سفرهای یک روزه از تفلیس گرجستان

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
سفرهای یک روزه از تفلیس گرجستان

تفلیس، پایتخت گرجستان، مکانی فوق‌العاده برای بازدید است که این روزها توانسته مورد توجه بسیاری از مسافران سفرهای خارجی قرار بگیرد. هر چند گردشگران در سفر به تفلیس با گزینه‌های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی روبرو خواهند شد اما در میان همه آن‌ها سفرهای یکروزه و بازدید از شهرها و جاذبه‌های توریستی اطراف از جذابیت دوچندانی برخوردار هستند. از همین رو در این نوشته سعی کرده‌ایم چند مورد از پرطرفدارترین گزینه‌های گردشگری که می‌توان آن‌ها را در قالب سفرهای یکروزه از تفلیس گنجاند، معرفی کنیم. پس برای داشتن یک برنامه‌ریزی تمام عیار در این سفر تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

 

۵ سفر یک روزه جذاب از تفلیس

مسافرانی که تور گرجستان را برای سفر به تفلیس در لیست برنامه گردشگری خود قرار داده‌اند مطمئنا تجربه گشت و گذا در یکی از جالب ترین، منحصر به فرد ترین و زیباترین شهرهای اروپا را خواهند داشت. به طوری که در هر روز خود می‌توانید برنامه‌ای بسیار فشرده از جاذبه‌های گردشگری تفلیس را بگنجانید. از همین رو توصیه می‌شود روزهای مسافرتی بیشتری را در این مقصد توریستی داشته باشید. از جمله مکان‌هایی که می‌توانید در سفرهای یک‌روزه تفلیس از آن‌ها دیدن کنید، بسیار متنوع بوده و از طبیعت‌گردی گرفته تا بازدید از شهر توریستی دیگر در همین حوالی را شامل می‌شوند. در میان تمامی این موارد در زیر ۵ مورد از پرطرفدارترین آن‌ها را برای شما عزیزان گردآوری کرده‌ایم:

۱. شهر کازبیگی

یکی از دیدنی‌ترین مکان‌هایی که باید در سفر به تفلیس از آن بازدید کرد، منطقه کازبیگی (Kazbegi) است. به طوری که کلیسای تثلیث گرگتی در کازبگی از جمله نمادین‌ترین جاذبه‌های گرجستان است که مسافران تور تفلیس فرصت بازدید از آن را خواهند داشت. این کلیسای کوچک قدیمی در قرن چهاردهم ساخته شده و دارای یک برج ناقوس دیدنی است. همچنین در داخل آن نقاشی‌های دیواری قدیمی و جذاب بسیاری وجود دارند که بدون شک توجه هر کسی را به خود جذب خواهد کرد.

علاوه بر این کلیسا که نمونه‌ای زیبا از معماری باشکوه دوران قرون وسطایی در گرجستان است از دیگر دلایل اصلی که مسافران در سفر به تفلیس توصیه می‌شود سفری یکروزه به کازبیگی ترتیب دهند تماشای منظره خیره‌کننده کوه‌های قفقاز، از جمله کوه معروف کازبک که سومین قله مرتفع گرجستان به شمار می‌آید، است. در کنار این موارد چند توقفگاه دیدنی دیگر که در طول مسیر تفلیس به کازبگی فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت جاده بزرگراه نظامی معروف گرجستان، آنانوری (Ananuri) مجموعه قلعه‌ای بینظیر با چشم‌اندازی زیبا از ساحل دریاچه Schinvali با تپه‌های سبز، بنای یادبود دوستی روسیه و گرجستان و ... را می‌توان نام برد. همچنین توریست‌هایی که دوست دارند از شهر متسختا در سفر به تفلیس بازدید کنند نیز باید از مسیر کازبیگی عبور کنند.

  • نحوه دسترسی: فاصله کازبگی از تفلیس تقریبا ۱۵۰ کیلومتر است که با حدود ۳ ساعت رانندگی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. برای این منظور می‌توانید به ایستگاه دیدوبه در تفلیس رفته و از آنجا سوار بر مارشوتکا (مینی بوس) شوید. همچنین تورهای زیادی وجود دارد که شما را از تفلیس به کازبگی و همچنین سایر مقاصد در طول مسیر می‌برند.

عکس: traveldiaryparnashree.com

 

۲. صومعه دیوید گارجا

یکی دیگر از سفرهای محبوب یک روزه از تفلیس، صومعه دیوید گارجا (David Gareja) است که درست در مرز آذربایجان واقع شده است. این صومعه بنایی به جا مانده از قرن ششم است که با چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا مسافران را در سفر به تفلیس ترغیب به بازدید از آن می‌کند. جالب است بدانید که این مکان به دلیل موقعیت مکانی خود اغلب هدف تهاجمات متعدد بوده و سال‌ها خالی از سکنه بوده است. از همین رو این روزها تنها چند راهب در آنجا زندگی و از این مکان مراقبت می‌کنند. در صورت تمایل در بین راه، می‌توانید برای صرف ناهار و استراحت در شهرک Udabno در همان نزدیکی توقف کنید.

  • نحوه دسترسی: فاصله صومعه دیوید گارجا از تفلیس تقریبا ۷۵ کیلومتر است که برای رسیدن به آن باید حدود ۲ ساعت رانندگی کنید. برای این منظور می‌توان از سرویس‌های شاتل مخصوص به نام "Gareji Line" استفاده کرد که در ماه‌های بین آوریل تا اکتبر به صورت روزانه از تفلیس حرکت می‌کنند. از آنجایی که هیچ وسیله نقلیه عمومی به مجموعه صومعه وجود ندارد، مسافرینی که در ماه‌های دیگر سال قصد سفر به تفلیس را دارند برای دسترسی به دیوید گارجا باید تاکسی کرایه کرده و یا با تورها یکروزه همراه شوند.

 

شهرهای ساحلی گرجستان

عکس: worldlist.vision

 

۳. شهرهای اوپلیستیخه و گوری

اوپلیستیخه (Uplistsikhe) یکی از غارهای چشمگیری است که مسافران در سفر به تفلیس فرصت بازدید از آن را خواهند داشت. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین بناهای این شهر غار باستانی به قرن پنجم قبل از میلاد برمی‌گردد و این مکان تا اواخر قرون وسطی مورد استفاده بوده است. همچنین منطقه اوپلیستیخه نمونه قابل توجهی از تأثیر فرهنگ‌های صخره‌ای از آناتولی و ایران است که در آن معماری بت پرستی و مسیحی در کنار ‌یکدیگر قرار گرفته و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های گرجستان به شمار می‌آید. از آنجایی که منطقه گوری گرجستان (Gori) در فاصله تنها ۱۵ کیلومتری از اوپلیستیخه قرار دارد، اغلب توریست‌ها دوست دارند در این سفر یکروزه از هر دو آن‌ها به صورت همزمان دیدن کنند. گوری به عنوان زادگاه جوزف استالین - دیکتاتور شوروی - شناخته می‌شود. بنابراین بارزترین جاذبه گردشگری آن موزه استالین است.

  • نحوه دسترسی: فاصله اوپلیستیخه از تفلیس ۸۵ کیلومتر است که نیاز به رانندگی در حدود ۱ الی ۲ ساعت دارد. گردشگران می‌توانند با مارشوتکا به راحتی از تفلیس به گوری بروند. این مینی بوس‌ها اغلب از ایستگاه Didube حرکت می‌کنند. همچنین روزانه چند قطار بین تفلیس و گوری وجود دارد.

 

آشنایی با باغ وحش تفلیس

عکس: getyourguide.com

 

۴. شهر کوتایسی و حومه

کوتایسی (Kutaisi) به عنوان دومین شهر بزرگ گرجستان شناخته می‌شود که مسافران در سفر به تفلیس امکان سفری یک روزه و گشت و گذار در آن را خواهند داشت. البته این شهر بزرگ برای گشت و گذار کامل نیاز به مدت زمانی بیش از نیم روز نیاز دارد. با این حال در صورت محدودیت زمانی می‌توان در قالب تورهای نیم روزه از این منطقه منحصر به فرد و زیبای گرجستان دیدن کرد. در کوتایسی کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد که خوشبختانه اکثر آنها در مرکز شهر قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند در عرض چند ساعت از اغلب جاذبه‌های کوتایسی دیدن کنند. مهم‌ترین آنها کلیسای جامع باگراتی متعلق به قرن یازدهم است که بر فراز شهر برافراشته است. همچنین بازار محلی دوست داشتنی و پرجنب و جوشی دارد که برای بازدید توریست‌ها بسیار مناسب است. از دیگر مکان‌های جالب نزدیک کوتایسی می‌توان به صومعه گلاتی، غار پرومتئوس یا دره‌های اوکاتسه و مارتویلی و ... اشاره کرد.

  • نحوه دسترسی: فاصله کوتایسی از تفلیس حدودا ۲۳۰ کیلومتر است که نیاز به تقریبا ۴ ساعت رانندگی دارد. برای این منظور باید به ایستگاه اتوبوس دیدوبه رفته و از آنجا سوار بر مارشوتکاهای این مسیر شد. توجه داشته باشید که پس از رسیدن به کوتایسی نیز باید با اتوبوس محلی شماره ۱ از ایستگاه اتوبوس به مرکز شهر بروید.

 

گرجستان یا ارمنستان؟ کدام برای سفر بهتر است؟

عکس: georgiantravelguide.com

 

۵. شهر متسختا

متسختا (Mtskheta) را می‌توان ساده‌ترین تور یک روزه برای مسافران در سفر به تفلیس دانست؛ چرا که این شهر درست خارج از تفلیس واقع شده است. متسختا پایتخت پادشاهی باستانی ایبریا بین قرن سوم قبل از میلاد تا قرن پنجم پس از میلاد بود. از همین رو امروزه متسختا به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای گرجی‌ها و یک مقصد گردشگری محبوب که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، شناخت. مهمترین جاذبه متسختا صومعه جواری متعلق به قرن ششم است که در ارتفاعات بالای شهر واقع شده و یک نمونه فوق‌العاده زیبا از معماری گرجستان محسوب می‌شود. از دیگر مکان‌های دیدنی متسختا می‌توان به کلیسای جامع Svetitskhoveli  که در محلی که اولین کلیسای گرجستان در آن قرار داشت واقع شده و از همین رو از اهمیت بالایی برخوردار است. متسختا مکان خوبی برای بازدید و فرار عالی از شلوغی تفلیس است.

  • نحوه دسترسی: مثل اغلب سفرهای یکروزه‌ای که از تفلیس می‌توان داشت برای این منظور نیز باید ابتدا به ایستگاه دیدوبه رفته و از آنجا سوار بر مارشوتکاهای مقصد متسختا شد.

عکس: getyourguide.com

۲۸ خرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران