باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

شهر تفلیس به عنوان پایتخت کشور گرجستان جاذبه‌های گردشگری متنوع و دیدنی بسیار زیادی را در خود جای داده است. به طوری که تمامی توریست‌ها می‌توانند مکانی با توجه به سلیقه خود پیدا کرده و به بازدید و تفریح در آن مشغول شوند. یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تور تفلیس که دراین مقاله قصد معرفی آن را داریم، باغ گیاه شناسی ملی گرجستان است. این پارک دارای محیطی دنج با چشم‌اندازهای فوق‌العاده است که برای آشنایی بیشتر با آن ما را در خواندن این مطالب دنبال کنید.

 

آشنایی با باغ گیاه شناسی ملی گرجستان (National Botanical Garden of Georgia)

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در بخش جنوبی شهر تفلیس قرار دارد. گونه‌های گیاهی خاص و نادر، فضای سبز منحصر به فرد و آرامشی که در فضای این باغ وجود دارد بازدید از آن را برای اکثر گردشگران جذاب کرده است. باغ گیاه شناسی ملی وسعت بسیار بزرگی در حدود ۱۶۱ هکتار داشته و علاقه‌مندان می‌توانند از بیش از ۴۵۰۰ گونه گیاهی در آن دیدن کنند. این مکان به قدری برای گردشگران و همچنین بومیان گرجی اهمیت دارد که سالانه حدود ۲۶۰ هزار نفر از آن دیدن می‌کنند. از جمله گونه‌های گیاهی موجود در این باغ می‌توان به گیاهان و درختان آمریکای شمالی، اروپا، شرق آسیا، منطقه قفقاز، گیاهان مدیترانه‌ای و گیاهان دارویی اشاره کرد. همچنین درون آن آبشار زیبایی قرار دارد که آب و هوا و چشم‌انداز زیبایی به باغ گیاه شناسی بخشیده است.

تاریخچه باغ گیاه شناسی ملی گرجستان

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان با داشتن قدمت زیاد تاریخ پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. طبق شواهد تاریخی تاریخ ساخت این باغ به حدود ۳۰۰ سال پیش برمی‌گردد. هدف از ساخت آن این بود که سلطنتی‌ها از آن استفاده کنند. چرا که باغ گیاه شناسی ملی در کنار قلعه‌های دفاعی فرمانروایان گرجستان واقع شده است. بعدها در سال‌های ۱۸۴۵ میلادی محققان گیاه شناسی روسی، این باغ را در دست گرفته و از آن به عنوان یک مرکز پژوهشی گیاه شناسی بهره‌ برداری کردند. سال‌ها بعد (بین سال‌های ۱۸۹۶ – ۱۹۰۴) این باغ‌ بخش‌های غربی تفلیس را نیز در بر گرفت و درهای آن به روی عموم مردم باز شد. امروزه نیز برخی از قسمت‌های آن بازسازی شده و تمامی توریست‌های گرجی در سفر خود به تفلیس می‌توانند از آن بازدید کنند.

 

راهنمای سفر به کوتایسی گرجستان

بخش‌های مختلف باغ ملی گیاه شناسی گرجستان

همان طور که گفته شد باغ گیاه شناسی ملی گرجستان دارای وسعت بسیار بزرگی بوده از بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. این باغ زیبای ملی حدود ۱۶۱ هکتار زمین با پوشش گیاهی بسیار متنوعی را دارا است. به طوری که می‌توان انواع گیاه‌های کمیاب و نادر دنیا را در آن جا پیدا و مشاهده کرد. علاوه بر آن این باغ دارای دو در ورودی است. یکی از این درها درسمت پشتی مسجد تفلیس و در دیگر در بالای قلعه ناریکالا واقع شده است.

به غیر از بافت گیاهی متنوع و گونه‌های بسیار جذاب درختان و گل‌ها در این باغ بخش‌هایی نیز یه رفاه بازدیدکنندگان اختصاص داده شده است. به عنوان مثال می‌توان امکاناتی مثل غرفه‌ها و نیمکت‌های مخصوص برای نشستن توریست‌ها، کوچه‌های مسقف، بخش اختصاصی برای دوچرخه سواری و پیاده روی و ... اشاره کرد.

 

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی ملی گرجستان

بر خلاف اکثر باغ‌ها و فضاهای سبزی که در سرتا سر دنیا وجود دارند بازدید از باغ گیاه شناسی ملی گرجستان فقط محدود به فصل‌های خوش آب و هوای سال نیست. چرا که این مکان از گونه‌های بسیار متنوع گیاهی که به اقلیم‌های مختلفی تعلق دارند تشکیل شده است. بنابراین در هر فصلی از سال که به آنجا مراجعه کنید، می‌توانید از زیبایی و پوشش‌های گیاهی گوناگون آن بازدید کنید. با این حال اکثریت درخت‌ها و گل‌ها در ۶ ماه اول سال رشد می‌کنند و در زیباترین حالت خود هستند. پس در دو فصل بهار و تابستان این باغ در مناسب‌ترین زمان برای بازدید قرار دارد.

 

طبیعت‌گردی در کازبگی گرجستان

 

طریقه دستیابی به باغ گیاه شناسی ملی تفلیس

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در نواحی نزدیک به مرکز شهر تفلیس قرار دارد. بنابراین تمامی علاقه‌مندان و مسافران تور گرجستان می‌توانند به راحتی و بدون درد سر به بازدید از آن بروند. آسان‌ترین و اقتصادی‌ترین کار برای بازدید از این باغ استفاده از مترو و یا اتوبوس‌هایی است که به این سمت حرکت می‌کنند. ساعات بازدید از باغ گیاه شناسی ملی تفلیس هر روزه از ۹ صبح تا ۷ عصر است. هزینه ورود به این باغ حدود ۳ لاری (واحد پول گرجستان) بوده و چندان گران نیست. بنابراین تمامی علاقه‌مندان می‌توانند با هزینه‌ای کم از آن دیدن کنند.

 توصیه می‌کنیم بعد از بازدید از باغ گیاه شناسی ملی گرجستان حتما سری به جاذبه‌های گردشگری موجود در اطراف آن زده و از آ‌ن‌ها نیز دیدن کنید. از جمله مکان‌های پیشنهادی برای بازدید که در این نزدیکی‌ها قرار دارند عبارتند از:

۰۳ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران