موزه خاریتون آخلدیانی در باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
موزه خاریتون آخلدیانی در باتومی

موزه‌گردی یکی از تفریحات بسیار محبوب در بین گردشگران است. چرا که با این کار می‌توانند مستقیما با فرهنگ و تاریخ سرزمینی که به آن سفر کرده‌اند آشنا شوند. کشور گرجستان نیز به عنوان کشوری که تاریخی غنی دارد، موزه‌های متنوعی را در خود جای داده است. بنابراین توریست‌های تور گرجستان می‌تواند در سفر خود به بازدید از این موزه‌ها رفته و سفری جذاب را برای خود رقم بزنند. یکی از معروف‌ترین این موزه‌ها در شهر توریستی باتومی قرار دارد. موزه خاریتون آخلدیانی، مکانی فوق‌العاده برای بازدید در سفر به باتومی است که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم.

 

آشنایی با موزه خاریتون آخلدیانی (Khariton Akhvlediani State Museum)

موزه خاریتون آخلدیانی واقع در منطقه آجارا شهر باتومی یکی از موزه‌های بی‌نظیری است که گردشگران تور باتومی می‌توانند در سفر خود به این شهر توریستی از آن دیدن کنند. این موزه آثار قدیمی و ارزشمند بسیاری را در خود جای داده است؛ بنابراین توانسته مورد توجه بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی واقع شود. اغلب آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند به قرن‌های ۱۱ و ۱۲ قبل از میلاد مسیح تعلق دارند.

تاریخ تاسیس موزه خاریتون آخلدیانی به سال ۱۹۰۸ برمی‌گردد. به همین دلیل می‌توان آن را جز اولین موزه‌های شهر باتومی نیز نامید. این موزه در زمینی به وسعت ۱۷۳۷ متر مربع قرار دارد. البته بنای موزه که در آن آثار قدیمی به نمایش گذاشته شده‌اند تنها ۷۰۶ متر مربع از این زمین را به خود اختصاص داده‌اند. اگر فکر می‌کنید بازدید از موزه در سفر شما با تور باتومی می‌تواند ایده جالبی باشد، حتما رفتن به موزه خاریتون آخلدیانی را در لیست برنامه گردشگری خود قرار دهید.

 

لذت خرید در بازارهای سنتی باتومی

چه آثاری در موزه خاریتون آخلدیانی به نمایش گذاشته شده‌اند؟

همانند هر موزه دیگری در موزه خاریتون آخلدیانی نیز آثار متنوع و جذاب بسیار زیادی که نشان از فرهنگ و تمدن مردم گرجی دارند به نمایش گذاشته شده‌اند. اغلب این آثار نمونه‌هایی ارزشمند از یافته‌های باستان شناسی هستند. علاوه بر آن علاقه‌مندان می‌توانند برخی نمونه‌های نادر میراث طبیعی آجارا، مطالب قوم نگاری و تاریخی را در آن بازدید کنند. در کنار تمامی این موارد موزه خاریتون آخلدیانی مکانی مناسب برای کسانی است که به تاریخ منطقه آجار گرجستان علاقه‌مند هستند. چرا که در آن آثاری جذاب مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده سبک زندگی و فرهنگ آجاری‌ها است. در بخش دیگری از این موزه آثار به جا مانده از اسکلت جانواران هزاران سال گذشته قرار داده شده است که می‌تواند برای بازدیدکنندگان و به خصوص کودکان جذاب باشد.

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد موزه خاریتون آخلدیانی، مصنوعات متنوع و جذاب دیگری را در خود جای داده و به نمایش گذاشته است. از جمله این موارد می‌توان به وسیله‌ها و مجسمه‌های برنزی به جا مانده از هزاران سال قبل از میلاد مسیح اشاره کرد. به صورت جزئی‌تر مصنوعات موجود در این موزه را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • نقاشی فوق‌العاده از دهانه آتشفشان بر روی گلدان، این نقاشی متعلق به اواسط قرن پنجم میلادی بوده و در نوع خود بی‌نظیر است.
  • صلیب سنگی به جا مانده از دوران قرون وسطی
  • آثار منحصر به فردی که می‌توان شاهد نشانه‌های هنر در زندگی روزمره افراد در گذشته باشد. از جمله این موارد می‌توان به ظروف مسی، هنرسوزن دوزی، جواهرات و ... اشاره کرد.
  • کلکسیونی از سلاح‌های گرجی و خارجی، سلاح‌های خارجی تولیدی کشورهای قفقاز، ترکیه، ایران و روسیه می‌باشند. این سلاح‌ها متعلق به قرن ۱۹ و ۲۰ بوده و از لحاظ تاریخی ارزش بسیار بالایی دارند.
  • دست نوشته‌ها و کتاب‌های بسیار قدیمی با متن‌های گرجی، روسی، ارمنی، فارسی و عربی
  • زیورآلات قدیمی
  • مجسمه‌ها و آویزهای ساخته شده از طلا

طریقه دستیابی به موزه خاریتون آخلدیانی

موزه خاریتون آخلدیانی در منطقه‌ای به نام آجارا در شهر باتومی گرجستان قرار دارد. این موزه به دلیل شهرت بالایی که دارد، سالانه شاهد سیل عظیمی از گردشگران از نقاط مختلف جهان است. علاقه‌مندان به بازدید از این موزه می‌توانند به کمک تاکسی‌های درون شهری از هر نقطه‌ای در باتومی به آن دسترسی پیدا کنند. توصیه می‌کنیم حتما از راننده تاکسی بخواهید که تاکسی متر خود را روشن کند و یا قبل از سوار شدن بر سر کرایه به توافق برسید. در زیر آدرس دقیق موزه خاریتون آخلدیانی آورده شده است:

3 Jincharadze Street, Batumi 600, Georgia

ساعات کاری برای بازدید از این مجموعه در تمامی روزهای هفته از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۷:۰۰ است. البته موزه در روزهای دوشنبه تعطیل می‌باشد. برای ورود به آن باید بلیط ورودی به قیمت ۱ لاری به ازای هر یک نفر تهیه شود. کودکان زیر ۶ سال نیازی به تهیه بلیط ورودی نخواهند داشت.

 

هتل‌های نزدیک به پارک‌ آبی باتومی

۱۴ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران