آشنایی با قطار کابلی تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
آشنایی با قطار کابلی تفلیس

یکی از جذاب‌ترین، دیدنی‌ترین و هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های تفلیس که افراد با هر سنی را از کوچک به بزرگ مجذوب خود می‌کند، قطار کابلی آن است. قطار کابلی تفلیس که با نام فونیکولار نیز شناخته می‌شود فرصتی عالی برای تماشای مناظر زیبای این شهر را فراهم کرده و گزینه‌ای  است که توصیه می‌کنیم بازدید از آن را در سفر خود به تفلیس هرگز فراموش نکنید. چرا که هیچ چیزی به اندازه قطار کابلی نمی‌تواند شما را با زیبایی‌ها و چشم‌انداز جذاب شهر دیدنی تفلیس آشنا کند. از همین رو ما در این مقاله همراه شما عزیزان هستیم تا نگاهی به این قطار کابلی خاص داشته و به معرفی بیشتر آن بپردازیم.

 

آشنایی با قطار کابلی تفلیس

راه‌آهن فونیکولار تفلیس یا همان قطار کابلی با دو هدف گردشگری و همچنین حمل و نقل در اختیار توریست‌ها قرار گرفته است. سوار شدن به این قطار فونیکولار نه صرفا برای جابجایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر بلکه به منظور تفریح و کسب تجربه‌های جدید در تور گرجستان به مقصد تفلیس به یکی از فعالیت‌های محبوب مسافران تبدیل گردیده است. به این صورت که این قطار کابلی امتدادی در حدود ۵۰۱ متر را می‌پیماید. ارتفاع ایستگاه بالای فونیکولار از سطح دریا ۷۲۷ متر و پایین‌ترین ایستگاه آن نیز حدود ۴۶۰ متر است. فونیکولور تفلیس در تمام فصول سال به صورت روزانه کار می‌کند و همه توریست‌ها در هر زمانی که قصد سفر با تور تفلیس را داشته باشند می‌توانند از لذت سوار شدن به آن بهره ببرند.

بعد از رسیدن به بالاترین ایستگاه توسط این قطار کابلی با مجموعه‌ای روبرو خواهید شد که از رستوران‌ با غذاهای متنوع و خوشمزه گرفته تا مناظر تماشایی از شهر و همچنین یک شهربازی بزرگ برای کودکان و بزرگسالان، بارها، کافه‌ها و کلاب شبانه را در اختیار شما قرار می‌دهد. اغلب گردشگرانی که با تور تفلیس، باتومی سفر می‌کنند بازدید از این مجموعه ارتباطی – تفریحی را در لیست الویت‌های خود قرار می‌دهند.

عکس: trip.com

 

تاریخچه قطار کابلی تفلیس

ایده طراحی و ساخت یک فونیکولار در تفلیس به سال ۱۹۰۵ بازمی‌گردد. این پروژه عظیم که در آن دوران با همکاری بلژیکی‌ها به اجرا در آمد در پی خود منافع مشترکی را به دنبال داشت. به طوری که بلژیکی‌ها هزینه ساخت فونیکولار را تامین کرده و در مقابل گرجی‌ها قول دادند که آن را به مدت ۴۵ سال در اختیار مقامات بلژیکی قرار دهند؛ اما پس از آن اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد و همه چیز تغییر کرد و این وعده فراموش شد.

قطار کابلی تفلیس تا سال ۲۰۰۰ به کار خود ادامه می‌داد تا اینکه به دلیل پاره شدن کابل تصادف کرد و خوشبختانه تلفات جانی نداشت. پس از این حادثه، این جاذبه برای سیزده سال کامل تعطیل شد. در نهایت در سال ۲۰۱۳، پس از یک تعمیر اساسی، دوباره کار خود را آغاز کرد و امروزه برای باری دیگر در اختیار مردم شهر و گردشگران قرار گرفته است.

 

گرجستان یا ارمنستان؟ کدام برای سفر بهتر است؟

عکس: commons.wikimedia.org

 

ایستگاه‌های قطار کابلی تفلیس

فونیکولار تفلیس به معنای واقعی زیبا بوده و مسافران خود را بین سه ایستگاه پایین، میانی و بالا جابجا می‌کند. سفر از ایستگاه پایین به بالا (با توقف در ایستگاه میانی) تنها ۵ دقیقه طول می‌کشد. ویژگی‌های هر یک از این سه ایستگاه در زیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

۱. ایستگاه پایین

همه چیز از ایستگاه پایین شروع می‌شود. این ایستگاه در محدوده خیابان Chonkadze قرار داشته و مسافران باید ابتدا خود را به آن رسانده از باجه مربوطه بلیط سوار شدن به قطار کابلی را تهیه کرده و سوار بر کابین شوند. کابین‌ها هر ۱۰ دقیقه یکبار از پایین به بالا حرکت می‌کنند.

۲. ایستگاه میانی

ایستگاه میانی بسیار زیبا و جالب است. در اینجا کلیسای سنت دیوید را دیده و از قبرستانی که افراد مشهور کشور در آن دفن شده‌اند بازدید خواهید کرد.

۳. ایستگاه بالا

ایستگاه بالایی به خاطر پارک بزرگ Mtatsminda معروف است که کودکان و همچنین بزرگسالان را با طیف وسیعی از تفریحات به وجد می‌آورد. ایستگاه بالایی همچنین دارای کافه‌ها، رستوران‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های سوغاتی است که افراد می‌توانند با آن‌ها خود را برای ساعت‌ها سرگرم کنند.

عکس: commons.wikimedia.org

 

 

جاذبه‌های گردشگری در مسیر قطار کابلی تفلیس

البته که آنچه باعث شده تا مسافران تفلیس علاقه بسیار زیادی برای سوار شدن به قطار کابلی شهر داشته باشند، جاذبه‌های گردشگری جذابی است که در طول این مسیر فرصت بازدید از آن را خواهند داشت. از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی تفلیس در این مسیر عبارتند از:

  • معبد پانتئون
  • پارک فونیکولار
  • مجموعه رستورانی فونیکولار
  • کوه متاتسمیندا
  • شهر بازی
  • خیابان روستاولی

در کنار همه این موارد مهم‌ترین جذابیتی که این قطار برای توریست‌ها دارد، فرصت تماشای منظره‌ای چشم‌گیر و زیبا از کل شهر تفلیس است.

عکس: getyourguide.com

 

ساعت کاری قطار کابلی تفلیس

فونیکولار تفلیس در تمامی ایام سال فعالیت می‌کند. بنابراین توریست‌ها می‌توانند در هر زمانی که تصمیم برای سفر به شهر زیبای تفلیس گرفتند، از زمستان تا تابستان، سوار بر آن شده و از زیبایی های اطراف لذت ببرند. فونیکولار همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر فعالیت می کند. توجه داشته باشید که ایستگاه میانی "پانتئون" ممکن است در ساعت ۹ صبح بسته باشد. بنابراین اگر دوست دارید توقفی در ایستگاه میانی داشته و از آنجا دوباره به سمت بالا حرکت کنید بهتر است یک ساعت بعد از شروع تایم کاری به سمت قطار بروید.

 

جاذبه‌های کمتر شناخته شده در تفلیس

عکس: ori.wedding

 

هزینه سوار شدن به قطار کابلی تفلیس

برای سوار شدن بر راه‌آهن فونیکولار تفلیس، به یک کارت پلاستیکی ۲ لاری، که در باجه فروش بلیط فروخته می‌شود، نیاز دارید. توجه داشته باشید که این یک کارت چند منظوره بوده و بعد از تهیه آن باید به منظور سوار شدن به قطار کابلی تفلیس و همچنین استفاده از وسیله‌های بازی در شهر بازی متاتسمیندا شارژ کنید. قیمت بلیط رفت و برگشت ۶ لاری است. اگر در ایستگاه وسط پیاده شوید که فقط تا ساعت ۷ بعد از ظهر امکان‌پذیر است، باید ۳ لاری اضافی برای بقیه سفر بپردازید. همچنین هزینه هر کدام از سواری‌ها در شهر بازی ایستگاه بالا متفاوت است که از باجه‌های مربوطه می‌توانید قیمت آن‌ها را پرس و جو کرده و کارت پلاستیکی خود را شارژ کنید. ناگفته نماند که در صورت باقی ماندن پول اضافی در این کارت مبلغ مورد نظر غیر قابل استرداد خواهد بود.

عکس: trip.com

 

نحوه دسترسی به قطار کابلی تفلیس

گردشگرانی که دوست دارند سوار بر فونیکولار تفلیس شوند، می‌توانند هم از طریق مترو و هم با کرایه تاکسی به آنجا دسترسی پیدا کنند. تاکسی گزینه‌ای راحت‌تر برای رسیدن به فونیکولار است که بابت آن باید هزینه از ۳ لاری تا ۱۰ لاری بسته به موقعیتی که در آن قرار دارید، بپردازید. در عوض خیلی سریع و بدون خستگی به مقصد خواهید رسید. مورد بعدی سوار شدن به مترو شهری تفلیس است. برای این منظور باید ابتدا خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو رسانده و از آنجا مسیر ایستگاه میدان آزادی را در پیش بگیرید. سپس به سمت تئاتر گریبودوف حرکت کرده و از خیابان Chonkadze گذر کنید. توجه داشته باشید که مسیر بین ایستگاه میدان آزادی تا قطار کابلی شیب‌دار بوده و پیاده‌روی در آن آسان نیست.

 

گشت و گذار یک روزه در تفلیس

عکس: airastana.com

۲۶ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران