آلانیا در مقابل آنتالیا: کدام بهتر است؟

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
آلانیا در مقابل آنتالیا: کدام بهتر است؟

دو گزینه بسیار پرطرفداری که ذهن بسیاری از گردشگران را به خود درگیر می‌کند، سفر به آلانیا و آنتالیا است. اینکه کدام یک از این دو مورد برای سفر بهتر هستند و گزینه‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری متنوعی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند از جمله مواردی هستند که باید قبل از انتخاب تور آلانیا و یا تور آنتالیا مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین هزینه‌های سفر، شرایط آب و هوایی و بسیاری از موارد دیگر نیز هستند که می‌توانند در تصمیم‌گیری بین آلانیا و آنتالیا تاثیرگذار باشند. اگر شما نیز دوست دارید سفری به یکی از دو شهر ساحلی آلانیا و یا آنتالیا در ترکیه داشته باشید اما هنوز موفق به تصمیم‌گیری نشده‌اید، این مقاله می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. پس برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه با توجه به شرایط و علایق خود تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

سواحل آلانیا در مقابل آنتالیا

آنتالیا و آلانیا هر دو در ریویرای ترکیه واقع شده‌اند که اغلب با نام ساحل فیروزه‌ای نامیده می‌شوند. این سواحل زیبا به آب‌های شفاف و آبی اقیانوس مدیترانه متصل شده و یکی از دلایل اصلی بازدید مسافران از آنتالیا یا آلانیا هستند. همچنین هر دو مقصد سواحل زیبایی در خارج از مرکز شهر دارند که به راحتی با وسایل نقلیه عمومی قابل دسترسی بوده و تقریباً همه آن‌ها از طبیعت و امکانات عالی برخوردار هستند. به طوری که بیشتر این سواحل دارای صندلی برای اجاره، ناجیان غریق و امکانات حمام با دوش و رختکن بوده و معمولا رستوران‌ها و بارهای ساحلی را در خود جای داده‌اند. از آنجا که هر دو گزینه دارای سواحل خیره کننده در خارج شهر هستند، برای تعیین اینکه کدام یک از آن‌ها از نظر سواحل برتری دارند، نگاهی به سواحل مرکز شهر می‌اندازیم:

 

بهترین مکان‌ها برای خرید در آلانیا

  • ساحل کلئوپاترا، آلانیا

ساحل کلئوپاترا یکی از معروف‌ترین سواحل در آلانیا به شمار می‌آید. این ساحل زیبا و دیدنی به افتخار ملکه باستانی مصر که ظاهراً در اینجا شنا می‌کرده، نام‌گذاری شده است. این ساحل ماسه‌ای طلایی و عریض مملو از استراحتگاه‌ها و پارک‌های وسیع بوده که گزینه‌های ایده‌آلی را برای استراحت گردشگران ارائه می‌دهد. از دیگر مزایای این مکان نزدیک بودن آن به ساحل داملاتاش (از دیگر سواحل زیبای این منطقه) است.

  • ساحل لارا، آنتالیا

آنتالیا بیشتر به خاطر ساحل لارا که دارای ماسه‌های سنگی تیره‌تر است، شهرت دارد. همچنین این مکان در ردیف استراحتگاه‌های ساحلی قرار گرفته که از بهترین‌های کشور ترکیه هستند. این ساحلی محبوب و بسیار شلوغ بوده و از نظر مساحتی از ساحل کلئوپاترا کوچکتر است.

 

آشنایی با بنای تاریخی برج قرمز آلانیا

  • ساحل کونیالتی، آنتالیا

ساحل کونیالتی (Konyaaltı Plajları) یکی دیگر از سواحل محبوب در آنتالیا است که به خصوص در بین خانواده‌ها بسیار طرفدار دارد. این ساحل دارای امواج ملایمی بوده و تعداد زیادی صندلی آفتابگیر و بارهای ساحلی را در نزدیکی خود جای داده است. از نظر بسیاری از گردشگران کونیالتی گزینه زیباتری به نسبت ساحل لارا است.

با توجه به گفته‌های بالا می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو شهر از دارای سواحل و استراحتگاه‌های ساحلی کلاس جهانی و زیبا هستند. اما از نظر کلی به دلیل قرار گرفتن ساحل کلئوپاترا در آلانیا، این شهر می‌تواند بیشتر برای علاقه‌مندان به دریا و سواحل شنی جذاب‌تر باشند.

 

جاذبه‌های تاریخی آلانیا در مقابل آنتالیا

آنتالیا دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی و گسترده‌ای است که قدمت آن به ۲۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. به طوری که در تاریخ این شهر دوره‌هایی از حکومت پادشاه آتالوس دوم به عنوان پایگاهی برای ناوگان دریایی، فتح توسط و سپس قرار گرفتن آن در اختیار عثمانی‌ها را می‌توان مشاهده کرد. تمامی این اتفاق‌ها سبب شده‌اند تا بناها و جاذبه‌های تاریخی ارزشمندی در این شهر زیبای ترکیه وجود داشته‌ باشند. از جمله جاذبه‌های گردشگری تاریخی آنتالیا می‌توان به شهر قدیمی آنتالیا، بندر رومی آنتالیا، برج هیدریک (Hidirlik) و همچنین خرابه‌های ترمسوس در آنتالیا اشاره کرد. علاوه بر آن علاقه مندان می‌توانند در سفری یک روزه به شهر دمره رفته و از دروازه شهر باستانی میرا و مقبره‌های صخره‌ای لیسیان نیز دیدن کنند.

در مقابل آلانیا یک میراث جهانی یونسکو به شمار می‌آید. به طوری که تصور می‌شود از سال ۱۸۲۰ قبل میلاد، پس از جنگ تروا، به وجود آمده است. بر اساس دست نوشته‌های مورخ هردوت، مردم پس از جنگ به اینجا نقل مکان کرده‌ و بسیاری از قبایل دور هم جمع شدند. در نتیجه قلعه‌ها را در قرن هفتم به عنوان دفاعی در برابر بیزانسی‌ها ساختند که امروزه بسیاری از این قلعه‌ها باقی مانده‌اند.

اگر بخواهیم به یک نتیجه نهایی در مورد اینکه آنتالیا برای سفر از نظر جاذبه‌های تاریخی بهتر است یا آلانیا، مثل این است که بخواهیم سیب و پرتقال را با هم مقایسه کنیم. زیرا هر دو شهر آلانیا و آنتالیا تاریخ جذاب و منحصر به فردی دارند و هر دو شهر از این نظر برابر هستند.

 

مجموعه سوییت و اسپا الیت در آلانیا

 

جاذبه‌های گردشگری آلانیا در مقابل آنتالیا

آنتالیا و آلانیا هر دو جاذبه‌های گردشگری بسیار خوبی دارند تا توریست‌های تور ترکیه را مشغول نگه دارند. چه به صورت خانوادگی سفر کنید و چه در یک سفر ماجراجویی مجردی باشید هر دو منطقه جاذبه‌های جذابی را برای ارائه به شما خواهند داشت. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، آنتالیا شهر بزرگ‌تری به نسبت آلانیا است. بنابراین جاذبه‌های بیشتری را در خود جای داده است. به عنوان مثال آلانیا تنها یک پارک آبی دارد؛ در حالی که آنتالیا از چندین پارک آبی برخوردار است. برتری دیگری که آنتالیا از این بابت دارد، دسترسی آسان به جاذبه‌های دیدنی اطراف است که به صورت سفرهای یک روزه فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. پاموکاله، مقبره‌های صخره‌ای لیسیا، شهر باستانی پرگه و منطقه زیبای فتحیه از جمله این موارد هستند.

همچنین گردشگران تور آنتالیا می‌توانند به مدت یک هفته خود را با بازدید از کوه‌ها و پارک‌های ملی اطراف، شهر قدیمی مملو از موزه‌ها و بناهای باستانی و ... مشغول نگه دارند. در حالی که آلانیا جاذبه‌های کمی در مرکز شهر دارد. از همین رو در مقایسه تور آلانیا و آنتالیا از نظر جاذبه‌های گردشگری، آنتالیا انتخاب بهتری خواهد بود.

 

آشنایی با دروازه هادریان در آنتالیا

 

لذت شکم گردی در آلانیا در مقابل آنتالیا

وقتی صحبت از غذا می‌شود، هر دو شهر آنتالیا و آلانیا می‌توانند پرادعا باشند. به طوری که هم در آلانیا و هم در آنتالیا، غذاهای سنتی ترکی را در اکثر رستوران‌ها خواهید یافت که اغلب با بهترین کیفیت و لذت تهیه می‌شوند. همچنین در قدم به قدم خیابان‌های آن می‌توان غرفه‌های غذاهای خیابانی را پیدا کرد که هم قیمت مناسبی داشته و هم طعم لذیذی دارند. بنابراین برای تجربه خوردن غذاهای خیابانی هر دو گزینه می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. سیمیت (نوعی نان ترد ترکی)، ذرت کبابی، کباب‌های ترکی و آبمیوه‌های تازه از جمله خوراکی‌های خیابانی هستند که در تور آلانیا و آنتالیا در انتظار گردشگران خواهند بود.

در کنار غذاهای خیابانی هر دو شهر آلانیا و آنتالیا رستوران‌های زیادی برای چشیدن طعم انواع غذاهای مدیترانه‌ای، فست فودی، بین المللی و دریایی دارند. از آنجایی که هر دو منطقه دارای آب و هوای تقریبا مدیترانه‌ای بوده و همچنین تاریخچه مشابهی دارند، گردشگران در هر دو آن‌ها غذاهای مشابه با یکدیگری را خواهند یافت. بنابراین با توجه به گفته‌های بالا می‌توان به این نتیجه رسید که وقتی صحبت از غذا در آنتالیا یا آلانیا می‌شود، هر دو شهر برابر هستند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.

 

تفریحات شبانه آلانیا در مقابل آنتالیا

یکی از مهم‌ترین مواردی که گردشگران ایرانی از سفر به مقاصد خارجی انتظار دارند، تفریحات شبانه هیجان‌انگیز و پرجنب و جوش در آن‌ها است. از همین رو یکی از بهترین معیارها برای پی بردن به اینکه سفر به آلانیا بهتر است یا آنتالیا بررسی کلاب‌ها و تفریحات شبانه در آن‌ها است. تفریحات شبانه در آلانیا معمولا با هیجان و جنب و جوش بیشتری برگزار می‌شوند. به طوری که کلاب‌ها و بارهای متعددی در محدوده مرکز شهر وجود دارند که در ساعات شب با پخش موسیقی‌های زنده و حضور دی جی‌های حرفه‌ای لحظات بسیار خوبی را برای آن‌ها رقم می‌زنند. به خصوص اینکه خیابانی به نام خیابان بار در آنتالیا وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن بارها و کلاب‌های گوناگون در آن با این نام شناخته می‌شود.

البته که آلانیا نیز دارای گزینه‌های متعددی برای لذت بردن از تفریحات شبانه پر جنب و جوش بوده اما تعداد آن‌ها در مقایسه با آنتالیا کمتر است. هر چند که در آلانیا نیز خیابانی به نام خیابان بار وجود دارد و شما در آن شاهد گردشگرانی خواهید بود که تا طلوع خورشید به خوشگذرانی مشغول هستند اما شاید از نظر تراکم تعداد بار‌ها و کلاب‌های شبانه کمتر باشند. بنابراین در نتیجه این صحبت‌ها می‌توان آنتالیا را برنده این مقایسه دانست.

 

معرفی هتل گرند پارک لارا در آنتالیا

 

امکانات و رفاه آلانیا در مقابل آنتالیا

یکی از موضوعات مهمی که می‌تواند شرایط سفر را برای توریست‌ها راحت‌ یا دشوار کند، امکانات رفاهی موجود در مقصد گردشگری است. به عنوان مثال اقامت در یک هتل راحت و مدرن، دسترسی آسان به داروخانه و سوپرمارکت، در دسترس بودن وسایل حمل و نقل عمومی و ... هر کدام از مهم‌ترین مواردی هستند که هرگز نباید در سفر نادیده گرفته شوند. هر دو گزینه آلانیا و آنتالیا از شهرهای مدرن و پیشرفته ترکیه هستند. بنابراین گردشگران هیچ مشکلی در این خصوص در سفر به هیچ یک از آن‌ها نخواهند داشت.

 

جمع‌بندی

تا این بخش از مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با تفاوت‌هایی که دو مقصد پرطرفدار توریستی ترکیه، آلانیا و آنتالیا، دارند آشنا کنیم. با توجه به مقایسه‌های انجام شده نمی‌توان با قاطعیت بیان کرده که شهری بر دیگری برتری دارد. چرا که هر دو گزینه دارای نقطه عطف‌های خاص خود بوده و در حالت کلی هر دو آن‌ها گزینه‌ای ایده‌آل برای گردش و تفریح به شمار می‌روند. بنابراین برای تصمیم‌گیری بهتر کافی است الویت‌هایی که از سفر انتظار دارید را با گفته‌های این مقاله مقایسه کرده و بهترین تصمیم را بگیرید.

 

آشنایی با دمره، مقصدی جذاب در آنتالیا

 

منبع

 

۰۱ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران