هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری باکو

باکو، پایتخت خیره‌کننده آذربایجان، یکی از بهترین ایستگاه‌های سفر به اروپا است. این شهر بی‌نظیر با خط ساحلی زیبای ۲۰ کیلومتری دریای خزر چیزهای زیادی برای ارائه به مسافران دارد. از سواحل و آتشفشان‌ها گرفته تا منظره زیبای شهری که در شاهد تلفیقی زیبا از بافت مدرن و سنتی خواهید بود. در این مقاله به تمامی جزئیات لازم در مورد جاذبه‌های گردشگری باکو به علاوه هزینه و زمان بازدید از آن‌ها خواهیم پرداخت. همراه ما باشید تا از جاذبه‌های بی‌نظیر تور باکو متناسب با سلیقه و بودجه خود دیدن کرده و نهایت استفاده را از زمان خود در این سفر داشته باشید.

 

هایلند پارک (Highland Park)

از بین تمام جاذبه‌های گردشگری باکو، پارک هایلند به نظر اغلب توریست‌ها دیدنی‌ترین آنها است. این پارک که در بالای پله‌های طولانی و گسترده قرار دارد، به «میدان دید» نیز معروف است. زیرا واقعا خیره‌کننده‌ترین و باشکوه‌ترین مناظر دریای خزر، برج‌های شعله و کل شهر را به نمایش می‌گذارد. همچنین در اطراف سکوی تماشای بزرگ نیمکت‌هایی وجود دارند و فضای آنجا فوق‌العاده دنج و آرامش‌بخش است. پارک هایلند بزرگ بوده و با رفتن به آنجا قطعا عاشق شهر باکو خواهید شد. توصیه می‌کنیم در تور باکو حتما چند ساعتی را برای استراحت در این پارک و غوطه‌ور شدن در چشم‌انداز زیبای آنجا اختصاص دهید. به خصوص در ساعات غروب خورشید در این مکان شاهد چشم‌انداز بسیار زیبا و بی‌نظیری خواهید شد.

 

گشتی خاطره انگیز در پارک مفاخر باکو

  • ساعات بازدید: در تمامی ساعات شبانه روز و در ۷ روز هفته
  • نحوه دسترسی: حدود ۲۵ دقیقه پیاده روی از شهر قدیمی باکو
  • هزینه بازدید: ورود به پارک رایگان

 

مسجد حیدر (Heydar Mosque)

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی باکو، مسجد باشکوه حیدر است. اگرچه کمی دورتر از شهر است اما معماری خیره‌کننده آن ارزش دیدن را دارد. این مسجد دارای مساحت بزرگی بوده و علاقمندان می‌توانند لحظات خود را در این مکان به پیاده‌روی در اطراف آن و تماشای سبک معماری باشکوه مسجد از زوایای مختلف بگذرانند. چیزی که بیشتر از همه در بازدید از مسجد حیدر توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، محیط بسیار آرام آن است. متأسفانه بازدید از داخل مسجد به روی عموم باز نیست، اما نمای بیرونی آن به تنهایی یکی از چشمگیرترین مناظر باکو است.

  • ساعات بازدید: داخل مسجد برای عموم باز نیست اما در هر ساعت از شبانه روز امکان بازدید از نمای بیرونی آن وجود دارد
  • نحوه دسترسی: ۲۰ دقیقه رانندگی از شهر قدیمی باکو
  • هزینه بازدید: رایگان

 

برج دختر (Maiden Tower)

از میان همه مکان‌های معروف باکو، یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برج دختر می‌باشد که جز میراث جهانی یونسکو است. این بنای تاریخی در قلب ایچری شهر (شهر قدیمی باکو) واقع شده است و هیچ نشانه محکمی از تاریخ دقیق ساخت آن در دسترس نمی‌باشد. برخی از دانشمندان ادعا می‌کنند که این معبد برای رصد دشمن ساخته شده، برخی دیگر معتقدند که این بنا در واقع یک معبد زرتشتیان بوده و برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که از آن به عنوان رصدخانه استفاده میشده است. همچنین حدس زده می‌شود که قدمت این سازه به قرن دوازدهم بازمی‌گردد. برج دختر به قدری برای آذربایجان مهم است که به نماد شهر باکو تبدیل شده و می‌توانید تصویر آن را بر روی اسکناس‌های آذربایجان مشاهده کنید.

 

پنج هتل ۵ ستاره حوالی میدان فواره باکو

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۶ بعدازظهر
  • هزینه بازدید: ۱۰ مانات (واحد پول آذربایجان)
  • نحوه دسترسی: داخل شهر قدیمی، حدود ۱۰ دقیقه پیاده تا ایستگاه مترو ایچری شهر

 

مرکز حیدر علی اف (Heydar Aliyev Center)

اگر علاقمند به آشنایی با تاریخ و فرهنگ آذربایجان هستید، بازدید از مرکز حیدر علی اف باید در لیست اولین کارهای شما در باکو باشد. آذربایجان در قرون گذشته شاهد تحولات فرهنگی و هنری زیادی بوده است که نمایشگاه‌های دایر در این مجموعه این تحولات را به خوبی به نمایش گذاشته‌اند. حتی اگر اهل موزه نباشید از بازدید مرکز حیدر علی اف در باکو لذت خواهید برد. با قدم زدن در اطراف این مجموعه اطلاعات بیشتری در مورد زندگی حیدر علی اف، رئیس جمهور سابق کشور خواهید یافت. بنای این مکان به صورت کاملا مدرن طراحی شده و امروزه به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای عکاسی در باکو تبدیل گردیده است.

  • ساعات بازدید: سه شنبه تا جمعه از ۱۱ صبح تا ۷ عصر / شنبه و یکشنبه از ۱۱ صبح تا ۶ عصر / دوشنبه‌ها تعطیل
  • هزینه بازدید: ۱۵ مانات
  • نحوه دسترسی: از شهر قدیمی باکو ۲۰ دقیقه با تاکسی فاصله دارد.

 

دیوارهای قلعه ایچری شهر (Icherisheher Fortress Walls)

ایچری شهر یا همان شهر قدیمی باکو، توسط برخی از دیوارهای قلعه با شکوه ساخته شده در قرن دوازدهم محصور شده است. خود این قلعه در واقع بزرگترین قلعه در شبه جزیره آبشرون محسوب می‌شود و همچنین بخشی از میراث جهانی یونسکو است. گفته می‌شود که این دیوارها در گذشته ۱۵۰۰ متر طول داشته در حالی که امروزه تنها ۵۰۰ متر از درازای آن‌ها باقی مانده است. به شدت توصیه می‌کنیم که در صبح که آرام است حتما در امتداد این دیوارهای قلعه قدم بزنید. در این بازدید شاهد منظره‌ای تماشایی از برج‌های شعله باکو نیز خواهید بود که از پشت دیوارهای قدیمی شهر برافراشته‌اند و این ترکیب معماری باستانی و مدرن را به زیباترین شکل به تصویر می‌کشد.

 

معرفی هتل شاه پالاس باکو

  • ساعت بازدید: در تمامی روزهای هفته و هر ساعت شبانه روز
  • هزینه بازدید: رایگان
  • نحوه دسترسی: حدود ۳ دقیقه پیاده از ایستگاه مترو ایچری شهر

 

کاخ شیروانشاهان (Palace of the Shirvanshahs)

کاخ باستانی شیروانشاهان یکی از مشهورترین مکان‌های باکو است. این بنا به قدری برای کشور اهمیت دارد که  یونسکو آن را مروارید معماری آذربایجان نامیده است. این کاخ که در قرن پانزدهم ساخته شده و در سال ۲۰۰۳ بازسازی گردیده، خانه‌ای به نام دیوانخانه، مقبره، مسجدی که شاه از آن بازدید می‌کرده، طاق‌های تدفین و ویرانه‌های یک حمام را در خود جای داده است. توصیه می‌کنیم حتما در کاخ شیروانشاه باکو از تراس آن نیز دیدن کنید که چشم‌اندازی زیبا از برج‌های شعله‌ و شهر باکو را به نمایش خواهند گذاشت. کاخ شیروانشاهان در قلب ایچریشهر قرار دارد.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۸
  • هزینه بازدید: ۱۵ مانات
  • نحوه دسترسی: داخل شهر قدیمی باکو قرار داشته و حدود ۵ دقیقه پیاده تا ایستگاه مترو ایچری شهر فاصله دارد

 

موزه کتاب‌های مینیاتوری (Museum of Miniature Books)

درست در کنار کاخ شیروانشاهان یکی از منحصر به فردترین مکان‌هایی قرار دارد که در باکو باید به بازدید آن بروید. موزه کتاب‌های مینیاتور باکو که در نوع خود در کل جهان بی‌نظیر است بیش از ۶۵۰۰ کتاب کوچک که شخصا توسط ظریفه صلاحوا در بیش از ۳۰ سال گذشته جمع‌آوری شده را به نمایش می‌گذارد. در این موزه می‌توانید کتاب‌هایی از بیش از ۶۰ کشور جهان از جمله نسخه مینیاتوری قرآن، کتاب روسی که فقط با ذره بین قابل خواندن است و قانون اساسی آذربایجان را مشاهده کنید. این موزه به عنوان بزرگترین مجموعه کتاب‌های مینیاتوری جهان موفق به دریافت گواهینامه کتاب رکوردهای گینس شده است.

 

پارک آبی دالغا بیچ، بهترین پارک آبی باکو

  • ساعات بازدید: سه شنبه، چهارشنبه و جمعه تا یکشنبه: ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر / دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها تعطیل است.
  • هزینه بازدید: رایگان
  • نحوه دسترسی: داخل شهر قدیم، درست در کنار کاخ شیروانشاهان قرار دارد

 

میدان فواره و خیابان نظامی (Fountain Square & Nizami Street)

یکی از تفریحات غیر قابل چشم‌پوشی در باکو بازدید از میدان فواره است. این میدان که دارای هزاران رستوران، مغازه، کافه و بار در اطراف خود است، قطعا یکی از پر جنب و جوش‌ترین مکان‌های دیدنی باکو محسوب می‌شود. کارهایی که در آنجا امکان انجام دادنش را دارید بی پایان است. چرا که از خرید سوغاتی در باکو گرفته تا تماشای مردم و رستوران گردی تنها چند نمونه جزئی از تفریحات باکو به شمار می‌روند. بهترین زمان برای بازدید از این مکان ساعات بعدازظهر و بعد از تاریک شدن هوا است. چرا که می‌توانید به راحتی در خیابان نظامی قدم زده و در کل شب فواره‌ها را زیر نورپردازی‌های زیبا تماشا کنید.

  • ساعات بازدید: هر ساعت در هر روز هفته
  • هزینه بازدید: رایگان
  • نحوه دسترسی: میدان فواره درست خارج از شهر قدیمی واقع شده و تنها ۱۰ دقیقه پیاده تا ایستگاه مترو ساحل فاصله دارد.

 

بلوار باکو (Baku Boulevard)

باکو یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای پیاده‌روی و گشت و گذار در سطح شهر است. به خصوص به لطف بلوار باکو، یک گردشگاه زیبا در کنار دریا را خواهید داشت که در حین پیاده‌روی فرصت بازدید از مناظری باورنکردنی شهر و دریای خزر را به شما عرضه می‌کند. نسیم خنک دریا در تمام طول مسیر شما را همراهی می‌کند و اگر می‌خواهید کمی استراحت کنید، می‌توانید روی نیمکت‌های تعبیه شده در طول مسیر بنشینید و یا در یکی از کافه‌های اطراف آن نوشیدنی بنوشید. این بلوار حدود ۴ کیلومتر طول داشته که توصیه می‌شود در تور باکو رفتن به آنجا را هرگز فراموش نکنید.

 

بهترین غذاهای آذری در رستوران‌های باکو

  • ساعات بازدید: ۲۴ ساعت در ۷ روز هفته
  • هزینه بازدید: رایگان
  • نحوه دسترسی: بلوار باکو بسیار طولانی است. بنابراین توصیه می‌کنیم از شهر قدیمی به آنجا بروید. همچنین اگر می‌خواهید کمی بیشتر پیاده‌روی کنید، از جایی در اطراف مرکز خرید پارک بلوار پیاده‌روی خود را شروع کنید.

 

موزه فرش آذربایجان (Azerbaijan Carpet Museum)

مکانی که هنگام قدم زدن در بلوار باکو نباید از دست بدهید، موزه فرش آذربایجان است. این مکان بزرگترین مجموعه فرش‌های آذربایجانی در جهان را در خود جای داده است. نکته جالب اینکه ساختمان موزه نیز به شکل یک فرش طراحی شده است. قالی بافی بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ آذربایجان محسوب می‌شود به طوری که فرش‌های دستباف آذربایجان از سوغاتی‌های معروف باکو هستند. این موزه که در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد، انواع مختلفی از فرش‌های مربوط به قرن هفدهم تا بیست و یکم را به نمایش می‌گذارد. در داخل، با نحوه تبدیل فرش بافی در این کشور از روش‌های ساده به تکنیک‌های پیچیده‌تر آشنا خواهید شد. همچنین تعداد زیادی اقلام دیگر مانند سرامیک، جواهرات و گلدوزی در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند.

  • ساعات بازدید: سه شنبه تا جمعه از ۱۰ صبح تا ۶ عصر / شنبه و یکشنبه از ۱۰ صبح الی ۸ شب / دوشنبه‌ها تعطیل
  • هزینه بازدید: ۷ مانات برای بزرگسالان / ۳ مانات برای دانش‌آموزان و دانشجویان / برای کودکان زیر ۶ سال رایگان
  • نحوه دسترسی: ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از شهر قدیمی باکو
۲۹ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران