تعطیلاتی خاطره‌انگیز در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
تعطیلاتی خاطره‌انگیز در ارمنستان

ارمنستان با داشتن مرز مشترک با ایران‌مان، و همچنین با موقعیت استراتژیک خود در منطقه کوهستانی قفقاز بین قاره‌های آسیا و اروپا قرار گرفته و یکی از نمادی‌ترین مکان‌های جهان بشمار می‌رود. تور ارمنستان با بناهای زیبا، مکان‌های زیارتی، نقاط تاریخی، صومعه‌ها، زیبایی‌های طبیعی به‌ویژه رشته‌کوه‌ها و مناظر خیره‌کننده، فهرستی بی‌پایان از جاذبه‌هایی را برای شما در دسترس قرار داده که می‌توانید در طول یک تور جذاب آن‌ها را تجربه کنید. کارهای مختلفی در ارمنستان وجود دارد که می‌تواند سفر شما را به شدت ارزشمند و به یادماندنی کند. همچنین ارمنستان از فرهنگ غنی گرفته تا تاریخ، خاطرات شما را برای همیشه ماندگار خواهد کرد.

 

کارهایی که باید در ارمنستان انجام دهید

با تمام جذابیت‌هایی که ارمنستان دارد اما هنوز این کشور در بین مسافران سراسر دنیا جزو مقاصد شناخته شده و صدر جدولی نیست. اگرچه برای ما که در همسایگی این کشور مرز مشترک داریم این موضوع صادق نیست و ایرانی‌ها همیشه سفر با تور ارمنستان را به عنوان مقصدی نزدیک و مقرون به صرفه دوست داشتند. در ادامه به کارها و فعالیت‌هایی که تعطیلات شما را در ارمنستان خاطره‌انگیز و به یادماندنی می‌کند اشاره می‌کنیم.

 

بازدید از پارک‌های ملی ارمنستان‌

کاوش در شهر صورتی، ایروان ارمنستان (Yerevan)

این شهر یعنی ایروان «شهر صورتی» نامیده می‌شود، زیرا ساختمان‌های آن از سنگ‌های آتشفشانی ساخته شده‌اند که رنگ‌های صورتی متفاوت دارند. ایروان به شدت، به معماری باشکوه خود می‌بالد و چندین مرکز فرهنگی، بناهای تاریخی و موزه‌ها را به عنوان دیدنی‌های کلیدی به مسافران کنجکاو تور ارمنستان پیشنهاد می‌کند. همچنین اشاره کنیم که به خاطر ساختارهای قدیمی داخل شهر که در ساخت آن‌ها فقط از سنگ استفاده شده است، آن را «شهر سنگ‌ها» هم می‌نامند، اما معماری مدرن آن سبک جذابی دارد که همه را به خود جذب می‌کند. همچنین تلفیق این دو سبک معماری در کنار هم به شدت جذاب و دیدنی است و فرصت‌های بی‌نظیری برای عکاسی به شما می‌دهد که رنگ و لعاب صفحه اینستاگرام‌تان را به شدت تغییر می‌دهد.

از غذاهای خوشمزه محلی بخورید

غذاهای ارمنی با تاریخ و سنت دیرینه خود تاثیری زیادی بر فرهنگ غذایی اروپا و شام گذاشته است. بارزترین تفاوت غذاهای معروف ارمنی با غذاهای دیگر این است که بیشتر به تازگی مواد متکی است تا ادویه‌های استفاده شده. انواع مختلف گندم با گیاهان، حبوبات، میوه‌های خشک شده، لبنیات، سبزیجات یا گوشت برای تهیه غذاهای معمولی مانند دژاش (خورش)، استفاده می‌شود. در این بین نان لواش و کوفته در دنیا شناخته شده هستند و بسیاری توریست‌ها وقتی به ارمنستان سفر می‌کنند به دنبال امتحان کردن و خوردن غذاهای سنتی مثل نان لواش و کوفته هستند. البته برای ما ایرانی‌ها این دو غذای نام آشنا اصلا جدید نیست اما باید بگوییم لطف چشیدن سبک ارمنی این دو را اصلا نباید نادیده گرفت.

 

معرفی زیباترین جنگل‌های ارمنستان

کلیساهای قدیمی را کاوش کنید

ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان دین رسمی پذیرفت و به همین دلیل است که چندین کلیسای خیلی قدیمی و باستانی از زمان بسیار دور دارد که قدمت برخی از آن‌ها حتی به سال ۳۰۱ پس از میلاد می‌رسد. این کلیساها و صومعه‌ها به طور دوره‌ای بازسازی و مرمت می‌شوند تا جذابیت خود را دست نخورده نگه دارند. ویرانه‌های زیادی در مکان‌های اصلی ارمنستان وجود دارد که نگاهی اجمالی تاریخ غنی آن را به شما ارائه می‌دهد. برخی از این کلیساهای باستانی آن‌هایی هستند که برای تجربه‌ای ماندگار برای یک عمر باید از آن‌ها بازدید کنید. اگرچه چندین صومعه و کلیسا هستند که شایسته چنین ستایشی هستند اما بی‌شک یکی از بهترین و معروف‌ترین آن‌ها صومعه گغارد در ایروان است که کل صومعه و کلیسا در یک کوه حک شده است. به علاوه جایی به اسم زوراتس کارر ویرانه‌ای ایده‌آل و وهم انگیز برای بازدید است که مخصوصا برای افرادی که عاشق تاریخ و معماری تاریخی هستند شدیدا خیالی و دوست داشتنی است و قطعا از بازدید و گردش اطرافش نهایت لذت را خواهند برد.

از کافه گردی لذت ببرید

مردم ارمنستان شدیدا وابسته به سلیقه سنتی خودشان هستند و حتی به غذاها و خوراکی‌های فرنگی هم سبک و سلیقه خودشان را وارد می‌کنند! بنابراین در کافه‌گردی‌های جذاب و ماجراجویانه به قهوه‌هایی برخورد می‌کنید که طعم‌شان با هر قهوه‌ای که تاکنون نوشیده‌اید و امتحان کرده‌اید متفاوت هستند. در واقع مراحل ساخت و پرداخت دانه و قهوه کمی متفاوت است. آن‌ها دانه‌های قهوه را خرد می‌کنند، مقداری آب به آن اضافه می‌کنند و در قابلمه‌های مخصوصی که رویه‌شان باریک است حرارت می‌دهند و سپس باقیمانده را در کف می‌گذارند و از یک قهوه غلیظ بدون قند لذت می‌برند. قهوه سبک ارمنی را مانند قهوه ترکی نمی‌شناسند اما حقیقتا یکی از تجارب شما در این سفر باید امتحان کردن این قهوه متمایز و خوشمزه باشد.

 

چشمگیرترین کلیساهای ارمنستان

از گورستان نوراتوس ارمنستان (Noratus Cemetery) دیدن کنید

این گورستان مجموعه‌ای زیبا از خاچکارها یا سنگ‌های متقاطع است که قدمت آن‌ها حداقل به هزار سال می‌رسد. این سنگ‌ها به خوبی حفظ شده‌اند و با حکاکی‌های به شدت قدیمی که روی‌شان دارند خیلی هم مرموز و تماشایی به نظر می‌رسند. این حکاکی‌ها شامل داستان‌هایی مجذوب کننده می‌شوند که شما را مجبور می‌کنند بایستید و با دقت جزئیاتشان را کشف کنید. یکی از این خاچکارها صحنه جشن عروسی را به تصویر می‌کشد که تلاش می‌کند نشان دهد چگونه شادی می‌تواند به غلبه بر مرگ کمک کند! اصلا چنین مفهومی آن هم برای هزار سال قبل و شاید هم بیشتر، دیوانه کننده است.

آدرس: Gegharkunik province of Armenia, near the town of Gavar.

 

از معبد گارنی ارمنستان (Garni Temple) دیدن کنید

معبد گارنی ارمنستان آخرین معبد بت پرستی در این کشور است که تا به امروز به خوبی حفظ شده است. این معبد شدیدا زیبایی و افسانه‌ای است که به خوبی توانسته سده‌های متمادی را در برابر هر نوع بلایای طبیعی و فرسایش دوام بیاورد. وقتی از این معبد دیدن می‌کنید ناخوداگاه انتظار دارید الهه زیبایی را پشت ستون‌هایش ببینید. در حالی که معابد دیگر یا ویران شدند و یا به کلیسا تبدیل شدند، گارنی شانس آن را داشت تا هویت خودش را حفظ کرده و پرچم دار میراثی بسیار کهن باشد.

 

شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان

آدرس: Garni, Kotayk Province‎, Armenia.

 

به اسکی در تساغکادزور ارمنستان (Tsaghkadzor) بروید

چندین ایستگاه اسکی در Tsaghkadzor وجود دارد که از توریستی‌ترین نقاط در ارمنستان برای اسکی یا اسنوبورد شناخته می‌شود. برای علاقه‌مندان به تفریحات زمستانی و برفی اینجا بهشت گمشده‌ای است که از تفریح در آن لذت خواهند برد. خوشبختانه شما در اینجا می‌توانید تجهیزات مورد نیازتان را اجاره کنید و از طریق تله اسکی بین ایستگاه‌های اسکی رفت و آمد کنید. به علاوه یک مسیر کابلی هم وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید به سمت بالا بروید و از تماشای مناظر برفی کوهستانی و قله لذت ببرید. اشاره کنیم که در مقایسه با مقاصد اروپایی زمستانی هزینه اقامت و تفریح در تساغکادزور ارمنستان بسیار پایین‌تر است.

از دریاچه سوان ارمنستان (Lake Sevan) و اطرافش دیدن کنید

دریاچه سوان که به آن دریاچه سیاه هم گفته می‌شود یکی از تفرجگاه‌های بسیار زیبا و معروف در تور ارمنستان است که چه بین مردم محلی و چه گردشگران شدیدا معروف و محبوب است. سوان دریاچه‌ای واقعا بزرگ و عظیم است که گفته می‌شود ۵ درصد کشور را اشغال کرده است! گردش در سوان ارمنستان و اطرافش از فعالیت‌هایی است که همه از آن لذت می‌برند. این منبع عظیم آب شیرین که در سطح ۲ هزار متری از دریا واقع شده، چه برای خانواده‌های دارای فرزند چه گروه‌های دوستانه انتخابی مناسب است. در اینجا شما می‌توانید از فعالیت‌هایی نظیر قایق سواری و شنا لذت ببرید و در اطراف دریاچه پیاده‌روی کنید. همچنین زیبایی مناظر اطراف فرصت‌های خوبی برای عکاسی نیز دست می‌دهد.

 

باغ گیاه شناسی دندروپارک استپاناوان، ارمنستان

آدرس: Gegharkunik Province, Armenia

 

پیاده روی در جنگل حفاظت شده ایالتی خسروف ارمنستان (Khosrov Forest State Reserve)

منطقه حفاظت شده ایالتی جنگل خسرو مکان مناسبی برای فعالیت در فضای باز برای دوستداران طبیعت است. اینجا نه تنها از نظر طبیعت غنی است، بلکه به عنوان میراث فرهنگی هم دارای اعتبار و محبوبیت زیادی است. این جنگل حفاظت شده دارای تنوع گسترده‌ای از حیات وحش با حدود ۹ هزار گونه گیاهی و ۲۸۳ گونه جانوری است. در حین پیاده روی در مسیرهای زیبای آن، می‌توانید انتظار دیدن خروس برفی خزری یا یک مار ارمنی یا یک بز بزوار را داشته باشید.

آدرس: Ararat Province in south-western Armenia

 

تاریخ را در موزه‌ها بیاموزید

ارمنستان دارای موزه‌های زیادی است که هر کدام‌شان چیزی اختصاصی برای عرضه و نمایش دارند. برای نمونه در موزه هنرهای مدرن، ۲۳۰۰ اثر باستانی که تکامل هنر مدرن در ارمنستان را به تصویر می‌کشند، به نمایش در آمده و در موزه هنرهای عامیانه شما با دیدن مجموعه گسترده‌ای از هنرهای عامیانه که دوره‌های مختلف فرهنگ و سنت‌های ارمنی را نشان می‌دهد شگفت زده می‌شوید. همچنین در Matenadaran، که دارای ۲۳ هزار نسخه خطی و کتاب چاپی باستانی است، با ریشه‌های تاریخ، میراث و فرهنگ ارمنستان آشنا می‌شوید. بسیاری از این گونه موزه‌ها و گالری‌ها در ارمنستان وجود دارند که دارای مجموعه‌های نفیس هستند. به علاوه معماری فوق‌العاده این موزه‌ها به تنهایی می‌توانند به شما را مجذوب خود کنند.

 

راهنمای اجاره‌ی ماشین در ارمنستان

از غار روستای تاریخی خندزورسک در ارمنستان (Khndzoresk Cave Village) دیدن کنید

غار روستای خندزورسک بزرگ‌ترین شبکه غارهای طبیعی و دست ساز انسان است. این روستا در امنه‌ای چمن‌زار گسترده شده و دارای سه مدرسه و چند کلیسا نیز هست اما نکته حیرت‌انگیز در مورد این روستا این است که اغلب غار روستاها در دنیا خالی از سکنه شده‌اند ولی خندزورسک این‌طور نیست. همچنین برای هیجان بیشتر می‌توانید از پل ۱۶۰ متری عبور کنید که با هر قدم شما می‌لرزد و حسابی آدرنالین خون‌تان را به سقف می‌چسباند.

آدرس: Old Khndzoresk, Syunik Province, Armenia

 

منبع

۰۵ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران