بازدید از قلعه جیوارا در باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
بازدید از قلعه جیوارا در باتومی

کشور گرجستان به عنوان یکی از کشورهای کهن دارای جاذبه‌های گردشگری متنوع زبیا و تاریخی بسیاری است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به طبیعت، کلیساهای قدیمی و جدید، موزه‌ها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در میان تمامی جاذبه‌های گردشگری بازدید از قلعه‌های باشکوه قدیمی می‌تواند برای اغلب گردشگران جذاب باشد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین قلعه‌های گرجستان به نام قلعه جیوارا آشنا کنیم. این قلعه در شهر باتومی قرار گرفته و تمامی مسافران تور باتومی در صورت تمایل می‌توانند از آن بازدید کنند. اگر شما نیز فکر سفر به باتومی را در سر داشته و علاقه به بازدید از چنین مکان‌هایی را دارید همراه ما باشید تا قبل از بازدید با نکات مهمی که بهتر است در این باره بدانید آشنا شوید.

 

معرفی قلعه جیوارا (Gvara Fortress)

قلعه جیوارا از دیگر جاذبه‌های گردشگری گرجستان است که فرصت بازدید از آن برای توریست‌های شهر باتومی در تور گرجستان فراهم می‌باشد. قلعه جیوارا در دسته بناهای قدیمی این شهر قرار گرفته و می‌توان گفت که یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های دیدنی آن به شمار می‌رود. این قلعه در یک منطقه کوهستانی باتومی واقع گردیده است. طبق شواهد به دست آمده توسط مورخین گفته می‌شود که قدمت این قلعه باشکوه به قرن ۵ یا ۶ میلادی برمی‌گردد. به طوری که تا مدت‌ها (بین قرن‌های ۸ تا ۱۴ میلادی) مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته امروزه اغلب قسمت‌های جیوارا به دلیل گذر زمان تخریب شده است. با این حال بخش‌هایی از آن توانسته جان سالم به در ببرد و امروزه مورد توجه گردشگران باتومی قرار بگیرید. مهم‌ترین بخش‌های بازمانده از این قلعه کهن دیوارهایی به ارتفاع ۶ متر است که نشان دهنده شکوه و عظمت آن در طول تاریخ گرجی‌ها می‌باشد.

قلعه جیوارا به دلیل موقعیت و معماری منحصر به فردی که داشت در حوزه نظامی و حفاظتی در تاریخ گرجستان اهمیت بالایی داشت. چرا که در بالای یک تپه به ارتفاع ۳۰۰ متر قرار گرفته و اشرافیت بالایی نسبت به مناطق اطراف دارد. امروزه توریست‌ها می‌توانند با رفتن به این قلعه از چشم‌انداز زیبا و پانوراما آن لذت ببرند. در صورتی که به طبیعت گردی و همچنین بازدید از قلعه‌ها و بناهای تاریخی علاقه دارید بهتر است تا بازدید از قلعه جیوارا را در سفر خود به باتومی از دست ندهید. در طول مسیر این قلعه می‌توان از آب (منظره مشرف به دریای سیاه)، آب و هوای دلپذیر و فضای سرسبز آن نهایت استفاده را کرد و روزی خاطره‌انگیز را برای خود رقم زد. مطمئن باشید که طبیعت و نمای باشکوه شهر باتومی شما را در این گردش مسحور خود خواهد کرد. سالانه توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری پس از گشت و گذار در شهر باتومی، برای بازدید از این بنای تاریخی در کنار چشم‌انداز زیبای قلعه جیوارا مسیر رسیدن به آن را در پیش می‌گیرند.

 

سفری یک روزه به شهر ساحلی باتومی

طریقه دستیابی به قلعه جیوارا

قلعه جیوارا در شهر باتومی گرجستان بر فراز یک تپه ۳۰۰ متری و در کنار رودخانه‌های چوروخ (Chorokh) و ماچاخلیستسکالی (Machakhlistskali) واقع شده است. گردشگران و علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی و از طرق مختلفی به این قلعه دیدنی دسترسی پیدا کنند. یکی از روش‌های آسان و اقتصادی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی گرجستان است. به طوری که از Machakhela می‌توانید سوار اتوبوس شده و با هزینه‌ای در حدود ۲ لاری گرجستان خود را به این مکان برسانید. به غیر از‌ آن اگر اهل سفر دسته‌جمعی هستید می‌توانید با رزرو یکی از تورهای گردشگری درون شهری باتومی به دیدن قلعه جیوارا بروید. این تورها معمولا از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر برگزار می‌شوند.

روش دیگر برای دستیابی به قلعه جیوارا کرایه تاکسی است. اگر به راحتی خود در طول سفر اهمیت می‌دهید و مشکل اقتصادی ندارید تاکسی گزینه‌ای راحت و سریع برای شما به حساب می‌آید. تاکسی‌های حدود ۱۰۰ لاری دریافت می‌کنند تا مسافران باتومی را به دیدن این قلعه زیبا ببرند. برای ورود به این قلعه نیازی به تهیه بلیط ورودی نبوده و تمامی افراد می‌توانند به طور رایگان از آن دیدن کنند. همچنین برای بازدید از آن هیچ گونه محدودیت زمانی وجود ندارد. اما برای اینکه بتوانید از منظره اطراف نهایت استفاده را بکنید و روزی پرخاطره برای خود ثبت کنید بهتر است صبح زود مسیر این قلعه را در پیش بگیرید تا قبل از تاریک شدن هوا بتوانید به هتل خود بازگردید.

۱۴ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران