آشنایی با فرودگاه آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
آشنایی با فرودگاه آلانیا

این روزها سفر به تمامی شهرهای ساحلی ترکیه در بین توریست‌های ایرانی محبوبیت بالایی پیدا کرده است. چرا که با سفر به این شهرها می‌توانید از بهترین تفریحات دریایی و ساحلی بهره ببرید. یکی از این گزینه‌ها تور آلانیا می‌باشد. آلانیا جز شهرهای ساحلی و البته تاریخی ترکیه است که در کنار لذت بردن از دریا می‌توانید به بازدید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی آن نیز بپردازید. از آنجایی که سفر هوایی گزینه‌ای کم هزینه، سریع و آسان می‌باشد اغلب افراد تمایل دارند تا با هواپیما مسیر این مقصد گردشگری را در پیش بگیرند. خوشبختانه آلانیا قابلیت دسترسی با هواپیما را داشته و مسافران می‌توانند نهایت استفاده را از زمان خود در تعطیلات بکنند. در صورتی که دوست دارید سفری هوایی به آلانیا را داشته باشید در این مقاله با ما باشید تا شما را با فرودگاه آلانیا آشنا کنیم.

 

موقعیت مکانی شهر آلانیا

قبل از معرفی و بررسی فرودگاه آلانیا بهتر است تا نیم نگاهی به موقعیت مکانی آن داشته باشیم. این شهر توریستی در استان آنتالیا و در منطقه‌ای به نام آک واقع شده است. بنابراین آب و هوایی مدیترانه‌ای و متعدل و مشابه با آنتالیا را دارا است.در این شهر شما فرصت پرداختن به تفریحات متنوعی را اعم از بازدید جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، بازار و خرید، تفریحات دریایی، گشت و گذار شهری و ... را خواهید داشت. تمامی این موارد سبب شده‌اند تا آلانیا به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ترکیه تبدیل شود.

 

معرفی فرودگاه آلانیا

همان طور که گفته شد آلانیا جز شهرهای پرطرفدار ترکیه از نظر توریست‌ها است. به طوری که افراد بسیاری تمایل دارند از شهر آلانیا دیدن کنند و از تفریحات و بافت تاریخی آن نهایت لذت را ببرند. این موضوع سبب شده تا در سال‌های اخیر توجه بر پیشرفت و تاسیس هتل‌ها و مجهز شدن آن به امکانات رفاهی بیشتر افزایش یابد. به طوری که در این شهر هر آنچه را که از یک سفر انتظار دارید را به صورت تمام و کمال در اختیار خواهید داشت. یکی از ضرورت‌های شهرهای توریستی بین‌المللی در بر داشتن فرودگاه است. زیرا اغلب توریست‌ها سفر هوایی را برای رفاه بیشتر و صرفه‌جویی در زمان خود ترجیح می‌دهند. بنابراین آلانیا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شما می‌توانید سفری هوایی به این شهر را تجربه کنید.

فرودگاه آلانیا با نام فرودگاه قاضی پاشا (Gazipasa Airport) شناخته می‌شود. البته این فرودگاه در گذشته صرفا برای پروازهای داخلی افتتاح شده بود. اما هم اکنون شما می‌توانید برای پروازهای بین‌المللی خود نیز از این فرودگاه استفاده کنید. تاریخ تاسیس فرودگاه قاضی پاشا به سال ۱۹۹۷ برمی‌گردد. در سال ۲۰۲۱ مدیریت فرودگاه فضا را برای پروازهای بین‌المللی مساعد کرد. بنابراین دیگر نیازی به رفتن به فرودگاه آنتالیا و در پیش گرفتن مسیر آلانیا به صورت زمینی نیست.

 

جذاب‌ترین کارها در کونکالیِ آلانیا

 

مشخصات فرودگاه آلانیا (فرودگاه قاضی پاشا)

فرودگاه‌ آلانیا یا همان قاضی پاشا در ارتفاع ۲۸ متری از سطح دریا قرار دارد. طبق آمارهای به دست آمده در طول سال بالغ بر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از طریق این فرودگاه جابجا می‌شوند که تعداد آن در حال افزایش است. چرا که کمتر از یک سال از افتتاح خطوط هوایی خارجی در این فرودگاه می‌گذرد. مساحت پایانه فرودگاه قاضی پاشا به صورت تقریبی ۶۷۰۰ متر مربع است.

در صورتی که پرواز مستقیم از فرودگاه تهران را به مقصد فرودگاه آلانیا انتخاب کنید باید مسافتی در حدود ۱۷۱۸ کیلومتر را طی کنید. پیمودن این مسافت به صورت هوایی حدودا ۲ ساعت و نیم زمان نیاز خواهد داشت. توجه داشته باشید که این مدت زمان حدودی بوده و بسته به شرایط آب و هوایی امکان افزایش آن وجود دارد.

 

امکانات فرودگاه آلانیا

از آنجایی که فرودگاه آلانیا جز پایانه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود از امکانات رفاهی و خدماتی کاملی طبق استانداردهای جهانی برخوردار است. از جمله مهم‌ترین امکانات فرودگاه قاضی پاشا می‌توان به پارکینگ اختصاصی آن با ظرفیت پذیرش ۱۰۵ خودرو اشاره کرد. نگه‌داری خودرو در این پارکینگ با دریافت هزینه به صورت روزانه صورت می‌گیرد. از دیگر خدمات فرودگاه آلانیا می‌توان به مجهز بودن آن به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمازخانه
  • داروخانه
  • رزرواسیون هتل
  • مرکز فوریت‌های پزشکی
  • بخش اشیا گمشده
  • سرویس بهداشتی
  • شعبه‌های بانک و خدماتی بانکی
  • مراکز تبدیل ارز
  • دستگاه بسته‌بندی چمدان
  • کافه و رستوران
  • مارکت و غیره

کد یاتا فرودگاه آلانیا با نام رسمی فرودگاه قاضی پاشا (Gazipasa Airport) با حروف GZP نشان داده می‌شود. همچنین کد ایکائو این فرودگاه بین‌المللی LTFG می‌باشد. در صورت نیاز به برقراری تماس تلفنی با فرودگاه قاضی پاشا آلانیا باید ۰۰۹۰۲۴۲۵۸۲۷۱۲۶ را شماره‌گیری کنید.

 

پروازهای بین‌المللی فرودگاه آلانیا

همان طور که بیان شد فرودگاه آلانیا یک فرودگاه بین‌المللی بوده و روزانه پروازهای داخلی و خارجی متعددی از آن به مقاصد مختلف انجام می‌شود. البته برنامه پروازهای انجام شده از این فرودگاه به صورت فصلی متغیر هستند. به این صورت که در روزهای تعطیل بیشتر پروازها به مقصد آلانیا انجام می‌شوند. در حالی که روزهای ایام هفته اکثر پروازها از آلانیا به دیگر مقاصد صورت می‌گیرد. هم اکنون تعداد شرکت‌های هواپیمایی که با فرودگاه آلانیا همکاری دارند به بیش از ۱۰ عدد می‌رسد. از جمله شرکت‌های هواپیمایی ایرانی که از فرودگاه تهران به مقصد قاضی پاشا فعالیت دارند می‌توان پگاسوس و کیش ایر را نام برد.

هزینه خرید بلیط هواپیما از تهران به آلانیا بسته به شرکت هواپیمایی، تاریخ و ساعت سفر می‌تواند متغیر باشد. در کل مسیر یک طرفه از تهران به آلانیا تقریبا ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان خواهد بود. پروازهای تهران به آلانیا در روزهای جمعه و پروازهای مسیر برگشت در روزهای پنجشنبه و جمعه می‌باشند. در دیگر روزهای هفته اگر قصد سفر به آلانیا را دارید می‌توانید فرودگاه استانبول یا آنتالیا را انتخاب کنید. البته در نظر بگیرید که در چنین شرایطی باید بخشی از مسیر را به صورت زمینی طی کنید. از دیگر پروازهای بین‌المللی که از فرودگاه قاضی پاشا به مقصد دیگر کشورهای خارجی انجام می‌شوند، عبارتند از: آمستردام، هلسینکی، هامبورگ، کپنهاگ، بروکسل، استکهلم و غیره.

 

آشنایی با شرایط آب و هوایی آلانیا

 

مسیر دسترسی به فرودگاه آلانیا

فرودگاه قاضی پاشا آلانیا در محدوده خارج از شهر آلانیا و در منطقه‌ای به نام محموت لار قرار گرفته است. به طوری که گردشگران باید برای دسترسی به این فرودگاه از مرکز شهر آلانیا مسافتی در حدود ۳۰ دقیقه را با اتومبیل طی کنند. از بزرگترین مزیت این فرودگاه فاصله نزدیک آن به شهر آلانیا است. چرا که فرودگاه‌ آنتالیا از مرکز شهر آنتالیا فاصله بیشتری دارد. گردشگران به منظور دسترسی به فرودگاه‌ بین‌المللی آلانیا باید یکی از روش‌های حمل و نقل زیر را انتخاب کنند:

 

  • دسترسی به فرودگاه‌ آلانیا از طریق سرویس فرودگاه

فرودگاه قاضی پاشا دارای سیستم حمل و نقل اختصاصی است. بنابراین افراد می‌توانند بدون دغدغه از سرویس فرودگاه به منظور جابجایی استفاده کنند. این سرویس‌ها به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند. اتومبیل‌های به کار رفته در این راستا اتوبوس‌های مخصوص شرکت حمل و نقل عمومی کشور ترکیه هستند. ساعت خدمت رسانی این اتوبوس‌ها طوری تنظیم شده که نهایتا بعد از ۲۵ دقیقه پس از فرود هواپیما در مقابل درب خروجی فرودگاه قرار می‌گیرند. بنابراین تا شما چمدان‌های خود را تحویل بگیرید اتوبوس آماده جابجایی شما خواهد بود. توجه داشته باشید که اتوبوس‌ها خیلی سریع پر می‌شوند. بنابراین اگر عجله دارید برای رسیدن به آن‌ها باید کمی دست بجنبانید.

  • دسترسی به فرودگاه‌ آلانیا از طریق تاکسی فرودگاه

از دیگر روش‌های دسترسی به فرودگاه قاضی پاشا و یا انتقال از فرودگاه به هتل استفاده از تاکسی‌های اختصاصی فرودگاه است. این تاکسی‌ها در هر لحظه‌ای آماده خدمت رسانی به مسافران هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به بخش تاکسی‌رانی فرودگاه مراجعه کرده و ماشین خود را کرایه کنید. توجه داشته باشید که قبل از سوار شدن به تاکسی باید مقصد خود را مشخص کنید. خبر خوب اینکه تاکسی‌های فرودگاه واحدهای پولی مختلفی را از جمله لیر، دلار و یورو قبول می‌کنند. ناگفته نماند که تاکسی‌های فرودگاه از لحاظ هزینه‌ای قیمت بالایی را دریافت می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال یک حمل و نقل اقتصادی و به صرفه هستید توصیه می‌کنیم روش‌های دیگری را به جای تاکسی فرودگاهی انتخاب کنید.

  • دسترسی به فرودگاه‌ آلانیا از طریق اجاره خودرو

گردشگران تور آلانیا این امکان را دارند تا از خودروهای اجاره‌ای برای جابجایی در سطح شهر استفاده کنند. البته اجاره خودرو در کشور خارجی برای توریست‌ها کمی پیچیده است. زیرا شما باید گواهینامه بین‌المللی داشته باشید. در غیر این صورت اجازه کرایه خودرو داده نخواهد شد. شما می‌توانید اتومبیل مورد نظر خود را از فرودگاه کرایه کرده و تا پایان سفر به کمک آن به گردش و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آلانیا و اطراف بروید. هزینه کرایه خودرو بسته به مدل ماشینی که انتخاب می‌کنید و تعداد روزهایی که قصد کرایه خودرو را دارید متغیر خواهد بود. علاوه بر آن مبلغی را که هر بار برای پر کردن باک بنزین باید پرداخت کنید را نیز محاسبه کنید.

 

گشت و گذاری خانوادگی در تور آلانیا

۱۵ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران