آشنایی با بنای تاریخی برج قرمز آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
آشنایی با بنای تاریخی برج قرمز آلانیا

آلانیا یکی از شهرهای زیبای ساحلی در کشور ترکیه است. این شهر زیبا که جذابیت‌های آن هنوز به معنای واقعی برای گردشگران شناخته نشده، مقصدی فوق‌العاده برای داشتن سفری به یادماندنی است. چرا که در سفر با تور آلانیا در کنار لذت بردن از جاذبه‌های تفریحی ساحلی فرصت این را نیز خواهید داشت تا به بازدید از بناهای تاریخی آلانیا، خرید در بازارهای محلی، رستوران گردی در آلانیا و بسیاری موارد دیگر از این اقلام بپردازید. از آنجایی که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفری گشت و گذار در بین مکان‌های تاریخی آن به منظور کشف فرهنگ و گذشته ان منطقه است در این مقاله تصمیم بر آن داریم تا شما را با یکی از خاص‌ترین بناهای قدیمی آلانیا به نام برج قرمز آلانیا آشنا کنیم. برای آشنایی با این ساختمان سرخ و خاص تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

معرفی برج قرمز آلانیا

برج قرمز یا همان سرخ که در زبان ترکی با نام (Kızıl Kule) شناخته می‌شود، یکی از بناهای مهم معماری سلجوقی در آلانیا است. این بنای قدیمی به قدری حائز اهمیت است که عموما به عنوان نماد این شهر شهرت دارد. این سازه که به زیبایی در کنار بندر واقع شده، نقطه عطفی متمایز و زیبا در شهر بوده و اغلب توریست‌ها به بازدید از آن می‌روند تا عکس‌های زیبایی را از سفر به آلانیا در کنار یکی از ساختمان‌های معروف آن به یادگار بگذارند. به خصوص اگر بر فراز یکی از تپه‌های اطراف رفته و یا از عرشه یک کشتی در حوالی آن نظاره‌گر این بنای قدیمی باشید با چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا روبرو خواهید شد. کیزیل کوله آلانیا در گذشته با هدف جلوگیری از حملات احتمالی از سمت دریا ساخته شده و امروزه یکی از بی‌نظیرترین چشم‌اندازها را از شهر آلانیا به نمایش می‌گذارد. علاوه بر موارد فوق یک نمایشگاه کوچک قوم نگاری در داخل ساختمان برج قرار دارد که بازدید از آن برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ مردم محلی خالی از لطف نخواهد بود.

 

تاریخچه برج قرمز آلانیا

بهترین کار برای پی بردن به ارزش و اهمیتی که برج سرخ آلانیا دارد، آشنایی با تاریخچه این بنای قدیمی است. برج سرخ در سال ۱۲۲۶ به دستور سلطان سلجوقی علاءالدین کیقوباد اول ساخته شد. از آنجایی که حاکم سلجوقی آلانیا را بسیار دوست داشت، ماه‌های زمستان را در اینجا گذراند. بدین ترتیب این شهر به محله زمستانی پایتخت تبدیل شد. او همچنین استادان و دانشمندان بسیاری را به آلانیا دعوت کرد و قلعه‌ها، کاخ‌ها و عمارت‌های زیبایی در آلانیا و اطراف آن ساخت که برج سرخ موفق شده به صورت حفاظت شده و با کمترین آسیب تا کنون باقی بماند. برج سرخ در طول سال‌ها توجه مسافران تور آلانیا را به خود جلب کرده و امروزه نیز به نمادی از این شهر تبدیل شده است.

 

با مراکز خرید آلانیا آشنا شوید

معمار اصلی که مسئول برپایی این بنا بود ابوعلی رها الکت از حلب بود که نام او در کتیبه‌ای واقع در قسمت شمالی نمای قلعه جاودانه شده است. کتیبه دوم که به خود سلطان تقدیم شده بر دیوار جنوبی بنا شده و علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند. علاءالدین کیقوباد اول را با عنوان «حاکم الامتها، سلطان سلاطین، حافظ صلح، فرمانروای خشکی و دو دریا و یاور مسلمانان» در دوران حکومتش می‌نامیدند. این برج نقش به سزایی در دفاع از آلانیا در برابر حملات دشمن از سمت دریا داشت. همچنین نقش دفاع از یک کشتی سازی را که یک سال بعد (سال ۱۲۲۷) در همین نزدیکی‌ها ساخته شد را بر عهده داشت. گفته می‌شود این برج در دوران محاصره توسط دشمن ظرفیت پناه دادن به دو هزار نفر را داشت. در زمان صلح نیز یک پادگان دائمی متشکل از فرمانده و چهل سرباز در برج مستقر بودند.

برای قرن‌ها، برج سرخ تنها برای اهداف نظامی استفاده می‌شد؛ اما در قرن بیستم به یکی از جاذبه‌های گردشگری آلانیا تبدیل شد. برای این منظور بازسازی گسترده‌ای بین سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۳ در آن انجام شد. در طول این بازسازی‌ها بخشی از فضای داخلی آن به مجموعه‌ای از سالن‌های نمایشگاه تبدیل گردید. همچنین سال‌ها بعد دوباره تغیراتی به منظور بازسازی و مرمت در برج قرمز انجام شدند که امروزه اغلب هر آنچه که در بازدید از این برج مشاهده خواهید کرد به سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد. نکته جالب اینکه شهرت این بنا به برج سرخ به دلیل آجرهای قرمز رنگی است که در بازسازی طبقات فوقانی آن استفاده شده است. برج سرخ بهترین بنای حفظ شده سلجوقیان در آلانیا بوده و به همین دلیل مهمترین نماد شهر به حساب می‌آید و اکنون نیز از دیدنی‌ترین مکان‌های آلانیا به شمار می‌رود. این بنا به قدری در ترکیه اهمیت دارد که تصویری از آن بر روی پشت اسکناس‌های ۲۵۰ هزار لیره‌ای بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵ چاپ شد.

سبک معماری برج قرمز آلانیا

برج سرخ آلانیا از سنگ، آجر و سنگ مرمر ساخته شده و از بناهای باستانی منطقه به شمار می‌آید. این بنا بر روی پلانی هشت ضلعی بنا شده است و هر هشت دیوار آن ۱۲.۵ متر عرض دارد. قطر بنا ۲۹ متر و ارتفاع آن چیزی در حدود ۳۳ متر است. این برج در پنج طبقه طراحی شده که برای رسیدن به آخرین طبقه آن باید از ۸۵ پله بالا بروید. با وجود ظاهر ساده بیرونی، فضای داخلی برج طراحی نسبتاً پیچیده‌ای دارد. هر طبقه دارای ساختار داخلی متفاوتی است که کاملا با توجه به نیازهای نظامی طراحی و ساخته شده‌اند. البته امروزه به دلیل گذر سال‌ها در دیوارهای بیرونی شکاف‌های کوچکی ایجاد شده‌اند و این موضوع خود حس و حالی جذاب‌تر به آن بخشیده است.

کل ساختمان توسط ستون داخلی که محور مرکزی برج را تشکیل می‌دهد، پشتیبانی می‌شود. آنچه این ستون را خاص کرده توخالی بودن آن است که درون آن مخزنی ایجاد برای تامین آب آشامیدنی مدافعان قرار داده‌اند. در آخرین طبقه، طبقه پنجم، بخشی تراس مانند وجود دارد که توسط دیواری مستحکم احاطه شده است. گفته می‌شود این طراحی با هدف محافظت از کمانداران و دفاع از برج هنگام محاصره انجام شده است. همچنین یک مسیر پیاده‌روی دایره‌ای شکل برای راه رفتن در این طبقه وجود دارد که حالتی خاص و متفاوت به آن بخشیده است.

 

برترین هتل‌های ۵ ستاره در آلانیا

 

در بازدید از برج قرمز آلانیا چه چیزهایی در انتظار ما خواهد بود؟

تا این بخش از مقاله سعی کردیم تا شما علاقه‌مندان به بناهای تاریخی ترکیه را با یکی از معروف‌ترین بناهای باستانی آلانیا آشنا کنیم. همانند هر بنای تاریخی در بازدید از این مکان نیز حس و حالی متفاوت هم چون سفر در زمان به سراغ گردشگران خواهد آمد. اما علاوه بر موارد فوق چه چیزهایی در بازدید از این مکان در انتظار شما خواهد بود؟ در زیر به چند مورد از مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم:

  • برج سرخ درست در کنار کارخانه کشتی سازی آلانیا قرار دارد. به طوری که دیوار ساحلی قلعه از کارخانه کشتی سازی شروع شده و به برج سرخ ختم می‌شود. بنابراین در بازدید از این مکان با یک تیر دو نشان زده و همزمان از هر دو آن‌ها می‌توانید دیدن کنید.
  • برج سرخ آلانیا بر روی بستر سنگی در زمینی شیبدار و مشرف به بندر ساخته شده است. این بنا به دلیل سنگ‌ها و آجرهای قرمز رنگ به کار رفته در طراحی و ساخت آن، برج قرمز نامیده می‌شود. شما در بازدید از این مجموعه می‌توانید از چشم‌انداز زیبای بندر را نیز تماشا کنید.
  • گردشگران و علاقه‌مندان به بناهای تاریخی در بازدید از قلعه سرخ آلانیا این امکان را خواهند داشت تا در کنار طراحی و سبک معماری خارجی آن، وارد این بنا شده و از قسمت‌های داخلی آن نیز دیدن کنند. همان طور که گفته شد این ساختمان از ۵ طبقه تشکیل شده که امکان بازدید از تک تک آن‌ها وجود دارد. وقتی به طبقات بالاتر می‌روید، می‌توانید از طریق سوراخ‌های روی دیوارها به اطراف نگاه کرده و از مناظر بندر لذت ببرید. همچنین نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلفی در طبقات مختلف در کیزیل کوله در دوره‌های خاصی برگزار می‌شود که از تمایل داشته باشید می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.
  • طبقه همکف برج به عنوان بخشی از موزه آلانیا در مورد آثار قوم نگاری استفاده می‌شود. لباس‌های دوره عثمانی، نمونه‌های صنایع دستی و نیمکت‌هایی که در آن دوران تولید می‌شد در این موزه به نمایش گذاشته شده است. اگر فرصت بازدید از دیگر موزه‌های آلانیا را نداشتید، پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از برج قرمز آلانیا حتما سری به این قسمت بزنید.
  • یک آب انبار در وسط برج قرار دارد که گفته می‌شود در دوره عثمانی به عنوان آب انبار استفاده می‌گردید.
  • وقتی از طبقه بالای برج به اطراف نگاه کنید، منظره‌ای را خواهید دید که دیوارها، برج‌ها و بندری را که شبه جزیره را احاطه کرده‌اند، در بر می‌گیرد.

 

نحوه دسترسی به برج قرمز آلانیا

همان طور که گفته شد برج سرخ نمادی از شهر آلانیا بوده و به همین دلیل در کل این منطقه شناخته شده است. در نتیجه گردشگران تور آلانیا می‌توانند با کرایه تاکسی یا راهنمایی بومیان به آن دسترسی آسانی داشته باشند. دسترسی به برج قرمز از هر منطقه شهر آلانیا آسان و کم هزینه بوده اما راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش استفاده از اتوبوس است. شما می‌توانید با اتوبوس شماره ۱، ۴۰ و ۵۰ به بازدید از Kızıl Kule بروید.

 

تفریحات تابستانی در بهترین سواحل آلانیا

 

هزینه و زمان بازدید از برج قرمز آلانیا

گردشگرانی که علاقه به بازدید از برج سرخ آلانیا را دارند باید در بین ساعات ۹ صبح الی ۷ عصر در آن حضور داشته باشند. البته این ساعات مربوط به فصل بهار و تابستان (آوریل تا اکتبر) است. چنانچه قصد بازدید از برج قرمز را در طول زمستان دارید درهای ورودی از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود. همچنین برای ورود به آن خرید بلیط الزامی است. هزینه بلیط برای هر نفر ۱۲ لیر بوده و این مبلغ صرفا برای ورود و بازدید از برج قرمز است. چنانچه قصد بازدید از قسمت کشتی سازی را نیز دارید باید مبلغ ۱۷ لیر برای تهیه بلیط ترکیبی پرداخت کنید.

 

منبع ۱ 

منبع ۲ 

۱۶ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران