معرفی مهم‌ترین موزه‌های بدروم

جاذبه‌های گردشگری بدروم
معرفی مهم‌ترین موزه‌های بدروم

اگر قصد رفتن به تور بدروم را دارید، باید در نظر بگیرید که ۵ موزه مهم در این شهر است که ارزش بازدید دارند. این موزه‌ها کاملا با هم فرق داشته، یکی از آن‌ها در قلب یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر قرار گرفته، یکی به هنرهای معاصر مرتبط است و یکی دیگر موزه‌ای روباز است که ویرانه‌ای به جا مانده از یک بنای مهم باستانی محسوب می‌شود. بیایید با هم مروری داشته باشیم به این ۵ موزه‌ی جالب توجه در بدروم:

 

موزه باستان شناسی زیر آب بدروم (Bodrum Museum of Underwater Archaeology)

اولین ویژگی که باعث می‌شود، موزه باستان شناسی زیر آب بدروم، پربازدیدترین موزه‌ی شهر باشد، قرار گیری در قلعه بدروم یا همان قلعه سنت پیتر بدروم است که توسط شوالیه‌ای به نام سنت جان بین سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۹ ساخته شده بود. در حال حاضر بخش‌های داخلی قلعه به موزه‌ای اختصاص دارد که از سال ۱۹۶۴ تاسیس شده و گردشگران می‌توانند، از دیگر بخش‌های قلعه نیز بازدید کنند. این محل یکی از معدود موزه‌های باستان شناسی زیر آبی در دنیاست و شامل اشیاء مختلفی می‌شود که از زیر آب‌های مناطق مختلف ترکیه کشف شده و در سال ۱۹۹۵ نیز جایزه‌ی موزه‌ی سال اروپا را به خود اختصاص داده است.

درون این موزه، کشفیات مختلفی نگهداری می‌شود که اغلب از کشتی‌های غرق شده یا به گل نشسته بهه دست آمده‌اند. اشیاء برنزی و طلایی و بخش‌های مختلف این کشتی‌ها بخشی از جاذبه‌های داخل موزه به حساب می‌آید اما مهم‌ترین چیزی که در موزه باستان شناسی زیر آبی بدروم نگهداری می‌شود، قدیمی‌ترین بقایای کشتی غرق شده در دنیاست که می‌توانید، آن را در این محل تماشا کنید. ظروف سفالی، گنجینه‌های باستانی، زیورآلات مختلف و البته مدل‌های طراحی شده از کشتی‌های معروف در تاریخ ترکیه، از جمله دیگر جاذبه‌های موزه به حساب می‌آیند.

قلعه بدروم جزو میراث جهانی یونسکو به حساب آمده و به خودی خود، یکی از جاذبه‌های دیدنی در بدروم به حساب می‌آید که سر زدن به موزه نیز این بازدید را جذاب‌تر خواهد کرد. موزه باستان شناسی زیر آبی بدروم هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹ فعال است که البته ساعت بسته شدن درب‌های موزه در فصول پاییز و زمستان، ساعت ۱۸ بسته خواهد شد. قیمت بلیط برای افراد بزرگسال نیز ۶۵ لیر است.

 

راهنمای حمل و نقل فرودگاه میلاس بدروم

آدرس: Çarşı, Kale Str., central Bodrum

شماره تماس: 00902523162516

 

موزه مائوسلیوم بدروم (Mausoleum Museum)

اگر اهل بازدید از مراکز تاریخی و فرهنگی هستید، حتما باید به دیدن این جاذبه‌ی باستانی شهر بروید. جایی که به عنوان مقبره مارسلوس در هالیکارناسوس ساخته شده بود و در دوران باستان، یکی از عجایب هفتگانه به حساب می‌آمد، اما در حال حاضر، تنها ویرانه‌هایی از آن بنای باشکوه باقی مانده است که به عنوان یک موزه روباز در بدروم یا موزه روباز مائوسلیوم در بدروم به فعالیت می‌پردازد. ساخت این بنا بین سال‌های ۳۵۳ تا ۳۵۰ قبل از میلاد مسیح انجام شده و یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین نمونه‌های معماری یونانی در دنیا به حساب می‌آمد. ارتفاع این بنا چیزی در حدود ۴۵ متر تخمین زده شده و در بالای آن، پیکر تراشی‌های زیبایی نصب شده بود.

چیزی که مائوسلیوم در هالیکارناسوس را از بین برد، زلزله‌هایی بود که بین قرون ۱۲ تا ۱۵ اتفاق افتاد. البته چیزی که در این محل می‌بینید، تمام آن چه از این بنا باقی مانده نیست و بخشی از کشفیاتی که در آن‌جا پیدا شده، در دیگر موزه‌های ترکیه نگهداری می‌شوند و بعضی دیگر حتی به خارج از این کشور برده شده‌اند. چیزی که در محل موزه‌ی روباز پیدا خواهید کرد، ستون‌های سنگی، بقایای باغ‌هایی که ساخته شده بود و کلیاتی در مورد آن بناست. همچنین یک سری اطلاعات از بخش‌های مختلف مائوسلیوم در کنار ویرانه‌ها کار گذاشته شده تا شما با بنای اصلی، آشنای بیشتری پیدا کنید.

بنا در جایی عالی ساخته شده بود و از آن‌جا منظره‌ای زیبا از بدروم پیدا بود که هنوز هم همین طور است و شما می‌توانید در سفر با تور بدروم، عکس‌های جذابی در این محل بگیرید. موزه به جز دوشنبه‌ها هر روز بین ساعات ۸:۳۰ تا ۱۹ فعال است اما در پاییز و زمستان، درهای آن ساعت ۱۸ بسته می‌شود. قیمت بلیط ورودی آن نیز تنها ۱۴ لیر بوده که برای کودکان رایگان است. نکته آخر این که، موزه‌‌ی رو باز مائوسلیوم در مرکز بدروم واقع شده و دسترسی به آن‌جا نیز راحت است.

 

معرفی بهترین تورهای روزانه بدروم

آدرس: Tepecik Mahallesi, 48440, central Bodrum

شماره تماس : 00902523161219

 

موزه‌‌ی دریایی بدروم (Bodrum Maritime Museum)

این موزه را نباید با موزه باستان شناسی زیر آبی اشتباه بگیرید و با یک جای کاملا متفاوت مواجه هستید که کار خود را تازه در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد. این موزه‌ی نه چندان بزرگ، مجموعه‌ای از مدل‌های کشتی‌های معروف را در خود دارد که توسط استادان بزرگ ساخته شده‌اند و کاملا نشان دهنده جزییات مورد نظر کشتی‌های مورد نظر است. در کنار کشتی‌های معروف، مدل‌هایی از قایق‌های مختلف سنتی ترک نیز در این محل به نمایش گذاشته شده است که در نوع خود جالب توجه هستند.

البته تمامی این موزه به مدل‌ها اختصاص ندارد و جزییات بیشتری در مورد کشتی‌هایی که مدل‌های آن‌ها را در محل مشاهده می‌کنید، در آن‌جا گفته می‌شود. برای مثال، عکس‌های بسیار قدیمی از بعضی از کشتی‌ها وجود دارد یا این که در مورد کاپیتان‌ها یا خدمه یا اتفاقاتی که برای کشتی افتاده صحبت شده است. بخش اصلی موزه شامل ۱۸ مدل می‌شود. در بخشی دیگر به مرور خصوصیات هزاران گونه صدف دریایی در ترکیه و همچنین کلکسیون اختصاصی سوات شکیر کاباغاچلی پرداخته می‌شود.

موزه دریایی بدروم در گذشته، جایی بسیار ساده‌تر بود که تنها شامل مدل‌های کشتی‌ها می‌شد اما در به مرور رشد کرده و حالا به یکی از بهترین موزه‌های بدروم بدل شده است که پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌جا بازدید به عمل آورید. بلیط ورودی به این محل، ۲۵ لیر برای بزرگسالان است و به غیر از دوشنبه‌ها، هر روز بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۷ امکان بازدید از آن‌جا را خواهید داشت. موزه دارای پارکینگ و مسیرهایی برای بازدید با ویلچر نیز هست و بازدید از آن‌جا نیز، زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

 

کسب آرامش و انجام یوگا در بدروم

آدرس: Carsi Dist. Nazim Hikmet Str. No.4/1 48400

شماره تماس: 00902523163310

 

موزه هنر زکی مورن بدروم (Zeki Muren Arts Museum)

اگر به کارهای هنری ترکیه علاقه داشته باشید، احتمالا با یکی از محبوب‌ترین خواننده‌های ترک، زکی مورن آشنایی داشته باشید. خانه‌ی این هنرمند بسیار محبوب، بعد از مرگ به موزه‌ای تبدیل شد که لوازم شخصی، عکس‌ها و چیزهای بسیاری از او در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است. موزه زکی مورن در بدروم، برای بازدید به روی عموم باز است و با توجه به این که در خیابان کومباهچه قرار گرفته، سر زدن به آن‌جا خیلی ساده خواهد بود.

البته باید توجه داشت که این موزه اگر چه جایی پربازدید در بدروم است، بیشتر از طرف خود ترک‌ها دیده می‌شود و تنها گردشگرانی که اهل موسیقیه ترکیه هستند به دیدن آن‌جا می‌روند. اما یکی از بخش‌های بسیار جذاب این موزه‌، لباس‌هایی است که زکی مورن در کنسرت‌هایش می‌پوشید. لباس‌های عجیب و پر زرق و برقی که به آن معروف بود و حالا تقریبا یکی از بخش‌های بزرگ موزه را به خود اختصاص داده است. این خانه از سال ۲۰۰۰ به عنوان موزه فعالیت می‌کند و خیلی از چیزهایی که در آن‌جا به نمایش گذاشته شده، بعد از مرگ او از خانه‌ها و استودیوهای مختلف به این محل آورده شده‌اند.

خانه زکی مورن به رسم خانه‌های ترکی، از اتاق‌های کوچک تو در تو تشکیل شده و حتی بیرون از خونه در گاراژ، یکی از ماشین‌های محبوب او نیز به نمایش گذاشته شده است. اتاق‌ها در بعضی از موارد بیش از حد شلوغ هستند اما در کل طراحی خوبی دارند. هزینه‌ی بازدید از این محل ۷ لیر است.

 

ورزش‌ و طبیعت‌گردی در سفر به بدروم

آدرس: Kumbahce district., Zeki Müren Street, No:11

شماره تماس: 00902523131939

 

موزه هنرهای مدرن آرتهیل بدروم (ARThill)

این موزه با نام کامل موزه خصوصی هنرهای مدرن اندر گوزی به فعالیت می‌پردازد و با توجه به این که در دهکده آلازیتین واقع شده، کمی از مرکز شهر دور بوده و از مناطق گردشگری محبوب بدروم باید حدودا ۱۷ کیلومتر طی کنید تا به آن‌جا برسید. با این حال، ترکیب خاص بنای آن را از دور هم خواهید شناخت. اندر گوزی یکی از معماران برجسته ترک بوده که طراحی چندین بنای مختلف از جمله بنای موزه را به عهده داشته است. آرتهیل فضایی را به وجود آورده تا آثار هنری مختلف از نقاط مختلف دنیا در این گوشه از بدروم به نمایش در بیاید.

بخشی از این موزه به آثار خود اندر گوزی اختصاص دارد و در بخش‌های دیگر می‌توانید آثاری از هنرمندان مختلف ببینید که اغلب در زمینه مجسمه سازی، نقش برجسته و پیکر تراشی هستند. البته آثار نقاشی مختلفی هم به صورت نمایشگاه‌های دوره‌ای هم به صورت کارهای دائمی نیز در این محل وجود دارند که آن‌ها نیز از هنرمندان متنوعی هستند. به طور کلی برای این محل، فضایی هنرمندان و بسیار زیبا ساخته شده و آن‌جا را می‌توان یک موزه یا گالری هنری منحصر به فرد و خاص به حساب آورد که کاملا مطابق میل هنرمندان ساخته شده است.

جدا از این که موزه آرتهیل گران‌ترین گزینه در لیست ما محسوب می‌شود، برای رفتن به آن‌جا نیز باید تاکسی بگیرید و هزینه‌ای مضاعف پرداخت کنید. به همین دلیل، موزه هنرهای مدرن آرتهیل را تنها برای آن‌ها که اهل هنر هستند پیشنهاد می‌کنیم.

 

راهنمای سفر انفرادی به بدروم

آدرس: Path of the Goddess, Alazeytin village

شماره تماس:  00905322087781

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۹ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران