آشنایی با تئاتر روستاولی تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
آشنایی با تئاتر روستاولی تفلیس

اولین مقصدی که در سفر با تور گرجستان به ذهن‌ها می‌رسد، شهر زیبای تفلیس پایتخت زیبای این کشور جذاب و دیدنی است. چرا که در سفر به تفلیس می‌توان به معنای واقعی کلمه با فرهنگ و تاریخ مردم این کشور آشنا شده و لحظات خوشی را برای خود رقم زد. مثل هر شهر گردشگری دیگر تفلیس نیز مملو از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی است که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها تئاتر روستاولی نام دارد. این مکان نه تنها جنبه تاریخی داشته بلکه بهترین گزینه برای تماشای بهترین نمایش‌ها در گرجستان نیز است. از همین رو در مقاله قصد داریم تا عاشقان به هنر، فرهنگ و تاریخ را که در حال برنامه ریزی برای سفر به پایتخت کشور گرجستان هستند را هدف قرار داده و به معرفی تئاتر روستاولی تفلیس بپردازیم. برای آشنایی بیشتر در ادامه مطالب همراه ما باشید.

 

آشنایی با تئاتر روستاولی تفلیس

سالن تئاتر ملی اپرا و باله گرجستان که با نام تئاتر روستاولی تفلیس (Rustaveli Theatre) نیز شناخته می‌شود، در خیابانی با همین نام قرار گرفته و از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی تفلیس به حساب می‌آید. این جاذبه گردشگری تفلیس در طول سال میزبان نمایش‌های برتر باله و تئاتر بوده و گردشگران بسیار زیادی را برای تماشای یک اجرای بی‌نظیر به خود جلب می‌کند. البته که تنها هدف بازدید از این مجموعه تماشای نمایش تئاتر یا باله نبوده و خود بنا نیز به تنهایی از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. به طوری که تاریخ ساخت آن با سال ۱۸۵۱ برمی‌گردد و علاقه‌مندان می‌توانند از بازدید این بنای قدیمی و سبک معماری خاص آن نیز دیدن کنند. از آنجایی که این سالن نمایش از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر در کل اروپای شرقی است، بازدید از آن برای تمامی مسافران تفلیس در حین گشت و گذار در خیابان روستاولی در تفلیس امری واجب است.

 

۸ نکته‌ی فرهنگی درباره گرجستان و مردمانش

عکس: wikipedia.org

 

تاریخچه تئاتر روستاولی تفلیس

همان طور که گفته شد تئاتر روستاولی تفلیس برای اولین بار در سال ۱۸۵۱ افتتاح شده و به عنوان قدیمی‌ترین سالن نمایش در بین کشورهای اروپای شرقی شناخته می‌شود. از همین رو این مکان نه تنها در کشور گرجستان بلکه در میان دیگر کشورهای منطقه نیز از اهمیت تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار است. به طوری که در ایام مختلف سال بازیگران و هنرمندان معروف بسیاری از سرتاسر دنیا در آن حضور داشته و اجراهای به یادمادنی را به نمایش در می‌آورند. جالب است بدانید به دلیل اهمیت بالای این مکان و به افتخار هدایای بازیگران آن در کشورهای اطراف با نام "تئاتر ستارگان" نیز شناخته می‌شود. در خصوص تاریخچه این مکان مهم هنری و تاریخی جالب است بدانید که اولین اقدامات برای ساخت آن در سال ۱۸۰۱ انجام شد. در آن سال ساخت اولین سالن تئاتر روستاولی تفلیس با نام اپرا امپریال تفلیس آغاز گردید.

گفته می‌شود که هدف اصلی از اجرای پروژه ساخت این مجموعه التیام بخشیدن به فضای آشفته گرجستان بعد از اشغال تفلیس توسط دولت شوروی بود. چرا که در این سال‌ها نارضایتی‌های جدی در قشر مرفه و ثروتمندان کشور دیده می‌شد و برای آرام کردن اوضاع حاکم منطقه تصمیم به ساخت سالنی باشکوه برای سرگرم کردن آن‌ها و پرت کردن حواس مردم از سیاست‌های آن دوران کرد. متاسفانه این مجموعه سرانجام خوش‌آیندی نداشت و در سال ۱۸۷۴ آتش شوزی بزرگی در آن رخ داد که باعث نابودی کلیه تزیینات و بخش‌های مختلف آن گردید. چند سال بعد، در ۱۸۸۰ اقداماتی برای احیای این بنای سوخته صورت گرفته و در نهایت برای باری دیگر پس از بازسازی‌های اساسی در سال ۱۸۹۶ درهای آن به روی علاقه‌مندان به هنر باز شد.

 

جذاب‌ترین خیابان‌های تفلیس

 

عکس: Tripadvisor.com

 

طراحی و سبک معماری تئاتر روستاولی تفلیس

البته که معرفی شدن تئاتر روستاولی تفلیس به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری برتر شهر بی‌دلیل نبوده و این مکان دارای زیبایی خاصی است که آن را مدیون سبک معماری و طراحی بی‌نظیرش می‌باشد. در حال حاضر سالن این مجموعه دیدنی از سه بخش و سکوی نمایش تشکیل شده است. هر کدام از این قسمت‌ها دارای ظرفیت ۸۰۰ صندلی، ۲۸۳ صندلی و ۱۸۲ صندلی هستند. در این سالن‌ها تنها نمایش‌های هنری نظیر باله، اپرا و تئاتر برگزار نشده و از کنفرانس‌های مهم نیز میزبانی می‌کند. طراحی این بنای ارزشمند توسط یک طراح فرانسوی انجام شده است. شما می‌توانید در هر قسمت‌ آن شاهد استفاده از پارچه‌های نفیس ابریشمی، مخملی، طلاکاری و همچنین نقره کاری باشید که شکوه و عظمت دوچندانی به آن بخشیده است. همچنین لوستری فوق‌العاده بزرگ به وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم در آن وجود دارد که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در نهایت نیز می‌توان به نقاشی‌های دیواری زیبا و ظریف آن اشاره کرد که به معنای واقعی کلمه بی‌نظیر هستند.

 

گشت و گذار در خیابان قدیمی شاردنی تفلیس

عکس: Wikimedia Commons.org

 

نحوه دسترسی و ساعات بازدید از تئاتر روستاولی تفلیس

امروزه درهای تئاتر روستاولی تفلیس به روی همه علاقه‌مندان به نمایش‌های هنری باز است. همان طور که گفته شد این بنای تاریخی و مهم‌تر از آن فرهنگی در خیابان توریستی روستاولی قرار گرفته و همه مسافران تور تفلیس می‌توانند در حین گشت و گذار در این منطقه سری به آن زده و خود را مهمان یک نمایش دیدنی باله، اپرا یا تئاتر کنند. توجه داشته باشید که ساعات کاری این مجموعه در روزهای سه‌شنبه، پنج‌شنبه و شنبه از ساعت ۱۱ صبح الی ۵ بعد از ظهر بوده و علاقه‌مندان می‌توانند در این تایم‌ها در تورهای بازدید از تئاتر شرکت کنند.

  • آدرس: 17 Shota Rustaveli Ave, Tbilisi, Georgia

عکس: Wikimedia Commons.org

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

۰۱ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران