جاذبه‌های گردشگری رایگان در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
جاذبه‌های گردشگری رایگان در باکو

یکی از مهم ترین جنبه‌هایی که هر مسافری در سفرهای خارجی به آن توجه دارد هزینه سفر است. بسیاری از افراد نیز تصور می‌کنند که برای تورهای خارجی باید هزینه‌های کلانی را پرداخت کنند. هر چند اقامت و بلیط رفت و برگشت به پول زیادی نیاز دارد اما در هر مقصد گردشگری می‌توان تفریحات و جاذبه‌های رایگانی را برای انجام دادن و بازدید پیدا کرد. از آنجایی که تور باکو یکی از پرطرفدارترین تورهای خارجی برای مسافران ایرانی است در این مقاله قصد داریم تا به معرفی جاذبه‌های گردشگری رایگان در باکو بپردازیم.

 

میدان فواره (Fountain Square)

چنانچه به دنبال مکانی برای گشت و گذار و پیاده‌روی در تور باکو هستید، محوطه اطراف میدان فواره گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. این منطقه برای قدم زدن در اطراف بسیار سرگرم‌کننده است. چرا که مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های بسیار خوب و جذابی در همین حوالی قرار دارند. میدان فواره باکو هم در طول روز و هم در ساعات شب بسیار پر جنب و جوش و مملو از گردشگران است. هر چند گشت و گذار در میدان فواره باکو رایگان است اما اگر قصد خرید یا رفتن به رستوران‌ها را دارید باید کمی هزینه کنید.

 

شهر قدیمی باکو (Baku Old City)

باکو به دلیل تاریخچه غنی و گذشته پر فراز و نشیبی که دارد، شهری فوق‌العاده زیبا است. این شهر زیبا در حالت کلی به دو قسمت باکوی مدرن و باکو قدیمی تقسیم می‌شود. باکو قدیمی که تحت عنوان شهر قدیم باکو نامیده می‌شود منطقه مورد علاقه بسیاری از توریست‌ها است. وقتی از آذربایجان و به خصوص باکو بازدید می‌کنید، باید نقاط دیدنی قابل توجه شهر قدیمی را ببینید. این منطقه شگفت‌انگیز فرصت سیر در زمان را به صورت رایگان به شما خواهد داد. شهر قدیمی باکو در خیابان نفتچیلار واقع شده است.

 

خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان در باکو

 

دیوارهای قلعه ایچری شهر (Fortress Walls of Icheri Sheher)

بدون اغراق می‌توان گفت که یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های باکو برای بازدید، دیوارهای قلعه ایچری شهر است. این قلعه تاریخی با سبک معماری زیبایی که دارد قطعا شما را مجذوب خود خواهد کرد. این بنای تاریخی زیبا در منطقه‌ای قرار گرفته که در صورت تمایل می‌توانید از رستوران‌ها و کافه‌های اطراف نیز بهره ببرید.

 

خیابان شهدا (Martyrs' Lane)

مورد بعدی از جاذبه‌های گردشگری رایگان در باکو که رفتن به آنجا را توصیه می‌کنیم، خیابان شهدای باکو است. این مکان که با نام شهیدلر خیابانی نامیده می‌شود به احترام شهدا و غیرنظامیانی که برای کشور آذربایجان جان باختند نامگذاری شده است. این مکان در ارتفاعات باکو قرار گرفته و چشم انداز جذابی از دریای خزر و شهر باکو را عرضه می‌کند.

 

پارک بلوار باکو (Park Bulvar Baku)

چنانچه به دنبال مکانی آرامش بخش در باکو هستید و از طرفی بودجه محدودی برای سفر خود در نظر گرفته‌اید، پارک بلوار باکو پیشنهاد ما به شما عزیزان است. این پارک در نزدیکی برج‌های شعله و رستوران‌های دوست داشتنی و مرکز خرید پر طرفدار باکو قرار دارد. همچنین مکان خوبی برای بازی و تفریح کودکان است.

 

چیزهایی که باید قبل از سفر به باکو بدانید

 

بلوار باکو (Baku Boulevard)

از دیگر جاذبه‌های گردشگری رایگان باکو که در خیابان نفتچیلار واقع شده، بلوار باکو است. این بلوار مکانی عالی برای پیاده‌روی عصرگاهی و نشستن در کافه‌های زیبای آن برای نوش جان کردن چای یا قهوه آذربایجان است. اگر در زمستان قصد سفر با تور باکو را دارید توصیه می‌کنیم به دلیل بادخیز بودن این منطقه حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.

 

برج‌های شعله (Flame Towers)

در سال‌های اخیر برج‌های شعله به دلیل داشتن سبک معماری منحصر به فرد خود به یکی از الویت‌های گردشگران برای بازدید در تور باکو تبدیل شده‌اند. اگر به دنبال راهکاری برای صرفه‌جویی در بودجه سفر خود هستید حتما به سمت برج‌های شعله بروید و بدون وارد شدن به درون، در مقابل آن عکس‌های یادگاری را ثبت کنید.

 

موزه کتاب‌های مینیاتوری (Museum of Miniature Books)

موزه کتاب‌های مینیاتوری در باکو از جمله جاذبه‌های گردشگری پرطرفداری است که می‌توانید به صورت رایگان از آن بازدید کنید. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این موزه دارای مجموعه وسیعی از کتاب‌های مینیاتوری منحصربه‌فرد از بیش از ۶۰ کشور مختلف دنیا است. این موزه در حاشیه ایچری شهر قرار داشته و مجموعه‌ای از اقلام جذاب مثل قرآن متعلق به قرن هفدهمی، کتاب‌های مربوط به شوروی و ... را در خود جای داده است. حتی در این موزه شاهد کتاب‌هایی خواهید بود که برای دیدن آنها به ذره بین نیاز دارید. کاخ شیروان شاه از دیگر جاذبه‌های دیدنی باکو است که در همین حوالی قرار گرفته و می‌توانید بعد از بازدید از موزه کتاب‌های مینیاتوری به دیدن این کاخ باشکوه و تاریخی نیز بروید.

 

پارک هایلند (Highland Park)

پارک هایلند، در نزدیکی برج‌های شعله قرار داشته و موقعیتی عالی برای تماشای بسیاری زیبایی‌های شهر باکو را دارا است. هر جند که پارک هایلند در طول روز از زیبایی قابل توجهی برخوردار است اما زیبایی آن به دلیل نورپردازی‌های زیبا در طول شب دوچندان می‌شود.

 

معرفی هتل چهار ستاره وینتر پارک باکو

 

مسجد بی بی هیبت (Bibi-Heybat Mosque)

مسجد بی بی هیبت در مکانی زیبا و مشرف به دریای خزر و اسکله‌ها، درست در جنوب باکو در جاده اصلی قرار دارد. بازدید از درون این مسجد برای عموم آزاد بوده اما توجه داشته باشید که برای وارد شدن به درون آن باید لباس مناسبی را بر تن کنید. به عنوان مثال پوشیدن شلوارک چه برای مردان و چه برای زنان قابل قبول نیست و زنان باید روسری برای پوشاندن سر خود داشته باشند. با وارد شدن به داخل مسجد مجذوب رنگ سبز زیبایی خواهید شد که در طراحی سقف به کار برده‌اند. این مسجد در قرن سیزدهم ساخته شده و در دهه ۱۹۹۰ بازسازی شد و یکی از دیدنی‌ترین مساجد باکو به شمار می‌رود.

 

موزه فرش آذربایجان (Azerbaijan Carpet Museum)

اگر بر کارهای هنری و به خصوص هنر قالی‌بافی علاقه دارید بازدید از موزه فرش آذربایجان را در تور باکو فراموش نکنید. برای ورود به این موزه نیازی به پرداخت هزینه نبوده و علاقه‌مندان فرصت بازدید رایگان از آن را خواهند داشت. قدمت قالی بافی در آذربایجان به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد و نقش مهمی در هویت محلی آن‌ها دارد. هر منطقه الگوها و طرح‌های خود را بر اساس سنتی که دارند تولید می‌کند که نسل‌ به نسل‌ منتقل شده است. اکنون می‌توانید این هنر زیبا را در موزه فرش آذربایجان مشاهده کنید. این موزه جذاب در امتداد بلوار باکو واقع شده است.

 

موزه دولتی هنر آذربایجان (Azerbaijan State Museum of Art)

این موزه هنری اولین بار در سال ۱۹۳۶ در شهر زیبای باکو تأسیس شد و در حال حاضر آثار هنرمندان آذری و بین‌المللی گوناگونی را در خود جای داده است. به طوری که می‌توان ادعا کرد که گسترده‌ترین مجموعه هنری در باکو در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ افتتاح شد و امروزه شامل بیش از ۳۰۰۰ مورد در ۶۰ اتاق و در دو ساختمان است. این نمایشگاه شامل نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی از هنرمندان آذربایجانی، روسی و اروپایی است.

 

موزه هنرهای مدرن (Museum of Modern Art)

از دیگر موزه‌های جذاب باکو که بازدید از آن‌ها برای عموم رایگان است، موزه هنرهای مدرن می‌باشد. این موزه‌ زیبا به هنر معاصر آذربایجان و آثاری از دالی، پیکاسو، و شاگال اختصاص داده شده است. موزه هنر مدرن بیش از ۸۰۰ نقاشی و مجسمه از هنرمندان آذربایجانی دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را به نمایش می‌گذارد.

 

مرکز حیدر علی اف (Heydar Aliyev Centre)

مرکز فرهنگی حیدر علی اف از دیگر جاذبه‌های گردشگری رایگان در باکو است که قطعا مورد پسند شما واقع خواهد شد. این مرکز شامل ساختمانی بزرگ و مدرن با سالن نمایش، گالری هنری و موزه حیدر علی اف است. این مکان که در مناظر جذاب و دیدنی باکو در آذربایجان واقع شده است، برای عاشقان به هنر و فرهنگ جذابیتی بسیار زیاد دارد.

 

سالن‌های کنسرت، اوپرا و نمایش‌های موزیکال در باکو

 

برج دختر (Maiden Tower)

برج دختر در باکو که در زبان آذری به آن قیز کولسی نیز گفته می‌شود، از جمله مواردی است که بازدید از آن را در تور باکو باید در لیست بایدهای خود قرار دهید. این برج تاریخی در قرن دوازدهم ساخته شده و ارتفاعی در حدود ۳۰ متر را دارا است. این برج سنگی به زرتشتیان قدیم تعلق داشته و اکنون به مکانی جذاب برای بازدید گردشگران خارجی تبدیل شده است. به طوری که می‌توان آن را یکی از نمادهای شهر باکو دانست.

 

موزه ملی تاریخ آذربایجان (The National Museum of History of Azerbaijan)

موزه ملی تاریخ آذربایجان در عمارت قرن نوزدهمی که اشیاء و مصنوعات تاریخی متنوعی را به نمایش می‌گذارد، قرار دارد. این مجموعه بزرگترین موزه آذربایجان است که در باکو و در عمارت سابق حاجی زین‌العبدین تقی‌اف، غول نفت آذربایجان و خیر بزرگ قرار دارد. تاریخ تاسیس این موزه به سال ۱۹۲۰ برمی‌گردد که از همان سال‌ها توانسته با اختلاف یکی از بهترین‌های باکو به حساب آید.

 

کاخ شیروانشاهان (Palace of The Shirvanshahs)

شیروانشاهان قرن‌ها در شماخی بر بخش‌هایی از آذربایجان حکومت کردند. زمین لرزه‌ای حاکمان آن دوران را مجبور کرد تا پایتخت خود را به ۱۲۳ کیلومتری جنوب شرقی باکو منتقل کنند و در مکان کنونی کاخ بسازند. این مکان شامل کاخ اصلی، مقبره، دو مسجد و یک حمام در داخل مجموعه بوده و تاریخ ساخت آن به قرن پانزدهم برمی‌گردد. نام کاخ شیروانشاهان در فهرست یونسکو قرار دارد.

 

موزه ادبیات آذربایجان نظامی (Nizami Museum of Azerbaijan Literature)

از دیگر جاذبه‌های گردشگری رایگان در باکو، موزه ادبیات آذربایجان نظامی است. این موزه ملی ادبیات آذربایجان که به نام نظامی گنجوی نامگذاری شده در سال ۱۹۳۹ تأسیس شده است. این موزه در نزدیکی ورودی ایچری شهر، نرسیده به میدان فواره‌ها قرار دارد. این موزه یکی از بزرگترین و غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگ آذربایجان محسوب می‌شود.

 

معرفی گران‌ترین هتل‌های باکو

 

موزه باستان شناسی و قوم نگاری (Museum of Archaeology and Ethnography)

موزه‌ها مکانی عالی برای آشنایی با تاریخ و در عین حال بازدید از قطعات حفظ شده قدیمی هستند. این موزه در شرق ایچری شهر قرار گرفته و دارای دو بخش باستان شناسی و قوم نگاری است. بخش باستان شناسی تاریخ آذربایجان را از عصر حجر تا اواخر قرون وسطی پوشش می‌دهد. از طرفی دیگر زندگی و فرهنگ محلی در قرون ۱۹ و ۲۰ را می‌توانید در بخش قوم نگاری مشاهده کنید.

 

موزه استقلال آذربایجان (Independence Museum of Azerbaijan)

هر کسی که علاقه‌مند به موزه‌های سبک شوروی باشد، بدون شک عاشق موزه استقلال آذربایجان خواهد شد. چرا که این موزه به طور کامل تاریخ اوایل قرن بیستم منطقه را از زمان شوروی تا استقلال آذربایجان در سال ۱۹۹۱ پوشش می‌دهند. همچنین در برخی بخش‌ها درگیری اخیر قره باغ نیز توصیف شده است.

 

آتشکده سوراخانی (Surakhani Fire Temple)

آتشکده سوراخانی که  با نام آتشگاه باکو نیز شناخته می‌شود، یک معبد مذهبی قلعه مانند در شهر سوراخانی، حومه باکو، است. بازدید از این مجموعه کاملا رایگان بوده و شما می‌توانید در آن کتیبه‌های ایرانی و هندی متعددی را مشاهده کنید. این معبد به عنوان عبادتگاه هندوها، سیک ها و زرتشتیان در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این مجموعه به شکل یک پنج ضلعی طراحی شده که با حیاط محصور شده و توسط حجره‌هایی برای راهبان و محراب چهارپایه در وسط قرار دارد. تاریخ ساخت این آتشگاه به قرن‌های ۱۷ و ۱۸ تعلق دارد. این آتشگاه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و به عنوان ذخیره‌گاه تاریخی / معماری دولتی آذربایجان اعلام شده است.

 

معرفی هتل شاه پالاس باکو

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران