گردش یک روزه از تفلیس به گوری و اوپلیستیخه

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
گردش یک روزه از تفلیس به گوری و اوپلیستیخه

یکی از خوبی‌های تور تفلیس این است که دست شما برای گردش‌های یک روزه به شهرها و مناطق طبیعی اطراف باز بوده و به راحتی و با هزینه‌ای نسبتا اندک، می‌توانید از نقاط دیگر گرجستان نیز بازدید کنید.

یکی از مسیرهای متفاوت برای گردش‌های روزانه از تفلیس، مسیری است که ابتدا به گوری و سپس به اوپلیستیخه ختم می‌شود. گوری جایی است که استالین (رهبر کمونیست شوروی) در آن به دنیا آمده و موزه‌های متفاوتی از وی در شهر پیدا می‌شود. در ادامه هم شما به شهر غاری اوپلیستیخه خواهید رفت که از جمله جاذبه‌های خاص گرجستان به حساب می‌آید.

اگر مسافر تور گرجستان هستید، با ما همراه باشید تا جزییاتی از این گردش یک روزه‌ی جذاب و متفاوت را با هم مرور کنیم.

 

چطوری به گوری و اوپلیستیخه برویم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که تورهای بسیاری از تفلیس به سمت گوری و اوپلیستیخه حرکت می‌کنند و شما می‌توانید به همراه یک راهنمای انگلیسی زبان، در یک گردش از هر دو جا دیدن کنید. روشی ساده که البته هزینه‌ی نسبتا بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت. اما اگر خودتان می‌خواهید به گوری بروید، ارزان‌ترین راه برای شما سوار شدن به ون‌هایی است که در ایستگاه Didube می‌ایستند و روی‌ آن‌ها نوشته شده گوری.

بلیط هر نفر در این مسیر ۳ لاری بوده بوده و هر ۲۰ دقیقه این ون‌ها راه می‌افتند و مسیر نیز حدود ۱.۵ ساعت خواهد بود. شما مستقیما به موزه اصلی می‌روید، اما نگران نباشید، شهر آنقدرها بزرگ نیست که برای دیدن جاهای دیگر به مشکل بخورید. در نهایت از آن‌جا می‌توانید با که بلیط آن ۱ لاری است، به اوپلیستیخه برسید.

اگر همین مسیر را با تاکسی‌های دربست بروید، به طور کلی برای هر دو مسیر، هزینه‌ای حدود ۵۰ تا ۶۰ لاری برایتان دارد و تورهای گردشی نیز حدودا همین قیمت خواهد بود.

 

راهنمای حمل و نقل در تفلیس

جاذبه‌های گوری

جاذبه‌های زیادی در گوری وجود دارد که چند ساعتی از زمان شما را به خود اختصاص خواهد داد. جایی که شبیه به دیگر نقاط گرجستان نیست و بر خلاف دیگر بخش‌های کشور که دوست دارند زمان کمونیست در سرزمینشان را از یاد ببرند، این شهر سعی می‌کند تا از به دنیا آمدن رهبر این جریان در خاکش، کسب درآمد کند.

موزه استالین در گوری: بسیاری از گردشگران ابتدا به گوری می‌آیند تا از این موزه و دیگر نمادهایی که از استالین ساخته شده، دیدن کنند. ورودی این موزه ۱۰ لاری خواهد بود و در آن می‌توانید آثار مختلف و همچنین تجهیزاتی که او مورد استفاده قرار می‌داده را ببینید و اطلاعات کنار آن‌ها که به روسی و انگلیسی نوشته شده را مطالعه کنید. جدا از فضای داخلی موزه، حتما از باغ زیبای بیرون از آن نیز دیدن کنید که مجسمه‌های بسیار زیبایی در آن قرار گرفته است.

دیگر موزه‌های گوری: این شهر همچنین دو موزه کوچک‌تر نیز دارد، یکی موزه‌ی جنگ که همه روزه غیر از دوشنبه‌ها باز است و موزه‌ی مردم نگاری که هر روز باز بوده و هر بازدید از هر کدام حدود ۳ لاری برایتان هزینه خواهد داشت.

 

معرفی برترین موزه‌های باتومی

قلعه گوری: این قلعه تنها چند قدم پیاده از موزه فاصله داشته و از جمله دیگر جاذبه‌های مهم در گوری به حساب می‌آید. البته چیز زیادی از قلعه باقی نمانده، اما وجود تندیس‌های سنگی زیبا و همچنین منظره‌ی جذابی که این مکان دارد، باعث می‌شود پیشنهاد کنیم حتما در شهر به سراغ این مکان نیز بروید.

کلیساها: گوری دارای چندین کلیسا است که در سال‌های مختلف ساخته شده و معروف‌ترین آن‌ها، کلیسای مریم مقدس است. ورودی تمامی این کلیساها رایگان بوده و می‌توانید در ساعات مختلف روز از آن‌ها دیدن کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم کمی در خیابان‌های شهر، مخصوصا خیابان استالین قدم زده و از بناهای مختلف و زندگی مردم در این شهر کوچک نیز بازدید کنید.

 

موزه‌های مشهور تفلیس

 

اوپلیستیخه

این دهکده غاری باستانی، ۱۰ کیلومتر از گوری فاصله دارد و به همین دلیل همیشه پیشنهاد می‌شود، این مکان را نیز در سفر خود ببینید تا از مسیری که رفته‌اید، بهترین استفاده را ببرید.

گفته می‌شود اوپلیستیخه بیش از ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. مردم در این دهکده، صخره‌ها را فرم می‌دادند تا خانه‌ای برای خود بسازند یا غارها را به شکلی می‌ساختند که بتوانند به عنوان مامن از آن بهره ببرند. این شهر بسیار زیبا و خاص، زمانی از اهمیت ویژه برای مردم منطقه بهره می‌برد و جایگاه خدایان می‌دانسته‌اند و حالا نیز این میراث جهانی یونسکو، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های منطقه به حساب می‌آید. 

۱۸ آبان ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 29 خرداد 1400)

نظرات کاربران