معرفی زیباترین بناهای باکو با معماری‌های خاص

جاذبه‌های گردشگری باکو
معرفی زیباترین بناهای باکو با معماری‌های خاص

باکو دارای یک هسته قرون وسطایی اسلامی است که سازه‌های اروپایی قرن نوزده و اوایل قرن ۲۰ام و همچنین آسمان‌ خراش‌ها و ساختمان‌های مدرن محاصره شده است. با گذر دوره‌های مختلف تاریخ آذربایجان و مخصوصا باکو دستخوش تغییرات مختلفی شد.در سفر با تور باکو وقتی در شهر کاوش می‌کنید و در محله‌های مختلف قدم می‌زنید، با توجه به سبک معماری ساختمان‌ها، می‌توانید اطلاعات مختصری از تاریخ شهر به دست بیاورید. اما برجسته‌ترین معماری‌های این شهر را کجا ببینید؟

 

 

نگاهی مختصر به تاریخ باکو

قبل از این که برای بازدید از آثار تاریخی بروید اول باید شهر را بشناسید. دو هزار سال قبل دین زرتشت در باکو رواج پیدا کرد. بعد از آن ایچری شهر، شهر داخلی باکو کم کم توسعه پیدا کرد و در قرن ۱۲ام تغییرات مثبت زیادی به خود دید. شیروان‌شاه برای گسترش باکو تلاش‌های زیادی انجام داد تا این که سرانجام در قرن ۱۵ام بر اثر زلزله‌ای ویرانگر از بین رفت. در ادامه درگیری‌های بی‌پایانی بین روسیه، ایرانی‌ها و عثمانی‌ها درگرفت که در نهایت به سال ۱۸۱۳ روس‌ها موفق شدند کنترل کشور را به دست بگیرند. در قرن ۱۹ام رونق اقتصاد نفتی چهره باکو راتغییر داد و باعث شد ساختمان‌ها، کاخ‌ها و نقاط زیبای زیادی ساخته شوند.

 

زیباترین پارک‌ها و نقاط سرسبز باکو برای گردش و رفع خستگی یک روز پر هیاه

 

 

در مجموع معماری در باکو به چهار دسته، شهر داخلی قرون وسطایی، ساختمان‌های اولیه دوره بهره‌برداری نفتی، محله‌های شوروی سابق و در نهایت معماری معاصر تقسیم می‌شود. بیایید بررسی مختصری بر این بخش‌ها داشته باشیم.

 

ایچری شهر

قدمت این شهر که در داخل باکو جای گرفته به قرن ۱۲ام باز می‌گردد. شما در این محله می‌توانید معماری‌های ارزنده زیاد اسلامی همچون قصر شیروان‌شاه، مساجد و حمام‌ها را پیدا کنید. خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌ها به صورت مارپیچی در هم می‌روند و با حرکتی رو به جلو تا دامنه‌های تپه بالا می‌روند. به علاوه شما می‌توانید دست‌فروشان با اجناسی مناسب سوغاتی و یا حجره‌های فرش فروشی را پیدا کنید. برج مایدن یا دوشیزه که سازه‌ای سنگی و استوانه‌ایست از بهترین معماری‌های قرون وسطا شناخته می‌شود. تا قرن ۱۹ام اکثر جمعیت شهر داخل ایچری شهر زندگی می‌کردند. اما انقلاب نفتی چهره و سبک زندگی مردم این شهر را برای همیشه تغییر داد.

 

 

 ایچری شهر

 

 

آدرس: Icherisheher, Baku, Azerbaijan

 

 

کاخ اسماعیلیه

وقتی باکو در دستان روسیه بود بهره‌برداری نفتی باعث شد تا مردم ثروتمند شوند. به طبع مردم هم دوست داشتند ثروتشان را با ساختمان‌های آنچنانی به رخ بکشند. بارون آقا موسی نقی‌اف نیز از این قاعده مستثنی نبود. البته این کاخ یکی از مونه‌های غم‌انگیز شهر است. بعد از این که نقی‌اف پسرش را از دست داد تصمیم گرفت به یاد او کاخی مجلل و زیبا  بسازد. کاخ اسماعیلیه در خیابان Istiglaliyyat واقع شده است. ساخت این بنا از سال ۱۹۰۸ آغاز شد و بعد از ۵ سال، در ۱۹۱۳ به پایان رسید. امروزه این کاخ یکی از شگفتی‌های معماری باکو و از جذاب‌ترین ساختمان‌های این شهر است که گردشگران را به سوی خود می‌کشاند.

 

 بهترین بازارهای خیابانی باکو برای خریدن سوغاتی‌های خاص و به‌ یادماندنی 

 

 

 کاخ اسماعیلیه

 

 

سالن دولتی اپرا و باله آذربایجان

سالن تئاتر اپرا و باله آذربایجان با تاثیر از معماری امپریالیستی روسیه در سال ۱۹۱۱ افتتاح شد. همان‌طور که محو زیبایی و شکوه معماری ساختمان هستید شاید باورتان نشود که چه داستان جالب و باورنکردنی‌ای پشت آن وجود دارد. یکی از نجیب‌زادگان ثروتمند شهر که به مهمانی یکی از خوانندگان اپرا دعوت نشده بود از شدت ناراحتی تصمیم می‌گیرد سالن اپرای خودش، همین که امروزه می‌بینیم را بسازد. البته همه ماجرا این نیست. او با بارونی دیگر قرار گذاشت که اگر این ساختمان بزرگ و مجلل ده ماهه پایان نگیرد تمامی مخارجش را بپردازد. ظرف ده ماه این سالن تکمیل شد و نجیب‌زاده حتی از زیر بار هزینه‌های سنگین ساخت و ساز هم در رفت.

 

 

 سالن تئاتر اپرا و باله آذربایجان

 

 

آدرس: Opera Ve Balet Teatrı, Baku, Azerbaijan

تلفن: +994 12 493 16 51

 

 

کاخ شادی

کاخ شادی با سبکی نئو گوتیک فرم، یکی دیگر از ساختمان‌های دوره انقلاب نفتی در باکو است که باید از آن دیدن کنید. مرتضی مختاروف، جوزف پلوسکف لهستانی را استخدام کرد تا نسخه‌ای از یک ساختمان فرانسوی که همسرش به آن علاقه وافر داشت را بسازد. این کاخ تنها ظرف ۹ ماه در سال ۱۹۱۲ ساخته شد.

 

 

 کاخ شادی

 

 

آدرس: 6 Murtuza Mukhtarov, Baku, Azerbaijan

 

 

خانه دولتی

خانه دولتی که ساختمانی بسیار بزرگ و عظیم است در خیابان نفتچیلر، یکی از نمونه به حد زیبای باکو شمرده می‌شود که هنر و زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارد. ساخت و ساز این ساختمان عظیم و زیبا در سال  ۱۹۵۲ با ظرفیت پذیرش ۵۵۰۰ نفر برای وزارت دولت به پایان رسید. این ساختمان زیبای دولتی که سبک معماری اروپای غربی را ارائه می‌دهد یکی از تاثیرگذارترین معماری های باکو در تمام شهر شناخته می‌شود.

 

محبوب‌ترین و معروف‌ترین کافی‌شاپ‌های باکو برای لذت بردن از غروب زیبای شهر

 

 

 خانه دولتی

 

 

آدرس: Uzeyir Hajibeyov, Baku AZ 1000, Azerbaijan

 

 

برج‌های شعله

آتش با تاریخ باکو عمیقا عجین شده است. از دوره رواج دین زرتشت تا انقلاب نفتی و ذخایر گازی، این کشور همیشه شاهد اتفاقات گوناگونی بوده است. اگر بخواهیم از معماری معاصر باکو بگوییم بی‌شک برج‌های سه‌گانه آتش که ساختاری مثلثی و مارپیچ دارند برجسته‌ترین سازه‌های این دوره در شهر خواهند بود. این برج‌های ۱۸۲ متری بر روی تپه ساخته شده‌اند تا خط افق زیبایی از شهر را به نمایش بگذارند. جدا از این، برج‌های آتش بلندترین ساختمان آذربایجان هم هستند. بعد از تاریکی پرچم آذربایجان با یک نمایش رنگی به صورت شعله‌های آتش بر روی این برج‌ها ظاهر می‌شود.

 

 

برج‌های شعله 

 

 

آدرس: Flame Towers, Baku, Azerbaijan

 

 

مرکز حیدر علی اف

موزه حیدر علی اف در باکو نماد مدرنیته، با هدف ایجاد خوش‌بینی، فضایی عاشقانه و چشمگیر در پایتخت بنا شد. به علاوه با به کارگیری منحنی‌های مجزا و متمایز سعی شد ساختاری مایع‌طور و کاملا مغایر با ساختمان‌های دوره شوروی ایجاد شود. زهرا حدید از معماران به نام و برجسته دنیا در نوآوری و خلاقیت طراحی و ساخت این ساختمان را بر عهده گرفت. مرکز حیدر علیف ۲۰۱۲ تکمیل شد و به عنوان موزه، سالن کنفرانس و گالری آغاز به کار کرد.

 

 

 مرکز حیدر علی اف

 

 

آدرس: 1 Heydar Aliyev prospekti, Baku, Azerbaijan

تلفن: +994 12 505 60 01

۲۱ آبان ۱۳۹۷

نظرات کاربران