سوغات مخصوص آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
سوغات مخصوص آلانیا

آلانیا یکی از شهرهای زیبا، پرطرفدار و توریست‌پذیر کشور ترکیه است که سالانه ایرانیان زیادی به این شهر سفر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سفر به تور آلانیا این است که خیال شما از خرید سوغاتی راحت بوده و انتخاب‌های زیادی پیش روی شما وجود خواهد داشت. زیرا خرید سوغاتی برای خانواده، دوستان و یا آشنایان یکی از بزرگترین دغدغه‌‌های افراد در حین سفر است. برای خرید سوغات مخصوص آلانیا شما انتخاب‌‌های متنوعی دارید و می‌‌توانید برای هر فردی متناسب با سلیقه و علایقش، سوغات آلانیا بخرید. سوغات آلانیا شامل صنایع دستی بی نظیر این شهر ترکی و خوراکی‌‌هایی خوشمزه و منحصربفرد است. البته بسیاری از چیزهایی که شما به عنوان سوغاتی از آلانیا خریداری می‌کنید، ممکن است بین بسیاری از شهرهای ترکیه مشترک باشد. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم لیستی از بهترین چیزهایی که شما می‌توانید از آلانیا به عنوان سوغاتی بخرید را تهیه کنیم.

 

چراغ‌های تزیینی سرامیکی و موزایکی ترکی

شهر آلانیا جز شهرهایی است که شما هنگامی که به آنجا مسافرت می‌کنید، علاوه‌بر تفریحات فوق‌العاده‌ای که تجربه خواهید کرد، دغدغه‌هایی بابت خرید سوغاتی ترکیه نخواهید داشت. در واقع خرید سوغاتی می‌تواند نوعی تفریح هم محسوب شود. شما می‌توانید در بازارهای محلی و یا مراکز خرید لوکس آلانیا بچرخید، با محصولات، صنایع دستی، غذاها و خوراکی‌های محلی این شهر آشنا شوید و در نهایت سوغاتی هم برای عزیزانتان بخرید. این یعنی با یک تیر چند هدف را زده‌اید. وقتی می‌گوییم سوغات مخصوص آلانیا منظور ما یک چیز خاص نیست. زیرا تنوع چیزهایی که شما به عنوان سوغاتی می‌توانید تهیه کنید، در این شهر زیبا بالا است.

یکی از سوغاتی‌های معروف آلانیا و بسیاری دیگر از شهرهای ترکیه، چراغ‌های زیبایی است که با قطعات سرامیک یا موزاییک طراحی و تزیین شده‌اند. این چراغ‌ها در واقع جز صنایع دستی معروف ترکیه هستند. چراغ‌های تزیینی در اشکال و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توانند یک یادگاری خاص از سفر شما به این شهر زیبای ساحلی باشد.

 

چشم نظرهای شیشه‌ای

اگر در خیابان‌ها و بازارهای آلانیا قدم بزنید، حتما در بسیاری از مغازه‌های آن، شاهد چشم نظرهای آبی رنگ شیشه‌ای خواهید بود. به طوری که می‌توان این چشم نظرهای را یکی از اصلی‌ترین سوغات آلانیا دانست که به نوعی نماد سوغات این شهر و یا حتی کل کشور ترکیه محسوب می‌شود. زیرا مردم ترکیه به چشم زخم بسیار اعتقاد دارند و از چشم نظر برای دفع هرگونه چشم بد، استفاده می‌کنند. چشم نظر در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و از آن برای ساخت انواع آویز در و دیوار، دستبند، گردنبند و گوشواره، جا کلیدی و ... استفاده می‌شود که در بازارهای آلانیا تمامی انواع آن را پیدا خواهید کرد.

 

جذاب‌ترین کارهای توریستی در آلانیا

 

قهوه ترک

قهوه ترک نامی آشنا برای همه دوستداران قهوه است. این یکی از بهترین سوغاتی‌هایی است که شما می‌توانید از شهر آلانیا و البته دیگر شهرهای کشور ترکیه خریداری کنید. این قهوه در بسته بندی‌های زیبا و مناسب سوغات آلانیا، بسته بندی شده و به فروش می‌رسند. توجه داشته باشید که شما می‌توانید وسایل تهیه قهوه ترک را هم به عنوان سوغات به همراه قهوه، هدیه دهید. به عنوان مثال جذوه ظرفی است که برای تهیه قهوه ترک استفاده می‌شود و از سوغات‌های آلانیا به حساب می‌آید.

 

شیرینی‌های ترکی

یکی از سوغاتی‌هایی که خاص کشور ترکیه بوده و در شهر آلانیا به وفور پیدا می‌شود، شیرینی‌های معروف این کشور است. از آنجایی که شیرینی همیشه می‌تواند یک سوغاتی مطلوب باشد توصیه می‌کنیم خرید یکی از انواع آن را به عنوان سوغاتی در لیست الویت‌های خود قرار دهید. معروف‌ترین شیرینی‌های ترکیه شامل باقلوا، باسلوق و نوعی شیرینی به نام  cevizli sucuk است. این شیرینی‌های ترکی دارای طعمی فوق‌العاده بوده و از مواد طبیعی محلی برای تهیه آنها استفاده می‌کنند. شیرینی می‌تواند یک سوغاتی برای افرادی باشد که با آن‌ها رودربایستی دارید و یا شناخت کافی از علایق و سلیقه آن‌ها ندارید. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله بهترین دسرهای ترکی به جز باقلوا در ترکیه نیز بزنید.

 

آشنایی با دیدنی‌ترین غارهای آلانیا

 

فرش و گلیم ترک

فرش و گلیم دستباف ترک شهرت زیادی دارد. گلیم‌های دستباف با طرح‌های زیبا به صورت دیوار کوب و یا زیر انداز، بافته می‌شوند و می‌توانند سوغات مخصوص آلانیا و ترکیه از طرف شما برای نزدیکانتان باشند. وقتی صحبت از فرش دستباف می‌شود، هزاران طرح و نقش زیبا در خاطرمان می‌آید. فرش‌های دستباف ترک با طرح‌های زیبا در قالب تابلو فرش و یا کف پوش در بازارهای آلانیا و دیگر شهرهای ترکیه پیدا می‌شوند. فرش دستباف یک سوغاتی نفیس است که قیمت بالایی هم دارد.

 

انواع شال و روسری با بافت ترکی

اگر به دنبال یک سوغاتی با قیمت مناسب و زیبا برای خانم‌ها هستید، شال و روسری گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در بازارها، خیابان‌ها و مراکز خرید آلانیا، مغازه‌های شال و روسری زیادی به چشم می‌خورند و مشخص می‌کند که شال و روسری می‌تواند سوغات مخصوص آلانیا باشد. این شال‌ها دنیایی از طرح و رنگ داشته و حتی تماشای آن‌ها انسان را به وجد می‌آورد و نوعی سرگرمی هم محسوب می‌شود. وقتی وارد یک روسری فروشی در آلانیا می‌‌شوید، تنوع و زیبایی طرح و رنگ روسری‌ها شما را جذب می‌کند و این سوال پیش می‌آید که بین این همه شال و روسری زیبا کدام را انتخاب کنم؟ چرا که همه طرح‌ها زیبا هستند و شما هرکدام را بخرید مطمعنا مورد پسند واقع خواهد شد.

 

آشنایی با بهترین سواحل آلانیا

 

ادویه‌جات مخصوص ترکیه

طعم خاص غذاهای ترکی که آن‌ها را متمایز می‌کند از ادویه‌های خاصی است که در آن‌ها استفاده می‌شود. حتی اگر هیچ اطلاعی از انواع ادویه‌های ترکی ندارید کافی است که به یک ادویه فروشی بروید. با ورود به ادویه فروشی‌های آلانیا که در بازارهای این شهر تعداد آن‌ها زیاد است، عطر و رنگ و تنوع آن‌ها شما را شیفته خود خواهد کرد. ادویه‌هایی همچون پاپریکا، فلفل فرنگی و سماق سوغات مخصوص آنالیا و ترکیه است که افراد زیادی آن را به عنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود انتخاب می‌کنند. اگر می‌خواهید برای یک شخص عاشق غذا و آشپزی سوغاتی بخرید، ادویه گزینه مناسبی است.

 

محصولات چرمی ترکیه

از مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغات‌های اغلب شهرهای ترکیه مانند آلانیا، محصولات چرمی آن است. این محصولات شامل کیف، کفش، کمربند و کت هستند. مغازه‌های زیادی را در شهر آلانیا پیدا خواهید کرد که منحصرا در زمینه فروش محصولات چرمی فعالیت دارند. طرح‌های زیبا و متنوعی از محصولات چرمی را در مغازه‌های چرم فروشی آلانیا پیدا خواهید کرد که همگی عالی و منحصربفرد هستند و انتخاب از بین آن‌ها کار سختی است. توجه داشته باشید که تمامی این محصولات چرم اصل بوده و با قیمت مناسبی به فروش می‌رسند. بنابراین محصولات چرمی می‌توانند گزینه مناسبی برای سوغاتی باشند.

 

بهترین زمان برای سفر با تور آلانیا

 

ظروف سرامیکی ترکی

اگر به سوغات سراها یا بازارهای آلانیا سر بزنید، ظروف سرامیکی متنوع و زیبایی را می‌بینید که جز اصلی‌ترین صنایع دستی ترکیه هستند. همیشه صنایع دستی هر شهر و کشوری، مناسب‌ترین سوغاتی به شمار می‌آیند؛ زیرا نماد آن کشور هستند. ظروف سرامیکی ترکی با طرح‌های سنتی به صورت گلدان، بشقاب، کاسه، جعبه‌های کوچک و بزرگ برای نگهداری زیورآلات و ... تولید شده و به فروش می‌رسند.

 

خشکبار ترکیه

خشکبار از دیگر سوغات‌های خوراکی آلانیا است که افراد زیادی آن را برای سوغاتی انتخاب می‌کنند. زیرا خشکبار کشور ترکیه دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی بوده و در انواع آجیل مانند گردو، بادام، فندق و همچنین انواع میوه‌های خشک شده مانند قیسی و برگه زردآلو، نخود چی و ... به فروش می‌رسند. ناگفته نماند که در بازار آلانیا انواع خشکبار را در بسته بندی‌های جذاب و شیکی که مناسب سوغاتی هستند، به توریست‌ها عرضه می‌کنند. این مغازه‌ها چنان زیبایی و تنوعی از طعم و رنگ‌ها را دارند که محال است از آنجا دست خالی خارج شوید.

 

بهترین نقاط آلانیا که باید از آن دیدن کنید

 

لوازم آرایشی و بهداشتی ترکیه

کشور ترکیه از قطب‌های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی در دنیا به شمار می‌آید. به طوری که صنعت مد در این کشور جز صنعت‌های قوی و مهم محسوب شده و تاثیر زیادی در اقتصاد و جذب توریست و مهاجر دارد. بنابراین لوازم آرایشی و بهداشتی یک سوغات مناسب آلانیا از طرف شما برای عزیزانتان خواهند بود.

 

شیره انار ترکی

باز هم می‌گوییم که خوراکی‌ها بهترین سوغاتی‌هایی هستند که در سفر با تور آلانیا فرصت خرید آن را خواهید داشت. زیرا هم قیمت مناسبی دارند و هم به سلیقه افراد بستگی ندارد. یکی از خوراکی‌های سوغات آلانیا شیره انار است. شیره انار ترکی طعمی ملس و مطبوع دارد و از کیفیت بالایی هم برخوردار است. شیره انار به عنوان چاشنی سالاد و پخت غذاهایی همچون مرغ ترش استفاده می‌شود. شیره انار را از فروشگاه‌های مواد غذایی آلانیا می‌توانید تهیه کنید.

 

بهترین تفریحات آلانیا برای گردشگران

 

لباس‌های برند ترک

ما نام لباس ترک را در فروشگاه‌های کشور خودمان هم بسیار شنیده‌ایم و لباس برند ترک را به عنوان لباس‌های با کیفیت می‌شناسیم. بنابراین وقتی در کشور ترکیه هستید، لباس‌های ترک می‌توانند هدیه‌ای مناسب برای دوستان و آشنایان باشد. تنوع لباس‌های با کیفیت و زیبا در مراکز خرید آلانیا بالا بوده و شما در حین گشت و گذار در آن‌ها بهترین انتخاب‌ها را برای خرید خواهید داشت. انواع تاپ و تیشرت و شلوارهای جین از جمله لباس‌هایی هستند که برای سوغاتی مناسب خواهند بود.

 

حلوا و ارده ترکی

حلوا یکی از لذیذترین خوراکی‌هایی است که در حین گردش و قدم زدن در خیابان‌ها و بازار آلانیا می‌توانید بخرید، بخورید و یا حتی به عنوان سوغات آلانیا برای دوستان خود ببرید. حلوا و ارده سرشار از ویتامین و مواد مغذی است و جز خوراکی‌های با ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود.

 

آشنایی با شرایط آب و هوایی آلانیا

 

آنچه که در این مقاله شرح دادیم، نمونه‌هایی از سوغاتی‌های آلانیا و کشور ترکیه هستند که شما می‌توانید برای عزیزانتان تهیه کنید. در واقع هدف ما از نگارش این مقاله این بود که در حین سفر برای خرید سوغات مخصوص آلانیا دچار سردرگمی نشوید و از الان یک دید کلی به سوغاتی‌های این شهر داشته باشید. در هر صورت شما هرچیزی را هم که به عنوان سوغاتی بیاورید، ارزشمند خواهد بود و به طرف مقابل نشان می‌دهید که به یادش بوده‌اید پس سخت نگیرید.

 

منبع ۱ 

منبع ۲ 

منبع ۳

۲۶ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران