حمل و نقل در مالدیو

جاذبه‌های گردشگری مالدیو
حمل و نقل در مالدیو

رفتن از فرودگاه به هتل یا بر عکس، در اکثر سفرهای تور خارجی شامل یک مسیر طولانی با تاکسی یا ون به مقصد مورد نظر می‌شود و هیچ چیز پیچیده یا خاصی وجود ندارد، اما در مالدیو اوضاع کاملا فرق می‌کند! اگر در یک جزیره خصوصی باشید یا جزایر بزرگ خارج از ماله را انتخاب کنید، یا باید با قایق به مقصد مورد نظر خود رسیده یا سوار هواپیماهای سبکی شوید که روی آب فرود می‌آیند! به این ترتیب، حتی رفت و آمد از فرودگاه نیز در تور مالدیو، خود یک تجربه جالب توجه است. اما مقوله حمل و نقل در مالدیو کمی پیچده است و به همین دلیل، تصمیم گرفتیم مقاله‌ای در این رابطه برایتان بنویسیم.

 

انواع وسایل نقلیه در تور مالدیو

این که چه نوع وسیله‌ی حمل و نقلی را برای رسیدن به هتل‌های مالدیو نیاز داشته باشید، کاملا به هتل و ریزورتی که برای اقامت انتخاب کرده‌اید، ربط دارد. اگر به برنامه شما گردش در ماله است، باید با تاکسی‌های شهری خود را به هتل برسانید، اگر ریزورت شما در جزیره‌ای نزدیک به ماله باشد، خیلی راحت با قایق‌های تندرو عمومی یا خصوصی به آن‌جا خواهید رفت. عموما هتل‌ها، ترتیب کارهای قایق را داده و شما خیلی درگیر اجاره‌ی آن‌ها نمی‌شوید.

اما اوضاع برای جزایر دور از ماله متفاوت است و شما تنها با هواپیماهای سبک روی آب می‌توانید به این ریزورت‌ها بروید. اما نکته خیلی مهم در این رابطه، ساعت پرواز شماست. این پروازها فقط در طول روز انجام می‌شود و باید پروازی را بگیرید که در نهایت به موقع به ماله برسد و بتوانید سوار این هواپیماها شوید و به ریزورت برسید، در غیر این صورت مجبور خواهید شد که یک شب را در ماله بمانید.

بسیاری از افراد به شما درباره هزینه‌ی تور مالدیو می‌گویند اما کسی در مورد این که چقدر در راه هتل هزینه می‌کنید، حرفی به میان نخواهد آورد. هزینه‌ی هواپیماهای دریایی بسیار بالاست به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم برای کم کردن هزینه‌های خود، حتما ریزورت‌هایی را انتخاب کنید که با قایق‌های تندرو، امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد.

 

۱۲ فعالیت رمانتیک در سفر به مالدیو

رزرو وسایل نقلیه از قبل در سفر به مالدیو

اگر بخواهید به مقصد مورد نظر خود و ریزورتی که مد نظر دارید (اگر هتل‌های داخل ماله را اجاره نکرده‌اید) برسید، حتما باید از قبل وسیله نقلیه خود را رزور نمایید. البته در بیشتر موارد، بهترین هتل‌های مالدیو به شما در این زمینه کمک می‌کنند و البته اگر در تورهای گردشگری نیز شرکت کنید، این مسئله برایتان حل شده است. سفرهایی که در صفحه تور مالدیو در مقتدرسیر تابان برنامه‌ریزی می‌شوند، چنین ویژگی دارند. اگر غیر از این باشد، حتما باید قایق تندرو یا هواپیما را از قبل رزرو کنید، چون به محض رسیدن، ممکن است وسیله‌ی مورد نظر در دسترس نباشد و شما مجبور به ماندن در ماله شوید.

هواپیماهای دریایی در مالدیو

هواپیماهای دریایی اگر چه گران‌تر از هر وسیله‌ی حمل و نقل دیگری در مالدیو هستند، اما سفر با آن‌ها، خود تجربه‌ی دلچسبی بوده  چون پرواز در حین روز انجام می‌شود، در طول راه منظره‌ای عالی و معرکه از مالدیو را مشاهده خواهید کرد. البته خیلی خوشحال نشوید، چون هزینه‌ی این گونه پروازها چیزی بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ دلار است که این تفاوت قیمت، بسته به فاصله‌ی ریزورت شما از ماله متفاوت خواهد بود. پرواز با این هواپیماها به گونه‌ای بوده که شما از روی دریا بلند شده و سپس روی دریا نزدیک به ریزورت فورد می‌آیید. هواپیماها سبک بوده و عموما ۲ تا ۴ مسافر می‌توانند، حمل کنند.

پروازهای این هواپیماها از بندر هواپیماهای آبی نزدیک به فرودگاه بین‌المللی ماله انجام می‌شود و دسترسی به آن‌جا بعد از پرواز بسیار ساده خواهد بود. در واقع اگر از قبل جایی برای خورد رزرو کرده باشید، خیلی سریع سوار هواپیما بعدی می‌شوید. فقط یادتان نرود که زمان سوار شدن، دوربین خود را روشن کنید، پرواز این هواپیماها اگر چه خیلی طولانی نیست، اما منظره‌ای بسیار زیبا را برای شما به نمایش می‌گذارد که در همان بدو ورود، شما را عاشق نقاط زیبای مالدیو خواهد کرد.‌ باز هم ذکر می‌کنیم، که پرواز با هواپیماهای آبی تنها بین ۶ صبح تا ۶ عصر ممکن بوده و شما باید حداکثر تا ساعت ۳:۳۰ به ماله رسیده باشید تا بتوانید به ریزورت خود بروید. پس برنامه‌ی پروازی خود را درست بچینید.

 

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماله

پروازهای داخلی در مالدیو

یکی دیگر از راه‌های رفتن به بعضی از نقاط خاص در مالدیو، استفاده از پروازهای داخلی است که با هواپیماهای نیمه سبک شرکت‌های فلای می (FlyMe) و مالدیوین ایر (Maldivian Air) انجام می‌شود. هزینه‌ی پروازهای داخلی در بسیاری از موارد، کم‌تر از پرواز با هواپیماهای دریایی است و رنج قیمت بلیط‌ها بین ۱۱۰ تا ۳۰۰ دلار خواهد بود، با این حال تمامی جزایر دارای فرودگاه مناسب نیستند و باید ببینید که آیا با برای مقصد مورد نظر شما، امکان پرواز با این هواپیماها وجود دارد یا نه.

برای پروازهای داخلی هم حتما باید ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت قبل بلیط تهیه کنید و همچنین این پروازها، شب هم انجام می‌شود که البته اصلا آن‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم، چون شما آن منظره‌ی جذاب مالدیو را در زمان پرواز از دست خواهید داد. یکی نکته بسیار مهم دیگر این که، پرواز‌های سبک داخلی، به شما امکان حمل بار تا ۲۰ کیلو و کیف دستی ۵ کیلویی می‌دهند و خبری از ۳۰ کیلو و ۷ کیلو نیست.

قایق‌های تندرو در مالدیو

بهترین راه برای رفتن به ریزورت مورد نظر، قایق‌های تندرو است که عموما جزیره‌های مالدیو که تا دو ساعت یا کمی دورتر از ماله باشند را نیز پوشش می‌دهند. هزینه‌ی تمام شده‌ی هر نفر برای قایق‌های تندرو نهایتا ۳۰ دلار به ازای هر نفر است که البته به طور متوسط این رقم حدود ۱۲ دلار خواهد بود که خیلی کم‌تر از هواپیماهای آبی خواهد بود. البته اغلب این قایق‌های تندرو ظاهر شیکی داشته و امکانات مناسب برای پذیرایی نیز در آن‌ها مهیا است.

البته طی کردن مسیر فرودگاه تا ریزورت به وسیله‌ی قایق نیز بسیار لذت بخش است. در واقع شما در بدو ورود، به یک سفر دریایی می‌روید و می‌توانید از مناظر زیبای مالدیو لذت برده و جزیره‌ای که در آن سکونت خواهید داشت را از دور مشاهده کنید. یکی از لذت‌های اقامت در جزایر خصوصی مالدیو، همین مسیر رسیدن به آن‌جاهاست که لذتی دو چندان را برای شما به همراه خواهد داشت. نکته آخر این که، عموما قایق‌های خصوصی که خود هتل‌ها در اختیارتان می‌گذارند، کوچک‌تر از قایق‌های تندرو عمومی هستند که باید به مقصد مورد نظر خود اجاره کنید. هزینه‌ی سرویس‌های خود هتل نیز بسیار کم‌تر از آن حالت که خودتان اقدام به اجاره قایق کنید، خواهد بود و بعضی از ریزورت‌های لاکچری هم این امکان را به صورت رایگان در اختیارتان می‌گذارند.

 

۹ رستوران‌ عالی در مالدیو را بشناسید

رفت و آمد با فری‌های عمومی در مالدیو

یکی از راه‌های داشتن سفری کم هزینه به مالدیو و رفت و آمد به ریزورت‌های مقرون به صرفه با قیمت بسیار پایین، فری‌ها عمومی است که هزینه‌ی آن‌ها به ازای هر نفر حدود ۲ دلار خواهد بود. فری‌ها سریعت پایینی دارند و عموما برای جزایر معروف در نزدیکی ماله در نظر گرفته می‌شود. البته این قایق‌های برای گشت‌های دریایی نیز بوده و تنها برای حمل و نقل مسافر نیستند.

تعداد حرکت این قایق‌ها به مقاصد مورد نظرتان، ممکن است محدود باشد، پس از قبل باید ببینید که آیا اصلا امکان رفتن به جزیره مورد نظر خود با آن‌ها را دارید و اگر آری، زمان حرکتشان را نیز در نظر بگیرید. اگر بتوانید جوری برنامه ریزی کنید که با این فری‌ها، امکان رفتن به ریزورت مورد نظر خود را داشته باشید، در نهایت سفری ارزان و کم هزینه به مالدیو را تجربه خواهید کرد. مسیر مستقیم از ماله به یک سری از مقاصد همیشه به راه است. مثلا اگر به کافو آتول، رادهو آتول یا آری آتول بروید، می‌توانید خیلی راحت از فری‌ها استفاده کنید. بهترین راه برای پیدا کردن مسیرهای این قایق‌ها، رفتن به سایت atolltransfer.com است. نکته آخر این که از طریق فری‌ها، در حدود ۱۰ دقیقه از طریق کانال‌های آبی، از جاهای مختلف ماله به خود فرودگاه نیز می‌توانید بروید و برای این کار تنها باید ۱ دلار هزینه نمایید.

دونی یا قایق‌های کُند در مالدیو

یک سری قایق‌های سنتی به نام دونی (Dhoni) نیز در مالدیو هستند که نمونه‌ی آن‌ها را در سواحل مالدیو و بندرگاه‌ها مشاهده خواهید کرد. این روزها کم‌تر کسی از این گونه قایق‌ها که ریشه‌ی عربی دارند برای رفت و آمد استفاده می‌کند اما خب آن‌ها را نیز می‌توان، گزینه‌ای برای رفتن به جاهای نزدیک به ماله در نظر گرفت.

نکات مهم درباره حمل و نقل در مالدیو

  • حتما اگر هر ریزورتی که در آن اقامت خواهید داشت، امکانات رفت و آمد را برایتان مهیا می‌کند، از طریق همان به جزیره مورد نظر بروید و خود را درگیر اجاره‌ی هواپیما یا قایق‌های تندرو نکنید.
  • اغلب هواپیماهای دریایی، پروازهای داخلی، فری‌ها و حتی قایق‌های تندرو برای حداقل ۲۴ ساعت پر هستند، مخصوصا در پیک سفر، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که ۳ روز زودتر، حمل و نقل داخلی خود را رزرو کنید.
  • پروازهای داخلی به صورت ۲۴ ساعته بوده و در تمامی ساعات روز، پرواز وجود دارد.
  • بندری که قایق‌ها و فری‌ها از آن‌جا حرکت می‌کنند، از فرودگاه فاصله چندانی نداشته و پیاده نیز، می‌توانید به آنجا بروید.
  • روزهای جمعه مالدیو تعطیل عمومی است و فری‌ها کار نمی‌کنند، با این حال پروازها و قایق‌های تندرو، اغلب فعال هستند.
  • حتی اگر با فری یا قایق‌های ارزان به ریزورت بروید، برای برگشت باید از قایق‌هایی که در محل تعبیه شده، استفاده کنید.

 

شهرهای توریستی مالدیو را بشناسیم

۱۳ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران