۱۵ مقصد پربازدید ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
۱۵ مقصد پربازدید ارمنستان

تور ارمنستان با توجه به طبیعت بسیار زیبا و جاذبه‌های تاریخی پرتعدادی که دارد، هر ساله محبوب‌تر شده و حالا به یک مقصد گردشگری معروف بدل شده است. کشوری زیبا و متفاوت برای سفر که هزینه‌های توریست‌ها در آن‌جا بسیار پایین بوده و دنیایی از دیدنی‌های متفاوت پیش روی شما خواهد بود. در مقاله امروز به پربازدیدترین مقاصد ارمنستان خواهیم پرداخت تا ببینیم، گردشگران فارغ از ایروان، به کدام شهرهای دیگر این کشور سفر می‌کنند.

 

ایروان

با اختلاف بسیار زیادف ایروان بزرگ‌ترین شهر ارمنستان به حساب می‌آید و تقریبا تمامی سفرها به این کشور، از ایروان آغاز می‌شود. پایتختی بسیار زیبا که با کاسکاد، میدان جمهوری، فضای گرم و دوست داشتنی و همچنین جاذبه‌های تاریخی متعدد، مقصدی عالی برای سفر به حساب می‌آید. ایروان جزو مقاصد نسبتا ارزان برای سفر به حساب می‌آید و خیلی‌ها آن را با نام شهر کافه‌ها می‌شناسند! چون به هر سمتش که بروید، یک کافه‌ی دنج و عالی خواهید رسید.

دریاچه سوان

بدون شک دومین مقصد پرطرفدار در ارمنستان، دریاچه سوان است. این مکان بزرگ‌ترین دریاچه‌ی کشور بوده که در کنار خود هم یک صومعه زیبا مربوط به چند صد سال پیش و هم چندین جاذبه‌ی تاریخی دیگر بوده و در تابستان‌ها، مملو از جمعیتی می‌شود که برای تفریحات آبی و لذت بردن از آب و هوای لذت بخش و آبتنی به این محل می‌روند. البته دریاچه سوان جایی بسیار زیباست و در تمام فصول، بازدید از آن‌جا توصیه می‌شود. یکی دیگر از نکاتی که به محبوبیت دریاچه سوان کمک کرده، نزدیکی به ایروان است و شما خیلی راحت در سفر به پایتخت، می‌توانید کمی دورتر به این دریاچه برسید.

 

راهنمای سفر ارزان به ارمنستان

پارک ملی دیلیجان

یکی از جاهای پربازدید و بسیار محبوب در ارمنستان که اصلا به ایروان نزدیک نیست، باید به پارک ملی دیلیجان اشاره کرد که یکی از زیباترین نقاط این کشور بوده و با انبوهی از جاذبه‌های گردشگری مختلف، انتظار شما را می‌کشد. این مکان تازه از سال ۲۰۰۲ به عنوان یک منطقه محافظت شده و پارک ملی در نظر گرفته شد اما در بازدید از این محل، می‌توانید به چندین چشمه‌ی آب گرم، مناطق جنگلی شگفت‌انگیز، برکه‌های فوق‌العاده که درختان آن‌ها را احاطه کرده‌اند، آبشارها و خیلی دیدنی دیگر بروید. حتی مراکز تاریخی مهمی مثل صومعه هاقارتسین نیز در همین محل قرار گرفته است.

کوه آرارات

البته این یک گزینه کلی بوده و کوه ۴۰۰۰ متری آرارات، مکان‌های دیدنی، مسیرهای طبیعت گردی مختلف و چشم‌‌اندازهای بسیاری دارد. این محل نه تنها محل جمع شدن و طبیعت گردی جوانان خود ارمنستان است، بلکه یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی در ارمنستان برای گردشگران نیز بوده و در تمامی طول سال، خیلی‌ها به آن‌جا سفر می‌کنند. البته بیشتر اوقات توریست‌ها از مسیرهای راحت به آرارات می‌روند. بهترین زمان برای این کار، ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر است.

  

دریاچه آرپی

اگر چه دریاچه سوان مقصد اصلی توریست‌ها برای ایام تابستان است، اما آن‌ها که به خوبی با ارمنستان آشنایی دارند، می‌دانند که در این ایام، آن دریاچه به شدت شلوغ شده و باید برای تجربه‌ای دلپذیر به دریاچه آرپی رفت. یکی دیگر از دریاچه‌های زیبای کوهستانی در ارمنستان که تپه‌های بزرگ آن را احاطه کرده و محیط زیبایی را شکل داده‌اند. اگر در فصل بهار به دریاچه آرپی بروید، دشت‌های پر گلی را مشاهده می‌کنید که نظیر آن را در کم‌تر جایی خواهید دید. همچنین یکی از امتیازات دریاچه آرپی، بیش از گونه پرنده‌ای است که در این منطقه محافظت شده زندگی می‌کنند و به این مکان، بعدی جذاب بخشیده‌‌اند.

 

بهترین هتل‌های ایروان برای اقامتی خانوادگی

گیومری

از شهرهای پرطرفدار ارمنستان برای سفر، گیومری به حساب می‌آید که دومین شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود. یکی از بهترین جاهای شهر که حتما در طول بازدید از آن‌جا باید به سراغش بروید، جنگل سیاه است. جنگلی که در بخش‌های مرتفع واقع شده و از آن‌ بالا به خوبی شهر زیر پایتان پیدا خواهد بود و می‌توانید مجسمه‌ی بزرگ "مادر ارمنستان" که نسخه‌ی گیومری است را مشاهده کنید. خیلی از مراکز مهم و جاذبه‌های فرهنگی وتاریخی ارمنستان در گیومری یا اطراف آن واقع شده‌اند.  چند موزه مهم از جمله موزه زندگی اجتماعی و موزه ملی معماری بخشی از این جاذبه‌های تاریخی به حساب می‌آیند.

 

تساغکادزور (Tsaghkadzor)

مناطق کوهستانی ارمنستان، برای انجام تفریحات زمستانی عالی به نظر می‌آید و خب بهترین ریزورت اسکی در کل کشور، بدون شکر تساغکادزور است. محلی که هر سال زمستان مملو از جمعتی می‌شود که دوست دارند در این محل، به اسکی، تماشای مناظر برفی و حتی اقامت در محیط کوهستانی بپردازند. این مکان یکی از ارزان‌ترین ریزورت‌های اسکی در اروپا و در منطقه بوده و دارای یک مجموعه تفریحی بزرگ، رستوران، امکانات تفریحی و خیلی چیزهای دیگر است. همچنین یک صومعه قرن یازدهمی نیز در اطراف این محل برای بازدید وجود دارد.

 

چگونه یک آخر هفته را در ارمنستان بگذرانیم

خور ویراپ

تماشای منظره‌ی کوه آرارات، تقریبا از هر جایی در ارمنستان ممکن است، اما منظره‌ای که از کنار صومعه خور ویراپ مشاهده می‌کنید، با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. جدا از زیبایی طبیعی این منطقه و جذابیت خود بنای تاریخی، خور ویراپ از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد. این‌جا همان مکانی است که پادشاه تردات سوم، به مدت ۱۴ سال گرگوری روشنگر را زندانی کرده بود. جایی که داستان مسیحیت در ارمنستان شکل گرفت و در نهایت به دین رسمی کشور بدل شد.

واندازور

درست بعد از گیومری، واندازور سومین شهر بزرگ ارمنستان بوده و از جمله دیگر مراکز پربازدید کشور نیز به حساب می‌آید. شهری که در استان فوق‌العاده زیبا و سرسبز لوری واقع شده که باغ گیاه شناسی به نام شهر در آن قرار دارد. باغی فوق‌العاده زیبا که توریست‌ها را از سراسر کشور به این منطقه می‌کشاند. جدا از زیبایی‌های طبیعی این منطقه که به خودی خود اهمیت زیادی دارد، وجود چشمه‌های آب گرم و اسپاهایی که کنار آن‌ها ساخته شده، موزه هنر معروف واندازور، چندین تئاتر باشکوه و مراکز فرهنگی این چنینی دیگر نیز می‌توانند، شما را برای سفر به این گوشه از ارمنستان جلب نمایند.

 

زیباترین شهرستان‌ها و روستاهای ارمنستان

صومعه نوراوناک

در میان انبوه صومعه‌ها و کلیساهای ارمنستان، نوراوانک یکی از زیباترین و البته پربازدیدترینِ آن‌هاست که البته از نظر مذهبی نیز برای مردم این کشور از ارزش زیادی برخرودار است. بنایی دیدنی که در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده. بسیاری بر این عقیده‌اند که در سفر به ارمنستان، اگر تنها فرصت بازدید از یک کلیسا یا صومعه را دارید، حتما باید از صومعه نوراوناک بازدید کنید. سالانه هزاران نفر از این صومعه‌ی زیبا بازدید به عمل می‌آورند.

قلعه آمبرد

بخش زیادی از جاذبه‌های تاریخی ارمنستان، صومعه‌ها و کلیساهایی هستند که هنوز هم سالم باقی مانده‌‌اند. قلعه امبرد اما ویرانه‌هایی از یک قلعه نظامی بوده که در یک منطقه طبیعی فوق‌العاده زیبا واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از این محل، اواخر مِی بوده که آن دشت زیبا سبز و مملو از گل می‌شود. همه چیز در این محل یک شکوه خاص دارد و به همین دلیل، تورهای گردشگری زیادی برای بازدید از قلعه آمبرد به راه افتاده و توریست‌های متعددی را به این منطقه می‌برند.

دره آزات

این بخش از ارمنستان، یکی دیگر از میراث جهانی این کشور یعنی صومعه گگهارد را در خود دارد که از جمله معروف‌ترین بناهای تاریخی در کل ارمنستان به حساب می‌آید. بنایی که ساخت آن به ۸۰۰ سال پیش بر می‌گردد و شخص گریگوری روشنگر آن را احداث کرده است. گفته می‌شود، در گذشته‌های دور، یکی از نیزه‌هایی که در به صلیب کشیدن حضرت مسیح به کار گرفته شده بود در این محل نگهداری می‌شد. نیزه‌ای که آپوستل تادئوس آن را به ارمنستان آورده بود اما در حال حاضر خبری از چنین چیزی در محل صومعه نیست.‌ در این دره چند بنای مذهبی تاریخی دیگر نیز وجود دارد که امکان بازدید از آن‌ها را نیز خواهید داشت.

 

بازدید از میراث جهانی یونسکو در ارمنستان

شیکاهوغ

دومین جنگل بزرگ ارمنستان در منطقه شیکاهوغ واقع شده که بخش زیادی از آن، کاملا دست نخورده باقی مانده و مامنی امن برای جانوران مختلف از جمله پلنگ‌ها، خرس‌ها، بزهای وحشی و ... بوده و در مجموع ۱۱۰۰ نوع گیاه مختلف در آن‌جا رشد کرده‌اند و یکی از متنوع‌ترین نقاط طبیعی در ارمنستان را ساخته است. به همین دلیل  شیکاهوغ به شدت میان گردشگران محبوب بوده و خیلی‌ها برای سفرهای طبیعت گردی خود در این کشور، به این نقطه می‌روند.

کاراهونج

خیلی‌ها آن را با استون‌هنج انگلستان مقایسه کرده و این مکان را نسخه‌ای ارمنی از آن بنای نمادین می‌دانند. این مکان اسرار آمیز و جالب ۲۲۳ قطعه سنگ در خود دارد که به شکل دوار دور هم چیده شده‌اند. جالب است بدانید که برآورد شده، کاراهونج بیش از ۷۵۰۰ سال قدمت دارد در صورتی که استون‌هنج حدود ۵ هزار سال قدمت داشته و به این ترتیب، این مکان قدیمی‌تر از نسخه انگلیسی‌اش است. ایده‌های زیادی درباره این مکان وجود دارد. تعدادی از باستان شناسان، معتقدند که این مکان یک رصدخانه باستانی بوده و برخی دیگر، کاراهونج را مکانی مسکونی می‌دانند.

 شهر باستانی دوین

در آخر، یکی دیگر از جاذبه‌های باستانی ارمنستان را مرور خواهیم کرد که مربوط به یک شهر بسیار قدیمی، متعلق به شش قرن قبل از میلاد مسیح است. کاوش‌ها در این منطقه، وقتی قوت گرفت که چندین شیء باستانی از آن‌جا کشف شد و در نهایت این قلعه باستانی و چند بنا دیگر در اطرافش کشف شدند. در کنار این شهر باستانی و در فاصله‌‌ای نه چندان دور، چند کلیسا و صومعه تاریخی نیز هستند که امکان بازدید از آن‌ها را دارید اما مهم‌ترین دلیل که توریست‌ها را به این بخش از ارمنستان می‌کشاند، بازدید از شهر باستانی دوین است.

 

حمل و نقل عمومی در ارمنستان

۱۰ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران