راهنمای بازدید از موزه‌های باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
راهنمای بازدید از موزه‌های باتومی

تور باتومی مقصدی ایده‌آل برای سفرهای تابستانی است. شهری ساحلی که جاذبه‌های تفریحی و گردشگری زیادی داشته و دارای طبیعتی شگفت‌انگیز است. اما آن‌ها که اهل رفتن به مراکز فرهنگی هستند نیز در باتومی، جاهای متفاوتی برای دیدن پیدا خواهند کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، چندین موزه‌ی موجود در این شهر است. موزه‌هایی که امروز در این نوشته، قصد معرفی‌ آن‌ها را خواهیم داشت.

 

موزه باستان شناسی باتومی

این مکان یکی از مهم‌ترین موزه‌های کشور گرجستان به حساب می‌آید که تاسیس آن به سال ۱۹۹۴ میلادی بر می‌گردد. موزه باستان شناسی باتومی به غیر از نمایش کشفیات مختلف از دوره‌های متفاوت در منطقه، یک مرکز آموزشی و فرهنگی نیز برای باتومی به حساب می‌آید. تمامی آثاری که در این موزه نگهداری می‌شوند، از منطقه آدجارا به دست آمده و از عصر سنگ تا دوره‌های میانی و قرون وسطا را شامل می‌شوند.

ابزار سنگی، آثار برنزی مختلف، شیشه و سرامیک، مجموعه‌ای متنوع از سکه‌ها و همچنین نمایشگاه زیورآلات از جذاب‌ترین بخش‌های موزه به حساب می‌آیند. همچنین، این موزه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های طلا در میان موزه‌های گرجستان را نیز در خود دارد. قدیمی‌ترین بخش موزه، نمایشگاه ابزار سنگی است که همگی از کوه‌های آدجارا به دست آمده که قدمت آن‌ها به چندین و چند هزار سال پیش بر می‌گردد. اگر اهل بازدید از مراکز فرهنگی و موزه‌ها هستید، در سفر به باتومی، حتما باید سری به این مکان بزنید که آثار متنوع و مهمی را در فضایی زیبا به نمایش گذاشته است.

 

بازدید از موزه مردم‌شناسی تفلیس

آدرس: 77 Chavchavadze St

 

موزه ایلیا چاوچاوادزه

اولین چیزی که در هنگام ورود به این موزه نظر شما را جلب می‌کند، تندیس بزرگی از ایلیا چاوچاوادزه بوده که در جلوی بنای اصلی قرار گرفته است. او که از پیشگامان جنبش ملی گرجستان در قرن ۱۹ میلادی بود، فردی مهم در تاریخ این کشور به حساب می‌آید. موزه ایلیا چاوچاوادزه به عکس‌ها، مستندات تاریخی، نقاشی‌ها و پیکرتراشی‌های مربوط به این نویسنده و فعال سیاسی و جنبش آزادی‌خواهانه او اختصاص دارد.

بخش‌های متنوعی برای این موزه در نظر گرفته شده و حتی اشیائی از زندگی شخصی دوستان بسیار نزدیک چاوچاوادزه، مثل دکتر گریگول وولسکی نیز در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است. این موزه اهمیت تاریخی بالایی برای مردم گرجستان دارد و داستان یکی از قهرمانان ملی این کشور است که در نهایت در ۲۸ آگوست سال ۱۹۰۷ به قتل رسید. یکی از همراهان همیشگی چاوچاوادزه درباره مرگ او نوشته بود: "اگر او که ایلیا را کشت، توانش را داشت، گرجستان را نیز به قتل می‌رساند". پس از مرگ او، کلیسای اورتودکس گرجستان لقب سنت ایلیا صالح را برایش در نظر گرفت.

آدرس: 5 Griboedov Street

 

موزه قوم نگاری بورجگالو

این موزه فضایی به بزرگی ۳ هزار متر مربع دارد و دارای بخش‌های مختلفی می‌شود که همچون یک دهکده تاریخی گرجی درست شده و شامل خانه‌های روستایی، سالن نمایشگاه، آبشار، پیاده رو و باغ می‌شود. در خانه‌های روستایی این دهکده‌ کوچک، مجسمه‌هایی کار گذاشته شده که لباس‌های محلی مردم را تن دارند و سعی شده تا زندگی مردم در گذشته‌ی گرجستان، به بهترین شکل به تصویر کشیده شود.

در این مجموعه به موسیقی محلی و نمایش‌های مختلف نیز پرداخته شده و می‌توان موزه قوم نگاری بورجگالو را جایی مفرح برای بازدید به حساب آورد که در محیطی بسیار زیبا ساخته شده و همه‌ی اعضای خانواده از بودن در آن‌جا لذت می‌برند. همچنین شما می‌توانید، نمایی از کارگاه‌های سفالگری، ریخته گری، سنگ تراشی و ... را نیز در این محل ببینید.

 

بازدید از موزه استالین گوری در گرجستان

آدرس: Batumi-Akhaltsikhe

 

موزه دولتی هنر آدجارا

این مکان از جمله موزه‌های هنر مهم در گرجستان به حساب می‌آید که در بنایی قدیمی متعلق به سال ۱۹۴۹ ساخته شده. بنایی که طراح آن، معمار معروف کاخا جاواخیشویلی است و خود به تنهایی نیز می‌تواند یک جاذبه‌ی گردشگری برای تماشا باشد. این ساختمان در زمان خود، نوآوری‌های زیادی را در معماری گرجستان به وجود آورده بود و طراحی بیرونی و داخلی آن، در عین زیبایی و شکوه، سادگی منحصر به فردی داشت که نشان از افکار مدرن طراح آن به حساب می‌آید.

بیش از ۴۰۰ اثر در رشته‌های مختلف در موزه دولتی هنر آدجارا به نمایش گذاشته شده که هم شامل آثار هنری بزرگان گرجی و هم هنرمندان بین‌المللی می‌شود. آثار گردآوری شده شامل نقاشی، پیکر تراشی، سرامیک، کنده کاری روی چوب، مهر، کار روی پارچه و ... می‌شود. یکی از بخش‌های مهم در موزه، به کارهای پیکاسو و آثاری که از نقاشی‌های او الهام گرفته شده اختصاص دارد و خیلی از علاقه‌مندان، مستقیما بازدید خود را از آن‌جا شروع می‌کنند. همچنین در فضای ۱۷۱ متر مربعی این موزه، برنامه‌های آموزشی و همچنین یک نمایشگاه موقت برای آثار هنرمندان معاصر نیز در نظر گرفته شده است. در مجموع موزه دولتی هنر آدجارا اهمیت و تنوع بالایی دارد و اگر اهل هنر هستید، حتما باید در طول سفر به باتومی، از این مکان بازدید به عمل آورید.

آدرس: 4 Khariton Akhvlediani St

 

موزه مذهبی داوید کوماخیدزه

یکی از موزه‌هایی که کم‌تر از طرف گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرد از جهات بسیاری، مکانی مهم از نظر تاریخی به حساب می‌آید. این بنا سعی دارد تا با مرور کشفیت مختلف باستان شناسی و آثاری که از چند دهه گذشته به جا مانده، تاریخ مسیحیت را در این کشور و حتی در جهان به نمایش بگذارد. موزه مذهبی داوید کوماخیدزه کار خود را در سال ۲۰۰۴ و زیر نظر وزیر فرهنگ وقت آدجارا، داوید تیموراز کوماخیدزه و همسرش نرگیز آباشیدزه آغاز کرد. کاری که کوماخیدزه از دیرباز آرزوی آن را داشت و آن را به نام فرزندش که در جوانی فوت شده بود، اسم گذاری کرد.

بیش از ۴۰۰ اثر مختلف در این محل نگهداری و به نمایش گذاشته شده که شامل آثار تاریخی، کتاب، چندین و چندعکس و نشان‌هایی از دیگر ادیان  می‌شود. در این موزه، اطلاعات مختلفی از ادیان مختلف ارائه می‌شود که در نوع خود جالب است. موزه مذهبی داوید کوماخیدزه، به واقع جای جالبی برای آن‌هاست که به مسائل تاریخی و فرهنگی علاقه دارند.

 

بازدید از موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان در تفلیس

آدرس: Tamar settlemen

 

موزه دولتی آخولدیانی

این محل قدیمی‌ترین انستیتو علمی-آموزشی در کل گرجستان است که کار خود را در سال ۱۹۰۸ آغاز کرده و حالا تنها در بخش نمایشگاه، ۱۸۰ هزار اثر مختلف را نگهداری می‌کند که شامل اشیائی منحصر به فرد، مجموعه‌های خاصف عکس‌ها و آثار هنری می‌شود. بیش از ۲ هزار نسخه خطی به زبان‌های مختلف از جمله گرجی، روسی، ارمنی، فارسی، عربی، ترکی و دیگر زبان‌ها در این مکان نگهداری می‌شود و در بخش کتابخانه نیز، ۶۳ هزار کتاب به زبان‌های متفاوت وجود دارد.

از سال‌های دور، آثار کشف شده در پروژه‌های باستان شناسی مختلف مربوط به قرون ۱۲ تا ۹ پیش از میلاد مسیح و قرون ۷ تا ۴ پیش از میلاد نیز به این محل آورده شده بود که به خوبی از آن نگهداری شده است و می‌توانید، آن‌ها را در نمایشگاه باستان شناسی این مجموعه مشاهده کنید. آثار زیادی از یونان باستان در این محل نگهداری می‌شود و نشانه‌های زیادی از ادیان باستانی در آن‌جا وجود دارد که دیدن آن‌ها به هیچ وجه خالی از لطف نیست. به طول کلی، جدا از تمامی بخش‌های موزه دولتی آخولدیانی، بخش باستان شناسی واقعا معرکه است و در آن‌جا، جدا از ظروف سفالی مختلف، زیورآلات طلایی، مجسمه‌های برنجی، آثاری که به وسیله‌ی چوب بلوط درست شده‌اند و خیلی چیزهای دیگر را مشاهده می‌کنید. حتی اجسام کوچک طبیعی که بیش از میلیون‌ها سال قبل فسیل شده‌اند نیز در این مکان به نمایش گذاشته شده و به همین دلیل آن‌جا را محلی معرکه برای بازدید می‌دانیم.

آدرس: 4 Khariton Akhvlediani St

 

موزه تکنولوژی برادران نوبل باتومی

موزه صنعت برادران نوبل در باتومی در سال ۲۰۰۷ و در یکی از ساختمان‌های انستیتو نوبل ساخته شده و طبقه اول آن به اشراف زاده‌ها و مخترعین سوئدی اختصاصی دارد که به آن‌ها "پادشاهان نفت" می‌گفتند. طبقته دوم این بنا نیز عموما به تاریخ چا ی در گرجستان اختصاص داشته و نکات جالبی در این زمینه ذکر می‌شود. در بازدید از این محل، نکات جالبی در مورد کشف، استخراج و فروش نفت قید شده و اسناد مختلفی در این زمینه ارائه می‌شود.

البته یکی از بخش‌های جذاب این مجموعه، نمایشگاه عکس پروکودین گورسکی است که شکل گیری باتومی قدیم و سیر تکامل آن، در این عکس‌ها مشهود است. در کل موزه تکنولوژی برادران نوبل، مکانی نسبتا کوچک بوده و وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و با توجه به قرار گیری در مرکز شهر، پیشنهاد می‌کنیم، سری به این مکان بزنید.

 

موزه خاریتون آخلدیانی در باتومی

آدرس: 3a Leselidze Street

 

خانه موزه ممد اباشیدزه باتومی

آخرین گزینه‌ی ما در لیست امروزمان، کوچک‌ترین موزه باتومی نیز به حساب می‌آید که مربوط به یک ناشر و شخص معروف در گرجستان به نام ممد آباشیدزه بوده که در سال ۱۸۷۳ به دنیا آمد و به انتظار روزنامه و کتاب در باتومی می‌پرداخت. جدا از این که او در رابطه با صنعت چاپ در باتومی کارهای زیادی کرده بود، اما یکی از دلایل محبوبیت آن، مبارزه برای به رسمیت شناخته مسلمانان گرجی و همچنین یک پارچه کردن مردم کشورش بود که باعث شده بود او را چندین بار دستگیر و از کشور اخراج کنند.

او فردی با سواد بود و به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی نیز تسلط داشت و در آثار عمر خیام و نظامی را به زبان گرجی ترجمه کرده بود. این خانه موزه نیز، وسایل شخصی و آثار او را در خود نگهداری کرده و عموم می‌توانند از فضای این خانه بازدید به عمل بیاورند.

آدرس: 7 M. Abashidze Street

۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران