آشنایی با شرایط آب و هوایی آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا
آشنایی با شرایط آب و هوایی آلانیا

آلانیا از جمله شهرهای ساحلی کشور ترکیه می‌باشد که این روزها مورد توجه بسیاری از گردشگران از سرتاسر دنیا واقع شده است. چرا که با رفتن به این شهر ساحلی می‌توان از چشم‌اندازهای زیبا و تفریحات آبی متنوع آن نهایت استفاده را کرد. از طرفی دیگر آلانیا در همسایگی آنتالیا قرار گرفته و توریست‌های تور آلانیا این فرصت را خواهند داشت تا با یک تیر دو نشان زده و به بازدید از شهر آنتالیا نیز بروند. برای اینکه مسافران بتوانند حداکثر استفاده را از امکانات و تفریحات این شهر بکنند باید بهترین زمان را از لحاظ شرایط آب و هوایی آلانیا انتخاب کنند. برای این منظور در این مقاله به بررسی شرایط آب و هوایی آلانیا پرداخته‌ایم. اگر شما نیز برنامه سفر به این شهر ساحلی ترکیه را در سر دارید اما هنوز تصمیم خود را برای انتخاب تاریخ سفر نگرفته‌اید تا پایان این نوشته ما را دنبال کنید.

 

شرایط کلی آب و هوای آلانیا

قبل از اینکه به صورت جزئی و دقیق به بررسی شرایط آب و هوایی آلانیا در ماه‌ها و فصل‌های مختلف سال بپردازیم بهتر است نگاهی اساسی به جو هوایی این شهر زیبا داشته باشیم. در حالت کلی آلانیا دارای آب و هوایی گرم و معتدل است. به همین دلیل اگر در فصل زمستان با تور آلانیا به این مقصد گردشگری سفر کردید انتظار زمستان سرد و سخت را نداشته باشید. البته فصل زمستان بیشتر با بارش باران و گاهی برف همراه است و فصل تابستان هرگز بارندگی در آن رخ نمی‌دهد. به طور میانگین دمای شهر آلانیا در طول سال در بین ۱۸ الی ۱۰ درجه متغیر خواهد بود. علاوه بر آن میزان بارندگی نیز در ۴ ماه سال تقریبا ۱۰۸۷ میلی متر است.

گرم‌ترین ماه سال در آلانیا آگوست است که شهر شاهد میانگین دمای ۲۶ الی ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در حالی که سردترین ماه سال ژانویه بوده و میانگین دما در این ماه بین ۱۱ الی ۱۲ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. اگر دوست دارید تا از تفریحات آبی و سواحل آلانیا لذت ببرید گرم‌ترین ماه سال گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

 

معرفی بهترین رستوران‌های آلانیا

شرایط آب و هوایی آلانیا در فصل‌های مختلف سال

اکنون که با کلیت شرایط آب و هوایی آلانیا آشنا شدید نوبت به بررسی آن در هر یک از فصل‌های سال می‌رسد. دمای هوا در هر چهار فصل سال در آلانیا به صورت زیر خواهد بود:

 

شرایط آب و هوایی آلانیا در فصل بهار

فصل بهار در شهر آلانیا از نیمه‌های اسفند ماه آغاز شده و تا نیمه‌های خرداد ماه ادامه می‌یابد. این فصل از لحاظ پیاده‌روی در سطح شهر و طبیعت‌گردی در آلانیا بهترین زمان می‌باشد. چرا که دارای شرایط بسیار مطبوع و دلپذیری است. میانگین میزان دما در فصل بهار در این شهر زیبای ساحلی تقریبا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین هوا نه به قدری گرم خواهد بود که سبب گرما‌زدگی توریست‌ها شود و نه آنقدر سرد خواهد بود که نتوانید از هتل خود برای گشت و گذار بیرون بروید. حداکثر دما در این ماه‌های سال ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. ناگفته نماند که این دما برای طول روز صادق بوده و در شب‌ها می‌توان شاهد کاهش دما و سرمای ملایم شد. بنابراین بهتر است گردشگرانی که فصل بهار را برای سفر با تور آلانیا انتخاب می‌کنند یک لباس گرم سبک مثل ژاکت را به همراه داشته باشند. برخی از شب‌های بهار دما تا ۹ درجه سانتی‌گراد نیز کاهش می‌یابد.

از جمله تفریحات بهاری در آلانیا می‌توان به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری در سطح شهر و خرید‌های ارزان قیمت اشاره کرد. اما به دلیل سرمای هوا، رفتن به سواحل با هدف شنا کردن چندان ممکن نخواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به آلانیا در فصل بهار را داشته و علاقه زیادی به شنا کردن دارید حتما هتلی را رزرو کنید که دارای استخر در فضای بسته یا استخر روباز با آب گرم داشته باشد.

 

با مراکز خرید آلانیا آشنا شوید

شرایط آب و هوایی آلانیا در فصل تابستان

پرطرفدارترین روزهای سال در بین گردشگران برای رفتن به آلانیا فصل تابستان است. چرا که در این فصل از سال آلانیا گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و توریست‌ها این فرصت را خواهند داشت تا نهایت استفاده را از سواحل زیبای آلانیا بکنند. فصل تابستان به معنای واقعی با فرا رسیدن روزهای پایانی خرداد آغاز شده و تا اواسط شهریور ماه ادامه می‌یابد. میانگین دما در این روزهای سال تقریبا ۳۱ درجه سانتی‌گراد بوده و شنا در دریا بهترین تفریح برای ریلکس کردن و فرار از گرمای هوا خواهد بود.

اغلب هتل‌های آلانیا دارای ساحل اختصاصی خود بوده و شما این امکان را خواهید داشت تا با چند قدم پیاده‌روی به خود را به سواحل زیبای شهر برای تفریح و خوشگذرانی برسانید. البته به دلیل سیل عظیم گردشگران به آلانیا در فصل تابستان قیمت‌ها کمی بالاتر می‌باشد. به همین دلیل اگر اهل تفریحات آبی و دریا نیستید و دوست دارید سفری اقتصادی به آلانیا را داشته باشید بهتر است تا فصل دیگری را برای سفر با تور آلانیا انتخاب کنید.

شرایط آب و هوایی آلانیا در فصل پاییز

پاییز یکی از محبوب‌ترین فصل‌های گردشگری می‌باشد. چرا که در این فصل آب و هوای منطقه حالتی ملایم و طبیعت پوششی زیبا و جذاب به خود پیدا می‌کند. شهر آلانیا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گردشگران می‌توانند با سفر در فصل پاییز لحظات خوشی را در این مقصد گردشگری برای خود رقم بزنند. تقریبا از نیمه‌های شهریور ماه فصل پاییز در آلانیا آغاز می‌شود و تا نیمه‌ها و حتی اواخر آذر ماه ادامه می‌یابد. در اوایل پاییز دمای هوا کاهش شدیدی نخواهد داشت. به طوری که آب دریا همچنان گرم بوده و علاقه‌مندان فرصت شنا کردن را در سواحل آلانیا خواهند داشت. اما با نزدیک شدن به نیمه‌های پاییز دیگر امکان شنا و تفریحات آبی را نخواهید داشت. از لحاظ بارندگی آلانیا شاهد حداکثر میزان بارش و رطوبت در فصل پاییز می‌باشد. بنابراین اگر دوست ندارید تا در طول سفر گرفتار باران شوید بهتر است از روزهای اولیه پاییز مسیر آلانیا را در پیش بگیرید.

 

برترین هتل‌های ۵ ستاره در آلانیا

شرایط آب و هوایی آلانیا در فصل زمستان

از لحاظ شرایط آب و هوایی می‌توان گفت که فصل زمستان آلانیا مرطوب‌ترین زمان در طول سال خواهد بود. در این فصل بارش‌های باران و حتی برف شدت پیدا می‌کند و مسافران در این تاریخ‌ها باید چتر و لباس‌های گرمی را با خود به همراه داشته باشند. از آنجایی که اغلب توریست‌های تور آلانیا دوست دارند تا از تفریحات آبی و سواحل این شهر بی‌نظیر استفاده کنند تعداد مسافران در این فصل به حداقل میزان خود خواهد رسید. به طوری که شهر خلوت‌ترین حالت خود در مقایسه با دیگر فصل‌های سال را می‌گذراند. این موضوع سبب شده تا فروشندگان تخفیف‌های خوبی را بر روی اجناس خود اعمال کرده و قیمت پرواز و رزرو اتاق‌ها نیز تا حد زیادی کاهش یابد.

پس اگر سرمای هوا برای شما اهمیتی نداشته و قصد یک سفر ارزان به آلانیا را دارید فصل زمستان بهترین زمان ممکن برای شما خواهد بود. ناگفته نماند که زمستان‌های آلانیا چندان سخت و سوزناک نبوده و به ندرت دما به زیر صفر درجه سانتی‌گراد در این فصل از سال می‌رسد.

بهترین زمان سفر به آلانیا از لحاظ شرایط آب و هوایی

بعد از اینکه با کلیات و جزئیات شرایط آب و هوایی آلانیا آشنا شدیم این سوال پیش می‌آید که چه فصلی را برای سفر با در نظر گرفتن تمامی این موارد به این مقصد گردشگری انتخاب کنیم. قبل از پاسخ دادن به این سوال باید انتظارات خود از سفر به آلانیا و علاقه‌های خود را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال اگر تنها هدف شما از سفر به آلانیا رفتن به سواحل و لذت بردن از تفریحات آبی آن است تنها زمان مناسب فصل تابستان خواهد بود. زیرا در دیگر فصل‌ها دمای هوا سرد بوده و دریا قابل استفاده نخواهد بود. از طرفی دیگر برای کسانی که عاشق بارندگی و باران هستند فصل‌های پاییز و زمستان گزینه خوبی برای رفتن به آلانیا هستند. سفر با تور آلانیا در فصل بهار را نیز می‌توان برای کسانی پیشنهاد داد که دوست دارند در شرایط آب و هوایی ملایم به طبیعت‌گردی و گشت و گذار شهری در هوای آزاد بپردازند.

از لحاظ گردشگری شهر آلانیا در فصل تابستان شلوغ‌ترین و در فصل زمستان خلوت‌ترین روزها را دارد. ناگفته نماند که آلانیا به هیچ وجه بادخیز نبوده و حداکثر میزان باد در ماه‌های جولای و سپس فوریه و آوریل در آن رخ می‌دهند. البته میزان این باد حداکثر ۱۳ کیلومتر بر ساعت بوده که همانند یک نسیم ملایم برای شما خواهد بود.

 

برای سفر آلانیا بهتر است یا آنتالیا؟

۲۶ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران