی ۵ خیابان توریستی در باکو

 

منبع

 

۰۹ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران