آشنایی با دیدنی‌ترین غارهای آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
آشنایی با دیدنی‌ترین غارهای آلانیا

جاذبه‌های طبیعی در هر سفری یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید هستند. مهم نیست که چه قدر به خرید کردن یا تفریحات هیجان‌انگیز علاقه دارید. در هر صورت طبیعت‌گردی و وارد شدن به دنیای زیبای آن حس و حال بسیار متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد. حال در این میان یکی از متفاوت‌ترین مکان‌هایی که در دل طبیعت فرصت کشف کردن آن را خواهید داشت، غارها هستند. به خصوص شهر زیبای آلانیای ترکیه با دارا بودن غارهای متنوع به یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور از لحاظ بافت غاری تبدیل شده است. به طوری که می‌توان آلانیا را «شهر غارها» نامید و در سفر به آن غرق در دنیای متفاوت این زیبایی طبیعت شد. چنانچه شما نیز قصد رزرو تور آلانیا را دارید توصیه می‌کنیم حتما برای داشتن یک روز متفاوت در طول سفر خود به غارگردی در این شهر بروید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا لیست کاملی از دیدنی‌ترین غارهای آلانیا را برای علاقه‌مندان گردآوری کنیم.

 

غار داملاتاش در آلانیا (Damlataş Cave)

غار داملاتاش تا سال‌ها پیش به صورت ناشناخته در آلانیا وجود داشت. به طوری که در سال ۱۹۴۸ به صورت کاملا اتفاقی در حین ساخت بندر کشف گردید. این غار زیبا در ساحل غربی قلعه تاریخی آلانیا و در پای غربی شبه جزیره هلد واقع شده است. قسمت ورودی آن تقریبا ۵۰ متر بوده و بعد عبور از دروازه اصلی به فضای استوانه‌ای درونی راه پیدا خواهید کرد. با عبور از این قسمت نیز میتوانید تا انتهای ته غار رفته و به گشت و گذار در آن مشغول شوید. نام غار داملاتاش برگرفته از استالاکتیتی است که توسط قطرات آب به وجود آمده‌اند. طبق گفته زمین شناسان استالاکتیت و استالاگمیت داخل غار در ۱۵ هزار سال تشکیل شده است. این غار یکی از جاذبه‌های تاریخی آلانیا شناخته می‌شود.

 

بهترین آپارتمان‌های اجاره‌ای در آلانیا

این غار به جز زیبایی منحصر به فردی که دارد، به دلیل فضا و هوای خاص خود به افراد مبتلا به آسم کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس کشیده و حتی تا حد زیادی درمان شوند. به طوری که برخی از افرادی که از این موضوع مطلع هستند با کنترل پزشک وارد غار داملاتاش آلانیا شده و یک دوره درمانی ۲۱ روزه را در آن سپری می‌کنند! هوای این غار از ۷۱ درصد نیتروژن و ۲۰.۵ درصد اکسیژن تشکیل شده و مابقی آن شامل دیگرگازها از قبیل دی‌اکسید کربن و ...  است. آنچه این غار را به یکی از عجیب‌ترین غارهای دنیا تبدیل کرده این است که هوای غار ۱۰ تا ۱۲ برابر بیشتر از هوای معمولی دی اکسید کربن دارد.

نکته جالب اینکه آب و هوای غار در طول فصول سال تغییر نمی‌کند و درجه حرارت آن عموما ۲۲ درجه سانتی گراد است. رطوبت این غار ۹۵ درصد بوده و فشار ثابت هوا در آن ۷۶۰ میلی‌متر جیوه است. ناگفته نماند که داملاتاش اولین غاری است که در سفر به تور ترکیه به روی گردشگری باز شد. علاوه بر گشت و گذار درون غار داملاتاش توریست‌ها این فرصت را خواهند داشت تا گشت کوچکی در بازارچه اطراف زده و یادگاری‌هایی را برای خود و دوستان خریداری کنند. همچنین جلوی غار یک ساحل زیبا نیز وجود دارد که امکان شنا را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

 

غار دزدان دریایی در آلانیا (Korsanlar Cave)

از دیگر غارهای جذاب و دیدنی آلانیا، غار دزدان دریایی است که در زیر شبه جزیره تاریخی و محل قرارگیری قلعه آلانیا واقع شده است. این غار که به زبان ترکی با عنوان کورسانلار نیز شناخته می‌شود که به معنای همان دزدان دریایی است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی به دلیل داستان‌هایی که در مورد آن گفته می‌شوند نیز شهرت دارد. این غار دارای ارتفاع سقف در حدود ۷۸ متر بوده و همین گشت و گذار در آن را برای گردشگران آسان کرده است. طبق داستان‌های نقل شده در زمان‌های قدیم دزدان دریایی از این غار به عنوان انبار غنیمت و نگهداری دخترانی که ربوده می‌شدند، استفاده می‌کردند. بر اساس شایعات، گفته می‌شود که این غار به قلعه راه ارتباطی داشته و سپس پس از صدها و شاید هزاران سال این مسیر سقوط کرده و بسته شده است.

 

معرفی موزه‌های آلانیا

 از جمله جذابیت‌های غار دزدان دریایی این است که گردشگران می‌توانند با قایق وارد آن شده و بخش‌های مختلف این مکان فوق‌العاده طبیعی را کشف کنند. علاقه‌مندان به بازدید از غار کورسانلار آلانیا می‌توانند با تورهای گردشگری این منطقه همراه شده و با قایق‌های کوچک وارد آن شوند. قایق سواری در این منطقه یکی از بهترین تفریحات آلانیا برای گردشگران محسوب می‌شود. همچنین در صورت تمایل می‌توانید برای ورود به غار شنا کنید که علاوه بر بازدید از آن جنبه تفریح و خوش‌گذرانی نیز خواهد داشت.

 

غار فسفرلو در آلانیا (Fosforlu Cave)

مورد بعدی از زیباترین غارهایی که در آلانیا فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، غار فسفرلو است. آنچه که غار فسفرلو را خاص‌تر می‌کند قرار گرفتن آن نیز در دسته غارهای دریایی است. به طوری که در کنار غار داملاتاش در شبه جزیره قرار گرفته و برای وارد شدن به آن باید از قایق‌های کوچک استفاده کرد. به دلیل ساختار زمین شناسی، زمین در شب ها به دلیل انعکاس نور مهتاب تقریباً به رنگ فسفری در آمده و درخشش بسیار چشم‌نوازی پیدا می‌کند. همین موضوع سبب شده تا این غار با نام فسفرلو در بین گردشگران به معنای غار فسفری شناخته شود. علاوه بر زیبایی و جنبه‌های گردشگری، غار فسفرلو دارای بخش‌هایی برای استراحت و شنا برای مسافران تور آلانیا است تا یک تجربه لذت بخشی را برای شما به یادگار ثبت کند.

 

هتل ساحلی و ۴ ستاره علاالدین در آلانیا

 

غار عاشقان در آلانیا (Aşıklar Cave)

غار عاشقان در ضلع جنوب غربی شبه جزیره تاریخی آلانیا قرار داشته و دارای بافتی بسیار خاص و دیدنی است. در ورودی این غار بسیار باریک بوده و برای وارد شدن به آن باید به صورت انفرادی عبور کنید. البته این غار دارای دو ورودی است. به این صورت که گردشگران می‌توانند سوار بر قایق‌ها شده و بعد از اینکه قایق در کنار صخره‌ها به سمت دماغه سیلواردا رسید، می‌توان با صخره نوردی به قسمت انتهای غار دسترسی داشت. توجه داشته باشید که برخی از قسمت‌های غار دارای سقف کوتاهی بوده و گاهی اوقات هنگام راه رفتن در آن باید خم شوید. ارتفاع ورودی در سمت غار داملاتاش از دریا ۸ متر است. بنابراین در صورت تمایل می‌توان شیرجه‌ای به آب دریا زده و در کنار غار نوردی از شنا و آبتنی نیز لذت برد. گفته می‌شود که این غار معمولا توسط زوجهای عاشق برای قرارهای مخفیانه انتخاب می‌شد. به همین دلیل به عنوان غار عشاق نامگذاری شده است و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری پر بازدید آلانیا به شمار می رود.

 

غار دیم در آلانیا (Dim Cave)

دیم، دومین غار بزرگ ترکیه است که در سفر به آلانیا فرصت بازدید از آن را خواهید داشت. این غار بزرگ و دیدنی در فاصله ۱۱ کیلومتری از آلانیا و در دامنه کوه جبلی رئیس (Cebel-i Reis) به ارتفاع ۱۶۴۹ متر واقع شده و یکی از مقاصد گردشگری توریست‌ها در سفر به تور آلانیا است. ارتفاع غار دیم در حدود ۲۳۲ متر بوده و دروازه آن اولین بار در سال ۱۹۹۸ برای بازدید به روی گردشگران باز شد. قدمت غار دیم توسط گردشگران حدودا ۱ میلیون سال تخمین زده می‌شود.

 

معرفی ۱۰ هتل لوکس و خاص در آلانیا

در داخل غار دو مسیر وجود دارد که یکی ۵۰ متر و دیگری ۳۶۰ متر طول دارد. همچنین دریاچه کوچکی در سمت غار وجود داشته و این جذابیت و زیبایی دوچندانی به آن بخشیده است. البته این دریاچه برای شنا کردن مناسب نبوده اما دارای جذابیت بصری زیادی است. هر چند که مسیر ۳۶۰ متری غار کمی طولانی‌تر است اما گردشی دلپذیرتر را با مناظر فوق‌العاده‌ای از استالاگمیت و استالاکتیت برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. پس از گشت و گذار در غاره دیم می‌توانید به سمت دره دیم کریک رفته و یک پیک نیک به یاد ماندنی را به همراه هم سفران برای خود رقم بزنید. در کنار غارنوردی بازدید از این منطقه به دلیل چشم‌انداز زیبا و پانورامایی که از قلعه آلانیا ارائه می‌دهد در بین توریست‌ها بسیار محبوب و پرطرفدار است.

 

غار کادلینی در آلانیا (Kadıini Cave)

آخرین مورد از دیدنی‌ترین غارهای آلانیا که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، غار کادلینی است. این غار زیبا در نزدیکی محله اوبا، کادیپیناری (Kadıpınarı) و در فاصله تقریبا ۱۵ کیلومتری شمال شرقی آلانیا قرار گرفته است. در بازدید از این غار شاهد استخوان‌های انسان به جا مانده از هزاران سال قبل خواهید شد که جذابیت غار را برای گردشگران چندین برابر کرده‌اند. این فسیل‌ها در تحقیقات انجام شده در سال ۱۹۵۷ پیدا شدند و تخمین زده می‌شوند که به اولین انسان‌هایی که در آلانیا استقرار داشتند، تعلق دارند.

غار کادلینی در منطقه‌ای قرار گرفته که بعد از بازدید از غار می‌توانید به گشت و گذار در نواحی اطراف رفته و از جاذبه‌های دیدنی آلانیا و تفریحات موجود در این حوالی نیز لذت ببرید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید  به مناطق پیک نیک در مجاورت غار رفته و روز متفاوتی را در کنار خانواده خود سپری کنید. این غار هنوز به اندازه کافی در بین توریست‌ها شناخته شده نبوده وبه همین دلیل اغلب روزهای سال خلوت و آرام است. نکته جالب اینکه هنوز تمامی قسمت‌های غار کادلینی کشف شده و زمین‌شناسان اطلاعات دقیق از طول دقیق آن ندارند. به همین دلیل تنها قسمت مشخصی از غار برای بازدید عموم مردم باز بوده و شما در همین قسمت‌ها فرصت تماشای بافت‌های بسیار زیبا و دیدنی از استالاکتیت‌ها و دیکیت‌های پر زرق و برق را خواهید داشت. به طوری که شکوه و عظمت آن‌ها چیزی در حدود سه برابر غار داملاتاش است.

 

هتل ۵ ستاره گرند کاپتان در آلانیا

 

منبع ۱ 

منبع ۲

۲۱ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران