بازدید از موزه صنعت برادران نوبل در باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
بازدید از موزه صنعت برادران نوبل در باتومی

موزه‌ها همیشه جالب‌ترین سرگرمی‌ها در هر سفری محسوب می‌شوند. به خصوص در سفرهای خارجی به دلیل به نمایش گذاشتن فرهنگ و پیشینه‌ تاریخی آن‌ها برای توریست‌ها جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند. یکی از موزه‌های جالبی که می‌توان به مسافران تور گرجستان معرفی کرد موزه صنعت برادران نوبل می‌باشد که در شهر باتومی قرار گرفته است. برای آشنایی با این موزه فنی مهم در شهر باتومی همراه ما باشید.

 

معرفی موزه صنعت برادران نوبل

موزه صنعت برادران نوبل (Nobel Brothers Batumi Technological Museum) مهم‌ترین موزه فنی در کشور گرجستان است که در شهر باتومی واقع شده است. بنای این موزه متعلق به یکی از شرکت‌های صنعت نفت در گرجستان به نام باتومی آفیس (Batumi Office) بود که امروزه تبدیل به یک موزه صنعتی شده است. این آفیس اولین شرکتی بود که برادران نوبل یعنی الکساندر مانتاشو و روستچیلد آن را در شهر باتومی تاسیس کردند. درهای این بنا اولین بار در سال ۲۰۰۷ به عنوان موزه به روی مردم بازگشایی شد.

این بنا در دو طبقه ساخته شده است. بازدید کننده‌ها می‌توانند هر یک از این طبقه‌ها را به طور جداگانه‌ای بازدید کنند. در اولین طبقه موزه صنعت برادران نوبل تقریبا دو هزار دستگاه صنعتی مرتبط با صنعت نفت وجود دارد. این دستگاه‌ها به قرن ۱۹ میلادی تعلق داشته و از ابهت و جذابیت بسیاری برخوردار هستند. قرن نوزدهم اولین قرنی بود که صنعت نفت در این منطقه پیشرفت چشمگیری از خود نشان داد. علاوه بر دستگاه‌ها می‌توانید نوشته‌ها و لوح‌هایی که در آن دوران توسط برادران نوبل در خصوص صنعت نفت نوشته شده‌اند را مشاهده کنید. تمامی این نوشته‌ها و دستگاه‌ها شما را با نحوه پیشرفت در گرجستان آشنا خواهند کرد. این موزه قدم به قدم پیشرفت در صنعت نفت باتومی را در طول سالیان نشان داده و همین بر ارزش و اهمیت آن اضافه کرده است. همچنین می‌توانید در این مکان اختراعات و زحمات الکساندر مانتاشو و روستچیلد را از نزدیک مشاهده کنید.

جذابیت‌های موزه صنعت برادران نوبل در این جا پایان نیافته و به غیر از حوزه صنعت نفت بازدید کننده‌ها را با تاریخ فرهنگ چای در باتومی نیز آشنا خواهد کرد. فرهنگ چای در گرجستان پیشینه زیادی نداشته و در قرن ۲۰ام شروع به پیشرفت کرد. برای مشاهده متعلقات مربوط به این دوره باید پله‌ها را بالاتر رفته و وارد طبقه دوم ساختمان شوید. به غیر از موارد گفته شده در طبقه دوم می‌توانید با لائو جین جائو(Lao Jin Jao) اولین کسی که باعث رونق فرهنگ چای در گرجستان شد آشنا شوید.

 

مشهورترین کافه‌های باتومی؛ شهر بندری و ساحلی گرجستان

اهمیت موزه صنعت برادران نوبل در باتومی

علاوه بر گردشگران موزه صنعت برادران نوبل در بین بومیان شهر باتومی و مردم گرجستان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مهم‌ترین دلیل که باعث اهمیت این موزه شده محسوب شدن آن به عنوان یک مکان حقوقی بین‌المللی است. علاوه بر آن این موزه دوران طلایی از تاریخ باتومی را به نمایش می‌گذارد. چرا که در آن دوران تاسیس این شرکت و فعالیت‌های دو شخص الکساندر مانتاشو و روستچیلد باعث شد تا باتومی پیشرفت بسیار زیادی در منطقه از خود نشان دهد. در آن دوران با پیشرفت صنعت نفت باتومی به قطب مهمی در تجارت نفت و صادر کردن آن به کشورهای همسایه به خصوص باکو تبدیل شد. به طوری که بندر باتومی مهم‌ترین و قدرتمندترین بندر دارای اسکله نفتی در دریای سیاه نامیده شده بود.

طریقه دستیابی به موزه صنعت برادران نوبل

موزه صنعت برادران نوبل در مرکز شهر باتومی قرار گرفته است. در نتیجه دستیابی به آن برای اکثر مسافران تور باتومی آسان است. برای این منظور بازدیدکنندگان باید خود را به خیابان Leselidze برسانند. جهت دستیابی دقیق‌تر و آسان‌تر آدرس موزه در زیر آورده شده است:

No 3, Leselidze str., 6001, Batumi, Georgia

علاقه‌مندان به این موزه ارزشمند تاریخی و صنعتی می‌توانند در تمامی روزهای هفته به غیر از دوشنبه‌ها به بازدید از آن بروند. ساعات کاری موزه صنعت از ۱۰ صبح تا ۶ عصر می‌باشد. جهت وارد شدن به موزه شما احتیاج به تهیه بلیط خواهید داشت. بلیط ورودیه به ازای هر بزرگسال در حدود ۲ لاری می‌باشد که مبلغ زیادی در گرجستان محسوب نمی‌شود. البته شما احتیاجی به خرید بلیط برای کودکان زیر ۶ سال ندارید. بعد از اینکه بازدید از موزه را تمام کردید پیشنهاد می‌کنیم تا کمی پیاده‌روی کرده و خود را به بندرگاه باتومی که در همین نزدیکی‌ها قرار دارد برسانید.

 

بازدید از نقاط طبیعی اطراف باتومی

۲۳ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران