معرفی موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
معرفی موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی در باکو

تور باکو از جمله یکی از بهترین مقصدهای گردشگری جهت بازدید موزه‌های هنری و تاریخی است. از جمله یکی از این موزه‌های که مورد پسند اکثر گردشگران ایرانی نیز می‌باشد معرفی موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی است. گردشگران می‌توانند در بازدید از این موزه منحصر به فرد گنجینه‌های ناب فرهنگ آذربایجانی را مشاهده کنند. اگر شما نیز به این گونه از جاذبه‌های گردشگری علاقه دارید همراه ما باشید تا شما را با جزئیات بیشتر آن آشنا کنیم.

 

موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی (Nizami Gəncəvi Milli Azərbaycan ədəbiyyatı muzeyi)

درهای موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی برای اولین بار در سال ۱۹۳۹ به روی علاقه‌مندان به ادبیات در آذربایجان باز شد. این موزه با داشتن مجسمه‌هایی از استادان ادبیات و نویسندگان معروف آذربایجان موفق شده است تا توجه بسیاری از توریست‌های علاقه‌مند به آثار ادبی آذربایجان و بومیان را به خود جلب کند. بنای موزه از ۲۳ اتاق اصلی تشکیل شده است. نسخه‌های اصلی آثار تاریخی ادبی در این اتاق‌ها دسته‌بندی شده‌ و به نمایش گذاشته شده‌اند. چرا که اصلی‌ترین هدف از تاسیس موزه ملی ادبیات جمع‌آوری آثار علمی و تاریخی ادبیات و فرهنگ غنی آذربایجان می‌باشد.

 

۹ تجربه هیجان‌انگیز در سفر به آذربایجان

 موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی

تاریخچه موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی

بنایی که امروزه در قالب موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی درهای آن به روی مردم باز شده است در حقیقت قدمتی بسیار قدیمی دارد. به صورتی که طبق گفته تاریخ‌شناسان تاریخ ساخت آن به سال ۱۸۵۰ برمی‌گردد. البته طبق مدارک به دست آمده این بنا با هدف کاروان‌سرا ساخته شده بود. بعدها در سال ۱۹۱۵ هتل زنجیره‌ای متروپل آن را خریداری و مورد مرمت و بازسازی قرار داد. بعد از انجام بازسازی‌های لازمه تا سال ۱۹۳۰ کارگران کابینه وزرای جمهوری دموکراتیک آذربایجان در آن سکونت داشتند.

سپس در سال ۱۹۳۹ که مصادف با روز تولد شاعر به نام نظامی گنجوی بود برای اولین بار تصمیم گرفته شد تا از این بنا تحت عنوان یم موزه ادبی بهره‌برداری شود. در پی این تصمیم برای بار دیگر یکسری بازسازی‌های کلی و اساسی بر روی آن انجام شد. در بازسازی آن دو تا از معروف‌ترین معماران آذربایجان به نام‌های صادق داداش اوف و میکاییل حسین اوف سهیم بودند. مجسمه‌هایی که امروزه در این موزه دیده‌ می‌شوند همگی حاصل این معماری‌ها هستند. در نهایت در سال ۱۹۴۵ بازسازی‌های آن به اتمام رسید و درهای آن به روی عموم مردم و بازدیدکنندگان باز شد.

 

۶ هتل ارزان قیمت برای سفر به باکو

موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی

اما همیشه بازسازی‌های این بنا ادامه داشت و مراقبت‌های بسیار جدی بر روی آن انجام می‌شد. به طوری که باری دیگر در سال ۲۰۰۱ پروژه دیگری مبنی بر ایجاد تغییراتی در موزه شروع شد. امروزه هر آنچه در این موزه دیده می‌شود نتیجه آخرین بازسازی در سال ۲۰۰۱ است. در حال حاضر موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی مساحتی در حدود ۲۵۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است. این مساحت شامل ۳۰ سالن اصلی و ۱۰ سالن متفرقه می‌باشد. همچنین بازدید کنندگان می‌توانند ۲۵۰۰۰ اثر هنری و ادبی را در آن مشاهده کنند.

 

بنای موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی

موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی زمینی به وسعت ۲۵۰۰ متر مربع را اشغال کرده است. البته به طور تقریبی ۱۴۱۰ تر مربع از آن به نمایش آثار ادبی و هنری اختصاص داده شده است. این آثار شامل ۳۰۰۰ نسخه خطی، کتاب‌های بسیار قدیمی، تصاویر، تابلو نقاشی، مجسمه،مینیاتور، خاطرات شعرا و نویسندگان می‌باشد. بخشی از این بنا به صورت کتابفروشی تعبیه شده است. علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند کتاب مورد علاقه خود را از این کتابفروشی تهیه کنند.

 

شبگردی در بلوار ساحلی زیبای باکو

 موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی

مسیر دستیابی به موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی

توصیه می‌کنیم تا در روزی از سفر خود که به بازدید از این موزه اختصاص داده‌اید از جاذبه‌های گردشگری نزدیک آن نیز دیدن کنید. از جمله این مکان‌ها عبارتند از:

  • پارک نظامی با فاصله ۰٫۰۶ کیلومتر
  • موزه ملی تاریخ آذربایجان با فاصله ۰٫۴ کیلومتر
  • تئاتر Puppet با فاصله ۰٫۴۵ کیلومتر
  • ایچری شهر با فاصله ۰٫۵۵ کیلومتر
  • کاخ شیروان شاه با فاصله ۰٫۶ کیلومتر

موزه ملی ادبیات نظامی گنجوی در پایتخت کشور آذربایجان قرار دارد. علاقه‌مندان به آن برای دسترسی باید آدرس زیر را در پیش بگیرند:

No 53 Istiglaliyyat, Baku AZ1005, Azerbaijan

ساعات بازدید از این مجموعه در روزهای دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۷ می‌باشد. البته ناگفته نماند که گردشگران باید قبل از ورود به آن بلیط ورودی تهیه کنند. هزینه این بلیط تقریبا ۱۰ مانات (واحد پول آذربایجان) می‌باشد.

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران