معرفی موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
معرفی موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

تور باکو این روزها به دلیل هزینه‌های سفر و نزدیکی آن به ایران به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است. گردشگران می‌توانند در این سفر از جاذبه‌های گردشگری متفاوت و متنوعی دیدن کنند. از جمله یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر تاریخی و زیبا موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو است. اگر علاقه‌مند به بازدید از این مجموعه جذاب هستید تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

 

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

یکی از منحصر به فردترین و جالب‌ترین مکان‌هایی که می‌توانید در باکو از آن دیدن کنید موزه کتاب‌های مینیاتوری است. این موزه همتایی در هیچ جای دنیا ندارد. از این رو آوازه آن به همه جا رسیده است. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد در این موزه کتاب‌های مینیاتوری و کوچکی جمع‌آوری شده‌اند و به نمایش گذاشته شده‌اند. کتاب‌های به نمایش گذاشته شده در این مجموعه دارای ابعاد بسیار کوچکی هستند. با وارد شدن به این موزه تصور خواهید کرد که به کتابخانه‌ای در یک دنیای دیگر وارد شده‌اید. گویی که این مکان متعلق به انسان‌های کوچک است. برخی از کتاب‌ها به قدری کوچک هستند که نمی‌توان متن‌های آن‌ها را با چشم غیر مسلح خواند.

 

راهنمای گردش ۴۸ ساعته در باکو

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

این مجموعه با هدف ترغیب انسان‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی توسط خانمی اهل آذربایجان تاسیس شده است. این خانم که این موزه را توسط کتاب‌هایی که از طریق هدیه و یا خریدن آن‌ها تهیه کرده است بر این عقیده بود که در زندگی باید کتاب‌های بیشتری را به غیر از کتاب‌های تحصیلی و آکادمیک مطالعه کرد.

 

تاریخچه موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو مجموعه بسیار خاصی از کتاب‌های بسیار کوچک است که توسط خانمی به اسم ظریفه صلاح اووا گردآوری شده است. جمع کردن تمامی این مجموعه توسط این شخص حدود ۳۰ سال طول کشیده است. البته اکثر کتاب‌ها توسط این خانم خریداری نشده‌اند. بلکه آن‌ها هدیه‌هایی از سمت افراد مختلف به این شخص بوده‌اند. بخشی از این کتاب‌های مینیاتوری توسط شخص دیگری که اصالتا اوکراینی بوده است جمع‌آوری شده است. گفته می‌شود وی این کتاب‌ها را یک سال قبل از تاسیس موزه به ظریفه صلاح اووا هدیه داده بود. اما کتاب‌ها از سال ۲۰۰۲ میلادی در این مکان جمع شدند و برای بازدید عموم مردم به نمایش گذاشته شدند.

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

کتابی که قدمت آن در این موزه از سایر کتاب‌ها بیشتر است یک جلد قرآن مینیاتوری می‌باشد که در قرن ۱۷ام میلادی به تحریر در آمده است. همچنین کوچکترین کتاب موجود در این مکان کتابی به زبان روسی است که ابعادی به اندازه ۶ میلی متر در ۹ میلی متر دارد. نوشته‌های کتاب به قدری ریز است که نمی‌توان آن را با چشم غیر مسلح خواند.

 

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو شامل چه کتاب‌هایی است؟

در موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو می‌توان انواع مختلفی از کتاب‌های متنوع را با موضوع‌های گوناگون پیدا کرد. اما اصلی‌ترین آن‌ها کتاب‌‌های داستانی و افسانه‌ای هستند. شما می‌توانید کتاب‌های داستانی متعلق به نویسندگان معروف دنیا مثل پوشکین، داستایوفسکی، نیکولای گوگول، چوکوفسکی و ... را نیز در آن پیدا کنید. از آنجایی که این کتاب‌ها هدیه‌هایی از نقاط مختلف دنیا به خانم ظریفه صلاحوا بودند دارای زبان‌های مختلفی هستند. به این صورت که می‌توان کتاب‌های زیادی را به زبان‌های آذری، روسی، انگلیسی و آلمانی و ... را در آن پیدا کرد. علاوه بر این موارد کتابی که توسط صاحب این مجموعه نوشته شده است نیز در این مکان به نمایش گذاشته شده است. به عنوان کلام آخر باید بگوییم که تمامی کتاب‌های موجود در این موزه در نوع خودشان بسیار جذاب و دیدنی هستند. پس هرگز رفتن به این مکان را در تور باکو از دست ندهید.

 

مرکزخرید پارک بلوار باکو، یکی از مجلل‌ترین مرکزخریدهای آذربایجان

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو


بازدید از موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

گردشگران تور باکو می‌توانند به صورت رایگان در طول ایام هفته از این مجموعه دیدن کنند. البته موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو روزهای دوشنبه تعطیل هستند. در سایر ایام هفته نیز ساعات کاری آن از ۱۱ صبح تا ۵ عصر می‌باشد. برای بازدید از آن کافی است تا به آدرس زیر بروید:

No 67, Baku AZ1000, Azerbaijan

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

پس اگر جز دسته‌ای از افراد هستید که دوست دارید از مکان‌های خاص دیدن کنید و یا علاوه بر آن عاشق کتاب و کتاب‌خوانی هستید رفتن به موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو را هرگز از دست ندهید. برای رفتن به این مجموعه می‌توانید از تورهای شهری استفاده کنید. همچنین استفاده از تاکسی برای رسیدن به این مکان می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

۲۵ فروردین ۱۳۹۹

نظرات کاربران