معرفی مسجد جمعه تفلیس در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
معرفی مسجد جمعه تفلیس در گرجستان

گرجستان یکی از کشورهای مسیحی دنیا به حساب می‌آید. به طوری که جز اولین کشورهایی بود که مردم آن به مسیحیت روی آوردند. اما در میان تمامی کلیساهای تاریخی و باشکوه این کشور می‌توان از مسجدی زیبای و جذاب به نام مسجد جمعه تفلیس نیز دیدن کرد. این مسجد در بین گردشگران تور گرجستان و همچنین مسلمانان ساکن گرجستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که نمادی از رابطه دوستانه مسلمانان و مسیحیان گرجستان در شهر تفلیس محسوب می‌شود. اگر قصد سفر به شهر تفلیس در گرجستان را دارید در این مقاله همراه ما باشید تا قبل از سفر با این مسجد زیبا و ارزشمند آشنا شوید.

 

آشنایی با مسجد جمعه تفلیس

مسجد جمعه تفلیس یکی از دیدنی‌ترین بناهای مذهبی است که گردشگران می‌تواند از آن دیدن کنند. این بنا علاوه بر جنبه تاریخی، به دلیل ارزش معنوی که دارد در بین مسلمانان محبوبیت بالایی را به دست آورده است. مسجد جمعه تنها مسجدی است که در حال حاضر مسلمانان می‌توانند به آنجا رفته و به عبادت و راز و نیاز مشغول شوند. علت نامگذاری این مسجد به نام مسجد جمعه، اقامه نماز جمعه در آن توسط مسلمانان گرجی با اهمیت بالا است.

ناگفته نماند که مسجد جمعه تنها مسجد تفلیس نیست و در گذشته مساجد بسیاری در این سرزمین بنا شده بودند. اما امروزه تنها مسجد فعال مسلمانان گرجی بوده و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. از دیگر دلایلی که سبب گشته این مسجد از آوازه و محبوبیت بالایی برخوردار باشد تاثیر آن در ایجاد رابطه دوستی بین شیعیان و سنی‌های گرجستان است. شما می‌توانید در این مسجد سنی‌ها و شیعه‌ها را که در کنار هم به عبادت مشغول هستند مشاهده کنید.

 

سفر زمینی با اتوبوس به تفلیس

 

سبک معماری مسجد جمعه تفلیس

مسجد جمعه تفلیس از هشت عدد مناره تشکیل شده است. وجود این مناره‌ها و کاشی‌کاری‌های بسیار ظریف و زیبایی که در آن انجام شده در نگاه اول توجه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. همچنین مسجد از دو ستون تشکیل شده که این موضوع سبب گشته مسجد به دو بخش کلی قسمت گردد. یکی از این قسمت‌ها به مسلمانان شیعه و بخش دیگر به مسلمانان سنی تعلق دارد. نکته قابل توجه دیگر قرار گرفتن چند کلیسا در نزدیکی‌های این مسجد است که نمادی از دوستی میان انواع مذهب‌ها در گرجستان به شمار می‌آید.

مسجد جمعه تفلیس پیشینه تاریخی بالایی داشته و در دوران حکومت شوروی بخش‌هایی از آن تخریب شده بود. اما امروزه مورد بازسازی قرار گرفته و آثاری از تخریب و آسیب در آن دیده نمی‌شود. بازدید کننده‌ها می‌توانند سبک معماری اسلامی و ایرانی را نیز در طراحی خارجی این مسجد زیبای گرجی مشاهده کنند. استفاده از کاشی‌کاری‌هایی که در مساجد ایرانی استفاده می‌شود یکی از دلایل محبوبیت بالای این مسجد در بین گردشگران ایرانی است. از طرفی دیگر سبک معماری داخلی آن شباهت زیادی به معماری اسلامی ترکیه دارد. بنابراین بازدیدکننده‌ها می‌توانند تلفیقی از چندین سبک معماری را در این مسجد مشاهده کنند.

 

بهترین هتل‌های مرکز شهر تفلیس

 

طریقه دستیابی به مسجد جمعه تفلیس

مسجد جمعه در شهر تفلیس گرجستان قرار دارد و تمامی مسلمانان و علاقه مندان می توانند از آن بازدید کنند. به منظور بازدید از آن می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی تفلیس استفاده کنید. دسترسی به این مکان بسیار آسان بوده و تمامی افراد می توانند بدون پرداخت هزینه زیاد از آن دیدن کنند. جهت دسترسی آسان و سریع به این مکان آدرس زیر را دنبال کنید:

  • Botanikuri Street, 32 Botanical St, Tbilisi, Georgia

از جمله موارد قابل توجه در خصوص مسجد جمعه زیبایی فوق‌العاده آن در تمامی ساعات شبانه روز است. به طوری که در طول روز و روشنایی هوا و همچنین تاریکی هوا و روشنایی چراغ‌ها و ماه زیبایی خاص خود را دارد. علاقه‌مندان به بازدید در تمامی ساعات شبانه روز می‌توانند به بازدید از این مکان رفته و لحظات به یادماندنی را در آنجا برای خود ثبت کنند.

ناگفته نماند که مسجد جمعه یک مکان مذهبی بوده و تمامی افراد باید در طول بازدید از آن برخی نکات مهم از قبیل داشتن پوشش مناسب را رعایت کنند. علاوه بر بازدید از این مسجد زیبا می‌توانید از چندین جاذبه گردشگری جذابی که در همین نزدیکی‌ها قرار گرفته‌اند نیز دیدن کنید. حمام‌های گوگردی تفلیس، بازارچه‌های محلی، مراکز خرید مدرن، کافه‌ها و رستوران‌های دنج و دوست داشتنی از جمله این مکان‌ها هستند.

۲۲ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران