گردش در سه منطقه متاتسمیندا، سولولاکی و وِرا در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
گردش در سه منطقه متاتسمیندا، سولولاکی و وِرا در تفلیس

تور تفلیس دیدنی‌ترین شهر گرجستان، دارای جاهای جذاب مدرن و در کنار آن محله‌های قدیمی و کوچه‌های هزار تو است که شخصیت مستقلی دارند. شما با گشت و گذار در این شهر از هر منطقه به منطقه دیگر می‌توانید گذاری از تاریخ را لمس کنید که بر این شهر گذشته است. در حالی که برخی از مناطق کاملا توریستی هستند می‌توانند حسابی شما را سرگرم کنند، ما در این مقاله سه محله متاتسمیندا، سولولاکی و وِرا که در کنار هم قرار گرفته‌اند و شخصیت مشابهی دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

 

متاتسمیندا

نکته خیلی جالبی که در مورد متاتسمیندا وجود دارد این است که بعد از این که به تفلیس سفر می‌کنید تازه متوجه می‌شوید که تمامی مسیرها به متاتسمیندا ختم می‌شوند. در واقع متاتسمیندا یکی از قدیمی‌ترین مناطق تفلیس است که حالا زندگی مدرن در آن جاری شده است. نام این منطقه از کوه متاتسمیندا گرفته شده و یکی اصلی‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق تفلیس محسوب می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم کفش راحت بپوشید و سربالایی کوه متاتسمیندا را پیاده روی کنید و اگر حس می‌کنید بالا رفتن از شیب آن کار شما نیست می‌توانید سوار فونیکولار شوید و به بالا بروید. در این گردش شما خیابان‌های باریک و درهم، خانه‌های خالی قدیمی یا آسیب‌دیده با شکاف‌های بزرگ، هزاران کوچه‌های بن بست، حیاط‌های عمومی و موارد دیگر را خواهید دید و هنگامی که به فونیکولار رسیدید، می‌توانید سواری شگفت‌انگیزی تا پارک متاتسمیندا تفلیس داشته باشید. حداقل یک بار سوار فونیکولار شوید تا از مناظر مسحور کننده پارک و جاذبه‌ها و مکان‌های زیبا دیدن کنید. اما اگر به دنبال کارهای جایگزینی برای این سواری بودید می‌توانید از متاتسمیندا پانتون و کلیسای ماما داوینتی درست در کنار ایستگاه فونیکولار دیدن کنید.

 

هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری تفلیس

سولولاکی

در سمت چپ متاتسمیندا ناحیه‌ای به نام سولولاکی قرار دارد. محله آرت نوو سولولاکی، جایی که به نظر می‌رسد هر ایزو (حیاط) به یک بار یا کافه‌ای جدید تبدیل شده است. این منطقه قدیمی‌تر و حتی قبل از برنامه توسعه شهری وجود داشته است. خانه‌های این محله شدیدا قدیمی و اساسا در حال فرو ریختن هستند. از لحاظ مقایسه متاتسمیندا نسخه جدیدتر سولولاکی است. شاید خانه‌ها خیلی قدیمی به نظر برسند اما در اصل همین خانه‌های قدیمی جذابیت فریبنده‌ای ایجاد کرده‌اند که توریست‌ها و عکاسان را به سمت خود می‌کشاند. خیلی از خانه‌های خالی با درهای تخته شده وجود داشتند که حالا تبدیل به کافه و سوغاتی فروشی در تفلیس شده‌اند اما همچنان ده‌ها ساختمان زیبای رها شده وجود دارد که هویتی بیش از آنچه می‌بینید دارند و به نوعی آلبوم تاریخ تفلیس هستند.

برخی از خانه‌های خاصی که باید بازدید کنید را در ادامه معرفی می‌کنیم:

 

هواگوارتز گرجستانی

یکی از برجسته‌ترین و غیرمعمول‌ترین ساختمان‌های تفلیس، سالن بدنسازی زنان شماره ۳ است که قبلا به عنوان سالن ورزشی استفاده می‌شد. این ساختمان نئوگوتیک متعلق به قرن ۱۹ واقعاً یکی از جواهرات معماری تفلیس است. این ساختمان اغلب به دلیل معماری و طراحی عجیب و غریب به عنوان "هاگوارتز کوچک" شناخته می شود. در واقع، سالن بدنسازی با کلیسای کوچکی سنت کلیسای لوتری همراه بود که همانطور که حدس می‌زدید در زمان شوروی مورد غفلت قرار گرفت. همچنین سالن دعا در طبقه دوم قرار داشت که صلیب‌های روی در آن هنوز هم باقی مانده و حفظ شده است. در طول سال‌ها، این ساختمان کارکردها و نام‌های متفاوتی به خود گرفت و همچنین در طول جنگ‌های جهانی اول و دوم به عنوان یک درمانگاه مورد استفاده قرار گرفت. حتی زمانی دانشکده حقوق در آن فعالیت می‌کرد و در حال حاضر مدرسه شماره ۶ در آن واقع شده است. این ساختمان با طراحی منحصر به فرد و فضای عرفانی خود رهگذران را شگفت زده می‌کند، به خصوص در شب که پنجره‌های بلند و گوتیک با چراغ‌های طلایی روشن می‌شوند.

 

فانتزی‌ترین رستوران‌های شهر تفلیس

موزه پول

اگر به سکه شناسی علاقمند هستید، این موزه برای شما به شدت جذاب خواهد بود اما اگر در سفری خانوادگی هستید بازدید از این موزه برای بچه‌ها خیلی سرگرم‌کننده خواهد بود. این موزه که در داخل یک بانک قرار دارد در سال ۲۰۰۱ تاسیس شده و از موزه‌های جذاب تفلیس محسوب می‌شود که نمایشگاه آن تاریخچه صنعت پول و گردش پول در گرجستان را از قرن چهارم قبل از میلاد نشان می‌دهد. همچنین بخشی از آن ارزهای کشورهای خارجی مقل تتری کلخوری، استارتر مقدونی، سکه‌های عتیقه، درهم‌های عربی، دوکات ونیزی... به نمایش گذاشته، به علاوه در اینجا می‌توانید کپی‌هایی از پول‌های قدیمی گرجستان و سایر کلکسیون‌ها را خریداری کنید.

اتحادیه نویسندگان گرجستان

خانه اسرارآمیز نویسندگان گرجستان واقع در خیابان ماچابلی تفلیس، قصری هنری است که داستان‌ها و رازهای جالب بسیاری را در خود نگه می‌دارد. صاحب این خانه داویت ساراجیشویلی از پیشگامان تولید کنیاک گرجی بود و یک بنای معماری واقعی قرن بیستم است. طراحی خانه منحصر به فرد بوده و موزاییک‌های مشابه به کار رفته در آن را فقط در سه نقطه دیگر در کل اروپا می‌توان یافت. کلیسای جامع کلن در آلمان، صومعه آینزیدلن در سوئیس و تئاتر بولشوی در مسکو. واقعیت جالب دیگر این است که از کاشی‌های مشابه در تایتانیک نیز استفاده شده است. امروزه نویسندگان و مترجمان فرصت بسیار خوبی دارند تا از خانه نویسندگان گرجستان دیدن کنند، در آنجا اقامت کنند و آثار ادبی خود را در این فضای بی‌نظیر خلق کنند. برخی از اتاق‌ها برای سایر مهمانان نیز در دسترس است، زیرا طبقه آخر به عنوان هتل عمل می‌کند. مکان‌های بسیار دیگری مانند خیابان چایکوفسکی، مدرسه عمومی N:50، خانه هنر و غیره هم هستند که ارزش دیدن دارند. اما جایی که باید دوباره به آن سر بزنید خیابان جذاب روستاولی تفلیس است.

 

اقامت در گران‌ترین هتل‌های تفلیس

خیابان روستاولی

روستاولی به خاطر تعداد زیاد ساختمان دولتی، عمومی، فرهنگی و تجاری که در امتداد یا نزدیک خیابان واقع شده‌اند، اغلب به عنوان گذرگاه اصلی تفلیس در نظر گرفته می‌شود. این خیابان بیش از هر نقطه دیگری در گرجستان، به ویژه در مقابل ساختمان پارلمان، شاهد خونریزی‌ها، تظاهرات و انقلاب‌ها بوده در دوره اتحاد جماهیر شوروی بوده است. به طور خلاصه، اینجا جایی است که همیشه در آن اعتراض‌ها به وقوع پیوسته است. این خیابان مملو از فروشگاه‌ها، بانک‌ها، رستوران‌ها و همچنین مکان‌های قابل توجهی مانند تئاتر اپرا و باله، موزه ملی گرجستان، تئاتر روستاولی، سینما روستاولی و غیره است. می‌توانید روز را با بازدید از موزه‌ها و تئاترهای واقع در ساختمان‌های نئوکلاسیک خیره‌کننده در امتداد خیابان بگذرانید یا شب‌های خود را تا سپیده‌دم در کلوپ‌های شبانه قدرتمند مانند باسیانی، واقع در زیر استادیوم فوتبال تاریخی، سپری کنید.

میدان آزادی

میدان آزادی تفلیس شاهد بسیاری از رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در طول تاریخ گرجستان بود و به بازطراحی و تغییر نام یافته‌ترین میدان عمومی شهر تبدیل شده است. جدیدترین تغییر آن، برداشتن مجسمه لنین در سال ۱۹۹۱ زمانی که  گرجستان به استقلال رسید است. تعدادی خانه مسکونی متعلق به قرن نوزدهم در اینجا وجود دارد. شاعر بزرگ روسی پوشکین در سال ۱۸۲۹ از یکی از این خانه‌ها بازدید کرد. در سال ۱۸۸۵ پارکی درست در مقابل این خانه ساخته شد، که نام آن را "نووی ساد" به معنای "پارک جدید" در روسی گذاشتند، اما در سال ۱۸۹۲ به "پارک پوشکین" تغییر نام داد. از اینجا می‌توانید برای خرید از گالریا تفلیس دیدن کنید یا فقط از پیاده روی در امتداد خیابان گالاکتیون تبیدزه لذت ببرید، جایی که می‌توانید رستوران‌ها و کافه‌های زیادی پیدا کنید. اما، اگر می‌خواهید برخی از نقاط دیگر شهر را ببینید، می‌توانید با استفاده از مترو از ایستگاه میدان آزادی به هر کجای تفلیس برسید.

در انتهای دیگر خیابان، میدان انقلاب رز قرار دارد که زمانی میدان جمهوری نامیده می‌شد که همچون ویترین رژیم‌ها، درگیری‌ها و آرزوهای مختلف بوده است. این یکی از معدود میدان‌های شهر است که به شدت تحت تأثیر قدرت‌های مختلف حاکم بر کشور، همچنان در حال تغییر است. نگاهی دقیق‌تر به تاریخ و شرایط کنونی آن نشان می‌دهد که مرکز شهر تفلیس در واقع به یک فضای باز و عمومی برای شهروندان یا یک فضای حمل و نقل برای اتومبیل‌ها و گردشگران تبدیل خواهد شد. ورا نیز از اینجا شروع می‌شود.

 

معرفی برترین مراکز خرید تفلیس

وِرا

ورا محله‌ای به شدت تفلیسی و نمادین است که توصیه می‌کنیم از آن دیدن کنید. از بالای محله شروع به پیاده‌روی کنید و ساختمان‌هایی را تماشا کنید که از اواخر قرن ۱۹ همچنان بدون تغییر باقی مانده‌اند. در اینجا حتی یک تئاتر به نام "ملودی های وره" نیز وجود دارد. همچنین به چند خیابان مانند Kiacheli و Akhvlediani/Perovskaya با بارها و میخانه‌ها و همچنین کافه‌های کوچک واقع در حیاط‌های خیابان Barnovi و Zandukeli برخورد خواهید کرد. منطقه آرام و سرسبز ورا دارای باغ‌ها و حیاط‌های متعددی است که در پشت ساختمان‌های اوایل قرن نوزدهم پنهان شده‌اند.

یکی از قابل توجه‌ترین پارک‌های این منطقه، پارک ورا است که در قسمت پایین آن، درست در کنار سالن غول پیکر کنسرت واقع شده است. این یک مکان عالی برای قدم زدن با سگ‌ها، قرار گذاشتن بازی برای فرزندانتان یا فقط استراحت و لذت بردن از یک میان وعده یا نوشیدنی است. کاخ شطرنج نیز وجود دارد، جایی که می‌ توانید پینگ پنگ، استخر یا حتی بولدرینگ بازی کنید. اساساً، اگر به دنبال جایگزینی برای شهر قدیمی پر سر و صدا و شلوغ هستید، ورا با جوی آرام، زیبا و مرموز جایگزین مناسبی خواهد بود.

۳۰ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران