سفر به ۱۳ جاذبه‌‌ی تاریخی آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
سفر به ۱۳ جاذبه‌‌ی تاریخی آلانیا

هر چند که جاذبه‌های تفریحی دریایی و ساحلی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تفریح و بازدید در تور آلانیا هستند اما نمی‌توان در این میان از جاذبه‌های تاریخی آن چشم‌پوشی کرد. آلانیا از جمله شهرهای قدیمی ترکیه بوده و به همین دلیل پیدا کردن بناها و جاذبه‌های تاریخی برای آشنایی بیشتر با تاریخچه آن چندان دشوار نخواهد بود. اگر شما جز گردشگرانی هستید که دوست دارید در سفر خود با تور ترکیه به آلانیا، نگاه کوتاهی به جاذبه‌های تاریخی‌ آن نیز داشته باشید، در این مقاله حتما ما را همراهی کنید.

 

۱. قلعه آلانیا (ALANYA CASTLE)

قلعه آلانیا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. بنابراین جای هیچ تعجبی نخواهد بود اگر نام آن را در صدر لیست جاذبه‌های آلانیا قرار دهیم. قلعه آلانیا همچنین به عنوان یک میراث فرهنگی شناخته می‌شود و از مهم‌ترین بناهای کشور ترکیه است. این قلعه قرون وسطایی بر روی شبه جزیره‌ای بنا شده و تا ۲۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. هر چند که بافت‌هایی از این قلعه در گذر زمان تخریب شده‌اند اما همچنان می‌توان در بازدید از آن جذابیت‌های تاریخی متعددی را کشف کرد. قلعه آلانیا در اصل یک شهرک قلعه‌ای بوده که در دوره هلنیستی و دوره‌های بعد در آن زندگی می‌کردند. دیوارهای این قلعه طولی در حدود ۶ متر دارند که بازدید از آن‌ها یکی از برنامه‌های اصلی هر گردشگری در تور آلانیا است. این قلعه علاوه بر سنگرها و برج‌های متعددی که بر فراز دیوارهای آن برافراشته‌اند، دارای شش دروازه ورودی اصلی بوده و دو ارگ دارد.

 

دیدنی‌ترین مکان‌های آلانیا

دو ارگ قلعه آلانیا ایچ کاله (Ic Kale) و احمدک (Ehmedek) نامیده می‌شوند. امروزه این مجموعه توسط توریست‌ها به عنوان موزه‌ای جذاب و دیدنی مورد بازدید قرار می‌گیرد. آب انبارها، سراها، سربازخانه‌ها و کلیسای کوچک واقع در ایچ کاله از جمله بخش‌هایی هستند که توصیه می‌کنیم بازدید از آن‌ها هرگز از دست ندهید. علاوه بر این، ارگ واقع در بالاترین نقطه قلعه، منظره فوق‌العاده‌ای از دریای مدیترانه و غروب خورشید را ارائه می‌دهد که تماشای آن قطعا برای شما لذت بخش خواهد بود. از سوی دیگر احمدک، دارای آب انبارهای بزرگ و دروازه‌ای از دوره هلنیستی است. مسجد سلیمانیه، فرهنگ و خانه ابریشم، آب انبار مک‌والدین، مسجد جملی و دروازه بازار از دیگر مکان‌های دیدنی برای سفر هستند که حتما باید از آنها بازدید کرد. قدم زدن در خانه‌ها و خیابان‌های شکل گرفته در سنت معماری عثمانی قطعا شما را شیفته خود خواهد کرد.

۲. برج قرمز (THE RED TOWER)

برج قرمز که در زبان ترکی کیزیل کوله (Kizil Kule) نامیده می‌شود از دیگر جاذبه‌های تاریخی آلانیا است که بازدید از آن را نباید از دست داد. این برج در سال ۱۲۲۶ توسط سلطان کیقباد اول به منظور حفاظت از بندر ساخته شده است. این برج دارای طراحی خاصی بوده و به شکل هشت ضلعی ساخته شده است. ارتفاع برج قرمز تقریبا ۳۳ متر بوده و حدود ۲۹ متر قطر دارد. برای بازدید از تمامی بخش‌های آن باید از پلکان سنگی با ۸۵ پله بالا بروید. آب انبار واقع در مرکز برج برای تامین آب مورد نیاز ساکنان آن ساخته شده است که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. در طبقه اول برج، مسیر پیاده روی پشت دیوارها قرار دارد که به بخش احمدک قلعه منتهی می‌شود. برج قرمز علاوه بر اینکه به عنوان یک بنای تاریخی برای بازدید شناخته می‌شود بلکه میزبان نمایشگاه‌های موقت در زمان‌های مختلف سال است.

 

معرفی ۱۰ هتل لوکس و خاص در آلانیا

۳. حیاط نیروی دریایی (NAVY YARD)

حیاط نیروی دریایی با داشتن پنج اتاق طاقدار به گونه‌ای ساخته شده است که تقریبا در تمام مدت طلوع خورشید نور دریافت می‌کند. حیاط نیروی دریایی آلانیا اولین حیاط سلجوقیان در منطقه مدیترانه است. در یک طرف این مکان قدیمی نمازخانه و در طرف دیگر آن یک اتاق نگهبانی وجود دارد. همچنین در داخل یکی از اتاق‌ها چاهی وجود دارد که در حال حاضر خشک شده است. سلطان سلجوقی روم، علاالدین کیقباد اول، که قبلاً یک کارخانه کشتی سازی در سواحل دریای سیاه افتتاح کرده بود، با کارزار موفقیت آمیز خود در صنعت کشتی سازی آلانیا عنوان "سلطان دو دریا" را به دست آورد و سرانجام در همان سال‌ها با ونیز قراردادهای تجاری امضا کرد. کارخانه کشتی سازی تا سال ۱۹۶۰ به طور کامل فعال بود. امروزه علاقه‌مندان در طول سفر خود با تور آلانیا می‌توانند نگاه مختصری به آن داشته باشند.

۴. توپخانه آلانیا (ARMORY Alanya)

توپخانه (Tophane) آلانیا در سال ۱۲۲۷ بر روی صخره‌ای به ارتفاع ۱۰ متر از دریا ساخته شد و در مجاورت کشتی‌سازی ترسانه قرار دارد. این ساختمان سه طبقه از سنگ‌های خاکستری ساخته شده که جذابیت خاصی به آن بخشیده است. این بنا در قرون وسطی به عنوان سازه‌ای دفاعی برای کشتی‌سازی ساخته شد. در بازدید از این مکان تاریخی و جذاب شاهد مجسمه‌های غارگویل خواهید بود که به شکل سر شیر طراحی شده‌اند.

 

بهترین فعالیت‌های مناسب کودکان در آلانیا

۵. مسجد سلیمانیه (SÜLEYMANİYE MOSQUE)

مسجد سلیمانیه نام سازه‌ای در آلانیا است که در اثر صاعقه فرو ریخته و توسط علاءالدین کیقباد اول در نیمه اول قرن سیزدهم ساخته شد. البته این بنا بعدها توسط سلیمان بزرگ با استفاده از مصالح قدیمی بازسازی شد. شما در هر قسمت از این مسجد شاهد جاذبه‌های معماری قدیم خواهید بود. گلدسته که گنبدی نیمکره‌ای در بالای بنا است با طاق‌های مورب و فضای مربع به سه قسمت تقسیم شده و با سه گنبد کوچک پوشیده شده است،. این گلدسته زیباترین نقطه مسجد را تشکیل می‌دهد. چرا که با تماشای آن‌ها قطعا محو زیبایی و معماری بی‌نظیر آن دوران خواهید شد. سال‌ها بعد یک مناره به گوشه شمال غربی حرمسرا اضافه شده و یک آب انبار طاقدار در مقابل گوشه شمال شرقی ساخته شد. در کنار آب انبار، محل سرپوشیده‌ای برای وضو گرفتن وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم از تک تک این قسمت‌ها بازدید کنید.

۶. بدستان (BEDESTEN)

در قلعه نزدیک مسجد سلیمانیه، بنای تاریخی دیگری نیز قرار دارد که با نام بدستان شناخته می شود. گمان می رود این بنا به عنوان بازار یا کاروانسرا در زمان پادشاهی کارامان اوغلولاری (Karamanoğulları) در قرن ۱۴ یا ۱۵ ساخته شده باشد. این بنای تاریخی امروزه به عنوان هتل، رستوران و کافه تریا مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس حتما در تور آلانیا سری به این مکان زده و در کنار خوردن یک غذا یا نوشیدنی خوشمزه از معماری و بنای تاریخی آن نیز لذت ببرید.

 

آشنایی با شرایط آب و هوایی آلانیا

۷. ضرابخانه‌های سلطنتی (ROYAL MINTS)

ضرابخانه‌های سلطنتی سازه‌های انتهای شبه جزیره هستند که در زمین سیلواردا قرار گرفته‌اند. طول آن حدود ۴۰۰ متر بوده و از دیوارهای صخره‌ای تشکیل شده است. این بنا در بین توریست‌ها کمتر شناخته شده است اما این به معنای کم اهمیت بودن آن از لحاظ تاریخی نیست. در بازدید از آن می‌توانید از تماشای سنگ‌های تراش خورده، که برخی از‌ آن‌ها مربوط به قرن یازدهم هستند لذت ببرید. همچنین فرصت بازدید از یک کلیسای کوچک که در همین حوالی قرار داشته را خواهید داشت.

۸. مسجد کوچک آکشابه سلطان (AKŞABE SULTAN SMALL MOSQUE)

درسمت غرب بدستان، نزدیک به ۱۰۰ متر جلوتر از مسجد سلیمانیه بنای تاریخی دیگری به نام مسجد آکشابه سلطان قرار دارد که موفق شده مورد توجه بسیاری از گردشگران تور ترکیه قرار بگیرد. این بنا توسط آکشابه سلطان، که اولین فرمانده علاءالدین کیکوبات در قلعه آلانیا بود، در سال ۱۲۳۰ ساخته شد. این مسجد دیدنی کوچک دارای زیربنای مربعی شکل با ۲ اتاق است. یکی از اتاق‌ها به عنوان نمازخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتاق دیگر آرامگاه آکشابه سلطان است که ۳ مقبره دیگر نیز در آن وجود دارد.

 

با مراکز خرید آلانیا آشنا شوید

۹. مسجد اندیزلی (ANDIZLI MOSQUE)

ترکیه کشوری مسلمان است. بنابراین جای تعجب نیست که اکثر جاذبه‌های گردشگری آن مساجد تاریخی باشند. مسجد اندیزلی که نام خود را مدیون درختان کنار آن است، نمایانگر ویژگی‌های معماری دوران سلجوقیان می‌باشد. منبر آن یکی از زیباترین نمونه‌های هنر قلم زنی روی چوب سلجوقی است که قطعا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

۱۰. مقبره سیتتی زینب (SİTTİ ZEYNEP SEPULCHRE)

بر روی صخره‌ای عظیم در جاده‌ای منتهی به قلعه آلانیا، یک جاذبه گردشگری تاریخی قرار دارد که با نام مقبره سیتتی زینب شناخته می‌شود. گمان می‌رود این بنا در دوره سلجوقیان یا عثمانیان ساخته شده باشد. کسی که در زیر قبر دفن شده است به عنوان یک قدیس از طرف بومیان منطقه شناخته می‌شود. در صخره‌ای که مقبره در آن قرار دارد، سه تابوت که هر کدام ۲ متر طول دارند، حک شده‌اند که بازدید از آن‌ها قطعا برای شما جذاب خواهند بود.

 

بهترین تفریحات آلانیا برای گردشگران

۱۱. کلیسای هیدرلز (HIDRELLEZ CHURCH)

از دیگر جاذبه‌های گردشگری تاریخی آلانیا، کلیسای هیدرلز است. این کلیسا بر روی یک شیب با دید دریای مدیترانه ساخته شده است. گفته می‌شود که تاریخ ساخت این کلیسای تاریخی به اوایل قرن نوزدهم برمی‌گردد. جالب است بدانید که امروزه این کلیسا برای عبادت مسیحیان و همچنین مسلمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۲. مسافرخانه شاراپسا (ŞARAPSA INN)

مورد بعدی از جاذبه‌های تاریخی آلانیا مسافرخانه شاراپسا نام دارد. این بنا توسط سلطان گیاس الدین کیهوسروف سلجوقی در سالهای ۱۲۳۴-۱۲۴۶ در جاده ابریشم به عنوان کاروانسرا ساخته شد. البته امروزه به عنوان یک مرکز تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که در قرون وسطی صرفا یک مرکز اقامتی مهم بوده است.

 

برترین کلاب‌های شبانه آلانیا

۱۳. قلعه آلارا (ALARA CASTLE)

قلعه‌ها همواره به عنوان جاذبه‌های تاریخی مورد توجه گردشگران بوده‌اند. قلعه آلارا که در ۳۷ کیلومتری غرب آلانیا در منطقه کاکالار در ساحل نهر آلارا واقع شده است. از دیگر گزینه‌های پیشنهادی ما برای بازدید برای علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی و قدیمی است. این قلعه در بالای تپه کوچکی به ارتفاع ۵۰۰ متر از سطح زمین قرار دارد. برای رسیدن به قلعه باید از پله‌های قرار گرفته در یک تونلی بالا رفت. علاوه بر منظره حیرت‌انگیز از مناظر اطراف، حمام عمومی و دیوارهای قلعه قرون وسطایی چیزهایی هستند که در بازدید از این قلعه با آن‌ها روبرو خواهید شد. قلعه آلارا در سال ۱۲۳۲ توسط علاءالدین کیقباد اول، سلطان سلجوقی روم، فتح شد.

۲۳ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران