برای سفر آلانیا بهتر است یا آنتالیا؟

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
برای سفر آلانیا بهتر است یا آنتالیا؟

سفر به کشور ترکیه از طرف گردشگران ایرانی محبوبیت بسیار بالایی دارد. از آنجایی که ترکیه دارای طبیعتی زیبا می‌باشد اغلب شهرهای آن می‌تواند برای توریست‌ها جذاب باشد. در این میان دو تا از پرطرفدارترین مقاصد گردشکری این کشور که اغلب مسافران را در انتخاب خود بر سر دو راهی قرار می‌دهد، آنتالیا و آلانیا می‌باشد. اگر شما نیز برنامه سفر به یکی از شهرهای ترکیه را در سر دارید و در مورد انتخاب خود بین تور آلانیا یا تور آنتالیا هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. چرا که جنبه‌های سفر به این دو شهر زیبا را بررسی کرده و در نهایت به پاسخ سوال آلانیا بهتر است یا آنتالیا خواهیم پرداخت.

 

مقایسه شرایط آب و هوایی آلانیا و آنتالیا

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب مقصد گردشگری شرایط آب و هوایی آن است. این دو شهر توریستی از لحاظ شرایط آب و هوایی ویژگی‌های یکسانی دارند. به طوری که در مورد شرایط آب و هوایی آلانیا و آنتالیا می‌توان گفت که اغلب روزهای سال گرم و معتدل هستند. زمستان‌ها در این دو شهر چندان سرد و سوزناک نبوده ولی با بارش‌های فراوانی همراه خواهند بود. ژانویه سردترین ماه و آگوست گرم‌ترین ماه سال در آلانیا و آنتالیا است. از لحاظ دمایی اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند تا در ماه‌های بین مارس تا دسامبر به این مقاصد سفر کنند.

 

آشنایی با شهرهای باستانی آنتالیا

 

مقایسه موقعیت‌های جغرافیایی آلانیا و آنتالیا

آلانیا در فاصله ۱۱۵ کیلومتری از شهر آنتالیا واقع شده است. در سمت شمالی این شهر توریستی رشته کوه توروس، در سمت جنوبی دریای مدیترانه و در سمت شرقی قاضی پاشا قرار دارد. بنابراین عاشقان دریا و تفریحات ساحلی با انتخاب این مقصد گردشگری برای سفر خود می‌توانند روزهای به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنند. از طرفی دیگر شهر آنتالیا در سمت غربی کشور ترکیه قرار گرفته و به عنوان بهترین مکان‌ها برای سفر به مقاصد مدیترانه‌ای شناخته می‌شود. بنابراین از لحاظ مکانی توریست‌ها می‌توانند در سفر خود به آلانیا از شهر آنتالیا نیز دیدن کنند و با یک تیر دو نشان بزنند. البته عمس این موضوع نیز صادق بوده و تنها کافی است مسیری به مدت دو ساعت را با اتومبیل طی کنید.

 

مقایسه تفریحات آلانیا و آنتالیا

شهر آنتالیا سال‌ها است که به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در بین مسافران شناخته می‌شود. بنابراین دارای تفریحات متنوع بسیاری برای سرگرم کردن مسافران است. از طرفی دیگر در سال‌های اخیر شهر آلانیا نیز توانسته گوهر درون خود را نمایان کرده و طرفداران بسیاری را برای گذراندن سفری به یاد ماندنی مجذوب خود کند. بنابراین از لحاظ تفریحی در هر دو شهر نیز می‌توانید آنچه را که از یک سفر انتظار دارید را به دست آورید. از جمله تفریحات دو شهر توریستی آلانیا و آنتالیا می‌توان به مواردی از قبیل رفتینگ، پارک‌های آبی، غواصی، سافاری، اسب‌سواری، خرید و ... اشاره کرد.

 

بهترین شهرهای ساحلی تور آنتالیا

 

مقایسه مراکز خرید آلانیا و آنتالیا

هر دو شهر آنتالیا و آلانیا به دلیل سیل عظیم گردشگران در فصل‌های مختلف سال و علاقه شدید آن‌ها به بازارگردی مراکز خرید متنوعی را دارا هستند. بنابراین گردشگران می‌توانند در هر دو شهر توریستی به بازارگردی رفته و خریدهای خوبی را با قیمتی مناسب انجام دهند. اما در حالت کلی شهر آلانیا بیشتر از مراکز خرید لوکس با بازارهای سنتی و قدیمی خود شناخته می‌شود. از طرفی دیگر آنتالیا مراکز خرید بیشتری را در خود جای داده است. از جمله معروف‌ترین مراکز خرید آلانیا می‌توان آلانیوم سنتروم، مرکز خرید چرم دنور، مزون آلانیا، مرکز خرید مگامال، مرکز خرید کیپا و بازار بزرگ آلانیا را نام برد.

 

مقایسه سیستم حمل و نقل عمومی در آلانیا و آنتالیا

دو شهر آلانیا و آنتالیا از جمله شهرهای مدرن و توریستی ترکیه محسوب می‌شوند. بنابراین حمل و نقل در هر دو شهر آسان و بدون دردسر خواهد بود. به طوری که مسافران می‌توانند به راحتی با کمک وسیله‌های حمل و نقل عمومی به نقاط مختلف شهر سفر کنند. ناگفته نماند که تنوع در سیستم حمل و نقل عمومی در شهر آنتالیا بیشتر است. به طوری که گردشگران می‌توانند از اتوبوس، تاکسی، موتور، موتور و دوچرخه کرایه‌ای، کشتی، مینی‌بوس و تراموا برای جابجایی خود در سطح شهر کمک بگیرند. در حالی که برای جابجایی در آلانیا باید به اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و کرایه خودرو بسنده شوید. البته آلانیا در مقایسه با آنتالیا شهر کوچکتری بوده و جابجایی در آن به کمک تاکسی آسان‌تر و همچنین ارزان‌تر خواهد بود.

 

مقایسه هزینه سفر به آلانیا و آنتالیا

با توجه به کیفیت تور انتخاب شده هزینه سفر برای رفتن به آلانیا و آنتالیا می‌تواند متفاوت باشد. در هر دو شهر هتل‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره بسیار مناسبی وجود دارند و تنها کافی است تا متناسب با بودجه و سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین قیمت پروازها نیز برای دستیابی به آنتالیا و آلانیا تقریبا یکسان است. بنابراین سفر به این دو شهر از لحاظ قیمتی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اما از آنجایی که شهر آلانیا در مقایسه با آنتالیا کمی کوچکتر است هزینه‌های خرید و تفریح در آن می‌تواند کمی پایین‌تر باشد.

 

محبوب‌ترین غذاهای محلی آنتالیا

 

مقایسه جاذبه‌های گردشگری آلانیا و آنتالیا

هر دو شهر آلانیا و آنتالیا جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متنوع بسیاری را در خود جای داده‌اند. برای آشنایی بیشتر در زیر به معرفی چند مورد از جاذبه‌های گردشگری این دو شهر پرداخته‌ایم:

جاذبه‌های گردشگری شهر آلانیا

  • ساحل داملاتاش
  • غار داملاتاش
  • موج‌سواری پارویی
  • موزه هرباریوم
  • موزه باستان‌شناسی آلانیا
  • تنگه اسپادر
  • تور قایق‌رانی
  • جمعه‌ بازار آلانیا

جاذبه‌های گردشگری شهر آنتالیا

  • شهر کالیچی
  • اسکله قدیمی آنتالیا
  • موزه آنتالیا
  • مناره ییولی
  • دروازه هاردیان
  • شهرباستانی آسپندوس
  • شهر باستانی ترمسوس
  • قلعه رومیان
  • سواحل زیبای چیرالی، آدراسان، الیمپوس، لارا، کنیالتی و ...

 

کلام آخر

اکنون که تمامی جنبه‌های سفر به آنتالیا و آلانیا را بررسی کردیم، می‌توانید با دید بازتری بهترین مقصد گردشگری را برای تفریح و گردش خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هر دو شهر آلانیا و آنتالیا از بهترین شهرهای توریستی ترکیه محسوب می‌شوند. بنابراین انتخاب یکی از آن‌ها باید کاملا متناسب با سلیقه شخصی و انتظارات شما از سفر باشد.

۲۴ مهر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 23 بهمن 1400)

نظرات کاربران